Autobusy we Wrocławiu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(red, int, informacje, format, kat i ogólnie wszystko)
Linia 1: Linia 1:
'''Autobusy we Wrocławiu''' – jest ich tam tyle, ile idiotów w polityce, więcej niż śmiesznych butów w szafie Jacykowa, oraz więcej niż moich żenujących żartów.
{{WEdycji|Musialmati}}
== Autobusy we Wrocławiu ==
Ogólnie jest ich tam tyle, ile idiotów w polityce, bo dysponują nimi dwie zajezdnie MPK, PKS, POLBUS PKS oraz prywatny przewoźnik, D.L.A. Modeli autobusów jest więcej niż śmiesznych butów w szafie Jacykowa, oraz więcej niż moich żenujących żartów.


== Przewoźnicy ==
We [[Wrocław|Wrocku]] jest kilka firm, które oferują przewozy autobusami po mieście:
* MPK (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne);
* DLA (Dolnośląskie Linie Autobusowe);
* Polbus.


== Zajezdnie ==
* '''Zajezdnia VII Grabiszynek''' przy ulicy Grabiszyńskiej. To właśnie tam trafiły wszystkie Mercedesy Citaro. „Siódemka” szpanuje też częściowo niskopodłogowymi Volvami B10BLE (ble). Mają tam badziewne myjnie, które nie domywają tyłów autobusów. Można tam spotkać ciekawe okazy autobusów wypożyczonych od DLA. Taki niebieściutki Jelcz, i biały MAN, i jeszcze jeden, też chyba MAN. Jeżdżą na [[Linie autobusowe we Wrocławiu|linii 609]].


* '''Zajezdnia IX Ligota''' na ulicy Obornickiej. Największa ze wszystkich zajezdni MPK we Wrocławiu (co z tego, że są tylko dwie). Mają tam fajne przegubowe Jelcze M181MB, i jeszcze czerwone Jelcze 120M. Chociaż i tak 99 % to Volva. No i mają tam porządne myjnie. I jeszcze śmieszne Ikarusy z Pogotowia Technicznego. Siódemka też takie ma, ale te z Ligoty są bardziej trv, bo nazywają się Kubuś i Toluś.
== MPK ==
Wcześniej już wspomniałam, że ma dwie zajezdnie:


* '''Zajezdnia VIII Krakowska''' przy ulicy Krakowskiej. Kiedyś to była zajezdnia MPK, ale wykolegowali ich D.L.A. Teraz parkują tam te swoje beczułki (Ikarusy 260).
*'''Zajezdnia VII Grabiszynek''' przy ulicy Grabiszyńskiej. To właśnie tam trafiły wszystkie Mercedesy Citaro. "Siódemka" szpanuje też częściowo niskopodłogowymi Volvami B10BLE. Mają tam badziewne myjnie, które nie domywają tyłów autobusów. W ogóle kiepsko czyszczą, i autobusy są okropnie brudne już 10 minut po wyjeździe z zajezdni. Ale można tam spotkać ciekawe okazy autobusów wypożyczonych od D.L.A. Taki niebieściutki Jelcz, i biały MAN, i jeszcze jeden, też chyba MAN. Jeżdżą na 609.


*'''Zajezdnia IX Ligota''' na ulicy Obornickiej. Największa ze wszystkich zajezdni MPK we Wrocławiu (co z tego, że są tylko dwie). Mają tam fajne przegubowe Jelcze M181MB, i jeszcze czerwone Jelcze 120M. Chociaż i tak 99 % to Volva. No i mają tam porządne myjnie. I jeszcze śmieszne Ikarusy z Pogotowia Technicznego. Siódemka też takie ma, ale te z Ligoty są bardziej trv, bo nazywają się Kubuś i Toluś.


*'''Zajezdnia VIII Krakowska''' przy ulicy Krakowskiej. Kiedyś to była zajezdnia MPK, ale wykolegowali ich D.L.A. Teraz parkują tam te swoje beczułki (Ikarusy 260).


== Pętle ==
== Pętle ==
Pętla autobusowa może być właściwie wszędzie (czego dowiodła ostatnio pętla linii D na Braterskiej, gdzie po zatrzymaniu autobusu na postoju samochody miały mniej więcej 3 metry ulicy do ruchu). Największe pętle to Nowy Dwór (gdzie ludzie wyrzucają do śmietników notesy ze spisywanymi przez ostatnie 10 lat losowaniami Totolotka), Krzyki i Kozanów. Najmniejsze to Bardzka, Świeradowska, Ferio Gaj, no i Rędzin, który niby jest całkiem spory, ale jadąc przegubowym autobusem cholernie ciężko jest tam wykręcić (można wpaść w dół, to nie jest śmieszne).
Pętla autobusowa może być właściwie wszędzie (czego dowiodła ostatnio pętla linii D na Braterskiej, gdzie po zatrzymaniu autobusu na postoju samochody miały mniej więcej 3 metry ulicy do ruchu). Największe pętle to [[Nowy Dwór (Wrocław)|Nowy Dwór]] (gdzie ludzie wyrzucają do śmietników notesy ze spisywanymi przez ostatnie 10 lat losowaniami Totolotka), [[Krzyki (osiedle Wrocławia)|Krzyki]] i [[Kozanów (Wrocław)|Kozanów]]. Najmniejsze to Bardzka, Świeradowska, Ferio [[Gaj (Wrocław)|Gaj]], no i [[Rędzin (Wrocław)|Rędzin]], który niby jest całkiem spory, ale jadąc przegubowym autobusem cholernie ciężko jest tam wykręcić (można wpaść w dół, to nie jest śmieszne).





== Modele autobusów ==
== Modele autobusów ==
* '''[[Ikarus 260]]''' z DLA, tak zwana beczułka.
* '''[[Ikarus 280]]''' z MPK, niektóre przerabiane na Pogotowie Techniczne, wykorzystywane na WOŚP-ie, ogólnie: przegubowe biedaki po przejściach. Stary, (nie)dobry [[Ikarus]]. Telepie nim w kuj, wygoda jazdy – żadna (nie licząc miękkich siedzeń).
* '''[[Ikarus 417]]''' niebieściutki (bo taką mu dali reklamę...), przegubowy, ma numer inwentarzowy 5000 i zawsze dziwi [[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|MKM-ów]]. Wciąż im się myli z tym fajnym, żółto czerwonym [[Man NG 313|Manem NG 313]].
* '''[[Jelcz 120M]]''' (znany jako ''mig'') – w przeciwieństwie do reszty Jelczy, migi nie są żółtoczerwone, tylko czerwono żółte.
* '''[[Jelcz M121M]]''', nazywane żółtkami, przychodziło ich 109693838921210 różnych modeli, ale jeśli tylko widzisz krótki, żółciutki i brudny autobus- to żółtek.
* '''Jelcz M181MB''' ksywy nie posiada, bo większość ludzi zobaczywszy go myśli, że to halucynacja. Ten Jelcz to przegubowa wersja M121M! MKM reagują na niego nagłym zapowietrzeniem się i wpatrywaniem się w okaz aż do momentu zniknięcia za horyzontem (bądź spalinami z rury wydechowej). Bardzo rzadko spotykany [[autobus]].
* '''[[Jelcz M101I]]''' tak zwany uśmiechnięty, bo ma fajną klapkę z przodu; wygląda jak Volvo.
* '''[[Jelcz M180|Volvo-Jelcz M180]]''' wynik współpracy [[Volvo|Volva]] z [[Jelcz]]em. Po Wrocławiu jeździ osiem takich autobusów, które z racji tego, że ich przód zawsze wygląda jak świeżo po zderzeniu, nazywane są przez niektórych MKM-ów skrzynkami.
* '''[[Volvo B10|Volvo B10BLE]]''' śmieszny, bo niskopodłogowy tylko w środku, a z przodu i z tyłu wysokopodłogowy.
* '''Volvo B10MA''' młodszy brat skrzynki. Wydaje się być długości dwóch Volv 7000A, ale to mit. Przegubowy B10BLE.
* '''[[Volvo 7000]]''' krótki Volvo, pseuda też nie posiada. Dość nowoczesny.
* '''Volvo 7000A''' taki sam model, jak powyższy, tyle, że przegubowy.
* '''[[Volvo 7700|Volvo 7700 i 7700A]]''' ten pierwszy to solo (tzn. bez przegubu), ten drugi to przegubowiec. Są fajne o tyle, że mają wmontowane w kierownicę radyjko.
* '''[[Mercedes Citaro|Mercedez-Benz O530]]''', czyli Citaro czy swojsko „Mercuś”. Zawsze jest najbardziej upaprany, czasem tak, że nie widać numeru inwentarzowego, czy nawet numeru linii na tylnym wyświetlaczu. Taki urok zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej.
*'''Mercedes-Benz O530G''' przegubowy model powyższego.


{{KWW}}
*'''Ikarus 260''' z D.L.A, tak zwana beczułka.
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]
*'''Ikarus 280.26''' z MPK, niektóre przerabiane na Pogotowie Techniczne, wykorzystywane na WOŚP-ie, ogólnie biedaki po przejściach.
[[Kategoria:Wrocław]]
*'''Ikarus 417''' kolejny, który wygląda jak Volvo. Jest niebieściutki (bo taką mu dali reklamę...), przegubowy, ma numer inwentarzowy 5000 i zawsze dziwi MKM-ów. Wciąż im się myli z tym fajnym, żółto- czerwonym Manem NG 313.
*'''Jelcz 120M''' tak zwane MIGI. W przeciwieństwie do reszty Jelczy, MIGI nie są żółto-czerwone, tylko czerwono- żółte (ale niech je, dachy mają żółte!).
*'''Jelcz m121m''' nazywane żółtkami, przychodziło ich 109693838921210 różnych modeli, ale jeśli tylko widzisz krótki, żółciutki i brudny autobus- to żółtek.
*'''Jelcz M101I''' tak zwany uśmiechnięty, bo ma fajną klapkę z przodu i wygląda jak Volvo, tak ogólnie.
*'''Volvo-Jelcz M180''' wynik współpracy Volva z Jelczem. Po Wrocławiu jeździ osiem takich autobusów, które z racji tego, że ich przód zawsze wygląda jak świeżo po zderzeniu, nazywane są przez niektórych MKM-ów skrzynkami.
*'''Jelcz M181MB''' ksywy nie posiada, bo większość ludzi zobaczywszy go myśli, że to halucynacja. Ten Jelcz, uwaga, jest przegubowy! MKM reagują na niego nagłym zapowietrzeniem się i wpatrywaniem się w okaz aż do momentu zniknięcia za horyzontem (bądź spalinami z rury wydechowej).
*'''Volvo B10BLE''' śmieszny, bo niskopodłogowy tylko w środku, a z przodu i z tyłu wysokopodłogowy.
*'''Volvo B10MA''' młodszy brat skrzynki. Wydaje się być długości dwóch Volv 7000A, ale to mit.
*'''Volvo 7000''' krótki Volvo, pseuda też nie posiada.
*'''Volvo 7000A''' taki sam model jak powyższy, tyle, że przegubowy. Śmieszny.
*'''Volvo 7700 i 7700A''' ten pierwszy to solo, ten drugi to przegub. Są fajne o tyle, że mają wmontowane w kierownicę radyjko.
*'''Mercedez-Benz O530''' czyli Citaro czy swojsko Mercuś. Zawsze jest najbardziej upaprany, czasem tak, że nie widać numeru inwentarzowego, czy nawet numeru linii na tylnym wyświetlaczu.
*'''Mercedes-Benz O530G''' przegubowy model powyższego.

Wersja z 21:34, 23 sty 2009

Autobusy we Wrocławiu – jest ich tam tyle, ile idiotów w polityce, więcej niż śmiesznych butów w szafie Jacykowa, oraz więcej niż moich żenujących żartów.

Przewoźnicy

We Wrocku jest kilka firm, które oferują przewozy autobusami po mieście:

  • MPK (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne);
  • DLA (Dolnośląskie Linie Autobusowe);
  • Polbus.

Zajezdnie

  • Zajezdnia VII Grabiszynek przy ulicy Grabiszyńskiej. To właśnie tam trafiły wszystkie Mercedesy Citaro. „Siódemka” szpanuje też częściowo niskopodłogowymi Volvami B10BLE (ble). Mają tam badziewne myjnie, które nie domywają tyłów autobusów. Można tam spotkać ciekawe okazy autobusów wypożyczonych od DLA. Taki niebieściutki Jelcz, i biały MAN, i jeszcze jeden, też chyba MAN. Jeżdżą na linii 609.
  • Zajezdnia IX Ligota na ulicy Obornickiej. Największa ze wszystkich zajezdni MPK we Wrocławiu (co z tego, że są tylko dwie). Mają tam fajne przegubowe Jelcze M181MB, i jeszcze czerwone Jelcze 120M. Chociaż i tak 99 % to Volva. No i mają tam porządne myjnie. I jeszcze śmieszne Ikarusy z Pogotowia Technicznego. Siódemka też takie ma, ale te z Ligoty są bardziej trv, bo nazywają się Kubuś i Toluś.
  • Zajezdnia VIII Krakowska przy ulicy Krakowskiej. Kiedyś to była zajezdnia MPK, ale wykolegowali ich D.L.A. Teraz parkują tam te swoje beczułki (Ikarusy 260).

Pętle

Pętla autobusowa może być właściwie wszędzie (czego dowiodła ostatnio pętla linii D na Braterskiej, gdzie po zatrzymaniu autobusu na postoju samochody miały mniej więcej 3 metry ulicy do ruchu). Największe pętle to Nowy Dwór (gdzie ludzie wyrzucają do śmietników notesy ze spisywanymi przez ostatnie 10 lat losowaniami Totolotka), Krzyki i Kozanów. Najmniejsze to Bardzka, Świeradowska, Ferio Gaj, no i Rędzin, który niby jest całkiem spory, ale jadąc przegubowym autobusem cholernie ciężko jest tam wykręcić (można wpaść w dół, to nie jest śmieszne).

Modele autobusów

  • Ikarus 260 z DLA, tak zwana beczułka.
  • Ikarus 280 z MPK, niektóre przerabiane na Pogotowie Techniczne, wykorzystywane na WOŚP-ie, ogólnie: przegubowe biedaki po przejściach. Stary, (nie)dobry Ikarus. Telepie nim w kuj, wygoda jazdy – żadna (nie licząc miękkich siedzeń).
  • Ikarus 417 – niebieściutki (bo taką mu dali reklamę...), przegubowy, ma numer inwentarzowy 5000 i zawsze dziwi MKM-ów. Wciąż im się myli z tym fajnym, żółto – czerwonym Manem NG 313.
  • Jelcz 120M (znany jako mig) – w przeciwieństwie do reszty Jelczy, migi nie są żółto – czerwone, tylko czerwono – żółte.
  • Jelcz M121M, nazywane żółtkami, przychodziło ich 109693838921210 różnych modeli, ale jeśli tylko widzisz krótki, żółciutki i brudny autobus- to żółtek.
  • Jelcz M181MB ksywy nie posiada, bo większość ludzi zobaczywszy go myśli, że to halucynacja. Ten Jelcz to przegubowa wersja M121M! MKM reagują na niego nagłym zapowietrzeniem się i wpatrywaniem się w okaz aż do momentu zniknięcia za horyzontem (bądź spalinami z rury wydechowej). Bardzo rzadko spotykany autobus.
  • Jelcz M101I tak zwany uśmiechnięty, bo ma fajną klapkę z przodu; wygląda jak Volvo.
  • Volvo-Jelcz M180 wynik współpracy Volva z Jelczem. Po Wrocławiu jeździ osiem takich autobusów, które z racji tego, że ich przód zawsze wygląda jak świeżo po zderzeniu, nazywane są przez niektórych MKM-ów skrzynkami.
  • Volvo B10BLE – śmieszny, bo niskopodłogowy tylko w środku, a z przodu i z tyłu wysokopodłogowy.
  • Volvo B10MA młodszy brat skrzynki. Wydaje się być długości dwóch Volv 7000A, ale to mit. Przegubowy B10BLE.
  • Volvo 7000 – krótki Volvo, pseuda też nie posiada. Dość nowoczesny.
  • Volvo 7000A – taki sam model, jak powyższy, tyle, że przegubowy.
  • Volvo 7700 i 7700A – ten pierwszy to solo (tzn. bez przegubu), ten drugi to przegubowiec. Są fajne o tyle, że mają wmontowane w kierownicę radyjko.
  • Mercedez-Benz O530, czyli Citaro czy swojsko „Mercuś”. Zawsze jest najbardziej upaprany, czasem tak, że nie widać numeru inwentarzowego, czy nawet numeru linii na tylnym wyświetlaczu. Taki urok zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej.
  • Mercedes-Benz O530G – przegubowy model powyższego.