Gleba: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M |
M Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik: |
[[Plik:Radioactive.svg|thumb|150px|right|Światowy symbol gleb klasy I]] |
||
{{Słownik|[[Słownik:Zglebować|Zglebować]]}} |
{{Słownik|[[Słownik:Zglebować|Zglebować]]}} |
||
'''Gleba''' – górna warstwa powierzchni [[Ziemia|Ziemi]], tzw. [[ |
'''Gleba''' – górna warstwa powierzchni [[Ziemia|Ziemi]], tzw. [[Litosfera|litejsfery]], na której rośnie, np.: [[trawa]], [[Drzewo|drzewa]], bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym [[proces glebotwórczy|procesem glebotwórczym]], który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne [[żyjątka]] gryzą zębami twarde [[skała|skały]], krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej. |
||
== Charakterystyka == |
== Charakterystyka == |
||
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych: |
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych: |
||
* ''' |
* '''Klasa I''' – podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata – krajów [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]], [[Stany Zjednoczone Ameryki|Stanów Zjednoczonych]]. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb „klasy V”, które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb „klasy I” jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli [[Warzywo|warzyw]] i [[owoc]]ów z zastosowaniem [[Inżynieria genetyczna|inżynierii genetycznej]], a także technologii produkcji [[Nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz środków owado- i chwastobójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach „klasy II”. Rośliny, uprawiane na tych glebach, muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb „klasy I” są bardzo zdrowe, posiadają dużo [[Ołów|ołowiu]], który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich [[Kość|kości]], a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne [[siarczki]] oraz [[chlorki]] i śladową zawartość [[Cyklon B|Cyklonu B]]. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach „klasy I” świadczy fakt, że największy światowy producent zdrowej żywności – [[McDonald's]], produkuje [[frytki]] z [[ziemniak]]ów wyhodowanych właśnie na glebie „klasy I”; |
||
* ''' |
* '''Klasa II''' – widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości [[Nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz innych [[Środek chemiczny|środków chemicznych]], mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb; |
||
* ''' |
* '''Klasa III''' – trochę gorsza od „klasy II”, (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka. |
||
* ''' |
* '''Klasa IV''' – określana jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu; |
||
* ''' |
* '''Klasa V''' – najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.<br /> Ma dwa rodzaje: |
||
** nieużywaną, czyli 0,5% gleb na świecie |
** nieużywaną, czyli 0,5% gleb na świecie; |
||
** używaną rozsądnie 0,5% gleb (tylko przez dziwnych bogaczy i obdarzonych glebą biedaków). |
** używaną rozsądnie 0,5% gleb (tylko przez dziwnych bogaczy i obdarzonych glebą biedaków). |
||
== Zawartość gleby == |
== Zawartość gleby == |
||
Składniki gleby i ich zawartość procentowa: |
Składniki gleby i ich zawartość procentowa: |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
* H<sub>2</sub>SO<sub>3</sub> – 65%, |
* H<sub>2</sub>SO<sub>3</sub> – 65%, |
||
* CO<sub>2</sub> – 12%, |
* CO<sub>2</sub> – 12%, |
||
Linia 25: | Linia 23: | ||
* inne – 3%. |
* inne – 3%. |
||
'''[[ |
'''[[Minerał]]y:''' |
||
* azbest – 80%, |
* azbest – 80%, |
||
* ołów – 15%, |
* ołów – 15%, |
||
Linia 31: | Linia 29: | ||
* inne – 3%, |
* inne – 3%, |
||
'''różne drobne [[organizm]]y żywe:''' |
'''różne drobne [[organizm]]y żywe:''' |
||
* [[ |
* [[Ameba|ameby]], |
||
* [[ |
* [[Pantofelek|pantofelki]], |
||
* [[ |
* [[Dżdżownica|dżdżownice]], |
||
* [[ |
* [[Turkuć podjadek|turkucie podjadki]], |
||
* [[ |
* [[Kret (zwierzę)|krety]]. |
||
[[Kategoria:Geologia]] |
[[Kategoria:Geologia]] |
Wersja z 15:47, 27 cze 2015
Gleba – górna warstwa powierzchni Ziemi, tzw. litejsfery, na której rośnie, np.: trawa, drzewa, bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym procesem glebotwórczym, który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne żyjątka gryzą zębami twarde skały, krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej.
Charakterystyka
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych:
- Klasa I – podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata – krajów Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb „klasy V”, które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb „klasy I” jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli warzyw i owoców z zastosowaniem inżynierii genetycznej, a także technologii produkcji nawozów sztucznych oraz środków owado- i chwastobójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach „klasy II”. Rośliny, uprawiane na tych glebach, muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb „klasy I” są bardzo zdrowe, posiadają dużo ołowiu, który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich kości, a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne siarczki oraz chlorki i śladową zawartość Cyklonu B. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach „klasy I” świadczy fakt, że największy światowy producent zdrowej żywności – McDonald's, produkuje frytki z ziemniaków wyhodowanych właśnie na glebie „klasy I”;
- Klasa II – widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości nawozów sztucznych oraz innych środków chemicznych, mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb;
- Klasa III – trochę gorsza od „klasy II”, (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka.
- Klasa IV – określana jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu;
- Klasa V – najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.
Ma dwa rodzaje:- nieużywaną, czyli 0,5% gleb na świecie;
- używaną rozsądnie 0,5% gleb (tylko przez dziwnych bogaczy i obdarzonych glebą biedaków).
Zawartość gleby
Składniki gleby i ich zawartość procentowa: związki chemiczne:
- H2SO3 – 65%,
- CO2 – 12%,
- (COOH)2 – 10%
- HCl – 5%,
- HCN – 5%,
- inne – 3%.
- azbest – 80%,
- ołów – 15%,
- żelazo – 2%,
- inne – 3%,
różne drobne organizmy żywe: