Komiks: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Poprawa po edycji d@miego)
M (redakcja)
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:Rm99.JPG|right|thumb|150px|Współczesny pasek komiksowy]]
[[Grafika:Rm99.JPG|right|thumb|150px|Współczesny pasek komiksowy]]
'''Komiks''' – rodzaj [[historyjka|historyjki]] [[obrazek|obrazkowej]], składającej się z kilku do kilkuset obrazków, w – z reguły prostokątnych (znane także inne kształty) – ramkach i z [[dymek|dymków]], przedstawiających, co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć, ale jest to [[cenzura|ocenzurowane]]. Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu [[czytelnik]]a obrazkami.
'''Komiks''' – rodzaj [[historyjka|historyjki]] [[obrazek|obrazkowej]], składającej się z kilku do kilkuset ramek (najczęściej prostokątnych), w których zmajdują się obrazki i [[dymek|dymki]] przedstawiające, co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć (ale te teksty są [[cenzura|ocenzurowane]]). Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu [[czytelnik]]a obrazkami.


==Historia==
==Historia==
Linia 21: Linia 21:
Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]], charakteryzujące się dużymi [[oczy|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|amerykańskie]] z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota [[rysunek|rysunków]] i [[teks]]tów zdobywa światową popularność.
Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]], charakteryzujące się dużymi [[oczy|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|amerykańskie]] z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota [[rysunek|rysunków]] i [[teks]]tów zdobywa światową popularność.


Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersji [[książka|książkowych]] i [[album]]owych, poprzez krótkie odcinki w codziennych gazetach brukowych i darmowych, aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i [[pociąg|pociągów]] podmiejskich pod postacią [[graffiti]].
Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersji [[książka|książkowych]] i [[album]]owych, poprzez paki komiksowe w codziennych gazetach brukowych i darmowych, aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i [[pociąg|pociągów]] podmiejskich pod postacią [[graffiti]].


Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. [[komiks internetowy|komiksy internetowe]] – ich plusem jest niski koszt produkcji; trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków”, gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą, co im dusza każe.
Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. [[komiks internetowy|komiksy internetowe]] – ich plusem jest niski koszt produkcji; trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków”, gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą, co im dusza każe.

Wersja z 19:33, 10 wrz 2006

Plik:Rm99.JPG
Współczesny pasek komiksowy

Komiks – rodzaj historyjki obrazkowej, składającej się z kilku do kilkuset ramek (najczęściej prostokątnych), w których zmajdują się obrazki i dymki przedstawiające, co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć (ale te teksty są ocenzurowane). Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu czytelnika obrazkami.

Historia

Plik:Komiks-egipt.jpg
Przykład komiksu egipskiego
Plik:Komiks-Grecja.jpg
Dwóch wojów z greckiego komiksu
Plik:Komiks-średniowiecze.jpg
Zdobycie Anglii na łamach średniowiecznego komiksu
Plik:Komiks-barok.jpg
Obrazek barokowego komiksu

Historia komiksu jest bardzo długa – już w prehistorii ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników jaskini w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały czynności, które rysownik będzie robił poza domem, jak polowanie czy też zbieractwo.

Wszelkie rysunki stały się popularne także w starożytnym Egipcie, gdzie na ścianach piramid wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć faraonów i ich wielu żon i dzieci. Grecy perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan, wymyślając jedynie nowe miejsca, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na wazach. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.

Komiks nie podupadł nawet w średniowieczu; wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii świata. Normanowie napadający Anglię doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu – tzw. tkaniny z Bayeux. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można ją oglądać w jednym z muzeów francuskich.

Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej – do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. Leonardo da Vinci w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” Georgesa de la Toura. Wymieniać wielkich artystów można by długo – każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak Dama z łasiczką czy choćby Mona Lisa tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przyniosły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach Europy.

W XX wieku doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą Don Rosa, Rene Goscinny, Jacques Géron, Frank Miller czy polscy Tadeusz Baranowski i Szymon Kobyliński.

Współczesność

Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są japońskie historyjki obrazkowe typu manga, charakteryzujące się dużymi oczami i jamami gębowymi u bohaterów, amerykańskie z wielkimi superbohaterami typu Superman, których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i tekstów zdobywa światową popularność.

Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersji książkowych i albumowych, poprzez paki komiksowe w codziennych gazetach brukowych i darmowych, aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i pociągów podmiejskich pod postacią graffiti.

Nowością związaną z rozwojem Internetu są tzw. komiksy internetowe – ich plusem jest niski koszt produkcji; trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków”, gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą, co im dusza każe.

Linki