Wartburg: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:WARTBURG.JPG|thumb|Wspaniały krążownik szos]] |
[[Plik:WARTBURG.JPG|thumb|Wspaniały krążownik szos]] |
||
'''Wartburg''' – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej [[Niemiecka Republika Demokratyczna|Niemieckiej Republice Demokratycznej]]. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do [[Azerbejdżan|Azerbejdżanu]]. |
|||
'''Wartburg''' – Samochodo-książo-zamko-fazaka |
|||
Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek. |
|||
== |
== Wartburg 1000 == |
||
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały |
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[Tutenchamon|Tutenchamon]], chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku [[1952]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w [[1955]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1956]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej. |
||
Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w [[Azerbejdżan|Azerbejdżanie]] gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model "Antique" można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formię gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem [[Wikol]] i rozpoczynał użytkowanie. |
|||
Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki. |
|||
Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych. |
|||
Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu - deszcz niszczył bowiem auto które po prostu rozmiękało. |
|||
Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model "Dynamic". Charakteryzował się mocniejszym silnikiem który uzyskiwał znakomite noty wśród magazynów motoryzacyjnych. Wadą była potrzeba wysokiego kręcenia silnika. |
|||
Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub ręke?) kierowce w czasie zmiany biegu. |
|||
== Wartburg 353 == |
|||
Rok 1410 przyniósł niezwykle ważny w świecie motoryzacji pojazd - Warczyburga 353. Zaprezentowany podczas bitwy pod Grunwaldem odmienił świat "motoryzacji dla każdego" na dobre. |
|||
Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich. |
|||
Pierwszą wersją wyposażenia był "Popular". Najsłabszy ale i najtańszy oferował w standardzie: szyby, drzwi, panele błotnikowi czy koła. Za dopłatą można było się spodziewać: |
|||
- otwierane drzwi (1300zł) |
|||
- otwierane drzwi z zamkiem (3300zł) |
|||
- otwierane ręcznie szyby (bez korbki) (2100zł) |
|||
- otwierane ręcznie szyby (z korbką ale tylko po stronie kierowcy) (4300zł) |
|||
- zawieszenie (standardowo układ jezdny był sztywno przymocowany do ramy) |
|||
i wiele wiele więcej. |
|||
Najbogatszą edycją była limitowana wersja "Executive". Nie tylko posiadała otwierane drzwi, ale też 5-cio strefową klimatyzację [[Climatronic]] (bagażnik posiadał oddzielną strefę chłodzenia). |
|||
Od 2010 roku na rynku króluje wersja "Sporting". Wyposażona jest w dosyć dynamiczny silnik konstrukcji NiggaEngines z siedzibą w [[Burkina Faso]]. |
|||
Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł. |
|||
Model ten nie jest wyposażony w [[ABS]], poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?). |
|||
Zaobserwowano również iż podczas prędkości większych od 130km/h nad pojazdem unosi się dziwna łuna zaś w pojeździ słychać melodie "My Apocalipse" zespołu [[Metallica]]. |
|||
Nie znane są przypadki przekroczenia 200km/h. Pogłoski głoszą, iż następuję nordycki Zmierzch Bogów [[Ragnarök]] po czym kierowca odchodzi cierpieć w najgłębszych czeluściach [[Tartar|Tartaru]]. |
|||
== Modele i wersje silnikowe == |
== Modele i wersje silnikowe == |
||
Linia 12: | Linia 44: | ||
! Model |
! Model |
||
! Lata produkcji |
! Lata produkcji |
||
! |
! Układ silnika |
||
! Zasilanie |
! Zasilanie |
||
! Pojemność silnika |
! Pojemność silnika |
||
Linia 20: | Linia 52: | ||
! Prędkość maksymalna |
! Prędkość maksymalna |
||
|- |
|- |
||
!colspan="9" align=center|''' |
!colspan="9" align=center|'''Model 1000''' |
||
|- |
|||
! '''Wartburg 1000 "Antique"''' |
|||
|1956 - 1954 |
|||
|Jednocylindrowy widlasty boxer |
|||
|Paliwo cieknie przez specjalną rurkę |
|||
|mała puszka pepsi |
|||
|12 przy 14300 obr/min |
|||
|14,3 przy 9400 obr/min |
|||
|wtf? |
|||
|>90km/h |
|||
|- |
|||
! '''Wartburg 1000 "Dynamic"''' |
|||
|1957 - 1958 |
|||
|Jednocylindrowy widlasty boxer |
|||
|Mała elektryczna pompka |
|||
|średnia puszka pepsi (423,84 ml) |
|||
|15 przy 16234 obr/min |
|||
|17 przy 11100 obr/min |
|||
|almost |
|||
|99km/h |
|||
|- |
|||
!colspan="9" align=center|'''Model 353''' |
|||
|- |
|- |
||
! '''Wartburg 353 "Popular"''' |
! '''Wartburg 353 "Popular"''' |
||
|1410 - 2014 |
|1410 - 2014 |
||
|R3-6v UHC |
|||
|R3 na ruskim gaźniku |
|||
|Ruski gaźnik "Benzinka" |
|||
|Benzyna (ew. spirytus) |
|||
|dwie puszki oranżady |
|dwie puszki oranżady |
||
|28 przy 8900 obr/min |
|28 przy 8900 obr/min |
||
Linia 34: | Linia 88: | ||
! '''Wartburg 353 "Executive"''' |
! '''Wartburg 353 "Executive"''' |
||
|Trzy sztuki w 1984 |
|Trzy sztuki w 1984 |
||
|R3-7v UHC |
|||
|R3 na niemieckim gaźniku |
|||
|Niemiecki gaźnik "Messerschmit" |
|||
|Benzyna (ew. whisky) |
|||
|dwie puszki coca-coli |
|dwie puszki coca-coli |
||
|29 przy 8600 obr/min |
|29 przy 8600 obr/min |
||
Linia 44: | Linia 98: | ||
! '''Wartburg 353 "Sporting"''' |
! '''Wartburg 353 "Sporting"''' |
||
|2010 - dziś |
|2010 - dziś |
||
|V6-24v QOHC |
|V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) |
||
|Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo |
|||
|Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) |
|||
|3645cm3 |
|3645cm3 |
||
|420 przy 6700 obr/min |
|420 przy 6700 obr/min |
Wersja z 00:56, 27 gru 2011
Wartburg – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej Niemieckiej Republice Demokratycznej. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do Azerbejdżanu. Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek.
Wartburg 1000
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – Tutenchamon, chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku 1952 podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w 1955 na torze Nurburgring w Niemczech, pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku 1956. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.
Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w Azerbejdżanie gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model "Antique" można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formię gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem Wikol i rozpoczynał użytkowanie.
Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki. Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych. Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu - deszcz niszczył bowiem auto które po prostu rozmiękało.
Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model "Dynamic". Charakteryzował się mocniejszym silnikiem który uzyskiwał znakomite noty wśród magazynów motoryzacyjnych. Wadą była potrzeba wysokiego kręcenia silnika.
Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub ręke?) kierowce w czasie zmiany biegu.
Wartburg 353
Rok 1410 przyniósł niezwykle ważny w świecie motoryzacji pojazd - Warczyburga 353. Zaprezentowany podczas bitwy pod Grunwaldem odmienił świat "motoryzacji dla każdego" na dobre. Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich.
Pierwszą wersją wyposażenia był "Popular". Najsłabszy ale i najtańszy oferował w standardzie: szyby, drzwi, panele błotnikowi czy koła. Za dopłatą można było się spodziewać: - otwierane drzwi (1300zł) - otwierane drzwi z zamkiem (3300zł) - otwierane ręcznie szyby (bez korbki) (2100zł) - otwierane ręcznie szyby (z korbką ale tylko po stronie kierowcy) (4300zł) - zawieszenie (standardowo układ jezdny był sztywno przymocowany do ramy) i wiele wiele więcej.
Najbogatszą edycją była limitowana wersja "Executive". Nie tylko posiadała otwierane drzwi, ale też 5-cio strefową klimatyzację Climatronic (bagażnik posiadał oddzielną strefę chłodzenia).
Od 2010 roku na rynku króluje wersja "Sporting". Wyposażona jest w dosyć dynamiczny silnik konstrukcji NiggaEngines z siedzibą w Burkina Faso. Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł. Model ten nie jest wyposażony w ABS, poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?). Zaobserwowano również iż podczas prędkości większych od 130km/h nad pojazdem unosi się dziwna łuna zaś w pojeździ słychać melodie "My Apocalipse" zespołu Metallica. Nie znane są przypadki przekroczenia 200km/h. Pogłoski głoszą, iż następuję nordycki Zmierzch Bogów Ragnarök po czym kierowca odchodzi cierpieć w najgłębszych czeluściach Tartaru.
Modele i wersje silnikowe
Model | Lata produkcji | Układ silnika | Zasilanie | Pojemność silnika | Moc (Km) | Moment Obrotowy (Nm) | Przyśpieszenie 0-100 | Prędkość maksymalna |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Model 1000 | ||||||||
Wartburg 1000 "Antique" | 1956 - 1954 | Jednocylindrowy widlasty boxer | Paliwo cieknie przez specjalną rurkę | mała puszka pepsi | 12 przy 14300 obr/min | 14,3 przy 9400 obr/min | wtf? | >90km/h |
Wartburg 1000 "Dynamic" | 1957 - 1958 | Jednocylindrowy widlasty boxer | Mała elektryczna pompka | średnia puszka pepsi (423,84 ml) | 15 przy 16234 obr/min | 17 przy 11100 obr/min | almost | 99km/h |
Model 353 | ||||||||
Wartburg 353 "Popular" | 1410 - 2014 | R3-6v UHC | Ruski gaźnik "Benzinka" | dwie puszki oranżady | 28 przy 8900 obr/min | 41 przy 7400 obr/min | trzy dekady | 112,83 km/h |
Wartburg 353 "Executive" | Trzy sztuki w 1984 | R3-7v UHC | Niemiecki gaźnik "Messerschmit" | dwie puszki coca-coli | 29 przy 8600 obr/min | 44 przy 5900 obr/min | dwie dekady | 113,25 km/h |
Wartburg 353 "Sporting" | 2010 - dziś | V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) | Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo | 3645cm3 | 420 przy 6700 obr/min | 515 przy 3950 obr/min | 4,8s | 280 km/h (ograniczona elektronicznie) |
Sukcesy w sporcie
Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich , nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:
- Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku 1986 do 1995
- Pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg przez płotki - złote medale na igrzyskach olimpijskich w Seulu 1988
- Wygrana Pucharu Księżyca
- Mistrzostwo świata w szydełkowaniu 1990
- 1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi. 1992
- Bieg po Twaróg 1993
- Pobicie rekordu w rzucie beretem 2004
Inne określenia
- Warcibur
- Warczyburg
- Wartborghini
- Wartgolf
- Warbardżetta
- Warczybeger
- Wanka
- Warczystrach
- Warczach
- Zwarty burek
- Warczyblacha
- Warczywarga