Programowanie obiektowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Dodaję szablon {{stopka}})
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''Programowanie obiektowe''' ([[język angielski|ang.]] ''object-oriented programming'') – [[metodyka]] tworzenia [[program|programów komputerowych]], która łączy metody z zakresu [[Inżynieria oprogramowania|inżynierii oprogramowania]] i praktycznego wykorzystania teorii klocków [[Lego]]. Mając do zaprojektowania jakiś system, jego składowe przedstawia się w postaci kloców Lego.
<div style="{{TestStyle}}">
<div style="text-align: left; font-size: 100%;"> ''Klasa '''Opis'''''
''interfejs:''
::''const Wstep()''
::::'''Programowanie obiektowe''' ([[język angielski|ang.]] ''object-oriented programming'') – [[metodyka]] tworzenia [[program|programów komputerowych]], która łączy metody z zakresu [[Inżynieria oprogramowania|inżynierii oprogramowania]] i praktycznego wykorzystania teorii klocków [[Lego]].


== Zalety ==
::::Mając do zaprojektowania jakiś system rozwiązujący zdefiniowany przez klienta problem, jego składowe przedstawia się w postaci kloców Lego. Jeżeli między danymi klockami, zwanymi ''obiektami'' zachodzi relacja, ich „łączenia” pasują do siebie.
Największym atutem programowania, projektowania oraz analizy obiektowej jest zgodność takiego podejścia z rzeczywistością – [[mózg]] ludzki jest w naturalny sposób najlepiej przystosowany do podejścia, gdyż jak wykazują badania{{fakt}}, ''95%'' programistów bawiło się ''Lego'' lub innymi podobnymi klockami.


== Cel ==
::''const Filozofia()''
Ostatecznym celem programowania obiektowego jest utworzenie jak największej liczby [[plik]]ów, [[Klasa (informatyka)|klas]] i metod, a w rezultacie doprowadzenie do wyczerpania się miejsca na [[Dysk twardy|dysku twardym]]. Wtedy można podnieść budżet na projekt.
::::Największym atutem programowania, projektowania oraz analizy obiektowej jest zgodność takiego podejścia z rzeczywistością – mózg ludzki jest w naturalny sposób najlepiej przystosowany do podejścia, gdyż jak wykazują badania{{fakt}}, ''95%'' aktywnych obecnie programistów bawiło się ''Lego'' lub innymi podobnymi klockami.
</div>
</div>
<div style="{{TestStyle}}">
<div style="text-align: left; font-size: 100%;"> ''Klasa '''Przykład_1'''''
''interfejs:''
::''const Rysuj()''
[[Plik:Lego tower.jpg|center|200px]]
::''const Opis()''
::::Diagram zależności obiektowej przedstawiający architekturę systemu grającego w [[szachy]]
</div></div>
<div style="{{TestStyle}}">
<div style="text-align: left; font-size: 100%;"> ''Klasa '''Przykład_2'''''
''interfejs:''
::''const Rysuj()''
[[Plik:Legoblocks.jpg|center|200px]]
::''const Opis()''
::::Diagram zależności obiektowej przedstawiający fragment systemu odpowiedzialnego za ruchy skoczka.
::::Między obiektami po lewej stronie zachodzi relacja – niedomknięcie między pierwszym i drugiem od góry obiektem oznacza, że relacja jest jednostronna i przechodzi od obiektu niżej do obiektu wyżej.
</div></div>


== Zobacz też ==
* [[C++]]
* [[inżynieria oprogramowania]]
* [[programowanie zwinne]]

{{stub|inf}}

{{stopka}}
[[Kategoria:Inżynieria oprogramowania|Obiektowe]]
[[Kategoria:Inżynieria oprogramowania|Obiektowe]]

Aktualna wersja na dzień 02:13, 21 gru 2021

Programowanie obiektowe (ang. object-oriented programming) – metodyka tworzenia programów komputerowych, która łączy metody z zakresu inżynierii oprogramowania i praktycznego wykorzystania teorii klocków Lego. Mając do zaprojektowania jakiś system, jego składowe przedstawia się w postaci kloców Lego.

Zalety[edytuj • edytuj kod]

Największym atutem programowania, projektowania oraz analizy obiektowej jest zgodność takiego podejścia z rzeczywistością – mózg ludzki jest w naturalny sposób najlepiej przystosowany do podejścia, gdyż jak wykazują badania[potrzebne źródło], 95% programistów bawiło się Lego lub innymi podobnymi klockami.

Cel[edytuj • edytuj kod]

Ostatecznym celem programowania obiektowego jest utworzenie jak największej liczby plików, klas i metod, a w rezultacie doprowadzenie do wyczerpania się miejsca na dysku twardym. Wtedy można podnieść budżet na projekt.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]


Crystal Clear app klaptop.png To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny informatyki. Jeśli klikasz szybciej niż myślisz – rozbuduj go.