Gleba: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
M (półpauza, int, literówki)
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:Radioakt.gif|thumb|150px|right|Światowy symbol gleb klasy I]]
'''Gleba''' - górna warstwa powierzchni [[Ziemia|Ziemi]], tzw. [[litosfera|litejsfery]], na której rośnie, np.: [[trawa]], [[drzewo|drzewa]], bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym [[proces glebotwórczy|procesem glebotwórczym]], który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne [[żyjątka]] gryzą zębami twarde [[skała|skały]], krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej.
'''Gleba''' górna warstwa powierzchni [[Ziemia|Ziemi]], tzw. [[litosfera|litejsfery]], na której rośnie, np.: [[trawa]], [[drzewo|drzewa]], bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym [[proces glebotwórczy|procesem glebotwórczym]], który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne [[żyjątka]] gryzą zębami twarde [[skała|skały]], krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej.



==Charakterystyka==
==Charakterystyka==


Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych.[[Grafika:Radioakt.gif|thumb|150px|right|Światowy symbol gleb klasy I]]
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych:
*'''klasa I''' - podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata - krajów [[unia Europejska|Unii Europejskiej]], [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|Stanów Zjednoczonych]]. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby ''klasy I'' zostały przekształcone z gleb ''klasy V'', które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb ''klasy I'' jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie chodowli [[warzywo|warzyw]] i [[owoc|owoców]] z zastosowaniem [[inżynieria genetyczna|inżynierii genetycznej]], a także technologii produkcji [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz środków owado- i chwasto-bójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach ''klasy II''. Rośliny uprawiane na tych glebach muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb ''klasy I'' są bardzo zdrowe, posiadają dużo [[ołów|ołowiu]], który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich [[kość|kości]], a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne [[siarczki]] oraz [[chlorki]] i śladową zawartość [[cyklon B|Cyklonu B]]. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach ''klasy I'' świadczy fakt, żę największy światowy producent zdrowej żywności - [[McDonald's]], produkuje [[frytki]] z [[ziemniak|ziemniaków]] wychodowanych właśnie na glebie ''klasy I''.
*'''klasa I''' podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata krajów [[unia Europejska|Unii Europejskiej]], [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|Stanów Zjednoczonych]]. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb ''klasy V'', które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb ''klasy I'' jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli [[warzywo|warzyw]] i [[owoc|owoców]] z zastosowaniem [[inżynieria genetyczna|inżynierii genetycznej]], a także technologii produkcji [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz środków owado– i chwasto-bójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach ''klasy II''. Rośliny, uprawiane na tych glebach, muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb ''klasy I'' są bardzo zdrowe, posiadają dużo [[ołów|ołowiu]], który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich [[kość|kości]], a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne [[siarczki]] oraz [[chlorki]] i śladową zawartość [[cyklon B|Cyklonu B]]. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach ''klasy I'' świadczy fakt, że największy światowy producent zdrowej żywności [[McDonald's]], produkuje [[frytki]] z [[ziemniak|ziemniaków]] wyhodowanych właśnie na glebie ''klasy I''.
*'''klasa II''' - widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz inny [[środek chemiczny|środków chemicznych]], mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb.
*'''klasa II''' widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz inny [[środek chemiczny|środków chemicznych]], mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb.
*'''klasa III''' - trochę gorsza od ''klasy II'', (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka.
*'''klasa III''' trochę gorsza od ''klasy II'', (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka.
*'''klasa IV''' - określana, jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu.
*'''klasa IV''' określana, jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu.
*'''klasa V''' - najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.
*'''klasa V''' najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.




Linia 16: Linia 16:


'''[[związek chemiczny|związki chemiczne]]:'''
'''[[związek chemiczny|związki chemiczne]]:'''
*H<sub>2</sub>SO<sub>3</sub> - 65%,
*H<sub>2</sub>SO<sub>3</sub> 65%,
*CO<sub>2</sub> - 12%,
*CO<sub>2</sub> 12%,
*(COOH)<sub>2</sub> - 10%
*(COOH)<sub>2</sub> 10%
*HCl - 5%,
*HCl 5%,
*HCN - 5%,
*HCN 5%,
*inne - 3%
*inne 3%.


'''[[minerał|minerały]]:'''
'''[[minerał|minerały]]:'''
*azbest - 80%,
*azbest 80%,
*ołów - 15%
*ołów 15%,
*żelazo - 2%
*żelazo 2%,
*inne - 3%
*inne 3%,
'''różne drobne [[organizm|organizmy]] żywe:'''
'''różne drobne [[organizm|organizmy]] żywe:'''
*[[ameba|ameby]],
*[[ameba|ameby]],
Linia 33: Linia 33:
*[[dżdżownica|dżdżownice]],
*[[dżdżownica|dżdżownice]],
*[[turkuć podjadek|turkucie podjadki]],
*[[turkuć podjadek|turkucie podjadki]],
*[[kret|krety]]
*[[kret|krety]].





Wersja z 05:13, 23 lut 2007

Plik:Radioakt.gif
Światowy symbol gleb klasy I

Gleba – górna warstwa powierzchni Ziemi, tzw. litejsfery, na której rośnie, np.: trawa, drzewa, bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym procesem glebotwórczym, który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne żyjątka gryzą zębami twarde skały, krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej.

Charakterystyka

Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych:

  • klasa I – podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata – krajów Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb klasy V, które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb klasy I jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli warzyw i owoców z zastosowaniem inżynierii genetycznej, a także technologii produkcji nawozów sztucznych oraz środków owado– i chwasto-bójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach klasy II. Rośliny, uprawiane na tych glebach, muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb klasy I są bardzo zdrowe, posiadają dużo ołowiu, który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich kości, a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne siarczki oraz chlorki i śladową zawartość Cyklonu B. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach klasy I świadczy fakt, że największy światowy producent zdrowej żywności – McDonald's, produkuje frytki z ziemniaków wyhodowanych właśnie na glebie klasy I.
  • klasa II – widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości nawozów sztucznych oraz inny środków chemicznych, mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb.
  • klasa III – trochę gorsza od klasy II, (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka.
  • klasa IV – określana, jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu.
  • klasa V – najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.


Zawartość gleby

Składniki gleby i ich zawartość procentowa:

związki chemiczne:

  • H2SO3 – 65%,
  • CO2 – 12%,
  • (COOH)2 – 10%
  • HCl – 5%,
  • HCN – 5%,
  • inne – 3%.

minerały:

  • azbest – 80%,
  • ołów – 15%,
  • żelazo – 2%,
  • inne – 3%,

różne drobne organizmy żywe: