Szybka Kolej Miejska w Trójmieście: Różnice pomiędzy wersjami
(→Sposób przewozu: toalety) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:Skm.jpg|thumb|SKM porusza się nad ziemią]] |
[[Grafika:Skm.jpg|thumb|SKM porusza się nad ziemią]] |
||
'''SKM''' to największe w Europie [[metro]] jeżdżące nad ziemią |
'''SKM''' to największe w Europie [[metro]] jeżdżące nad ziemią. Wybudowane w [[Trójmiasto|Trójmieście]] przez [[Niemcy|Niemców]] a następnie przypisane do propagandowych sukcesów [[PRL|PRL-u]]. Początkowo w jego zasięgu był tylko [[Gdańsk]] i [[Sopot]], nieco później - [[Gdynia]], [[Rumia]], [[Reda (miasto)|Reda]], [[Wejherowo]] i [[Lębork]], a przez pewien czas także [[Smętowo]], [[Iława]], [[Malbork]] i [[Elbląg]]. |
||
Zarząd SKM planował uruchomienie sezonowej linii do [[Zakopane|Zakopanego]] i [[Nowy Jork|Nowego Jorku]], a także stałe połączenie z [[Berlin|Berlinem]] (przez Frankfurt), aby móc odebrać kolejną partię niemieckiego taboru kolejowego. |
|||
⚫ | |||
Po zmianach personalnych w zarządzie plany te zostały zaniechane. Nowy prezes wspomagany przez [[PKP]] i Urząd Marszałkowski zdecydował, że SKM może przewodzić pasażerów tylko w obrębie własnego województwa. W związku z powyższym uruchomił połączenia do [[Słupsk|Słupska]] i zlikwidował wszystkie na południe od Tczewa. |
|||
⚫ | |||
==Sposób przewozu== |
==Sposób przewozu== |
||
Aby jechać pociągiem SKM należy skasować |
Aby jechać pociągiem SKM należy skasować niebieski bilet w nieczynnym [[kasownik|kasowniku]] znajdującym się na [[peron|peronie]]. Następnie odczekać na [[pociąg]] w odpowiednim kierunku mając nadzieję, że będą w nim wolne miejsca. Po wejściu zaleca się stać możliwie daleko od [[drzwi]] i [[okno|okien]], bo te lubią odpadać. Osoby, które nie skasowały biletu, proszone są o dopchanie się do najbliższej ubikacji. Wydatnie pomoże to zidentyfikować gapowicza czujnemu [[kanar|kontrolerowi]] z [[Renoma|Renomy]]. |
||
Paradoksalnie |
Paradoksalnie chowanie się w ustępie jest nieskuteczne. Ubikacja zawsze jest nieczynna lub zaspawana. Jeżeli jednak jest otwarta, to w środku zamiast toalety znajduje się aparatura elektryczna na 3000V. Za wypadki spowodowane osikaniem instalacji wysokiego napięcia pracownicy SKM nie odpowiadają. |
||
==Zobacz też:== |
==Zobacz też:== |
Wersja z 01:56, 3 sty 2007
SKM to największe w Europie metro jeżdżące nad ziemią. Wybudowane w Trójmieście przez Niemców a następnie przypisane do propagandowych sukcesów PRL-u. Początkowo w jego zasięgu był tylko Gdańsk i Sopot, nieco później - Gdynia, Rumia, Reda, Wejherowo i Lębork, a przez pewien czas także Smętowo, Iława, Malbork i Elbląg.
Zarząd SKM planował uruchomienie sezonowej linii do Zakopanego i Nowego Jorku, a także stałe połączenie z Berlinem (przez Frankfurt), aby móc odebrać kolejną partię niemieckiego taboru kolejowego. Po zmianach personalnych w zarządzie plany te zostały zaniechane. Nowy prezes wspomagany przez PKP i Urząd Marszałkowski zdecydował, że SKM może przewodzić pasażerów tylko w obrębie własnego województwa. W związku z powyższym uruchomił połączenia do Słupska i zlikwidował wszystkie na południe od Tczewa.
Decyzje te wstrząsnęły mieszkańcami Malborka i Smętowa, ponieważ dotąd byli przekonani, że żyją w województwie pomorskim. SKM wyprowadziła ich z błędu. Nadal nie wiedzą co prawda, w jakim żyją województwie, ale mają pewność, że nie w pomorskim.
Sposób przewozu
Aby jechać pociągiem SKM należy skasować niebieski bilet w nieczynnym kasowniku znajdującym się na peronie. Następnie odczekać na pociąg w odpowiednim kierunku mając nadzieję, że będą w nim wolne miejsca. Po wejściu zaleca się stać możliwie daleko od drzwi i okien, bo te lubią odpadać. Osoby, które nie skasowały biletu, proszone są o dopchanie się do najbliższej ubikacji. Wydatnie pomoże to zidentyfikować gapowicza czujnemu kontrolerowi z Renomy. Paradoksalnie chowanie się w ustępie jest nieskuteczne. Ubikacja zawsze jest nieczynna lub zaspawana. Jeżeli jednak jest otwarta, to w środku zamiast toalety znajduje się aparatura elektryczna na 3000V. Za wypadki spowodowane osikaniem instalacji wysokiego napięcia pracownicy SKM nie odpowiadają.