Karta ŚKUP: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (red.) Znacznik: edytor źródłowy |
M (dr.) Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem''' |
'''Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem''' – karta występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie [[GOP|aglomeracji górnośląskiej]]. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako [[bilet]] [[komunikacja miejska|komunikacji miejskiej]], ale umożliwia także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie [[parking]]i, [[Biblioteka|biblioteki]] lub [[Muzeum|muzea]]. |
||
== Powody wprowadzenia karty == |
== Powody wprowadzenia karty == |
||
* Chęć wyciągnięcia pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]]. |
* Chęć wyciągnięcia pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]]. |
||
* Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły '' |
* Kompleksy m.in. względem [[Kraków|Krakowa]] i [[Warszawa|Warszawy]], które już dawno wprowadziły ''karty miejskie''. |
||
* Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za <del>miejsce na cmentarzu</del> wiele różnych usług. |
* Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za <del>miejsce na cmentarzu</del> wiele różnych usług. |
||
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''. |
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''. |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
== Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu == |
== Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu == |
||
Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w [[ |
Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w [[autobus]]ach i [[tramwaj]]ach<ref>Oraz w [[Tychy|tyskich]] [[trolejbus]]ach</ref> dodatkowych kasowników. W chwili obecnej spotykane są następujące typy: |
||
* '''duży kasownik''' – umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych; |
* '''duży kasownik''' – umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych; |
||
* '''płaski kasownik''' – umożliwia „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka; |
* '''płaski kasownik''' – umożliwia „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka; |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
* '''zablokowany kasownik''' – straszy perspektywą pojawienia się kanara. |
* '''zablokowany kasownik''' – straszy perspektywą pojawienia się kanara. |
||
Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych. |
Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w [[2015]] roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych. |
||
'''UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.''' |
'''UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.''' |
||
Linia 24: | Linia 24: | ||
W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy: |
W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy: |
||
* '''Taryfa odległościowa''' – płaci się za liczbę kilometrów ( |
* '''Taryfa odległościowa''' – płaci się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania – nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem. |
||
* '''Taryfa stefowo-czasowa''' – bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po [[Katowice|Katowicach]] na bilecie 15-minutowym, ale żeby w 20 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 30-minutowy (który zgodnie z [[intuicja|intuicją]] jest droższy). Do tego bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto lub więcej miast i z ograniczoną lub nieograniczoną liczbą przejazdów. |
* '''Taryfa stefowo-czasowa''' – bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po [[Katowice|Katowicach]] na bilecie 15-minutowym, ale żeby w 20 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 30-minutowy (który zgodnie z [[intuicja|intuicją]] jest droższy). Do tego bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto lub więcej miast i z ograniczoną lub nieograniczoną liczbą przejazdów. |
||
* '''Taryfa ekonomiczna''' – ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.'' |
* '''Taryfa ekonomiczna''' – ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.'' |
Wersja z 11:53, 3 wrz 2017
Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem – karta występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie aglomeracji górnośląskiej. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako bilet komunikacji miejskiej, ale umożliwia także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie parkingi, biblioteki lub muzea.
Powody wprowadzenia karty
- Chęć wyciągnięcia pieniędzy z funduszy europejskich.
- Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły karty miejskie.
- Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za
miejsce na cmentarzuwiele różnych usług. - Chęć ustanowienia rekordu
świataPolski w kategorii najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej. - Chęć
szpiegowania pasażerówmonitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało). - Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.
Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu
Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w autobusach i tramwajach[1] dodatkowych kasowników. W chwili obecnej spotykane są następujące typy:
- duży kasownik – umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych;
- płaski kasownik – umożliwia „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka;
- stary kasownik – umożliwia kasowanie biletów papierowych;
- zepsuty kasownik – nakłania do skorzystania z jazdy na gapę;
- zablokowany kasownik – straszy perspektywą pojawienia się kanara.
Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.
UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.
Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów) biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W taryfie odległościowej motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek. Aby zachęcić posiadaczy biletów miesięcznych do tego drugiego „kasowania” wprowadzono kuszące 5% zniżki na następny bilet miesięczny dla tych, którzy będą często i chętnie „kasować”.
W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy:
- Taryfa odległościowa – płaci się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania – nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
- Taryfa stefowo-czasowa – bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po Katowicach na bilecie 15-minutowym, ale żeby w 20 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 30-minutowy (który zgodnie z intuicją jest droższy). Do tego bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto lub więcej miast i z ograniczoną lub nieograniczoną liczbą przejazdów.
- Taryfa ekonomiczna – na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.
Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do Tychów, trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w Chorzowie.
Przypisy
- ↑ Oraz w tyskich trolejbusach