Gleba: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
M
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Radioakt.gif|thumb|150px|right|Światowy symbol gleb klasy I]]
[[Plik:Radioactive.svg|thumb|150px|right|Światowy symbol gleb klasy I]]
{{Słownik|[[Słownik:Zglebować|Zglebować]]}}
{{Słownik|[[Słownik:Zglebować|Zglebować]]}}
'''Gleba''' – górna warstwa powierzchni [[Ziemia|Ziemi]], tzw. [[litosfera|litejsfery]], na której rośnie, np.: [[trawa]], [[drzewo|drzewa]], bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym [[proces glebotwórczy|procesem glebotwórczym]], który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne [[żyjątka]] gryzą zębami twarde [[skała|skały]], krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej.
'''Gleba''' – górna warstwa powierzchni [[Ziemia|Ziemi]], tzw. [[Litosfera|litejsfery]], na której rośnie, np.: [[trawa]], [[Drzewo|drzewa]], bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym [[proces glebotwórczy|procesem glebotwórczym]], który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne [[żyjątka]] gryzą zębami twarde [[skała|skały]], krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej.


== Charakterystyka ==
== Charakterystyka ==

Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych:
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych:
* '''klasa I''' – podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata – krajów [[unia Europejska|Unii Europejskiej]], [[Stany Zjednoczone Ameryki|Stanów Zjednoczonych]]. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb ''klasy V'', które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb ''klasy I'' jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli [[warzywo|warzyw]] i [[owoc|owoców]] z zastosowaniem [[inżynieria genetyczna|inżynierii genetycznej]], a także technologii produkcji [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz środków owado- i chwastobójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach ''klasy II''. Rośliny, uprawiane na tych glebach, muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb ''klasy I'' są bardzo zdrowe, posiadają dużo [[ołów|ołowiu]], który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich [[kość|kości]], a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne [[siarczki]] oraz [[chlorki]] i śladową zawartość [[cyklon B|Cyklonu B]]. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach ''klasy I'' świadczy fakt, że największy światowy producent zdrowej żywności – [[McDonald's]], produkuje [[frytki]] z [[ziemniak|ziemniaków]] wyhodowanych właśnie na glebie ''klasy I''.
* '''Klasa I''' – podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata – krajów [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]], [[Stany Zjednoczone Ameryki|Stanów Zjednoczonych]]. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb „klasy V”, które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb „klasy I” jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli [[Warzywo|warzyw]] i [[owoc]]ów z zastosowaniem [[Inżynieria genetyczna|inżynierii genetycznej]], a także technologii produkcji [[Nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz środków owado- i chwastobójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach „klasy II”. Rośliny, uprawiane na tych glebach, muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb „klasy I” są bardzo zdrowe, posiadają dużo [[Ołów|ołowiu]], który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich [[Kość|kości]], a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne [[siarczki]] oraz [[chlorki]] i śladową zawartość [[Cyklon B|Cyklonu B]]. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach „klasy I” świadczy fakt, że największy światowy producent zdrowej żywności – [[McDonald's]], produkuje [[frytki]] z [[ziemniak]]ów wyhodowanych właśnie na glebie „klasy I”;
* '''klasa II''' – widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz inny [[środek chemiczny|środków chemicznych]], mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb.
* '''Klasa II''' – widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości [[Nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz innych [[Środek chemiczny|środków chemicznych]], mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb;
* '''klasa III''' – trochę gorsza od ''klasy II'', (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka.
* '''Klasa III''' – trochę gorsza od „klasy II”, (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka.
* '''klasa IV''' – określana, jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu.
* '''Klasa IV''' – określana jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu;
* '''klasa V''' – najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.<br /> Ma dwa rodzaje:
* '''Klasa V''' – najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.<br /> Ma dwa rodzaje:
** nieużywaną, czyli 0,5% gleb na świecie
** nieużywaną, czyli 0,5% gleb na świecie;
** używaną rozsądnie 0,5% gleb (tylko przez dziwnych bogaczy i obdarzonych glebą biedaków).
** używaną rozsądnie 0,5% gleb (tylko przez dziwnych bogaczy i obdarzonych glebą biedaków).


== Zawartość gleby ==
== Zawartość gleby ==
Składniki gleby i ich zawartość procentowa:
Składniki gleby i ich zawartość procentowa:
'''[[Związek chemiczny|związki chemiczne]]:'''

'''[[związek chemiczny|związki chemiczne]]:'''
* H<sub>2</sub>SO<sub>3</sub> – 65%,
* H<sub>2</sub>SO<sub>3</sub> – 65%,
* CO<sub>2</sub> – 12%,
* CO<sub>2</sub> – 12%,
Linia 25: Linia 23:
* inne – 3%.
* inne – 3%.


'''[[minerał]]y:'''
'''[[Minerał]]y:'''
* azbest – 80%,
* azbest – 80%,
* ołów – 15%,
* ołów – 15%,
Linia 31: Linia 29:
* inne – 3%,
* inne – 3%,
'''różne drobne [[organizm]]y żywe:'''
'''różne drobne [[organizm]]y żywe:'''
* [[ameba|ameby]],
* [[Ameba|ameby]],
* [[pantofelek|pantofelki]],
* [[Pantofelek|pantofelki]],
* [[dżdżownica|dżdżownice]],
* [[Dżdżownica|dżdżownice]],
* [[turkuć podjadek|turkucie podjadki]],
* [[Turkuć podjadek|turkucie podjadki]],
* [[kret (zwierzę)|krety]].
* [[Kret (zwierzę)|krety]].


[[Kategoria:Geologia]]
[[Kategoria:Geologia]]

Wersja z 15:47, 27 cze 2015

Światowy symbol gleb klasy I
Słownik
Zobacz w słowniku:
Zglebować

Gleba – górna warstwa powierzchni Ziemi, tzw. litejsfery, na której rośnie, np.: trawa, drzewa, bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym procesem glebotwórczym, który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne żyjątka gryzą zębami twarde skały, krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej.

Charakterystyka

Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych:

  • Klasa I – podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata – krajów Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb „klasy V”, które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb „klasy I” jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli warzyw i owoców z zastosowaniem inżynierii genetycznej, a także technologii produkcji nawozów sztucznych oraz środków owado- i chwastobójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach „klasy II”. Rośliny, uprawiane na tych glebach, muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb „klasy I” są bardzo zdrowe, posiadają dużo ołowiu, który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich kości, a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne siarczki oraz chlorki i śladową zawartość Cyklonu B. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach „klasy I” świadczy fakt, że największy światowy producent zdrowej żywności – McDonald's, produkuje frytki z ziemniaków wyhodowanych właśnie na glebie „klasy I”;
  • Klasa II – widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości nawozów sztucznych oraz innych środków chemicznych, mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb;
  • Klasa III – trochę gorsza od „klasy II”, (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka.
  • Klasa IV – określana jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu;
  • Klasa V – najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.
    Ma dwa rodzaje:
    • nieużywaną, czyli 0,5% gleb na świecie;
    • używaną rozsądnie 0,5% gleb (tylko przez dziwnych bogaczy i obdarzonych glebą biedaków).

Zawartość gleby

Składniki gleby i ich zawartość procentowa: związki chemiczne:

  • H2SO3 – 65%,
  • CO2 – 12%,
  • (COOH)2 – 10%
  • HCl – 5%,
  • HCN – 5%,
  • inne – 3%.

Minerały:

  • azbest – 80%,
  • ołów – 15%,
  • żelazo – 2%,
  • inne – 3%,

różne drobne organizmy żywe: