Tramwaje w Krakowie
Szablon:Tsieć lokomotyw, kursujących w Grodzie Kraka.
Charakterystyka ogólna
Ogólnie rzecz biorąc, MPK pod względem taboru autobusowego postarało się i w Grodzie Kraka nie kursuje żaden autobus wysokopodłogowy kursuje tylko 7 na ponad 500 autobusów niskopodłogowych. Sieć tramwajowa zaś to (oprócz Łodzi, Warszawy, Wrocławia, GOP-u, Poznania i Szczecina) najgorszy system tramwajów w Polsce...
17 listopada 2012 ZIKiT, chcąc doprowadzić mieszkańców do frustracji, w związku z otwarciem nowej pętli (Czerwone Maki) zmienił przebieg poszczególnych linii, inne wywalił, wprowadził też nowe. Obecnie jest ich 25 w tym 22 dzienne i 3 nocne, nie licząc zerówki.
Spis
Specjalne
- Szablon:Tkrótka linia, którą spotkać można jedynie w wakacje. Jedzie z Muzeum Inżynierii Miejskiej w stronę Cichego Kącika bądź na Kopiec Wandy. W zasadzie tramwaj-widmo.
Zwykłe
- Szablon:Ttasiemiec, łączący Wzgórza Krzesławickie z Salwatorem. Mieszkańcy, którzy z niej korzystają zostali ukarani najgorszymi tramwajami, jakie kiedykolwiek wyprodukowano – SGP/Lohner E1 z doczepkami C3.
- Szablon:Tlinia z Salwatora na Cmentarz Rakowicki. Największy odsetek podstarzałych pasażerek i pasażerów. Żeby ułatwić im ekspansję na siedzenia wsadzili na tą linię niskopodłogowe N8S, ale zdarzy się i wysokopodłogowy Lohner E1.
- Szablon:Tkolejny tasiemiec, przemierzający 3/4 miasta (Nowy Bieżanów – Krowodrza) zbierając po drodze typowych mieszkańców Krakowa. W większości jeżdżą na nim niskopodłogowe Bombki, ale zdarzy się i stopiątka. Tasiemiec skrócony przy remarszrutyzacji (trudne słowo), przejeżdża przez św. Wawrzyńca, zamiast Legionów. Brud.
- Szablon:Tkursuje na trasie Bronowice Małe – Wzgórza Krzesławickie przez Nową Hutę. Jedna z najbardziej wyróżnionych nowohuckich linii. Na większości z nich jeżdżą składy stopiątek lub Lohner E1. A na czwórce... trójskłady stopiątek. Wow! Rano oblegana przez bezrobotnych jadących do Urzędu Pracy. Wieczorem zaś można nań spotkać hordy dzikich meneli ze Stoków i Wzgórz.
- Szablon:Tpo ostatniej zmianie trasy, linia ta stała się ewenementem na skalę lokalną. Po raz pierwszy na tory Nowej Huty skierowano niskopodłogowe pojazdy (ze względu na puszczenie jej przez tunel KST. Niestety MPK nie doceniło łatwopalnych możliwości stopiątek) by zachować się jak przystało na Nową Hutę, normalny tabor to Bombardiery dla ubogich. Nieliczni świadkowie mówią o Bombardierach w święta. Zapierdziela na Krowodrzą Górkę.
- Szablon:Treprezentacyjna, doskonała, wspaniała i nieskalana brudasami linia jadąca z reprezentacyjnego, doskonałego, wspaniałego i nieskalanego brudasami Kurdwanowa na Salwator, o którym wyrazić się tak nie można...
- Szablon:Tjest bezkonkurencyjną, kolejną długą, reprezentacyjną linią kursująca z Borku Fałęckiego (czasem Nowego Bieżnowa – zależy od humoru panów z ZIKiT-u) do Bronowic małych, obsługiwana przez Bombardiery. Czasem nie śmierdzi.
- Szablon:Tjeśli nie masz ochoty przemierzać całego miasta i tłuc się 80 minut przez 35 przystanków (20 kilometrów) to dobrze radzimy – omijaj tą linię. Jedynym plusem jest wysoka podłoga (stopiątki), przez co babcie komunikacyjne mają doń utrudniony dostęp. Kursuje na trasie Nowy Bieżanów – Mistrzejowice. Przy remarszrutyzacji oczywiście nie zapomniano pominąć linię przy zmienianiu trasy, dzięki czemu nadal jeździ, jak jeździ.
- Szablon:Tjeżeli masz zamiar wsiąść do dziesiątki, a widzisz oznakowany tym numerem niskopodłogowy tramwaj, w którym nie śmierdzi moczem, to prawdopodobnie znalazłeś się w roku 2020 lub średniowiecznej Albanii. Kursuje na trasie Pleszów – Borek Fałęcki.
- Szablon:Tlinia z Czerwonych Maków na Mały Płaszów. Jeżdżą na niej stare gruchoty (fachowo EU8N i Lohner E1). Kolejne potwierdzenie wcielanej w życie dewizy MPK „nie ważne jak, ważne za ile”.W wakacje nie kursuje.
- Szablon:Tkolejny tramwaj wyróżniony nowymi bombkami (NGT6 i NGT8). Poza tym brud, smród, ubóstwo i menele. Jeździ na trasie Nowy Bieżanów – Bronowice Małe. Zamieniona z linią 3 na mosty, dzięki czemu wjeżdża dopiero na most Legionów.
- Szablon:Tjedna z najdłuższych linii, zaprojektowana tak, aby wykonać kółko tam, gdzie można jechać prosto. Jest to następna z linii wyróżniona nowymi bombkami NGT8. Na przejazd pasażerowie biorą prowiant, a krewni pozdrawiają ich na przystanku machając zasmarkanymi od płaczu chusteczkami, gdyż przejazd trwa kilka dni – jeździ po szynach gładko jak tafla wody w szklance, trzymanej przez dziadka chorego na Parkinsona tańczącego lambadę i próbującego ściągnąć płonące spodnie. Na początku 2010 zyskała mimowolnie status emo, gdyż została oficjalnie pocięta. Jej część jak feniks z popiołów powróciła i stworzyła szczytową 41. Ale i tak została zlikwidowana. Z Bronowic na Mistrzejowice.
- Szablon:Tspecyficznie nowohucka linia kursująca z Mistrzejowic do Kopca Wandy. Kursują na niej Wiedeńczyki (Lohnery E1). Z reguły poruszają się nią menele i uczniowie nowohuckich liceów w strojach ludowych. Twarde, drewniane siedzenia powodują, że pasażerowie po powstaniu trzymają się za dupy.
- Szablon:Tkursuje na trasie Czerwone Maki – Krowodrza. Tramwaj wyczekiwany przez lokatorów DS nr 3 'Akropol' MS AGH będących studentami UJ. Wyczekiwany bo już nie muszą chodzić na nogach pół dnia. Obsługują ją Bombardiery. Okupywana przez starsze panie z Ruczaju żądające ustąpienia im miejsca oraz nowobogackich z Osiedla Europejskiego.
- Szablon:Tjeździ z Dworca Towarowego (nie wiadomo dlaczego,gdyż 3 przystanki dalej jest duży węzeł przesiadkowy) do
Borku FałęckiegoŁagiewnik. Kieruje się na nią nowe tramwaje Duewag GT8S, fabrycznie nowe cacko MPK wyprodukowane w latach 70. w Austrii. Na dwóch odcinkach nieco zmieniona trasa.Podobnie jak 11 nie kursuje w wakacje. - Szablon:Tjeździła z Mistrzejowic do Kopca Wandy, ale była brudna i nikomu nie potrzebna, regularnie jeździł nią tylko Pan Mietek mieszkający u stóp w/w kopca. Teraz jeździ z Małego Płaszowa do Cichego kącika. Obsługują ją EU8N.
- Szablon:Tkolejna nowohucka linia, zabierająca różne ciekawe osobistości z Osiedla Piastów do Pleszowa i – co gorsza – z powrotem. Brudno.
- Szablon:Tostatnia linia, na której jeździły Norymbergi z doczepami B4, co gwarantowało twarde drewniane siedzenia i brud. Tłucze się z Borku Fałęckiego do Walcowni, ma najwięcej przystanków na trasie ale w tym kilka na żądanie. Komfort jazdy fabrycznie obniżony, pomijając kilkanaście wagonów SGP/Lohner E1, które wprawdzie nie są komfortowe, ale są w stanie zabrać połowę potencjalnych pasażerów.
- Szablon:Tlinia kursująca z Nowego Bieżanowa do Czerwonych Maków. MPK, stawiając na rozwój wymieniła sprawne stopiątki na dodupne GT8S. Brudno i śmierdzi.
- Szablon:Treprezentacyjna, doskonała, wspaniała i nieskalana brudasami linia jadąca z reprezentacyjnego, doskonałego, wspaniałego i nieskalanego brudasami Kurdwanowa na równie reprezentacyjne, doskonałe, wspaniałe (ale jednak skalane brudasami) Bronowice. Wysokopodłogowy tabor (stopiątki), rzadko śmierdzi bez przyczyny (tyle, że przyczyna zawsze się znajdzie...).
Krakowski Szybki Tramwaj
- Szablon:Tpierwsza linia puszczona przez tunel KST, jeżdżąca z reprezentacyjnego [...] Kurdwanowa na opisywaną tą samą formułką Krowodrzę. Oczywiście obsługiwana przez Bombki.
- Szablon:Twypierająca linię 51 trzecia linia KST, która nie przejeżdża przez Dworzec Główny Tunel. Kursuje pomiędzy Czerwonymi Makami a Osiedlem Piastów równie szybko jak babcia o kulach na skrzyżowaniu.
Nocne
Tak, ZIKiT postanowił wprowadzić tramwaje nocne (jeżdżące między północą a czwartą rano) urozmaicając życie nocne mieszkańców ul. Królewskiej. Oto one:
- Szablon:Tjeździ z Placu Centralnego do Czerwonych Maków, na tory Nowej Huty nocą puścili Bombki!
- Szablon:Tjeździ z Piastów do Bronowic Małych. Czyli w zasadzie nic.
- Szablon:Tpomijając numer, jeździ z Bieżanowa Nowego (zwanego od niedawna Nowym Bieżanowem) na Krowodrzę. Nie jedź nią w nocy...
Zastępcze
Linie, które miały powstać, a nie przejechały nawet jednego kursu
- Szablon:Tmiała kursować na tej samie trasie co linia 20 i odjeżdżać w szczycie co 5 minut. Nie pojawi na przystankach z powodu interwencji prezydenta miasta.