Nonsensopedia:Spotkania/24.05.19/reforma: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (Ostrzyciel przeniósł stronę Użytkownik:Trojanin/reforma na Nonsensopedia:Spotkania/24.05.19/reforma bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem: będzie jako załącznik do spotkania) |
M (Przeniesiono z Category:Spotkania (meta) do Category:Spotkania – 2019 przy użyciu Cat-a-lot) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
== Zasady == |
== Zasady == |
||
# '''Administratorem nie może zostać [[Nonsensopedia:Pacynka|pacyna]].''' |
# '''Administratorem nie może zostać [[Nonsensopedia:Pacynka|pacyna]].''' |
||
# '''Kandydować mogą użytkownicy, posiadający uprawnienia [[Nonsensopedia:Moderatorzy treści|moderatora]] lub [[Nonsensopedia:Automatyczny rewert|bałwanka]] i minimum 750 edycji kreatywnych w przestrzeniach głównej, NonNews, Cytaty, Słownik, Nonźródła, Gra i Poradnik.''' |
# '''Kandydować mogą użytkownicy, posiadający uprawnienia [[Nonsensopedia:Moderatorzy treści|moderatora]] lub [[Nonsensopedia:Automatyczny rewert|bałwanka]] <del>i minimum 750 edycji kreatywnych w przestrzeniach głównej, NonNews, Cytaty, Słownik, Nonźródła, Gra i Poradnik.'''</del> |
||
#: ''Proponuję zupełnie wywalić wymóg 750 edycji, promuje durne nabijanie licznika i trzepanie do niego kapucyna. Administratorzy to nie durnie, wiedzą kto się nadaje na admina a kto nie i nie będzie im jakiś licznik rozkazywać. Do tego w PUA bierze udział cała społeczność i stanowi pewien bezpiecznik, w razie gdyby admini wpadli na genialny pomysł uadminowania pacyny czy losowego ziomka z 20 kreatywnymi. ~ Ostrzyciel'' |
|||
#: Wbrew pozorom, to nie jest dużo. Jeśli ktoś jest zaangażowany w projekt, swobodnie zrobi tyle przez tydzień. |
|||
# '''Kandydat dodatkowo musi być minimum 2 miesiące na pokładzie i spełniać wymogi.''' |
# '''Kandydat dodatkowo musi być minimum 2 miesiące na pokładzie <del>i spełniać wymogi</del>.''' |
||
#: Żeby po tym tygodniu nie wyrwał się na admina. Wymogi zamieszczono poniżej. |
|||
# '''Administratorzy mają obowiązek głosowania, a unikanie go <del>może poskutkować odebraniem uprawnień</del> ''jest wystarczającym argumentem do wystawienia głosowania o odebranie uprawnień''. Ponadto w głosowaniu mogą wziąć udział użytkownicy, których ostatnia edycja w podanych przestrzeniach jest datowana na mniej niż <del>miesiąc</del> ''30 dni'' przed rozpoczęciem głosowania, <del>posiadający co najmniej uprawnienia [[Nonsensopedia:Automatyczny rewert|bałwanka]] i minimum 750 edycji kreatywnych w podanych przestrzeniach.</del>''spełniający wymagania formalne do kandydowania (punkty 2. i 3.).''''' |
# '''Administratorzy mają obowiązek głosowania, a unikanie go <del>może poskutkować odebraniem uprawnień</del> ''jest wystarczającym argumentem do wystawienia głosowania o odebranie uprawnień''. Ponadto w głosowaniu mogą wziąć udział użytkownicy, których ostatnia edycja w podanych przestrzeniach jest datowana na mniej niż <del>miesiąc</del> ''30 dni'' przed rozpoczęciem głosowania, <del>posiadający co najmniej uprawnienia [[Nonsensopedia:Automatyczny rewert|bałwanka]] i minimum 750 edycji kreatywnych w podanych przestrzeniach.</del>''spełniający wymagania formalne do kandydowania (punkty 2. i 3.).''''' |
||
#: Nie chcemy ściągania nieaktywnych, byleby tylko przepchnęli kandydata. Takie osoby zwykle nie mają rozeznania w aktualnej sytuacji, a ewentualne konsekwencje ich nie interesują. |
#: Nie chcemy ściągania nieaktywnych, byleby tylko przepchnęli kandydata. Takie osoby zwykle nie mają rozeznania w aktualnej sytuacji, a ewentualne konsekwencje ich nie interesują. |
||
#:# Zapis pozwalał na odebranie uprawnień administratorowi, który uchyla się od głosowania w niejasny sposób. |
|||
#:# 30 dni jest bardziej precyzyjne, miesiąc może być potraktowany różnie. |
|||
#:# Uproszczenie zasad. |
|||
# '''Aby wniosek przeszedł, musi zagłosować co najmniej <del>60% uprawnionych do głosowania i ></del> 50% administratorów ''według stanu na moment rozpoczęcia głosowania'', w tym za przyznaniem uprawnień jest >50% głosujących<del>,</del> ''i'' >50% administratorów <del>i co najmniej połowa liczby biurokratów</del>, nie licząc głosów wstrzymujących się. Głosowanie trwa 7 dni lub do momentu <del>spełnienia wyżej wymienionych warunków.</del>'', gdy ≥50% administratorów jest przeciw.''''' |
# '''Aby wniosek przeszedł, musi zagłosować co najmniej <del>60% uprawnionych do głosowania i ></del> 50% administratorów ''według stanu na moment rozpoczęcia głosowania'', w tym za przyznaniem uprawnień jest >50% głosujących<del>,</del> ''i'' >50% administratorów <del>i co najmniej połowa liczby biurokratów</del>, nie licząc głosów wstrzymujących się. Głosowanie trwa 7 dni lub do momentu <del>spełnienia wyżej wymienionych warunków.</del>'', gdy ≥50% administratorów jest przeciw.''''' |
||
#: Dla osoby, która się nadaje, to naprawdę nie będzie problem. <del>Ilość osób uprawnionych do głosowania sprawdza administracja.</del> Liczony jest stan ''uprawnień'' w momencie rozpoczęcia głosowania, wszelkie zmiany uprawnień dokonane w tym czasie nie mają wpływu na głosowanie. Głosy wstrzymujące się są liczone jedynie do kworum i nie mają wpływu na wynik głosowania. |
#: Dla osoby, która się nadaje, to naprawdę nie będzie problem. <del>Ilość osób uprawnionych do głosowania sprawdza administracja.</del> Liczony jest stan ''uprawnień'' w momencie rozpoczęcia głosowania, wszelkie zmiany uprawnień dokonane w tym czasie nie mają wpływu na głosowanie. Głosy wstrzymujące się są liczone jedynie do kworum i nie mają wpływu na wynik głosowania. |
||
#:#Szukanie listy 60% uprawnionych do głosowania jest raczej uciążliwe i łatwo się pomylić. |
|||
#:#O biurokratach ustalone było na spotkaniu |
|||
#:#Związane usunięciem wymogu 60% uprawnionych. |
|||
# '''Jeśli zgłaszający nie jest kandydatem, potrzebne jest potwierdzenie chęci ubiegania się o stanowisko admina.''' |
# '''Jeśli zgłaszający nie jest kandydatem, potrzebne jest potwierdzenie chęci ubiegania się o stanowisko admina.''' |
||
#: Ma to zapobiec zgłaszaniu użytkowników bez ich wiedzy i zgody. |
#: Ma to zapobiec zgłaszaniu użytkowników bez ich wiedzy i zgody. |
||
Linia 25: | Linia 24: | ||
== Wymogi == |
== Wymogi == |
||
Poniższa lista definiuje wymogi, które musi spełniać kandydat, by pomyślnie przejść PUA. |
Poniższa lista definiuje wymogi, które musi spełniać kandydat, by pomyślnie przejść PUA. |
||
:''Te całe wymogi można nieco skrócić i zapisać bardziej w charakterze sugestii, a nie jakiejś kijowdupnej czeklisty rodem z korpo. ~ Ostrzyciel'' |
|||
=== Obowiązkowe === |
=== Obowiązkowe === |
||
Linia 30: | Linia 30: | ||
# Posiadanie dobrego kontaktu ze społecznością. |
# Posiadanie dobrego kontaktu ze społecznością. |
||
# Pomoc nowym użytkownikom oraz tym, którzy już są w użytkowaniu nowych umiejętności. |
# Pomoc nowym użytkownikom oraz tym, którzy już są w użytkowaniu nowych umiejętności. |
||
# |
# Redakcja i formatowanie bardzo dobrze opanowane. |
||
# Umiejętność |
# Umiejętność kategoryzacji. |
||
# Podstawowa znajomość |
# Podstawowa znajomość licencji. |
||
# Umiejętność archiwizowania stron i głosowań (np. zmiana ANM, kończenie SDU, etc.). |
# Umiejętność archiwizowania stron i głosowań (np. zmiana ANM, kończenie SDU, etc.). |
||
# Współpraca z interfejsem MediaWiki (dotyczy to świadomego używania |
# Współpraca z interfejsem MediaWiki (dotyczy to świadomego używania stron specjalnych). |
||
# Umiejętność pisania szablonów, znajomość kolejności ich wstawiania. |
# Umiejętność pisania szablonów, znajomość kolejności ich wstawiania. |
||
# Podstawowa znajomość |
# Podstawowa znajomość komunikatów MediaWiki i magicznych słów. |
||
# Poczucie odpowiedzialności za powoływanie |
# Poczucie odpowiedzialności za powoływanie moderatorów treści i umiejętność zarządzania ich pracą. |
||
=== Nieobowiązkowe === |
=== Nieobowiązkowe === |
||
Linia 47: | Linia 47: | ||
== Zasady == |
== Zasady == |
||
Obecne zasady: |
|||
* '''Głosują wyłącznie administratorzy.''' |
* '''Głosują wyłącznie administratorzy.''' |
||
* '''Uprawnienia zostają odebrane, jeśli głosuje >60% administratorów i >50% jest za odebraniem.''' |
* '''Uprawnienia zostają odebrane, jeśli głosuje >60% administratorów i >50% jest za odebraniem.''' |
||
Linia 53: | Linia 54: | ||
* '''Administratora zgłosić mogą wszyscy zarejestrowani i aktywni użytkownicy'''. |
* '''Administratora zgłosić mogą wszyscy zarejestrowani i aktywni użytkownicy'''. |
||
* '''W dyskusji może wypowiedzieć się każdy zarejestrowany użytkownik, opiniując daną kandydaturę, jednak administracja rozstrzyga w głosowaniu kandydaturę w sposób ostateczny.''' |
* '''W dyskusji może wypowiedzieć się każdy zarejestrowany użytkownik, opiniując daną kandydaturę, jednak administracja rozstrzyga w głosowaniu kandydaturę w sposób ostateczny.''' |
||
Propozycja Polskacafe ''z moimi uwagami'': |
Propozycja Polskacafe ''z moimi (Trojanina) uwagami'': |
||
# Wniosek o rozpoczęcie głosowania może złożyć każdy zarejestrowany i aktywny użytkownik. |
# Wniosek o rozpoczęcie głosowania może złożyć każdy zarejestrowany i aktywny użytkownik. |
||
# Głosować mogą [[N:ADMIN|administratorzy]] a także osoby posiadające uprawnienia [[N:MOD|moderatora treści]] lub [[Nonsensopedia:Bałwanki|bałwanka]] oraz minimum 750 edycji kreatywnych. Ponadto, ich ostatnia edycja w przestrzeniach kreatywnych musi być wykonana mniej niż ''30 dni'' przed rozpoczęciem głosowania <del>(''nie dotyczy administratorów'')</del>. |
# Głosować mogą [[N:ADMIN|administratorzy]] a także osoby posiadające uprawnienia [[N:MOD|moderatora treści]] lub [[Nonsensopedia:Bałwanki|bałwanka]] <del>oraz minimum 750 edycji kreatywnych</del>. Ponadto, ich ostatnia edycja w przestrzeniach kreatywnych musi być wykonana mniej niż ''30 dni'' przed rozpoczęciem głosowania <del>(''nie dotyczy administratorów'')</del>. |
||
# W dyskusji może się wypowiedzieć każdy, opiniując daną kandydaturę, jednak nie ma to bezpośredniego wpływu na ostateczny wynik głosowania. |
# W dyskusji może się wypowiedzieć każdy, opiniując daną kandydaturę, jednak nie ma to bezpośredniego wpływu na ostateczny wynik głosowania. |
||
# Administratorzy mają obowiązek głosowania, a unikanie go ''jest wystarczającym argumentem do wystawienia głosowania o odebranie uprawnień''. |
# Administratorzy mają obowiązek głosowania, a unikanie go ''jest wystarczającym argumentem do wystawienia głosowania o odebranie uprawnień''. |
||
Linia 64: | Linia 65: | ||
# W sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji biurokrata może zawiesić użytkownika w prawach administratora natychmiastowo, ma on jednak obowiązek wystawić wiążące głosowanie w ciągu ''24 godzin od odebrania uprawnień''. |
# W sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji biurokrata może zawiesić użytkownika w prawach administratora natychmiastowo, ma on jednak obowiązek wystawić wiążące głosowanie w ciągu ''24 godzin od odebrania uprawnień''. |
||
# ''Odebranie'' uprawnień administratora ''powoduje'' również ''utratę'' praw biurokraty. |
# ''Odebranie'' uprawnień administratora ''powoduje'' również ''utratę'' praw biurokraty. |
||
''Do zastanowienia – czy zostawić możliwość odebrania uprawnień adminowi przez samą administrację, bez reszty społeczności? ~ Ostrzyciel'' |
|||
OUB (Odebranie Uprawnień Biurokraty) |
|||
# W głosowaniu za odebraniem uprawnień biurokraty głosują administratorzy. |
|||
# Głosowanie dotyczy '''wyłącznie''' praw biurokraty. Do odbierania również praw administratora służy [[N:OUA|OUA]]. |
|||
# Głosowanie trwa tydzień od momentu wystawienia przez administratora i jest prowadzone na forum. |
|||
# Jeśli odwoływany biurokrata pełni tę funkcję jako jedyny, wystawiający głosowanie lub inny administrator ma obowiązek zgłosić kandydaturę na nowego biurokratę. |
|||
# Administratorzy mają obowiązek głosowania w OUB. |
|||
# Aby głosowanie przeszło, konieczna jest obecność >50% administratorów, z czego za musi być przynajmniej 60% z nich. |
|||
PUB (Przyznanie Uprawnień Biurololokraty) |
|||
# Kandydatem do przyznawania uprawnień biurokraty może być jedynie administrator. |
|||
# W głosowaniu za przyznaniem praw biurokraty głosują wyłącznie administratorzy. |
|||
# Administratorzy mają obowiązek głosowania. |
|||
# Głosowanie jest prowadzone na forum i trwa 7 dni od momentu wystawienia. |
|||
# Aby głosowanie przeszło, konieczna jest obecność >50% administratorów, z czego za musi być przynajmniej 60% z nich. |
|||
[[Kategoria:Spotkania – 2019]] |
Aktualna wersja na dzień 14:15, 4 wrz 2019
PUA
Zasady[edytuj kod]
- Administratorem nie może zostać pacyna.
- Kandydować mogą użytkownicy, posiadający uprawnienia moderatora lub bałwanka
i minimum 750 edycji kreatywnych w przestrzeniach głównej, NonNews, Cytaty, Słownik, Nonźródła, Gra i Poradnik.- Proponuję zupełnie wywalić wymóg 750 edycji, promuje durne nabijanie licznika i trzepanie do niego kapucyna. Administratorzy to nie durnie, wiedzą kto się nadaje na admina a kto nie i nie będzie im jakiś licznik rozkazywać. Do tego w PUA bierze udział cała społeczność i stanowi pewien bezpiecznik, w razie gdyby admini wpadli na genialny pomysł uadminowania pacyny czy losowego ziomka z 20 kreatywnymi. ~ Ostrzyciel
- Kandydat dodatkowo musi być minimum 2 miesiące na pokładzie
i spełniać wymogi. - Administratorzy mają obowiązek głosowania, a unikanie go
może poskutkować odebraniem uprawnieńjest wystarczającym argumentem do wystawienia głosowania o odebranie uprawnień. Ponadto w głosowaniu mogą wziąć udział użytkownicy, których ostatnia edycja w podanych przestrzeniach jest datowana na mniej niżmiesiąc30 dni przed rozpoczęciem głosowania,posiadający co najmniej uprawnienia bałwanka i minimum 750 edycji kreatywnych w podanych przestrzeniach.spełniający wymagania formalne do kandydowania (punkty 2. i 3.).- Nie chcemy ściągania nieaktywnych, byleby tylko przepchnęli kandydata. Takie osoby zwykle nie mają rozeznania w aktualnej sytuacji, a ewentualne konsekwencje ich nie interesują.
- Zapis pozwalał na odebranie uprawnień administratorowi, który uchyla się od głosowania w niejasny sposób.
- 30 dni jest bardziej precyzyjne, miesiąc może być potraktowany różnie.
- Uproszczenie zasad.
- Nie chcemy ściągania nieaktywnych, byleby tylko przepchnęli kandydata. Takie osoby zwykle nie mają rozeznania w aktualnej sytuacji, a ewentualne konsekwencje ich nie interesują.
- Aby wniosek przeszedł, musi zagłosować co najmniej
60% uprawnionych do głosowania i >50% administratorów według stanu na moment rozpoczęcia głosowania, w tym za przyznaniem uprawnień jest >50% głosujących,i >50% administratorówi co najmniej połowa liczby biurokratów, nie licząc głosów wstrzymujących się. Głosowanie trwa 7 dni lub do momentuspełnienia wyżej wymienionych warunków., gdy ≥50% administratorów jest przeciw.- Dla osoby, która się nadaje, to naprawdę nie będzie problem.
Ilość osób uprawnionych do głosowania sprawdza administracja.Liczony jest stan uprawnień w momencie rozpoczęcia głosowania, wszelkie zmiany uprawnień dokonane w tym czasie nie mają wpływu na głosowanie. Głosy wstrzymujące się są liczone jedynie do kworum i nie mają wpływu na wynik głosowania.- Szukanie listy 60% uprawnionych do głosowania jest raczej uciążliwe i łatwo się pomylić.
- O biurokratach ustalone było na spotkaniu
- Związane usunięciem wymogu 60% uprawnionych.
- Dla osoby, która się nadaje, to naprawdę nie będzie problem.
- Jeśli zgłaszający nie jest kandydatem, potrzebne jest potwierdzenie chęci ubiegania się o stanowisko admina.
- Ma to zapobiec zgłaszaniu użytkowników bez ich wiedzy i zgody.
- Każde głosowanie wymaga sprawdzenia przez jednego z administratorów jego zgodności z regulaminem. Potwierdzenie to jest jednocześnie oficjalnym rozpoczęciem głosowania.
- Dyskusja służy tylko i wyłącznie ocenie przydatności kandydata na stanowisko.
- Nikt w swoim głosowaniu nie chciałby ujrzeć wycieczek osobistych, zamiast komentarzy na temat sensu jego nominacji. PUA nie jest miejscem ani prowadzenia sporów, ani ich mediacji.
- Naturalnie, zasady nie działają wstecz.
Wymogi[edytuj kod]
Poniższa lista definiuje wymogi, które musi spełniać kandydat, by pomyślnie przejść PUA.
- Te całe wymogi można nieco skrócić i zapisać bardziej w charakterze sugestii, a nie jakiejś kijowdupnej czeklisty rodem z korpo. ~ Ostrzyciel
Obowiązkowe[edytuj kod]
Brak cholerycznego temperamentu, umiejętność współpracy z innymi, załatwianie spornych spraw via forum/queryDobra umiejętność pracy zespołowej.- Posiadanie dobrego kontaktu ze społecznością.
- Pomoc nowym użytkownikom oraz tym, którzy już są w użytkowaniu nowych umiejętności.
- Redakcja i formatowanie bardzo dobrze opanowane.
- Umiejętność kategoryzacji.
- Podstawowa znajomość licencji.
- Umiejętność archiwizowania stron i głosowań (np. zmiana ANM, kończenie SDU, etc.).
- Współpraca z interfejsem MediaWiki (dotyczy to świadomego używania stron specjalnych).
- Umiejętność pisania szablonów, znajomość kolejności ich wstawiania.
- Podstawowa znajomość komunikatów MediaWiki i magicznych słów.
- Poczucie odpowiedzialności za powoływanie moderatorów treści i umiejętność zarządzania ich pracą.
Nieobowiązkowe[edytuj kod]
- Brak parcia.
Umiejętność rozwijania Gry.- Dodatkowe Umiejętności techniczne mile widziane (ale do tego nie potrzeba tłumu).
OUA
Zasady[edytuj kod]
Obecne zasady:
- Głosują wyłącznie administratorzy.
- Uprawnienia zostają odebrane, jeśli głosuje >60% administratorów i >50% jest za odebraniem.
- Głosowanie trwa 7 dni od zatwierdzenia przez administratora kandydatury lub do momentu spełnienia wyżej wymienionych warunków.
- Biurokrata może odebrać uprawnienia natychmiastowo w przypadku nadużycia uprawnień (czyli wszystkie działania, w których administrator działa na korzyść własną bądź osób trzecich oraz nie jest bezstronny i autonomiczny w swoich decyzjach) bądź zachowań wymagających natychmiastowej interwencji administracji (działalność na szkodę projektu, łamanie zasad, prowokowanie do podziałów).
- Administratora zgłosić mogą wszyscy zarejestrowani i aktywni użytkownicy.
- W dyskusji może wypowiedzieć się każdy zarejestrowany użytkownik, opiniując daną kandydaturę, jednak administracja rozstrzyga w głosowaniu kandydaturę w sposób ostateczny.
Propozycja Polskacafe z moimi (Trojanina) uwagami:
- Wniosek o rozpoczęcie głosowania może złożyć każdy zarejestrowany i aktywny użytkownik.
- Głosować mogą administratorzy a także osoby posiadające uprawnienia moderatora treści lub bałwanka
oraz minimum 750 edycji kreatywnych. Ponadto, ich ostatnia edycja w przestrzeniach kreatywnych musi być wykonana mniej niż 30 dni przed rozpoczęciem głosowania(nie dotyczy administratorów). - W dyskusji może się wypowiedzieć każdy, opiniując daną kandydaturę, jednak nie ma to bezpośredniego wpływu na ostateczny wynik głosowania.
- Administratorzy mają obowiązek głosowania, a unikanie go jest wystarczającym argumentem do wystawienia głosowania o odebranie uprawnień.
- Administrator, któremu wystawiono głosowanie, nie ma prawa głosować. Głosowanie jest natomiast dobrym miejscem do merytorycznej dyskusji i obrony.
- Głosowanie trwa 7 dni od zatwierdzenia przez administratora kandydatury.
- Aby wniosek o odebranie uprawnień przeszedł, poprzeć go musi minimum 60% głosujących.
- W sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji biurokrata może zawiesić użytkownika w prawach administratora natychmiastowo, ma on jednak obowiązek wystawić wiążące głosowanie w ciągu 24 godzin od odebrania uprawnień.
- Odebranie uprawnień administratora powoduje również utratę praw biurokraty.
Do zastanowienia – czy zostawić możliwość odebrania uprawnień adminowi przez samą administrację, bez reszty społeczności? ~ Ostrzyciel
OUB (Odebranie Uprawnień Biurokraty)
- W głosowaniu za odebraniem uprawnień biurokraty głosują administratorzy.
- Głosowanie dotyczy wyłącznie praw biurokraty. Do odbierania również praw administratora służy OUA.
- Głosowanie trwa tydzień od momentu wystawienia przez administratora i jest prowadzone na forum.
- Jeśli odwoływany biurokrata pełni tę funkcję jako jedyny, wystawiający głosowanie lub inny administrator ma obowiązek zgłosić kandydaturę na nowego biurokratę.
- Administratorzy mają obowiązek głosowania w OUB.
- Aby głosowanie przeszło, konieczna jest obecność >50% administratorów, z czego za musi być przynajmniej 60% z nich.
PUB (Przyznanie Uprawnień Biurololokraty)
- Kandydatem do przyznawania uprawnień biurokraty może być jedynie administrator.
- W głosowaniu za przyznaniem praw biurokraty głosują wyłącznie administratorzy.
- Administratorzy mają obowiązek głosowania.
- Głosowanie jest prowadzone na forum i trwa 7 dni od momentu wystawienia.
- Aby głosowanie przeszło, konieczna jest obecność >50% administratorów, z czego za musi być przynajmniej 60% z nich.