S.T.A.L.K.E.R.: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: przez API
M (Anulowano: powód: nic nie wnosząca edycja)
Znacznik: rewert ręczny
 
(Nie pokazano 45 wersji utworzonych przez 21 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Postapo}}
{{popr}}
{{cytaty}}
{{cytaty}}
[[Plik:Gracz Stalkera.jpg|thumb|200px|A czy Ty spełniasz wymagania?]]
[[Plik:Gracz Stalkera.jpg|thumb|200px|A czy Ty spełniasz wymagania?]]
Linia 8: Linia 6:
{{cytat|Nie ze mną te numery, Burer.|Oficer Powinności [[Hans Kloss|H. Klossov]] do mutanta, w czasie wycieczki w Lab J-23.}}
{{cytat|Nie ze mną te numery, Burer.|Oficer Powinności [[Hans Kloss|H. Klossov]] do mutanta, w czasie wycieczki w Lab J-23.}}


'''S.T.A.L.K.E.R.''' – seria [[gra komputerowa|gier]] o tematyce postapokaliptycznej stworzona przez jakieś tam mało znane ukraińskie studio. Akcja toczy się w tzw. ''Zonie'' mieszczącej się nieopodal malowniczej miejscowości [[Czarnobyl|Czarnobyl-Zdrój]] po kilkudziesięciu wybuchach tamtejszej elektrowni oraz kilkunastu eksperymentach na oddziaływanie fal z mikrofalówki na mózg ludzi. Obecnie możemy podziwiać ''Cień Czarnobyla'' oraz wersję pr0 – ''Czyste Niebo'', a także ''Zew Prypeci'', którego polska premiera miała miejsce trzeciego października roku 2009.
'''S.T.A.L.K.E.R.''' – seria [[gra komputerowa|gier]] o tematyce postapokaliptycznej, stworzona przez jakieś tam mało znane ukraińskie studio. Akcja toczy się w tzw. ''Zonie'' mieszczącej się nieopodal malowniczej miejscowości [[Czarnobyl|Czarnobyl-Zdrój]] po kilkudziesięciu wybuchach tamtejszej elektrowni oraz kilkunastu eksperymentach na oddziaływanie fal z mikrofalówki na mózg ludzi.


== Silnik ==
== Silnik ==
[[Plik:errorX.jpg|thumb|200px|Próbka możliwości silnika gry <del>X-Gay</del> X-Ray]]
[[Plik:errorX.jpg|thumb|200px|Próbka możliwości silnika gry X-Ray]]
Twórcy wraz z kolejnymi częściami serwują nam podobno nową wersję silnika X-Ray. Oto garść faktów na jego temat:
Twórcy wraz z kolejnymi częściami serwują nam podobno nową wersję silnika X-Ray. Oto garść faktów na jego temat:
* Jest to zmodyfikowany silnik Tetrisa korzystający z Directx 14.01.y i akceleratorów graficznych PsycholX.
* Jest to zmodyfikowany silnik Tetrisa korzystający z Directx 14.01.y i akceleratorów graficznych PsycholX.
* Pozwala na generowanie przestrzeni o powierzchni 120 cm kwadratowych (wszędzie blisko!).
* Pozwala na generowanie przestrzeni o powierzchni 120 cm kwadratowych (wszędzie blisko!).
* Łatwość modyfikacji – każdy n00b może zmodyfikować pliki gry, być nieśmiertelnym i mieć 12000,435 punktów sprintu.
* Łatwość modyfikacji – każdy n00b może zmodyfikować pliki gry, być nieśmiertelnym i mieć 12000,435 punktów sprintu.
* Nieograniczony rozwój gry – ściągnij 3 GB patchy nim będziesz mógł przejść 1 level.
* Nieograniczony rozwój gry – ściągnij 3 GB patchy nim będziesz mógł przejść pierwszy level.
* Wersja 1.6. to 1.2. na sterydach.
* Wersja 1.6. to 1.2. na sterydach.
* Ogromna swoboda działań. Można na przykład wybrać, czy się chce kogoś zabić, czy z nim porozmawiać (nie tyczy się to jednak mutantów, które zbyt rozmowne nie są i od razu, chamsko pomrukując, bezczelnie starają się wgryźć w gracza).
* Ogromna swoboda działań. Można na przykład wybrać, czy się chce kogoś zabić, czy z nim porozmawiać (nie tyczy się to jednak mutantów, które zbyt rozmowne nie są)
* Ponoć oryginał sztucznej inteligencji w grze był tak diabelsko dobry, że przeszedłby grę samodzielnie.
* Ponoć oryginał sztucznej inteligencji w grze był tak diabelsko dobry, że przeszedłby grę samodzielnie.


== Cień Czarnobyla ==
== Cień Czarnobyla ==
[[Plik:Degtyarev i karabiny.jpg|thumb|300px|Po udanym wypadzie do Zony czas odwiedzić jakiegoś handlarza i opchnąć mu cały ten szmelc]]
[[Plik:Stalker 1.png|thumb|200px|Twój cel w zasięgu wzroku]]
Akcja gry toczy się w 2012 roku (jeszcze przed wielkim reality show nazywane [[koniec świata|końcem świata]]), w Czarnobylu-Zdrój. Bohaterem gry jest stalker o pseudonimie „Naznaczony”. Jak się później dowiadujemy, nazywający się naprawdę Strielok. Po suto zakrapianej imprezie w [[Czarnobyl|okolicznej dyskotece]] on i jego kumple muszą zostać przewiezieni przez jedynego jeszcze przytomnego kolesia do domów, ale przez zupełny przypadek w jedyną ciężarówkę w promieniu 10 kilometrów trafia piorun. Naznaczonemu udaje się przeżyć. Znajduje go inny stalker i zanosi do handlarza skórami, Sidorowicza. Naznaczony, który, obolały i skacowany, za cholerę nie może sobie przypomnieć wydarzeń dnia poprzedniego, w zamian za szklankę [[wódka|wody]] zostaje chłopcem na posyłki Sida, a po wytrzeźwieniu daje drapaka i postanawia dowiedzieć się, co się stało tamtego feralnego dnia, kiedy w jego ciężarówkę pier{{Cenzura3}}nął piorun. Gra cechuje się wspaniałym klimatem. Ruiny, rozbite wraki, mutanty rodem z ''[[Plebania|Plebanii]]'' i ''[[M jak miłość]]''. Gra ma aż siedem zakończeń. To, że każde jest do wyboru na końcu, to inna sprawa.
Po suto zakrapianej imprezie w [[Czarnobyl|okolicznej dyskotece]] Naznaczony i jego kumple muszą zostać przewiezieni przez jedynego jeszcze przytomnego kolesia do domów, ale przez zupełny przypadek w jedyną ciężarówkę w promieniu 10 kilometrów trafia piorun. Głównemu bohaterowi udaje się przeżyć. Znajduje go inny stalker i zanosi do [[łowcy skór|handlarza skórami]] , Sidorowicza. Naznaczony, który leży skacowany i za cholerę nie może sobie przypomnieć wydarzeń dnia poprzedniego, w zamian za szklankę [[wódka|wody]] zostaje chłopcem na posyłki Sida, a po wytrzeźwieniu daje drapaka i postanawia dowiedzieć się, co się stało tamtego feralnego dnia, kiedy w jego ciężarówkę pier{{Cenzura3}}nął piorun. Gra cechuje się wspaniałym klimatem – ruiny, rozbite wraki, mutanty rodem z ''[[Plebania|Plebanii]]'' i ''[[M jak miłość]]''. Gra ma aż siedem zakończeń. To, że każde jest do wyboru na końcu, to inna sprawa.

== Czyste Niebo ==
''Czyste Niebo'' jest prequelem ''Cienia Czarnobyla''. Akcja gry toczy się rok przed wydarzeniami opisanymi w pierwszej części. Głównym bohaterem gry jest najemnik Szrama, który to magicznie połączony z [[zona czarnobylska|Zoną]] (strefą dookoła Czarnobyla) odczuwa każde zakłócenie chakry w jej wnętrzu, co powoduje u niego potworny ból głowy i straszne [[rozwolnienie]]. Szrama oprowadzał trzech turystów z Japonii po Zonie, gdy nagle coś pieprznęło. Szramie jako jedynemu udało się ujść z życiem po pieprznięciu. Po przebudzeniu się w łóżku z innym stalkerem. Szrama jako cel życia obejmuje sobie odnalezienie i schwytanie Naznaczonego (Strieloka), gdyż ten powoduje niewiarygodne zakłócenia w delikatnej strukturze [[moc]]y powodując magiczne pieprznięcia w Zonie.


== Zew Prypeci ==
== Zew Prypeci ==
''Zew Prypeci'' jest sequelem ''Cienia Czarnobyla''. Gra ta ma większe możliwości niż jej poprzednicy. Mamy jednak szansę podziwiać magiczne pieprznięcia, po których umiera się na zatwardzenie (a nie na rozwolnienie jak w poprzednich częściach). Mutanty od razu wgryzają się w d{{cenzura3}}… znaczy dolną część ciała, pijawka woli metodę usta-poniżej usta (za karę 10 zdrowasiek), czyli w czyli w szyję.
[[Plik:Stalker 2.jpg|thumb|200px|Grunt to profesjonalne laboratorium]]
Pojawia się też kilka nowych map i stworzenia, takie jak burer, czyli wesoły krasnoludek umiejący robić pompki bez użycia rąk oraz chimera – według twórców najpotężniejszy potwór, którego można zabić jednym strzałem z paralizatora.
''Zew Prypeci'' jest sequelem ''Cienia Czarnobyla''. Gra ta ma większe możliwości niż jej poprzednicy. Mamy jednak szansę podziwiać magiczne pieprznięcia, po których umiera się na zatwardzenie (a nie na rozwolnienie jak w poprzednich częściach). Mutanty od razu wgryzają się w d{{cenzura3}}... znaczy dolną część ciała, pijawka woli metodę usta-poniżej usta (za karę 10 zdrowasiek), czyli w szyję. Ukraińskie studio wywaliło stare mapki pełne przyjaznych bandytów i monoliciarzy a dali 3 NOWE MAPY na których pełno jest pułapek, w które jak się wpie{{cenzura3}} to masz problem.


== Anomalie ==
Wcielasz się w majora <s>ABW</s> SBU Alexa Diegtriariowa i masz zbadać dlaczego śmigłowce z pogiętymi śmigłami rozbiły się w niewyjaśniony sposób. Jedno z zadań pobocznych to znalezienie Oazy, w której zanika ci zatwardzenie lub rozwolnienie albo problemy z drogami moczowymi. Dodatkowo dodali butelki Herkules po zjedzeniu których dostajesz takiego kopa, że nosisz 20 kg więcej (czego to ludzie nie wymyślą). Pojawiają się też nowe mutanty, takie jak burer czyli wesoły krasnoludek który umie robić pompki bez użycia rąk i chimera - według twórców najpotężniejszy potwór, którego można zabić jednym strzałem z paralizatora.
Wyróżniamy cztery główne rodzaje anomalii:
* '''Chemiczne''' – nigdy nie wiesz co cię w niej zaskoczy: czy [[bąk|trujący gaz]], czy toksyczny kwas.
* '''Termiczne''' – wchodząc w tą anomalię można poczuć „gorączkę sobotniej nocy”. W ekstremalnych przypadkach anomalia ta osiąga temperaturę 1000 ''degri of C'', więc tutaj stalkerowi się <del>nie</del> upiecze.
* '''Elektryczne''' – podobno elektryka prąd nie tyka. Ale stalkera już tak. I to w dawce prawie 10 000V.
* '''Grawitacyjne''' – w tej anomalii bez problemów można się rozerwać. Dosłownie.


== Flora i fauna ==
== Niektóre frakcje ==
[[Plik:Stalker 3.jpg|thumb|Łagodna mgiełka nad Czarnobylem]]
W Zonie '''wszystko''' w większym lub mniejszym stopniu ma zamiar zabić cię i zjeść na śniadanie. Do flory możemy zaliczyć najprzeróżniejsze anomalie; od tych, co zieją ogniem, poprzez zmutowane roślinne narośla, kończąc na czymś, co wyrzuca cię w powietrze i rozrywa na tysiące krwawych kwawłeczków<ref>Kończysz jako czerwona mgiełka.</ref> . Mutanty są zazwyczaj zmutowanymi zwierzętami (nibypies, mięsacz), bądź też ludźmi (burer, snork, zombie).
=== Anomalie ===
Wyróżniamy cztery główne rodzaje anomalii:
* '''Chemiczne''' – nigdy nie wiesz co cię w niej zaskoczy: czy trujący gaz, czy toksyczny kwas.
* '''Termiczne''' – wchodząc w tą anomalię można poczuć „gorączkę sobotniej nocy”. W ekstremalnych przypadkach anomalia ta osiąga temperaturę 1000 ''degri of C'', więc tutaj stalkerowi się (nie)upiecze.
* '''Elektryczne''' – podobno elektryka prąd nie tyka. Ale stalkera już tak. I to w dawce prawie 1000V <ref>To prawie tak samo jakbyś wsadził palce do czterech gniazdek elektrycznych równocześnie, prawda? </ref>.
* '''Grawitacyjne''' – w tej anomalii bez problemów można się rozerwać. Dosłownie.
Oprócz wyżej wymienionych występują unikatowe anomalie w różnych lokalizacjach na terenie Zony. Jednakże, wszystkie anomalie działają na podobnej zasadzie – eliminują pechowego „turystę”, który podejdzie do „atrakcji” zbyt blisko.
=== Mutanty ===
[[Plik:przykuc zombie.jpg|thumb|200px|Chociaż zombie strzelają z celnością [[Gwiezdne wojny|szturmowcy Imperium]], to jednak potrafią zrobić słowiański przykuc]]
* '''Psy''' – nibypsy i ślepe psy to napromieniowani koledzy zwykłych psów. Pojedynczy osobnik jest niegroźny, zwykle przed nami ucieka. Gdy uda im się utworzyć watahę; wówczas trzeba się nieźle namęczyć, żeby je wytępić i nie dać się zjeść.
* '''Burer''' – wygląda stosunowo niegroźnie, lecz tak naprawdę to kawał s{{cenzura1}}yna. Nie dość, że ma pełno HP, to potrafi wyrwać nam broń z dłoni, odbić rzucony przez nas granat swoim polem siłowym, a także rzucić w nas szafką czy innym stołem dzięki telekinezie.
* '''Kontroler''' – prawdopodobnie zmutowany człowiek. Podczas walki z nim ma się halucynacje i piszczenie w uszach. Bardzo trudny do ubicia drań.
* '''Pijawka''' – jeden z najstraszniejszych i najbardziej irytujących mutantów. Przypomina coś na kształt krzyżówki [[Cthulhu]] z [[Predator]]em.
Cała trudność w walce z nim tkwi w jego niewidzialności. Tak, '''niewidzialności'''. Gdy poluje na swoją ofiarę znika, by pojawić się centymetr od jej twarzy i wbić swoje ''mackozębocoś'' w szyję ofiary. Na szczęście pada od kilku strzałów z [[Strzelba|"pompki"]].
* '''Mięsacz''' – występuje na otwartych przestrzeniach. Jest to prawdopodobnie zmutowana [[świnia]]. Ginie od jednej [[Headshot|bani]].
* '''Poltergeist''' – cholera wie co to dokładnie jest. Jest hałaśliwy, złośliwy, ciska w nas przedmiotami i ognistymi kulami. Normalka w Zonie.
* '''Nibyolbrzym''' – niech was nie zwiedzie przedrostek "niby"; to wielka bardzo trudna do ubicia maszkara. Z wyglądu przypomina trochę [[Quasimodo]], jest wielki niczym dwudrzwiowa szafa i ogłusza nas uderzeniami w ziemię.
* '''Snork''' – coś, co kiedyś mogło przypominać człowieka, chodzi na czworaka, skacze, ma obrzydliwe czerwone narośle na skórze i nosi [[maska przeciwgazowa|maskę PeGAZkę]] typu "słonik".
* '''Chimera''' – ma dwie głowy, waży kilkaset kilogramów, jej skóra jest twarda jak pięty [[Mojżesz]]a i skacze na odległość kilkunastu metrów.
* '''Gryzonie''' – zmutowane gryzonie. Występują głównie w pomieszczeniach. Atakują w kilkuosobowych grupach. Cholernie upierdliwe.
* '''Zombie''' – wbrew pozorom jedne z łatwiejszych przeciwników do wyeliminowania. Giną od strzału w głowę. Po postrzale w tors "tańczą breakdance" na ziemi, po czym wstają i walczą dalej. Strzelają z celnością godną szturmowców z [[Gwiezdne wojny|Gwiezdnych Wojen]].
== Frakcje ==
Największym wrogiem stalkera w Zonie wcale nie są groźne anomalie czy niebezpieczne mutanty. W rzeczywistości największe zagrożenie stanowi drugi człowiek<ref>Najczęściej uzbrojony</ref>. Na terenie Zony działa wiele różnych frakcji, często rywalizujących między sobą.
* '''Bandyci''' – każdego wchodzącego na ich terytorium proszą o wsparcie ich programu 500<ref>Rubli</ref> Plus dla każdego bandyty. Ich okrzykiem bojowym jest słynne powiedzenie "А ну, чики-брики и в дамки!” (czyt. A nu chiki-briki i v damki!)<ref>http://knowyourmeme.com/memes/cheeki-breeki</ref>. Noszą długie czarne płaszcze, które poza niezłym wyglądem nie dają żadnej ochrony w Zonie.
[[Plik:najemnikWC.jpg|thumb|200px|Najemnik na swoim stanowisku ogniowym]]
[[Plik:najemnikWC.jpg|thumb|200px|Najemnik na swoim stanowisku ogniowym]]
Największym wrogiem stalkera w Zonie wcale nie są groźne anomalie czy niebezpieczne mutanty. W rzeczywistości największe zagrożenie stanowi drugi człowiek<ref>Najczęściej uzbrojony</ref>. Na terenie Zony działa wiele różnych frakcji, często rywalizujących między sobą:
* ''' Czyste Niebo''' – mają bazę w okolicy bagien, gdzie często [[Ustawka|wybierają się na grzyby]] z renegatami. Noszą biało-niebieskie mundury idealnie kamuflujące na tle czystego nieba. Wielu członków tej frakcji uczestniczyło w tej samej imprezie co Strielok, więc skończyło się to licznymi zgonami. Przetrwali tylko niektórzy ludzie o twardych głowach.
* '''Bandyci''' – każdego wchodzącego na ich terytorium proszą o wsparcie ich programu 500 Rubli Plus dla każdego bandyty. Ich okrzykiem bojowym jest słynne powiedzenie ''А ну, чики-брики и в дамки!'' (czytaj: ''A nu chiki-briki i v damki!''<ref>http://knowyourmeme.com/memes/cheeki-breeki</ref>).
* '''Ekolodzy''' – na zlecenie ukraińskiego rządu badają cały ten szajs jakim jest Zona. W przeciwieństwie do [[Amerykańscy naukowcy|amerykańskich naukowców]] jajogłowi w Zonie udowadniają swoje teorie w praktyce za pomocą <del>ogniem i mieczem</del> karabinów.
* ''' Czyste Niebo''' – mają bazę w okolicy bagien, gdzie często [[Ustawka|wybierają się na grzyby]] z renegatami. Wielu członków tej frakcji uczestniczyło w tej samej imprezie co Naznaczony, więc skończyło się to licznymi [[kac|zgonami]]. Przetrwali tylko niektórzy ludzie o twardych głowach.
* '''Najemnicy '''– podobno najbardziej tajemnicza organizacja w Zonie. Jednak po ich wyposażeniu można się domyślić, że są to wysłannicy zachodnich, kapitalistycznych krajów<ref>Tzw. „Western spies”</ref>. W jakim celu tu przybyli? Nie wiadomo. Noszą granatowe mundury idealnie kamuflujące na tle burzowego nieba.
* '''Wolni Stalkerzy''' (a.k.a. '''Samotnicy''') – najbardziej rozpoznawalna grupa w Zonie. Możemy ją podzielić na kilka podgrup:
* '''Monolit''' – smutni panowie w szarych kombinezonach. Ultra fanatyczna sekta religijna wierząca, że niezwykły świecący kamień z kosmosu jest ich bogiem<ref>[[Islam|Skąd ja to znam]]?</ref> i w jego imię będą walczyć aż do śmierci, utrudniając życie wszystkim stalkerom w Zonie. Ich kumplami są zombie i nikt ich nie lubi – może dlatego panowie z Monolitu są tacy smutni?
** '''Koty''' – początkujące żółtodzioby, którym często zdarza się wspierać progam 500+ dla bandytów.
* '''Powinność''' – banda <del>nazioli</del> [[Kibol|kiboli]]. Ich celem jest całkowite zniszczenie Zony dla dobra ludzkości. Nienawidzą świrów z Wolności. Wyróżniają się noszeniem czarno-czerwonych mundurów.
** '''Doświadczeni''' – są już otrzaskani z Zoną, rzadko wspierają program 500+ dla bandytów<ref>Wolą płacić ołowiem</ref>.
* '''Renegaci ''' – mniejszy odłam z frakcji bandytów. Zamieszkują bagna, gdzie często robią ustawki z członkami Czystego Nieba. W praktyce nie różnią się niczym od zwykłych bandytów poza nazwą frakcji oraz „Bad-ass’owym” godłem.
** '''Weterani''' – lubią robić wykopki na terenie Zony w poszukiwaniu artefaktów, ale jedyne co znajdują to kłopoty.
* '''Wojskowi''' – siedzą w kilku swoich placówkach na terenie Zony. Nie wyściubują nosa poza ich teren i strzelają do wszystkiego co się rusza wokół własnej bazy. Szeregowcy są tu oddelegowywani <del>za karę</del> za wzorową służbę. Jedyne ich sensowne zajęcie to pice wódki „Kozak” oraz grzanie tyłków przy ognisku. Wyłącznie poważną siłę wojskową w Zonie stanowią wojskowi stalkerzy oraz śmigłowce bojowe. Na szczęście inne frakcje unikają ich jak ognia i schodzą im z drogi.
[[Plik:soldatvodka1.jpg|thumb|200px|Typowa sytuacja w Zonie]]
* '''Wolni Stalkerzy''' (aka '''Samotnicy''') – najbardziej rozpoznawalna grupa w Zonie. Możemy ją podzielić na kilka podgrup:
** '''Koty''' – początkujące żółtodzioby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w Zonie. Noszą skórzane kurtki i niebieskie jeansy. Często pakują się w kłopoty lub anomalie. Zdarza im się również wspierać progam 500+ dla bandytów.
** '''Doświadczeni''' – są już otrzaskani z Zoną. Często można spotkać ich w wielu <del>zakątkach</del> anomaliach Zony. Ich opancerzenie stanowią kombinezony „Świt”. Rzadko wspierają program 500+ dla bandytów<ref>Wolą płacić ołowiem</ref>.
** '''Weterani''' – znawcy Zony. Lubią robić wykopki na terenie Zony w poszukiwaniu artefaktów<ref>Ale jedyne co znajdują to kłopoty</ref>. Wykorzystują kombinezony typu SEVA<ref>W których nic nie widać</ref>.
** '''Eksperci''' – najlepsi z najlepszych. Znają Zonę jak swoją żonę<ref>Chyba że Zona to ich pierwsza żona</ref>. Nie pi{{cenzura1}}ą się w tańcu z <del>gwiazdami</del> wrogami. Zwiedzili kawał Zony. Przeważnie chodzą w egzoszkieletach.
* '''Wolność ''' – typowe ćpuny. Ich głównym celem jest <del>jaranie [[Marihuana|trawki]]</del> szukanie pozytywów w Zonie oraz rozprzestrzenianie jej dobrodziejstw na cały świat. Nie lubią się ze sztywniakami z Powinności. Jako jedna z niewielu frakcji noszą mundury w odpowiednim kamuflażu<ref>Chociaż ich dowódcy chodzą w pomarańczowych egzoszkieletach, co ułatwia ich utylizację</ref> .
== Uzbrojenie ==
Twórcy gry z jakiegoś [[Wódka|nieznanego powodu]] zmienili oryginalne nazwy broni w grze na jakieś nic nie znaczące terminy. Grając w Stalkera co chwilę napotykamy na <del>złom</del> bronie. Wraz z nowymi lokacjami, mamy możliwość znalezienia lepszych pukawek. Poniżej prezentuje się lista broni występującej w czarnobylskiej Zonie.
=== Pistolety ===
[[Plik:Degtyarev i karabiny.jpg|thumb|300px|Po udanym wypadzie do Zony czas odwiedzić jakiegoś handlarza i opchnąć mu cały ten szmelc]]
Broń używana, gdy trzeba coś załatwić po cichu, zatnie się inna broń, albo skończy się nam amunicja. Teoretycznie. W praktyce jednak, pistolet służy do zabicia pierwszego wroga, zabrania mu [[AK-47|kałacha]]/[[Strzelba|strzelby]] i wyrzucenia w krzaki.
* '''PMm''' (Pistolet Makarova) – Makarov przewraca się w grobie, widząc jak bardzo można zepsuć dobrą konstrukcję. Słaby, niecelny i zacina się jak diabli. Wytłumiona wersja jest świetna<ref>i oczywiście rzadka!</ref>.
* '''Fort-12''' – kolejny początkowy pistolet. Ma większy magazynek, ale wciąż jest bezużyteczny.
* '''Kora-919''' (M1911) – pistolet, używający drogiej i dość rzadkiej amunicji<ref>Powszechnej w końcowej fazie gry, kiedy nikt go już nie używa.</ref>.
* '''Walker P9m''' (Walther P99) – kolejna broń dodana do gry jako zapychacz. Tnie się jak [[emo]] z depresją.
* '''Martha''' (Beretta 92) – broń znana [[Gimbus|gimbom]] z [[Counter-Strike: Global Offensive|CSa]]. Kiedy ktoś nie lubi broni głównych, może być.
* '''HPSS-1m''' (Browning HP) – rzucenie nim w przeciwnika może być skuteczniejsze od strzelania.
* '''UDP Compact''' (USP) – niepozorny pistolet strzelający amunicją kaliber 45. Ma wmontowany fabrycznie system przemiany 90% energii w odrzut.
* '''SIP-t M200''' (SIG 220) – wierna kopia UDP z jeszcze mniejszymi obrażeniami.
* '''Black Kite''' (Desert Eagle) – jedyny dobry pistolet w grze. W ekstremalnych przypadkach można go używać jako [[Broń biała|broń obuchową]] lub do wbijania gwoździ.
=== Strzelby ===
* '''Chaser 13''' (Mossberg Maverick) – klasyczna pompka <del>rowerowa</del>. Idealnie nadaje się do pompowania mutantów wszelkiego rodzaju.
* '''SPSA14''' (SPAS-12) – kolejna pompka. Dzięki niej można nie tylko pompować mutanty <del>i koła w rowerze</del>, ale spokojnie można ją używać przeciwko stalkerom, dzięki powiększonemu magazynkowi.
* '''Karabin Myśliwski ''' (Toz-34) – ulubiona broń bandytów. Dzięki niezwykłemu systemowi dwóch luf można zabić dwóch przeciwników jednocześnie<ref>O ile stoją koło siebie i trzymają się za ręce</ref>.
* '''Dubeltówka-obrzyn BM-17''' (Toz-66) – kolejna giwera bardzo popularna wśród bandytów. Ma podobny mechanizm dwóch luf jak Toz-34, jednak dzięki temu, że są one spiłowane o połowę, to nie da się trafić nikogo.
* '''Eliminator''' (Striker-12) – coś co wygląda jak czarny kij wsadzony do du…żej puszki, w rzeczywistości jest dość groźną bronią, na co wskazuje jej nazwa. Dzięki pojemnemu magazynkowi bębnowemu bez problemów można oczyścić obóz stalkerów lub <del>siedziska</del> siedliska mutantów. Problem pojawia się, gdy do głowy stalkera przyjdzie myśl przeładowania tej giwery…
=== Pistolety maszynowe i inne ===
* '''Akm 74''' ([[Karabinek AK-74|AKS-74]]) – klasyczny kałach… No tak nie do końca, bo jest to „niby” jego zmodernizowana, spadochroniarska wersja z roku 1974, jednak jest tak samo celna i skuteczna jak pierwowzór<ref>czyli wcale</ref>.
* '''Akm 74/2U''' ([[Karabinek AK-74|AKS-74U]]) – mniejsza wersja AKM 74. Od podstawy odróżnia ją skrócona lufa oraz drewniane okładziny. Jej główną zaleta jest mniejsza waga, co <del>zwiększa</del> redukuje celność. Lubi się zacinać w najmniej odpowiednim momencie.
* '''Obokan''' (AN94 Abakan) – najnowsza wersja starego kałacha. Od poprzedników odróżnia go to, że może prowadzić podwójny ogień pojedynczy, czyli wystrzeliwać seriami po dwa pociski w niewielkich odstępach. Został on pomalowany czarnym sprejem, co jest zaletą, ponieważ to pozwala ukryć karabin w mroku nocy<ref>Jak każdy inny</ref>.
* '''RP-74''' (PKM) – <del>ruski</del> radziecki lekki<ref>Wcale nie taki lekki</ref> karabin maszynowy. Jedyna broń w grze, w której nie da się celować za pomocą muszki i trzeba strzelać z <del>buta</del> biodra. Poprzez pojemny magazynek (100 naboi) RP-74 potrafi skosić całą hordę mutantów, o ile uda się w nią trafić.
* '''Viper<ref>Nie mylić z [[Przemysław Wipler|polskim politykiem]]</ref> 5''' (HK Mp5) – Bardzo popularny pistolet maszynowy używany głównie przez początkujących stalkerów. Nie wyróżnia się niczym niezwykłym.
* '''IL 86''' (L85 A1) – broń w systemie <del>push-up</del> bullp-up robiona przez [[Anglia|fajfokloki]]. Posiada wbudowany celownik oraz okładziny w kolorze [[Gówno|nieokreślonym.]]
* '''TRs 301''' (ZM LR300 ML) – cud techniki z Ameryki – potrafi szerzyć demokrację w zasięgu do 300m. Jest jednak wrażliwy na [[Smog|zanieczyszczenia powietrza]] i nie zawsze nadaje się do użycia w trudnych warunkach polowych.
* '''FT 200M''' (FN F2000) – belgijski zestaw bojowy 4 w 1. W jego skład wchodzą: tłumik, granatnik na naboje M209, i zintegrowany cyfrowy celownik optyczny, oraz oczywiście karabin. Używany przez doświadczonych stalkerów, bo nowicjusze nie wiedzą gdzie jest przód, a gdzie znajduje się tył tej broni.
* '''GP-37''' (HK G36) – dzieło precyzji niemieckich inżynierów. Posiada dwa wbudowanie celowniki, jednak [[Zbigniew Stonoga|coś się popsuło]] i w grze można korzystać tylko z jednego.
* '''SGI 5k''' (SIG SG550) – Niemiec płakał jak sprzedawał do Zony. Jedna z lepszych broni dostępnych w grze. Tak jak AN-94 jest pomalowana na czarno, co pozawala ukryć ją nie tylko w nocy, ale także w ciemnym pomieszczeniu.
* '''Wintar BC''' (WSS "Wintorez") – uważana przez niektórych stalkerów za najlepszą broń<ref>Tak naprawdę to nie, przecież wiadomo, że najlepszy jest honorowy PM</ref>. Posiada zintegrowany celownik oraz tłumik, by z daleka irytować przeciwników. Wykorzystują ją najbardziej doświadczeni stalkerzy.
* '''Karabin szturmowy VLA''' (AS Wał) – biedniejsza wersja Wintara BC – zamiast drewnianej ma składaną<ref>Ale w grze nie da się jej złożyć – realizm 10/10</ref> metalową kolbę oraz nie posiada celownika optycznego<ref>Można go jednak zamontować u technika za drobną przysługę (np. wódkę)</ref>. Jest używana przez siły <del>ZOMO</del> [[OMON|OMONu]] na terenie całej Zony. Tak jak jego brat posiada zintegrowany tłumik.
* '''Grom S14''' ([[Karabin OC-14|OC-14 Groza]]) – wbrew nazwie nie strzela [[Jednostka Wojskowa GROM|polskimi komandosami]]. Jest to karabin szturmowy z granatnikiem. Jego wada to brak możliwości zainstalowania celownika optycznego, więc trzeba strzelać „na oko”.
* '''Karabin SWDm 2''' ([[Karabin SWD]]) – jest to samopowtarzalny karabin wyborowy<ref>Nie mylić z wódką</ref>. <del>Przypomina snajperkę AWP z Counter Strike’a</del>. Porządna radziecka konstrukcja produkowana przez długi okres czasu. Jest wyposażona w lunetę z <del>69</del> 8x krotnym przybliżeniem, pozwalająca robić „no-scope” niczego nie spodziewającym się przeciwnikom. Jedyny jej problem to brak możliwości celnego strzelania na trzeźwo.
* '''SWUmk2''' (SWU) – zminiaturyzowana i okrojona wersja karabinu SWDm 2. Niby jest to broń nowocześniejsza, ale zabrano jej kolbę i skrócono lufę, więc nie ma mowy o celnym strzelaniu<ref>Na trzeźwo oczywiście</ref>.
* '''Działko Gaussa''' – podobno najlepsza broń w Zonie. Jest to snajperka strzelająca laserami jak w Gwiezdnych Wojnach. Jej amunicję stanowią baterie AA, które można kupić u technika Kardana za skrzynkę wódki. Zabija wszystko na jeden strzał<ref>O ile trafisz w głowę</ref>. Jedyny jej egzemplarz gracz może zdobyć na własność w Prypeci od [[Monolit|smutnych panów w szarych kombinezonach]].
* '''Bulldog 6''' (RG6/6P30) – jak nazwa wskazuje broń ta strzela <del>buldogami</del> granatami. Broń bardzo przydatna, gdy chce się „zaspamować” grupę przeciwników (lub sojuszników) środkami wybuchowymi. Rzadko spotykana w Zonie.
* '''RPG-7u''' ([[Granatnik RPG-7|RPG-7 W2]]) – broń z serii „jak pierdutnie to ci nogę utnie”. Idealna broń do wkur…zania Kontrolerów i <del>rosyjskich</del> ukraińskich pilotów w [[Śmigłowiec|helkach]] latających po całej Zonie.


== Objawy uzależnienia ==
== Objawy uzależnienia ==
[[Plik:soldatvodka1.jpg|thumb|200px|Typowa sytuacja w Zonie]]
* Żywisz się tylko konserwami, kiełbasą i chlebem, a nie masz problemów ze zdrowiem.
* Żywisz się tylko konserwami, kiełbasą i chlebem, a nie masz problemów ze zdrowiem.
* Nie musisz pić; robisz to jedynie, gdy jesteś zmęczony lub napromieniowany. I zawsze jest to [[wódka]].
* Nie musisz pić; robisz to jedynie, gdy jesteś zmęczony lub napromieniowany. I zawsze jest to [[wódka]].
Linia 124: Linia 53:
* Strzelasz do żołnierzy i ludzi w czarnych kurtkach, gdy ich tylko zobaczysz.
* Strzelasz do żołnierzy i ludzi w czarnych kurtkach, gdy ich tylko zobaczysz.
* Wchodzisz do pobliskiej elektrowni, by ''pójść do Spełniacza Życzeń'', ewentualnie ''postrzelać sobie do Monolitian''.
* Wchodzisz do pobliskiej elektrowni, by ''pójść do Spełniacza Życzeń'', ewentualnie ''postrzelać sobie do Monolitian''.
* Zawsze nosisz za duże buty o jakieś 5 numerów.
* Zawsze nosisz za duże buty o jakieś pięć numerów.
* Gdy zauważysz chiński lampion na niebie, to chowasz się<ref>Ewentualnie bierzesz jekieś prochy i leżysz na ulicy przez godzinę</ref> myśląc, że nadchodzi emisja.
* Gdy zauważysz chiński lampion na niebie, to chowasz się<ref>Ewentualnie bierzesz jakieś prochy i leżysz na ulicy przez godzinę</ref> myśląc, że nadchodzi emisja.
* Zbierasz rupiecie, a potem szukasz handlarza żeby je opchnąć.
* Zbierasz rupiecie, a potem szukasz handlarza żeby je opchnąć.
* Wpatrujesz się na dachy wieżowców szukając snajperów z Monolitu.
* Wpatrujesz się na dachy wieżowców szukając snajperów z Monolitu.
Linia 132: Linia 61:
* I rzucasz nimi przed siebie żeby upewnić się, że nie ma anomalii.
* I rzucasz nimi przed siebie żeby upewnić się, że nie ma anomalii.
* Widząc rannego człowieka nie dzwonisz po pogotowie, tylko dobijasz go, gdy prosi o apteczkę oraz rabujesz go z cennych przedmiotów.
* Widząc rannego człowieka nie dzwonisz po pogotowie, tylko dobijasz go, gdy prosi o apteczkę oraz rabujesz go z cennych przedmiotów.
* Jesteś w stanie włożyć do plecaka 6 karabinów, 3 pistolety, 60 apteczek, 80 bandaży i trochę jedzenia i jeszcze z tym biegać.
* Jesteś w stanie włożyć do plecaka sześć karabinów, trzy pistolety, sześćdziesiąt apteczek, osiemdziesiąt bandaży oraz trochę jedzenia i jeszcze z tym biegać.
* Używasz niezniszczalnego noża i niszczysz nim skrzynie z drewna i blachy
* Używasz niezniszczalnego noża i niszczysz nim skrzynie z drewna i blachy.
* Umiesz przeżyć trafienia kilkudziesięcioma pociskami, mając na sobie jedynie kurtkę używając co chwila apteczek.
* Umiesz przeżyć trafienia kilkudziesięcioma pociskami, mając na sobie jedynie kurtkę używając co chwila apteczek.
* Widząc psa zabijasz go nożem, widząc stado psów uciekasz lub wskakujesz na jakieś podwyższenie.
* Widząc psa zabijasz go nożem, widząc stado psów uciekasz lub wskakujesz na jakieś podwyższenie.
* Zbierasz baterie.
* Zbierasz baterie.
* Podchodzisz do ludzi i pytasz ''Co nowego w Zonie?''
* Podchodzisz do ludzi i pytasz: ''Co nowego w Zonie?''
* Rzucasz granat pod nogi i nie giniesz gdy wybucha.
* Rzucasz granat pod nogi i nie giniesz gdy wybucha.
* Podpi{{cenzura3}}z narzędzia z Castoramy, a potem oddajesz je jakiemuś mechanikowi, wręczając mu przed tym flaszkę wódki.
* Podpi{{cenzura3}}z narzędzia z Castoramy, a potem oddajesz je jakiemuś mechanikowi, wręczając mu przed tym flaszkę wódki.
Linia 155: Linia 84:
* Zakładasz na głowę garnek i mówisz, że to Stalowy Hełm.
* Zakładasz na głowę garnek i mówisz, że to Stalowy Hełm.


== Noob w grze S.T.A.L.K.E.R: Zew Prypeci ==
== Noob w grze S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci ==
* Nasłuchuje zewu Prypeci.
* Nasłuchuje zewu Prypeci.
* Chce dołączyć do frakcji.
* Chce dołączyć do frakcji.
* Nie naprawia broni bo „szkoda golda/rubelkuf” a potem dziwi się, że zacina mu się przy każdym strzale.
* Nie naprawia broni bo ''szkoda golda/rubelkuf'' a potem dziwi się, że zacina mu się przy każdym strzale.
* Ginie nawet na poziomie trudności „Nowicjusz”.
* Ginie nawet na poziomie trudności „Nowicjusz”.
* Chodzi w startowym kombinezonie, a później dziwi się, że po wejściu w anomalię od razu ginie.
* Chodzi w startowym kombinezonie, a później dziwi się, że po wejściu w anomalię od razu ginie.
* Sprzedaje karabin Gaussa...
* Sprzedaje karabin Gaussa…
* ... za pół ceny.
* …za pół ceny.
* Nie zbiera artefaktów, bo nie wie, jak wyciągnąć detektor.
* Nie zbiera artefaktów, bo nie wie, jak wyciągnąć detektor.
* Gdy już się dowie, jak go wyjąć, dziwi się, że nic nie może znaleźć, bo nie wie, że artefaktów szuka się w anomaliach.
* Gdy już się dowie, jak go wyjąć, dziwi się, że nic nie może znaleźć, bo nie wie, że artefaktów szuka się w anomaliach.
* Jeśli jednak jakimś cudem znajdzie artefakt<ref>Obaj dobrze wiemy, że nie znajdzie, tylko dostanie z jakiegoś zadania</ref>, zakłada go i myśli, że ta migająca ikonka w rogu ekranu informuje go o tym<ref>Tymczasem zabija go promieniowanie radioaktywne</ref>.
* Jeśli jednak jakimś cudem znajdzie artefakt<ref>Obaj dobrze wiemy, że nie znajdzie, tylko dostanie z jakiegoś zadania</ref>, zakłada go i myśli, że ta migająca ikonka w rogu ekranu informuje go o tym<ref>Tymczasem zabija go promieniowanie radioaktywne</ref>.
* Rzuca śrubkami w chimerę, bo „szkoda ammo”.
* Rzuca śrubkami w chimerę, bo ''szkoda ammo''.
* Szuka szóstej Ogończy.
* Szuka szóstej Ogończy.
* W tunelu do Prypeci wyrzuca kombinezon z zamkniętym obiegiem powietrza.
* W tunelu do Prypeci wyrzuca kombinezon z zamkniętym obiegiem powietrza.
Linia 180: Linia 109:
* Oddaje przemienione koło z pogłębiarki Płotce.
* Oddaje przemienione koło z pogłębiarki Płotce.
* Nie wie jak włączyć latarkę.
* Nie wie jak włączyć latarkę.
* Używa noktowizora<ref>Nawet za dnia</ref>,bo twierdzi, że poprawia klimat.
* Używa noktowizora<ref>Nawet za dnia</ref>, bo twierdzi, że poprawia on klimat.
* Nie umie też biec sprintem.
* Nie umie też biec sprintem.
* Rzuca w chomiki granatami.
* Rzuca w chomiki granatami.
* Nie dobija zombie bo „szkoda ammo”, a potem dziwi się, że po jakimś czasie [[coś]] strzela do niego z <del>Makarona</del> <del>Makrona</del> Makarowa.
* Nie dobija zombie bo ''szkoda ammo'', a potem dziwi się, że po jakimś czasie [[coś]] strzela do niego z <del>Makarona</del> <del>Makrona</del> Makarowa.
* <del>Boi się Burera w laboratorium X8.</del> Jeszcze tam nie dotarł...
* <del>Boi się Burera w laboratorium X8.</del> <small>Jeszcze tam nie dotarł…</small>
* Kupuje amunicję 9x18mm, bo jest najtańsza, a później dziwi się, że nie może jej załadować do swojego AKS-a.
* Kupuje amunicję 9x18mm, bo jest najtańsza, a później dziwi się, że nie może jej załadować do swojego AKS-a.
* Sprzedaje Wintoreza, „bo kalach ma wienkszego maga”.
* Sprzedaje Wintoreza, ''bo kalach ma wienkszego maga''.
* Nie używa bandaży, a później dziwi się, że pomimo leczenia apteczkami cały czas spada mu zdrowie.
* Nie używa bandaży, a później dziwi się, że pomimo leczenia apteczkami cały czas spada mu zdrowie.
* Gdy wejdzie w napromieniowaną strefę i obraz zmieni nieco kolor, wchodzi na forum i mówi, że „ma buga i obraz mu sie psuje help pls!!!!!!!111”.
* Gdy wejdzie w napromieniowaną strefę i obraz zmieni nieco kolor, wchodzi na forum i mówi, że ''ma buga i obraz mu sie psuje help pls!!!!!!!111''
* Gdy ktoś w niego celuje, od razu zaczyna strzelać, bo nie wie, że wszyscy będą do niego celowali, jak będzie chodził z wyjętą bronią.
* Gdy ktoś w niego celuje, od razu zaczyna strzelać, bo nie wie, że wszyscy będą do niego celowali, jak będzie chodził z wyjętą bronią.
* Gdy wda się w strzelaninę, dziwi się, że wpakował przeciwnikowi cały magazynek w korpus i go nie zabił.
* Gdy wda się w strzelaninę, dziwi się, że wpakował przeciwnikowi cały magazynek w korpus i go nie zabił.
Linia 194: Linia 123:
* Nie umie montować dodatków do broni, dlatego w Transakcji zabija Spartakusa, bo jego AK ma doczepiany granatnik.
* Nie umie montować dodatków do broni, dlatego w Transakcji zabija Spartakusa, bo jego AK ma doczepiany granatnik.
* Potem wchodzi na forum i pyta, jakie granaty się do niego ładuje.
* Potem wchodzi na forum i pyta, jakie granaty się do niego ładuje.
* Zabija NPC z G36 „bo ma fajnom bron”, ale nie wie, że karabin po podniesieniu będzie tak zepsuty, że nie będzie się nadawał do użytku.
* Zabija NPC z G36, ''bo ma fajnom bron'', ale nie wie, że karabin po podniesieniu będzie tak zepsuty, że nie będzie się nadawał do użytku.
* Rozwala wszystkie pudła, bo myśli, że coś w nich znajdzie.
* Rozwala wszystkie pudła, bo myśli, że coś w nich znajdzie.
* Nie naprawia kombinezonu, a później dziwi się, że ginie po 3 trafieniach z pistoletu.
* Nie naprawia kombinezonu, a później dziwi się, że ginie po trzech trafieniach z pistoletu.
* Używa zwykłych apteczek do leczenia choroby popromiennej i tamowania krwotoku.
* Używa zwykłych apteczek do leczenia choroby popromiennej i tamowania krwotoku.
* Próbuje walić ze strzelby do przeciwników oddalonych o 200 m.
* Próbuje walić ze strzelby do przeciwników oddalonych o 200 m.
* Wchodzi w anomalie i pisze na forach „rZ4LlL m444M B00g4 i d3D4m h3lp”.
* Wchodzi w anomalie i pisze na forach: ''rZ4LlL m444M B00g4 i d3D4m h3lp''.
* Strzela do anomalii.
* Strzela do anomalii.
* Zbiera tylko broń (a najczęściej to najcięższego L85A1 „bo ma lunete i morze sobie pszyblirzyc”), a później dziwi się, że szybciej się męczy.
* Zbiera tylko broń (a najczęściej to najcięższego L85A1, ''bo ma lunete i morze sobie pszyblirzyc''), a później dziwi się, że szybciej się męczy.
* Atakuje wszystkich, których spotka i dziwi się, że gra jest trudna.
* Atakuje wszystkich, których spotka i dziwi się, że gra jest trudna.
* Nie rozumie, czemu karabin się ''trzęsie'' przy strzelaniu serią.
* Nie rozumie, czemu karabin się ''trzęsie'' przy strzelaniu serią.
Linia 209: Linia 138:
* Nie wie, kim jest Żwawy.
* Nie wie, kim jest Żwawy.
* A gdy się dowie, to później oddaje broń kupioną od niego Sękowi<ref>Bo tamten twierdzi, że Żwawy mu ją ukradł, co oczywiście jest bzdurą</ref>.
* A gdy się dowie, to później oddaje broń kupioną od niego Sękowi<ref>Bo tamten twierdzi, że Żwawy mu ją ukradł, co oczywiście jest bzdurą</ref>.
* Szuka sposobu na wejście do BTR-a<ref>Transporter opancerzony - taki czołg na kołach</ref><ref>[[Big Time Rush]],ba dum tss</ref>, bo myśli, że da się nim jeździć i z niego strzelać.
* Szuka sposobu na wejście do BTR-a<ref>Transporter opancerzony taki czołg na kołach; <small>[[Big Time Rush]], ba dum tss</small></ref>, bo myśli, że da się nim jeździć i z niego strzelać.
* Próbuje wejść na stację Janów lub Skadowsk z wyciągniętą bronią.
* Próbuje wejść na stację Janów lub Skadowsk z wyciągniętą bronią.
* Próbuje wyciągnąć broń przed wyjściem ze Skadowska, a kiedy mu się nie udaje, wczytuje grę, bo myśli że to bug.
* Próbuje wyciągnąć broń przed wyjściem ze Skadowska, a kiedy mu się nie udaje, wczytuje grę, bo myśli że to bug.
Linia 216: Linia 145:
* Chce włączyć telewizor na Skadowsku.
* Chce włączyć telewizor na Skadowsku.
* I wejść za ladę Hawajczyka.
* I wejść za ladę Hawajczyka.
* Próbuje zabrać gitarę stalkerowi na stacji Janów lub Skadowsku „bo hce se zagrac na kitarze”, więc „próbuje” zaskoczyć posiadacza poza obozem.
* Próbuje zabrać gitarę stalkerowi na stacji Janów lub Skadowsku, ''bo hce se zagrac na kitarze'', więc „próbuje” zaskoczyć posiadacza poza obozem.
* Nie może wyjąć broni w obozach stalkerów, więc płacze na forum „nei mogem wyjonci borni czy mam bagowanom gre?
* Nie może wyjąć broni w obozach stalkerów, więc płacze na forum ''nei mogem wyjonci borni czy mam bagowanom gre?''
* Próbuje zrobić baterie do Gaussa „bo kardan to rzdzierdzaa”.
* Próbuje zrobić baterie do Gauss, ''bo kardan to rzdzierdzaa''.
* Strzela z granatnika w pojednycze mięsacze...
* Strzela z granatnika w pojednycze mięsacze…
* ... albo zużywa RPG na pierwszą napotkana grupkę zombie.
* …albo zużywa RPG na pierwszą napotkana grupkę zombie.
* Używa jedynie PMm-a „Bo szkoda ammo do kałaha”.
* Używa jedynie PMm-a, ''bo szkoda ammo do kałaha''.
* Sprzedaje PDA i śruby.
== Zobacz też ==
* [[Metro 2033]]


{{przypisy}}
{{przypisy}}
{{FPS}}
{{FPS}}


[[en:S.T.A.L.K.E.R.]]
[[pt:S.T.A.L.K.E.R.]]
[[Kategoria:FPS]]
[[Kategoria:FPS]]
[[Kategoria:Serie gier]]

Aktualna wersja na dzień 01:52, 16 lip 2023

Noncytaty
Zobacz cytaty:
A czy Ty spełniasz wymagania?

Stalkier! Nie nada ci w Zonie djalać!

Słowiańska dusza tworzy klimat gry

Na róży ją brał!/Opusti oróżje!

Stalker prosi o opuszczenie broni

A różny ją brał!

Inna wersja powyższego.

Nie ze mną te numery, Burer.

Oficer Powinności H. Klossov do mutanta, w czasie wycieczki w Lab J-23.

S.T.A.L.K.E.R. – seria gier o tematyce postapokaliptycznej, stworzona przez jakieś tam mało znane ukraińskie studio. Akcja toczy się w tzw. Zonie mieszczącej się nieopodal malowniczej miejscowości Czarnobyl-Zdrój po kilkudziesięciu wybuchach tamtejszej elektrowni oraz kilkunastu eksperymentach na oddziaływanie fal z mikrofalówki na mózg ludzi.

Silnik[edytuj • edytuj kod]

Próbka możliwości silnika gry X-Ray

Twórcy wraz z kolejnymi częściami serwują nam podobno nową wersję silnika X-Ray. Oto garść faktów na jego temat:

  • Jest to zmodyfikowany silnik Tetrisa korzystający z Directx 14.01.y i akceleratorów graficznych PsycholX.
  • Pozwala na generowanie przestrzeni o powierzchni 120 cm kwadratowych (wszędzie blisko!).
  • Łatwość modyfikacji – każdy n00b może zmodyfikować pliki gry, być nieśmiertelnym i mieć 12000,435 punktów sprintu.
  • Nieograniczony rozwój gry – ściągnij 3 GB patchy nim będziesz mógł przejść pierwszy level.
  • Wersja 1.6. to 1.2. na sterydach.
  • Ogromna swoboda działań. Można na przykład wybrać, czy się chce kogoś zabić, czy z nim porozmawiać (nie tyczy się to jednak mutantów, które zbyt rozmowne nie są)
  • Ponoć oryginał sztucznej inteligencji w grze był tak diabelsko dobry, że przeszedłby grę samodzielnie.

Cień Czarnobyla[edytuj • edytuj kod]

Po udanym wypadzie do Zony czas odwiedzić jakiegoś handlarza i opchnąć mu cały ten szmelc

Po suto zakrapianej imprezie w okolicznej dyskotece Naznaczony i jego kumple muszą zostać przewiezieni przez jedynego jeszcze przytomnego kolesia do domów, ale przez zupełny przypadek w jedyną ciężarówkę w promieniu 10 kilometrów trafia piorun. Głównemu bohaterowi udaje się przeżyć. Znajduje go inny stalker i zanosi do handlarza skórami , Sidorowicza. Naznaczony, który leży skacowany i za cholerę nie może sobie przypomnieć wydarzeń dnia poprzedniego, w zamian za szklankę wody zostaje chłopcem na posyłki Sida, a po wytrzeźwieniu daje drapaka i postanawia dowiedzieć się, co się stało tamtego feralnego dnia, kiedy w jego ciężarówkę pierCenzura2.svgnął piorun. Gra cechuje się wspaniałym klimatem – ruiny, rozbite wraki, mutanty rodem z Plebanii i M jak miłość. Gra ma aż siedem zakończeń. To, że każde jest do wyboru na końcu, to inna sprawa.

Zew Prypeci[edytuj • edytuj kod]

Zew Prypeci jest sequelem Cienia Czarnobyla. Gra ta ma większe możliwości niż jej poprzednicy. Mamy jednak szansę podziwiać magiczne pieprznięcia, po których umiera się na zatwardzenie (a nie na rozwolnienie jak w poprzednich częściach). Mutanty od razu wgryzają się w dCenzura2.svg… znaczy dolną część ciała, pijawka woli metodę usta-poniżej usta (za karę 10 zdrowasiek), czyli w czyli w szyję. Pojawia się też kilka nowych map i stworzenia, takie jak burer, czyli wesoły krasnoludek umiejący robić pompki bez użycia rąk oraz chimera – według twórców najpotężniejszy potwór, którego można zabić jednym strzałem z paralizatora.

Anomalie[edytuj • edytuj kod]

Wyróżniamy cztery główne rodzaje anomalii:

  • Chemiczne – nigdy nie wiesz co cię w niej zaskoczy: czy trujący gaz, czy toksyczny kwas.
  • Termiczne – wchodząc w tą anomalię można poczuć „gorączkę sobotniej nocy”. W ekstremalnych przypadkach anomalia ta osiąga temperaturę 1000 degri of C, więc tutaj stalkerowi się nie upiecze.
  • Elektryczne – podobno elektryka prąd nie tyka. Ale stalkera już tak. I to w dawce prawie 10 000V.
  • Grawitacyjne – w tej anomalii bez problemów można się rozerwać. Dosłownie.

Niektóre frakcje[edytuj • edytuj kod]

Najemnik na swoim stanowisku ogniowym

Największym wrogiem stalkera w Zonie wcale nie są groźne anomalie czy niebezpieczne mutanty. W rzeczywistości największe zagrożenie stanowi drugi człowiek[1]. Na terenie Zony działa wiele różnych frakcji, często rywalizujących między sobą:

  • Bandyci – każdego wchodzącego na ich terytorium proszą o wsparcie ich programu 500 Rubli Plus dla każdego bandyty. Ich okrzykiem bojowym jest słynne powiedzenie А ну, чики-брики и в дамки! (czytaj: A nu chiki-briki i v damki![2]).
  • Czyste Niebo – mają bazę w okolicy bagien, gdzie często wybierają się na grzyby z renegatami. Wielu członków tej frakcji uczestniczyło w tej samej imprezie co Naznaczony, więc skończyło się to licznymi zgonami. Przetrwali tylko niektórzy ludzie o twardych głowach.
  • Wolni Stalkerzy (a.k.a. Samotnicy) – najbardziej rozpoznawalna grupa w Zonie. Możemy ją podzielić na kilka podgrup:
    • Koty – początkujące żółtodzioby, którym często zdarza się wspierać progam 500+ dla bandytów.
    • Doświadczeni – są już otrzaskani z Zoną, rzadko wspierają program 500+ dla bandytów[3].
    • Weterani – lubią robić wykopki na terenie Zony w poszukiwaniu artefaktów, ale jedyne co znajdują to kłopoty.

Objawy uzależnienia[edytuj • edytuj kod]

Typowa sytuacja w Zonie
  • Żywisz się tylko konserwami, kiełbasą i chlebem, a nie masz problemów ze zdrowiem.
  • Nie musisz pić; robisz to jedynie, gdy jesteś zmęczony lub napromieniowany. I zawsze jest to wódka.
  • Gdy już to zrobisz, pusta butelka po prostu znika.
  • Chodzisz po ulicy z karabinem, choć niektórzy ci machają swoimi mówiąc opustil oriużie.
  • Boisz się chomików, psów, świń i ludzi w samych jeansach.
  • Strzelasz do żołnierzy i ludzi w czarnych kurtkach, gdy ich tylko zobaczysz.
  • Wchodzisz do pobliskiej elektrowni, by pójść do Spełniacza Życzeń, ewentualnie postrzelać sobie do Monolitian.
  • Zawsze nosisz za duże buty o jakieś pięć numerów.
  • Gdy zauważysz chiński lampion na niebie, to chowasz się[4] myśląc, że nadchodzi emisja.
  • Zbierasz rupiecie, a potem szukasz handlarza żeby je opchnąć.
  • Wpatrujesz się na dachy wieżowców szukając snajperów z Monolitu.
  • Biegasz po kątach szukając ukrytych przedmiotów.
  • Masz przy sobie paczkę ze śrubami.
  • I rzucasz nimi przed siebie żeby upewnić się, że nie ma anomalii.
  • Widząc rannego człowieka nie dzwonisz po pogotowie, tylko dobijasz go, gdy prosi o apteczkę oraz rabujesz go z cennych przedmiotów.
  • Jesteś w stanie włożyć do plecaka sześć karabinów, trzy pistolety, sześćdziesiąt apteczek, osiemdziesiąt bandaży oraz trochę jedzenia i jeszcze z tym biegać.
  • Używasz niezniszczalnego noża i niszczysz nim skrzynie z drewna i blachy.
  • Umiesz przeżyć trafienia kilkudziesięcioma pociskami, mając na sobie jedynie kurtkę używając co chwila apteczek.
  • Widząc psa zabijasz go nożem, widząc stado psów uciekasz lub wskakujesz na jakieś podwyższenie.
  • Zbierasz baterie.
  • Podchodzisz do ludzi i pytasz: Co nowego w Zonie?
  • Rzucasz granat pod nogi i nie giniesz gdy wybucha.
  • PodpiCenzura2.svgz narzędzia z Castoramy, a potem oddajesz je jakiemuś mechanikowi, wręczając mu przed tym flaszkę wódki.
  • Jesteś zdziwiony, widząc jeżdżące samochody, których w Zonie nie ma.
  • Nie myjesz się ani nie chodzisz do kibla.
  • Chodzisz po bagnach i płaskowyżach szukając rozbitych helikopterów.
  • Dziwisz się czemu nie ma ogniska przy przystanku autobusowym i grającego stalkera na gitarze przy nim.
  • Zbierasz różne dziwne rupiecie nazywając je artefaktami a potem wciskasz je sprzedawcom w sklepach.
  • Potrafisz nosić ze sobą ponad 1500 naboi.
  • Widząc Putina, podchodzisz i oddajesz mu zniszczone uzbrojenie by je naprawił.
  • Co jakiś czas tracisz przytomność i masz sny o tajemniczych postaciach i centrum Zony.
  • Wchodzisz do kanałów bo myślisz, że są tam tajne laboratoria.
  • Bierzesz różne dziwne leki i zastrzyki myśląc, że zwiększą twoją wytrzymałość i odporność.
  • Jeśli piszczy Ci w uszach, szukasz kontrolera w pobliżu.
  • Niszczysz wszystkie skrzynki w nadziei że są tam jakieś przedmioty.
  • Kiedy na lekcji ktoś rzuci w ciebie papierową kulką, wybiegasz z klasy, bo myślisz że to burer.
  • Zakładasz na głowę garnek i mówisz, że to Stalowy Hełm.

Noob w grze S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci[edytuj • edytuj kod]

  • Nasłuchuje zewu Prypeci.
  • Chce dołączyć do frakcji.
  • Nie naprawia broni bo szkoda golda/rubelkuf a potem dziwi się, że zacina mu się przy każdym strzale.
  • Ginie nawet na poziomie trudności „Nowicjusz”.
  • Chodzi w startowym kombinezonie, a później dziwi się, że po wejściu w anomalię od razu ginie.
  • Sprzedaje karabin Gaussa…
  • …za pół ceny.
  • Nie zbiera artefaktów, bo nie wie, jak wyciągnąć detektor.
  • Gdy już się dowie, jak go wyjąć, dziwi się, że nic nie może znaleźć, bo nie wie, że artefaktów szuka się w anomaliach.
  • Jeśli jednak jakimś cudem znajdzie artefakt[5], zakłada go i myśli, że ta migająca ikonka w rogu ekranu informuje go o tym[6].
  • Rzuca śrubkami w chimerę, bo szkoda ammo.
  • Szuka szóstej Ogończy.
  • W tunelu do Prypeci wyrzuca kombinezon z zamkniętym obiegiem powietrza.
  • Jak już dostanie się do Prypeci, to nie wie, co ma dalej robić.
  • Sprzedaje swoje PDA, chociaż to niemożliwe[7].
  • Wchodzi w każdą anomalię.
  • Zabija Striełoka.
  • Noego też.
  • Ewentualnie wchodzi na forum i pyta, jak pogłaskać jego psa.
  • I pyta gdzie jest trzeci Kompas.
  • Usiłuje strzelać z dwóch pistoletów naraz.
  • Zadrapania zadane przez mięsacza leczy apteczką wojskową.
  • Oddaje przemienione koło z pogłębiarki Płotce.
  • Nie wie jak włączyć latarkę.
  • Używa noktowizora[8], bo twierdzi, że poprawia on klimat.
  • Nie umie też biec sprintem.
  • Rzuca w chomiki granatami.
  • Nie dobija zombie bo szkoda ammo, a potem dziwi się, że po jakimś czasie coś strzela do niego z Makarona Makrona Makarowa.
  • Boi się Burera w laboratorium X8. Jeszcze tam nie dotarł…
  • Kupuje amunicję 9x18mm, bo jest najtańsza, a później dziwi się, że nie może jej załadować do swojego AKS-a.
  • Sprzedaje Wintoreza, bo kalach ma wienkszego maga.
  • Nie używa bandaży, a później dziwi się, że pomimo leczenia apteczkami cały czas spada mu zdrowie.
  • Gdy wejdzie w napromieniowaną strefę i obraz zmieni nieco kolor, wchodzi na forum i mówi, że ma buga i obraz mu sie psuje help pls!!!!!!!111
  • Gdy ktoś w niego celuje, od razu zaczyna strzelać, bo nie wie, że wszyscy będą do niego celowali, jak będzie chodził z wyjętą bronią.
  • Gdy wda się w strzelaninę, dziwi się, że wpakował przeciwnikowi cały magazynek w korpus i go nie zabił.
  • Nie umie celować z broni.
  • Nie umie montować dodatków do broni, dlatego w Transakcji zabija Spartakusa, bo jego AK ma doczepiany granatnik.
  • Potem wchodzi na forum i pyta, jakie granaty się do niego ładuje.
  • Zabija NPC z G36, bo ma fajnom bron, ale nie wie, że karabin po podniesieniu będzie tak zepsuty, że nie będzie się nadawał do użytku.
  • Rozwala wszystkie pudła, bo myśli, że coś w nich znajdzie.
  • Nie naprawia kombinezonu, a później dziwi się, że ginie po trzech trafieniach z pistoletu.
  • Używa zwykłych apteczek do leczenia choroby popromiennej i tamowania krwotoku.
  • Próbuje walić ze strzelby do przeciwników oddalonych o 200 m.
  • Wchodzi w anomalie i pisze na forach: rZ4LlL m444M B00g4 i d3D4m h3lp.
  • Strzela do anomalii.
  • Zbiera tylko broń (a najczęściej to najcięższego L85A1, bo ma lunete i morze sobie pszyblirzyc), a później dziwi się, że szybciej się męczy.
  • Atakuje wszystkich, których spotka i dziwi się, że gra jest trudna.
  • Nie rozumie, czemu karabin się trzęsie przy strzelaniu serią.
  • Nie umie otworzyć drzwi u Zulusa.
  • Gdy mu się uda, nie wie co ma dalej zrobić.
  • Oddaje stalową skrzynkę Sękowi.
  • Nie wie, kim jest Żwawy.
  • A gdy się dowie, to później oddaje broń kupioną od niego Sękowi[9].
  • Szuka sposobu na wejście do BTR-a[10], bo myśli, że da się nim jeździć i z niego strzelać.
  • Próbuje wejść na stację Janów lub Skadowsk z wyciągniętą bronią.
  • Próbuje wyciągnąć broń przed wyjściem ze Skadowska, a kiedy mu się nie udaje, wczytuje grę, bo myśli że to bug.
  • Nie wie gdzie ma szukać narzędzi.
  • Nie wie jak dostać się do środka starej cementowni w Jupiterze.
  • Chce włączyć telewizor na Skadowsku.
  • I wejść za ladę Hawajczyka.
  • Próbuje zabrać gitarę stalkerowi na stacji Janów lub Skadowsku, bo hce se zagrac na kitarze, więc „próbuje” zaskoczyć posiadacza poza obozem.
  • Nie może wyjąć broni w obozach stalkerów, więc płacze na forum nei mogem wyjonci borni czy mam bagowanom gre?
  • Próbuje zrobić baterie do Gauss, bo kardan to rzdzierdzaa.
  • Strzela z granatnika w pojednycze mięsacze…
  • …albo zużywa RPG na pierwszą napotkana grupkę zombie.
  • Używa jedynie PMm-a, bo szkoda ammo do kałaha.
  • Sprzedaje PDA i śruby.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Najczęściej uzbrojony
  2. http://knowyourmeme.com/memes/cheeki-breeki
  3. Wolą płacić ołowiem
  4. Ewentualnie bierzesz jakieś prochy i leżysz na ulicy przez godzinę
  5. Obaj dobrze wiemy, że nie znajdzie, tylko dostanie z jakiegoś zadania
  6. Tymczasem zabija go promieniowanie radioaktywne
  7. Dla nooba nie ma rzeczy niemożliwych
  8. Nawet za dnia
  9. Bo tamten twierdzi, że Żwawy mu ją ukradł, co oczywiście jest bzdurą
  10. Transporter opancerzony – taki czołg na kołach; Big Time Rush, ba dum tss