Disco polo

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru

Disco polo – nurt muzyki rozrywkowej wywodzący się z połączenia black metalu, techno i prehistorycznych rytmów plemiennych, powstały na początku II połowy XX wieku. W składzie typowej kapeli discopolowej można wyróżnić następujących instrumentalistów:

  • co najmniej dwóch gitarzystów nastrojonych oktawę niżej,
  • koleś odziany w skóry, walący maczugą w wydrążony pień,
  • perkusista z poczwórną stopą i zamiłowaniem do blastów,
  • co najmniej trzech osobników obsługujących różnego rodzaju syntezatory,
  • wokalista, koniecznie zwiększający poziom wieśniaczyzmu,
  • akordeonista grający ten sam motyw, niezależnie od tego, co gra zespół.




Budowa XVI-wiecznego Disco Polo

Niestety takowe dzieła nie przetrwały do naszych czasów. Z podań wiadomo jedynie, że muzyka była tworzna przez staranne uderzenia chłopa kijem w co popadnie, połączone ze śpiewem, np. Coś o podniecających warkoczach Ilony, lub o Dobrej zabawie na listonoszu kończąc.

Budowa XX-wiecznego Disco Polo

  1. Uroczysty wstęp.
  2. Wprowadzenie do tematu (np. zakochałem się w Marzence dziś lub też dziś w Marzence zakochałem się) – jest to tzw. słowo wstępne, a zarazem przewodnie całej piosenki.
  3. Łącznik I (np. ooo lub oo lub łoo oraz, last but not least, oooo) służący wzbudzeniu zainteresowania w słuchaczu oraz wprowadzeniu odpowiedniego nastroju).
  4. Rozbudowanie tematu (np. Marzenka na mnie spojrzała raz / lecz poszła z innym, la lala).
  5. Łącznik II o budowie zbliżonej do łącznika I, z dopuszczalnymi minimalnymi modulacjami.
  6. Tajemniczy refren (np. Złamałaś mi serce, co jest szczególną metaforą, gdyż serce jest pełne krwi – trzeba by je było najpierw wysuszyć, co nadałoby mu kruchość i jednocześnie większą szansę na tytułowe złamanie. To jest hak dla Marzenki, która nie jest tak inteligentny/a jak wykonawca, czyli w tym wypadku Shazza).
  7. Druga strofa (w tej części autor przypomina przewodni motyw utworu – np. i zakochałem się w Marzence dziś).
  8. Refren (ten sam, również tajemniczy)
  9. Refren.
  10. Refren (dla urozmaicenia często spotykana jest zamiana jednego słowa refrenu, np. zamiast, jak wcześniej "Złamałaś mi serce" - "Złamałażeś mi serce")
  11. Pierwsza zwrotka.
  12. Połowa pierwszej zwrotki (w przypadku, gdy liczba słów w zwrotce jest nieparzysta, nie przerywamy w połowie słowa znajdującego się na środku – rozwiązywanie tego problemu nie inaczej jak zaakceptowanie całego słowa).
  13. Refren powtórzony 4 razy (z nawiązaniem do Marzenki), tym razem wykonany z właściwą, wielką ekspresją, wyniośle.
  14. Majestatyczna koda (najczęściej zakończona ostrym, kłującym, atonalnym glissandem w celu przerwania nurtującej wykonawcę wizji).

Słuchaniu disco polo zawdzięczasz:

Ciekawostki:

Młodzież, pochodząca przeważnie z prowincjonalnego, pozamiejskiego zespołu Wyższych Szkół Gastronomicznych często protestuje, jednak wzorowo nie wzbudzając żadnych, jakże niekulturalnych, zamieszek ulicznych. Ich slogan wyrażają słowa:

legalne disco polo
to ulga dla organów ścigania

Ich słowa odnoszą się do uwłaszczającej ich dumie delegalizacji tej muzyki, ze względu na wstyd niezrozumienia przez polski rząd muzyki wyższego sortu.

Z anonimowego źródła wiemy też, że muzyki "Disco Polo" słucha np. słynny przywódca sekty pora, zasłużony zbożowy terrorysta zwany przez ogół społeczeństwa kretynem.

Dzisiejsza siedziba główna i duchowa świątynia ruchu miłośników "Disco Polo" znajduje się w odległych zakątkach dalekiej krainy zwanej podlasiem, umiejscowionym w znanym przez wszystkich mieszkańców pueblu Los Wiechos.

Zobacz też:

Linki zewnętrzne: