Billie Jean: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 168: Linia 168:


{{przypisy}}
{{przypisy}}
[[Kategoria:Utwory muzyczne]]
[[Kategoria:Amerykańskie utwory muzyczne]]

Wersja z 15:57, 9 maj 2021

Billiejeanwhiplash.png

Billie Jean (ang. Spodnie Drelichowe Przypominające Rachunek) – singiel-wizytówka Michaela „Białego Murzyna” Jacksona wydany w 1983 roku wraz z Trylerem i już od tego czasu prawdopodobnie najpopularniejszy utwór Wszechświata, a także niewątpliwie jedyny światowy przebój o alimenciarach.

Historia powstania utworu

Utwór, który ma królować na parkietach do końca świata, nie może powstać od ręki (nawet, jeśli polega na graniu w kółko tego samego), o czym Jackson doskonale wiedział. Dlatego świadomie wyciął rok z własnego życiorysu i jesienią 1981 zaczął swoją pracę intelektualną. Rok był potrzebny na:

  • wykłócenie się z producentem na temat długości intra;
  • przekonanie producenta, że tekst nie dotyczy ówczesnej gwiazdy tenisa;
  • skomponowanie „idealnej linii basu” (Wikipedia owe trzy dźwięki na krzyż określa jako największe dokonanie muzyczne Jacksona);
  • barykadowanie się przed armią zombie;
  • skomponowanie partii smyczkowych (w tym momencie już można zakwestionować sens obecności jakiegokolwiek producenta);
  • oczekiwanie na ustanie chronicznej czkawki. Jackson niestety nie przeczytał naszego poradnika, a czkawka nie przeszła do momentu ukończenia nagrań[1].

Ponadto w wolnych chwilach Jackson zajmował się także byciem sławnym, zwiedzaniem murzyńskich dzielnic biedy celem nauczenia się moonwalku, szukaniem zgubionej rękawiczki z cekinami do pary oraz pisaniem innych słynnych piosenek.

Analiza tekstu

Oryginalny tekst Tłumaczenie Analiza/interpretacja

She was more like a beauty queen
From a movie scene
I said don't mind but what do you mean
I am the one
Who will dance on the floor in the round
She said I am the one
Who will dance on the floor in the round

Przypominała aktorkę grającą królową w filmach
Rzekłem: czemu nie,
ale co Cenzura2.svg chodzi z tym, że niby będę tańczył w jakimś hula-hopie?
Powiedziała: tak, właśnie ty
będziesz tańczył w hula-hopie.

Podmiot liryczny daje się uwieść i otrzymuje propozycję zrobienia pewnej rzeczy, której nie rozumie do końca.

She told me her name was Billie Jean
As she caused a scene
Then every head turned with eyes that dreamed
Of being the one
Who will dance on the floor in the round

Powiedziała, że ma na imię Billie Jean
po tym, jak zrobiła mi scenę
że wszyscy się obrócili
marząc jedynie o tym
by być właśnie tym,
co będzie tańczył w hula-hopie.

Podmiot liryczny jest konformistą, więc ulega i godzi się widząc, że każdy by chciał zatańczyć w hula-hopie.

People always told me:
Be careful of what you do
Don't go around breaking young girls' hearts

Ludzie zawsze mi powtarzali:
patrz, co robisz! nie kręć się tak,
tłukąc serca młodych dziewczyn

Zapewne chodziło o kolekcję zakonserwowanych/zasuszonych serc dziewic poświęconych szatanowi.

And mother always told me:
Be careful of who you love
Be careful of what you do
'Cause the lie becomes the truth
Heey!

A matka zawsze mi powtarzała:
uważaj, z kim się hajtasz.
Uważaj, bo kłamstwo
szybko staje się prawdą!
Hej!

Matka podmiotu lirycznego przestrzega, że kobieta w związku ZAWSZE ma rację.

Billie Jean is not my lover
She's just a girl who claims that I am the one
But the kid is not my son
She says I am the one
But the kid is not my son

Baśka Janas nie jest moją kochanką
To po prostu jakaś idiotka
która twierdzi, że to ja
Ale ten bachor nie jest moim synem.
Ona twierdzi, że to ja,
ale to było dawno i nieprawda.

Podmiot liryczny chce wywinąć się od płacenia alimentów.

Hee, hee, hee!

Ajejej!

Jackson musiał się podrapać po jajcach, ale nie chciał przerywać nagrywania.

For forty days and for forty nights
Law was on her side
But who can stand when she's in demand
Her schemes and plans
'Cause we danced on the floor in the round
So take my strong advice
Just remember to always think twice
(Do think twice!)

Przez czterdzieści nocy i czterdzieści dni
waga była przy jej boku
ale kiedy kobieta się uprze, to nic nie poradzisz
no więc tańczyliśmy w tym hula-hopie.
A więc pamiętaj, synek: zawsze pomyśl dwa razy.
(Dwa razy!)

Dziewczyna musiała stracić na wadze. Było to trudne, ponieważ nie umiała się powstrzymać przed jedzeniem czekolady. Taniec w hula-hopie z uwiedzionym mężczyzną miał jej w tym jakkolwiek pomóc (???). Owe 40 dni może mieć związek zarówno z terminem odwołania, jak i symbolem judaistycznym[2].

She told my baby we danced till three
And she looked at me
Then showed a photo, my baby cried
His eyes were like mine
Go dance on the floor in the round, baby

Zagroziła, że poskarży mojej dziewczynie
że tańczyłem zamiast pójść spać.
Pokazała jej zdjęcie, a ta zapłakała
– to był ktoś z moimi oczami.
Idź, tańcz z nią w hula-hopie!

Kompromitujące zdjęcie przedstawiało podmiot liryczny drapiący się po jajach w miejscu publicznym.

People always told me:
Be careful of what you do
Don't go around breaking young girls' hearts

Ludzie zawsze mi powtarzali:
patrz, co robisz! nie kręć się tak,
tłukąc serca młodych dziewczyn

But she came and stood right by me
Just a smell of sweet perfume
This happened much too soon
She called me to her room
Heey!

Lecz ona stanęła tuż przy mnie
Poczułem tylko słodki zapach
To się działo zbyt szybko,
wnet zawołała mnie do swej sypialni.
No chodźżesz!

Prawdopodobnie chloroform lub inny środek odurzający.

Billie Jean is not my lover…

Baśka Janas nie jest moją kochanką…

Nawiązanie do wątku kłamstwa szybko stającego się prawdą – podmiot liryczny powtarza tę kwestię wielokrotnie w ostatniej części piosenki.

Interpretacja

Każdemu zdarza się w końcu nie wytrzymać, jednakże słono nas to może kosztować, jeśli komuś uda się całą sytuację udokumentować.

Aby historia stała się logiczną całością, należy podsumować wyróżnione w analizie elementy utworu.

Będący mężczyzną podmiot liryczny, przechadzając się ulicą, doznał potężnego swądu w kroczu. Początkowo wykazywał się silną wolą, co w piosence przejawia się jękami pomiędzy zwrotkami. Potrzeba podrapania się jednak zwyciężyła i bohater, mimo woli, poskrobał się we wstydliwe miejsce.

Nie zdawał sobie sprawy, że jest obserwowany i czyjś palec tylko czekał na przycisku migawki aparatu, aby zrobić stosowne zdjęcie. Zdjęcie, którym potem był szantażowany.

Jakiś czas później podmiot liryczny spotyka poznaje kobietę, która przedstawia mu się jako Barbara Janas (28 lat). Pod pretekstem niezobowiązującego spotkania mającego na celu „potańczyć”, zaciąga głównego bohatera do swojego domu, gdzie każe mu tańczyć w hula-hopie służącym jako pomoc do rysowania pentagramu, napominając go, aby tylko nie pozrzucał z półki/komody/kominka kolekcji wyeksponowanych serc. Ten jednak, nie przykładając zbytniej wagi do napomnień, zniszczył część kolekcji. W akcie zemsty kobieta ułożyła spisek, który skutkował szantażem ze wspomnianym zdjęciem oraz sprawą sądową o alimenty, gdzie wielokrotnie padało zdanie Baśka Janas nie jest moją kochanką, a dzieciak nie jest moim synem!.

Ciekawostki

  • Piosenka jest jedną z 15 pozycji, które można usłyszeć włączając radio w grze GTA: Vice City;
  • Kilkuset muzyków z całego świata zakończyło kariery po nieudanych próbach wykonania coveru piosenki.

Zobacz też:

Przypisy

  1. Lekarstwo na czkawkę wynaleziono dopiero w roku 2009. Niestety Jackson uradowany możliwością nieczkania je przedawkował
  2. Czyżby dowód, że oni stoją za sukcesem Jacksona?