Alstom Metropolis: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (LecęjakMagik przeniósł stronę Alstom Metropolis na Matmat1/Alstom Metropolis, bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem: To Nonsensopedia, nie Wikipedia. Artykuł nadal należy dopracować)
M
 
(Nie pokazano 24 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Alstom Metropolis 98B, Centrum, 2013-10-25.jpg|thumb|200px|Polskie Alstom Metropolis 98B]]
[[Plik:Alstom Metropolis 98B, Centrum, 2013-10-25.jpg|thumb|250px|Nowoczesność w domu, zagrodzie i na I linii metra]]
'''Alstom Metropolis''' (nie mylić z ''Metropo Lis'') – rodzina wagonów [[metro|<del>centy</del>metra]] wyprodukowana przez francuskiego [[Alstom]]a. Cechuje je olbrzymia różnorodność, gdyż produkowane już od ponad dwudziestu lat. Krążą słuchy, że powstały ze szczątków radzieckich wagonów [[Seria 81|81]], które się rozleciały ze starości. W Polsce Alstom zaiwanił fabrykę [[Konstal]]owi, dzięki czemu część tych cudów techniki dla Warszawy została wyprodukowana w [[Chorzów|Chorzowie]].
[[Plik:NYC Subway R160A 9237 on the E.jpg|thumb|200px|Amerykańskie R160 głośniejsze od polskiego Metropolis]]
[[Plik:C830 in KCD.JPG|thumb|200px|Statko-kosmicznopolis C830 z Singapuru]]
[[Plik:Rame-MF2000-en-stationnement.jpg|thumb|200px|Oto Metropolis w Paryżu - obdarowują innych, czas obdarować siebie]]
'''Alstom Metropolis''' - rodzina wagonów metra wyprodukowana przez francuski koncern Alstom. Cechuje je olbrzymia różnorodność, gdyż były produkowane już przez 20 lat. W Polsce Alstom wykupił fabrykę [[Konstal|konstalowi]], dzięki czemu część Metropolis dla Warszawy została wyprodukowana w [[Chorzów|Chorzowie]].


== Polacy lubią Metropolis… ==
== Metropolis na świecie i w Polsce ==
…dlatego wyprodukowano ich dla [[Metro w Warszawie|warszawskiego metra]] więcej niż radzieckiego złomu [[Seria 81|81]]. Metropolis miało obsługiwać obie linie metra, ale skończyło się na tym, że obecnie możemy się nim przejechać tylko na I linii, a na II musimy się zadowolić znanymi z licznych pożarów [[Siemens Inspiro|Siemensami Inspiro]]. Wprawdzie możemy spotkać te wagony na II linii, lecz <del>na szczęście</del> niestety ''to tylko testy'' i maszynista was nie wpuści, chociażbyście błagali na kolanach mówiąc, że macie dość Siemensów. Nie ma litości.


== Zobacz też ==
Wagony metra Alstom Metropolis możemy spotkać w 30 państwach, w tym także w Polsce. Polskie Metropolisy ('''98B''') zostały wyprodukowane w Chorzowie i Barcelonie w latach 2000-2002 oraz 2004-2005.
* [[seria 81]]
* [[metro w Warszawie]]
* [[metro]]


{{stub|trans}}
== Miejsca występowania ==
{{Komunikacja Warszawa}}


[[Kategoria:Elektryczne zespoły trakcyjne]]
* '''Arabia Saudyjska''' ('''Rijad''') 138 wagonów
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Warszawie]]
* '''Argentyna''' ('''Buenos Aires''') 80 wagonów
[[Kategoria:Metro]]
* '''Brazylia''' ('''Sao Paulo''') 48 wagonów, typ '''5000'''
* '''Brazylia''' ('''Brasilia''') również 48 wagonów
* '''Brazylia''' ('''<del>Super</del>Via''') 80 wagonów
*'''Chile''' ('''Santiago de Chile''') 180 + 26 = 206 wagonów typu '''AS02'''
*'''Chiny''' ('''Nankina''') 456 wagonów
*'''Chiny''' ('''Szanghaj''') 1500+<ref>Nie, nie 500+</ref> wagonów
*'''Dominikana''' ('''Santo Domingo''') 57 + 45 = 102 wagony typu '''9000'''
*'''Hiszpania''' ('''Barcelona''') 40 wagonów typu '''9000'''
*'''Holandia''' ('''Amsterdam''') 23 + 5 = 28 wagoników M5
*'''Indie''' ('''Ćennaj''') 168 wagonów
*'''Panama''' (-II-)<ref>Dokładnie tak, stolicą Panamy jest Panama</ref> 57 wagonów
*'''Peru''' ('''Lima''') 95 wagonów '''9000'''
*'''Polska''' ('''[[Warszawa]]''')<ref>A gdzie niby indziej w Polsce miałoby jeździć metro w latach 2000-2005?</ref> wagonów 108
*'''Singapur''' (-II-) 150 wagonów '''C751A''', 120 wagonów '''C830''' i jeszcze 2 rodzaje odpowiednio 108 i 162 wagony. Łącznie Singapur (stolica) ma wagonów 440
*'''Turcja''' ('''Stambuł''') liczba wagonów nieznana (podobnie jak wygląd oraz oznaczenie)
*'''Wenezuela''' ('''Caracas''') 132 wagony
*'''Węgry''' ('''BudaPeszt''') wagonów typu '''AM5-M2''' jest 110, a wagonów '''AM4-M4''' - 60. 110 + 60 = 170
*'''Zjednoczone Emiraty Arabskie''' ('''Dubaj''') - może kiedyś...

'''A teraz wagony wyprodukowane na zamówienie specjalne:'''
*'''Australia''' ('''North West Rail Link''')<ref>To nie jest miasto</ref> 132 wagony
*'''Chile''' ('''Santiago de Chile''') '''NS04''' - wagonów 85
*'''Egipt''' ('''Kair''') - nic nie wiadomo, może z powodu zbyt wysokiej temperatury.
*'''Francja''' ('''Paryż''') - dwie francje elegancje, '''MF2000''' złożone w 66 pociągów i '''MP05''' 49 + 14 = 63 wagony
*'''Szwajcaria''' ('''Lozanna''') wagony typu '''MP89''' w liczbie 30
*'''Stany Zjednoczone''' ('''Nowy Jork''') typ '''R160a''' sztuk 1002 (całkiem nieźle).

Były jeszcze inne miasta obdarowane tymi cudownymi pociągami metra, ale nic o nich nie wiadomo - nawet czy otrzymały je już, czy otrzymają za 50 lat.

== Polacy lubią Metropolis ==

...dlatego wyprodukowano więcej Alstom Metropolis dla Warszawy, niż złomu radzieckiego [[Seria 81|81]]. Metropolis miało obsługiwać obie linie metra, ale skończyło się na tym, że obecnie możemy się nim przejechać tylko na I linii, a na II musimy się zadowolić znanymi z licznych pożarów [[Siemens Inspiro]]. Wprawdzie możemy spotkać Metropolis na II linii, lecz <del>na szczęście</del> niestety "to tylko testy" i maszynista was nie wpuści, chociażbyście błagali na kolanach mówiąc, że macie dość [[Siemens|niemieckiego gówna]].

== Metro umie gwizdać ==

To prawda. Niektóre Metropolis (w tym [[USA|juesejskie]] R160/R160b i znane <del>na całym świecie</del> w całej Polsce 98B) potrafią gwizdać. Hamując i przyspieszając wydają dźwięki typu "uuuuuiiiiyyyyy". Gwizdanie Metropolisa niektórych denerwuje, inni je kochają, ale każdy uważa, że jest ono wyjątkowe i niepowtarzalne.

{{przypisy}}

Aktualna wersja na dzień 22:01, 15 mar 2021

Nowoczesność w domu, zagrodzie i na I linii metra

Alstom Metropolis (nie mylić z Metropo Lis) – rodzina wagonów centymetra wyprodukowana przez francuskiego Alstoma. Cechuje je olbrzymia różnorodność, gdyż są produkowane już od ponad dwudziestu lat. Krążą słuchy, że powstały ze szczątków radzieckich wagonów 81, które się rozleciały ze starości. W Polsce Alstom zaiwanił fabrykę Konstalowi, dzięki czemu część tych cudów techniki dla Warszawy została wyprodukowana w Chorzowie.

Polacy lubią Metropolis…[edytuj • edytuj kod]

…dlatego wyprodukowano ich dla warszawskiego metra więcej niż radzieckiego złomu 81. Metropolis miało obsługiwać obie linie metra, ale skończyło się na tym, że obecnie możemy się nim przejechać tylko na I linii, a na II musimy się zadowolić znanymi z licznych pożarów Siemensami Inspiro. Wprawdzie możemy spotkać te wagony na II linii, lecz na szczęście niestety to tylko testy i maszynista was nie wpuści, chociażbyście błagali na kolanach mówiąc, że macie dość Siemensów. Nie ma litości.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]


Znak A-34.svg To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny transportu. Rozbuduj go – nie przejedziesz się na tym.