Komiks: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (zmiana w linkach)
M (redakcja)
Linia 7: Linia 7:
[[Grafika:Komiks-średniowiecze.jpg|right|thumb|150px|Zdobycie Anglii na łamach średniowiecznego komiksu]]
[[Grafika:Komiks-średniowiecze.jpg|right|thumb|150px|Zdobycie Anglii na łamach średniowiecznego komiksu]]
[[Grafika:Komiks-barok.jpg|right|thumb|150px|Obrazek barokowego komiksu]]
[[Grafika:Komiks-barok.jpg|right|thumb|150px|Obrazek barokowego komiksu]]
Komiks ma bardzo długą historię - już w [[prehistoria|prehistorii]] ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników [[jaskinia|jaskini]] w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały [[czynność|czynności]], które rysownik będzie robił poza [[dom]]em jak [[polowanie]] czy [[zbieractwo]].
[[Historia]] komiksu jest bardzo długa już w [[prehistoria|prehistorii]] ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników [[jaskinia|jaskini]] w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały [[czynność|czynności]], które rysownik będzie robił poza [[dom]]em jak [[polowanie]] czy [[zbieractwo]].


Wszelkie rysunki stały się popularne także w [[starozytność|starożytnym]] [[Egipt|Egipcie]], gdzie na ścianach [[piramida|piramida]] wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć [[faraon|faraonów]] i [[nepotyzm|ich wielu żon i dzieci]]. [[Grecja|Grecy]] perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan wymyślając jedynie nowe miejsce, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na [[waza]]ch. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.
Wszelkie rysunki stały się popularne także w [[starozytność|starożytnym]] [[Egipt|Egipcie]], gdzie na ścianach [[piramida|piramid]] wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć [[faraon|faraonów]] i [[nepotyzm|ich wielu żon i dzieci]]. [[Grecy]] perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan wymyślając jedynie nowe miejsce, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na [[waza]]ch. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.


Komiks nie podupadł nawet w [[średniowiecze|średniowieczu]], wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii świata. [[Normanowie]] napadający [[Anglia|Anglię]] doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu - tzw. [[Tkanina z Bayeux|Tkaniny z Bayeux]]. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można oglądać w jednym z [[muzeum|muzeów]] [[Francja|francuskich]].
Komiks nie podupadł nawet w [[średniowiecze|średniowieczu]], wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii [[świata]]. [[Normanowie]] napadający [[Anglia|Anglię]] doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu tzw. [[Tkanina z Bayeux|Tkaniny z Bayeux]]. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można oglądać w jednym z [[muzeum|muzeów]] [[Francja|francuskich]].


Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej - do najsłynniejszy rysowników komiksów należeli m.in. [[Leonardo da Vinci]] w swojej "Kaplicy Sykstyńskiej" czy "Życie Dziecka" [[Georges de la Tour|Georgesa de la Toura]]. Wymieniać wielkich artystów możnaby długo - każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak [[Dama z łasiczką]] czy choćby [[Mona Liza]] tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przynosiły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach Europy.
Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. [[Leonardo da Vinci]] w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” [[Georges de la Tour|Georgesa de la Toura]]. Wymieniać wielkich artystów możnaby długo każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak [[Dama z łasiczką]] czy choćby [[Mona Liza]] tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przynosiły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach [[Europa|Europy]].


W XX wieku doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą [[Don Rosa]], [[Rene Goscinny]], [[Jacques Géron]], [[Frank Miller]] czy polscy [[Tadeusz Baranowski]] i [[Szymon Kobyliński]].
W [[XX wiek]]u doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą [[Don Rosa]], [[Rene Goscinny]], [[Jacques Géron]], [[Frank Miller]] czy polscy [[Tadeusz Baranowski]] i [[Szymon Kobyliński]].


==Współczesność==
==Współczesność==
Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]] wyszczególniające się dużymi [[oczy|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, amerykańskie z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i tekstów zdobywa światową popularność.


Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]] wyszczególniające się dużymi [[oczy|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|amerykańskie]] z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota [[rysunek|rysunków]] i [[teks]]tów zdobywa światową popularność.
Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach - od popularnych wersja książkowych i albumowych poprzez krótkie odcinki w codziennych gazetach brukowych i darmowych aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i [[pociąg|pociągów]] podmiejskich pod postacią [[graffiti]].


Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach od popularnych wersja [[książka|książkowych]] i [[album]]owych poprzez krótkie odcinki w codziennych gazetach brukowych i darmowych aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i [[pociąg|pociągów]] podmiejskich pod postacią [[graffiti]].
Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. [[komiks internetowy|komiksy internetowe]] - ich plusem jest niski koszt produkcji, trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu "komiksów-potworków" typu [[Radio Muranów]] - gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą co im dusza każe. Dobrym przykładem komiksu internetowego jest [[Losux]].

Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. [[komiks internetowy|komiksy internetowe]] ich plusem jest niski koszt produkcji, trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków” gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą co im dusza każe.


==Linki==
==Linki==

*[http://www.astrouw.edu.pl/~soszynsk/ O komiksach]
*[http://www.astrouw.edu.pl/~soszynsk/ O komiksach]
*[http://animedream.boo.pl O dziełach typu manga]
*[http://animedream.boo.pl O dziełach typu manga]

Wersja z 16:24, 9 wrz 2006

Plik:Rm99.JPG
Współczesny pasek komiksowy

Komiks – rodzaj historyjki obrazkowej składającej się z kilku do kilkuset obrazków w z reguły prostokątnych (znane są także inne kształty) ramkach i dymków przedstawiających co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć, ale jest to ocenzurowane. Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu czytelnika obrazkami.

Historia

Plik:Komiks-egipt.jpg
Przykład komiksu egipskiego
Plik:Komiks-Grecja.jpg
Dwóch wojów z greckiego komiksu
Plik:Komiks-średniowiecze.jpg
Zdobycie Anglii na łamach średniowiecznego komiksu
Plik:Komiks-barok.jpg
Obrazek barokowego komiksu

Historia komiksu jest bardzo długa – już w prehistorii ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników jaskini w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały czynności, które rysownik będzie robił poza domem jak polowanie czy zbieractwo.

Wszelkie rysunki stały się popularne także w starożytnym Egipcie, gdzie na ścianach piramid wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć faraonów i ich wielu żon i dzieci. Grecy perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan wymyślając jedynie nowe miejsce, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na wazach. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.

Komiks nie podupadł nawet w średniowieczu, wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii świata. Normanowie napadający Anglię doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu – tzw. Tkaniny z Bayeux. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można oglądać w jednym z muzeów francuskich.

Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej – do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. Leonardo da Vinci w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” Georgesa de la Toura. Wymieniać wielkich artystów możnaby długo – każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak Dama z łasiczką czy choćby Mona Liza tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przynosiły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach Europy.

W XX wieku doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą Don Rosa, Rene Goscinny, Jacques Géron, Frank Miller czy polscy Tadeusz Baranowski i Szymon Kobyliński.

Współczesność

Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są japońskie historyjki obrazkowe typu manga wyszczególniające się dużymi oczami i jamami gębowymi u bohaterów, amerykańskie z wielkimi superbohaterami typu Superman, których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i tekstów zdobywa światową popularność.

Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersja książkowych i albumowych poprzez krótkie odcinki w codziennych gazetach brukowych i darmowych aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i pociągów podmiejskich pod postacią graffiti.

Nowością związaną z rozwojem Internetu są tzw. komiksy internetowe – ich plusem jest niski koszt produkcji, trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków” – gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą co im dusza każe.

Linki