Gleba: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M |
Ponury bot (dyskusja • edycje) M (Robot wykonał kosmetyczne poprawki) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
'''Gleba''' – górna warstwa powierzchni [[Ziemia|Ziemi]], tzw. [[litosfera|litejsfery]], na której rośnie, np.: [[trawa]], [[drzewo|drzewa]], bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym [[proces glebotwórczy|procesem glebotwórczym]], który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne [[żyjątka]] gryzą zębami twarde [[skała|skały]], krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej. |
'''Gleba''' – górna warstwa powierzchni [[Ziemia|Ziemi]], tzw. [[litosfera|litejsfery]], na której rośnie, np.: [[trawa]], [[drzewo|drzewa]], bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym [[proces glebotwórczy|procesem glebotwórczym]], który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne [[żyjątka]] gryzą zębami twarde [[skała|skały]], krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej. |
||
==Charakterystyka== |
== Charakterystyka == |
||
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych: |
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych: |
||
*'''klasa I''' – podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata – krajów [[unia Europejska|Unii Europejskiej]], [[Stany Zjednoczone Ameryki|Stanów Zjednoczonych]]. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb ''klasy V'', które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb ''klasy I'' jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli [[warzywo|warzyw]] i [[owoc|owoców]] z zastosowaniem [[inżynieria genetyczna|inżynierii genetycznej]], a także technologii produkcji [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz środków owado- i chwastobójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach ''klasy II''. Rośliny, uprawiane na tych glebach, muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb ''klasy I'' są bardzo zdrowe, posiadają dużo [[ołów|ołowiu]], który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich [[kość|kości]], a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne [[siarczki]] oraz [[chlorki]] i śladową zawartość [[cyklon B|Cyklonu B]]. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach ''klasy I'' świadczy fakt, że największy światowy producent zdrowej żywności – [[McDonald's]], produkuje [[frytki]] z [[ziemniak|ziemniaków]] wyhodowanych właśnie na glebie ''klasy I''. |
* '''klasa I''' – podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata – krajów [[unia Europejska|Unii Europejskiej]], [[Stany Zjednoczone Ameryki|Stanów Zjednoczonych]]. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb ''klasy V'', które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb ''klasy I'' jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli [[warzywo|warzyw]] i [[owoc|owoców]] z zastosowaniem [[inżynieria genetyczna|inżynierii genetycznej]], a także technologii produkcji [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz środków owado- i chwastobójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach ''klasy II''. Rośliny, uprawiane na tych glebach, muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb ''klasy I'' są bardzo zdrowe, posiadają dużo [[ołów|ołowiu]], który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich [[kość|kości]], a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne [[siarczki]] oraz [[chlorki]] i śladową zawartość [[cyklon B|Cyklonu B]]. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach ''klasy I'' świadczy fakt, że największy światowy producent zdrowej żywności – [[McDonald's]], produkuje [[frytki]] z [[ziemniak|ziemniaków]] wyhodowanych właśnie na glebie ''klasy I''. |
||
*'''klasa II''' – widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz inny [[środek chemiczny|środków chemicznych]], mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb. |
* '''klasa II''' – widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz inny [[środek chemiczny|środków chemicznych]], mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb. |
||
*'''klasa III''' – trochę gorsza od ''klasy II'', (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka. |
* '''klasa III''' – trochę gorsza od ''klasy II'', (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka. |
||
*'''klasa IV''' – określana, jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu. |
* '''klasa IV''' – określana, jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu. |
||
*'''klasa V''' – najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.<br> Ma dwa rodzaje: |
* '''klasa V''' – najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.<br /> Ma dwa rodzaje: |
||
**nieużywaną, czyli 0,5% gleb na świecie |
** nieużywaną, czyli 0,5% gleb na świecie |
||
** używaną rozsądnie 0,5% gleb (tylko przez dziwnych bogaczy i obdarzonych glebą biedaków). |
** używaną rozsądnie 0,5% gleb (tylko przez dziwnych bogaczy i obdarzonych glebą biedaków). |
||
==Zawartość gleby== |
== Zawartość gleby == |
||
Składniki gleby i ich zawartość procentowa: |
Składniki gleby i ich zawartość procentowa: |
||
'''[[związek chemiczny|związki chemiczne]]:''' |
'''[[związek chemiczny|związki chemiczne]]:''' |
||
*H<sub>2</sub>SO<sub>3</sub> – 65%, |
* H<sub>2</sub>SO<sub>3</sub> – 65%, |
||
*CO<sub>2</sub> – 12%, |
* CO<sub>2</sub> – 12%, |
||
*(COOH)<sub>2</sub> – 10% |
* (COOH)<sub>2</sub> – 10% |
||
*HCl – 5%, |
* HCl – 5%, |
||
*HCN – 5%, |
* HCN – 5%, |
||
*inne – 3%. |
* inne – 3%. |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
[[Kategoria:Geologia]] |
[[Kategoria:Geologia]] |
Wersja z 19:17, 1 sty 2012
Gleba – górna warstwa powierzchni Ziemi, tzw. litejsfery, na której rośnie, np.: trawa, drzewa, bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym procesem glebotwórczym, który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne żyjątka gryzą zębami twarde skały, krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej.
Charakterystyka
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych:
- klasa I – podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata – krajów Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb klasy V, które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb klasy I jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hodowli warzyw i owoców z zastosowaniem inżynierii genetycznej, a także technologii produkcji nawozów sztucznych oraz środków owado- i chwastobójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach klasy II. Rośliny, uprawiane na tych glebach, muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb klasy I są bardzo zdrowe, posiadają dużo ołowiu, który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich kości, a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne siarczki oraz chlorki i śladową zawartość Cyklonu B. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach klasy I świadczy fakt, że największy światowy producent zdrowej żywności – McDonald's, produkuje frytki z ziemniaków wyhodowanych właśnie na glebie klasy I.
- klasa II – widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości nawozów sztucznych oraz inny środków chemicznych, mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb.
- klasa III – trochę gorsza od klasy II, (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka.
- klasa IV – określana, jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu.
- klasa V – najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.
Ma dwa rodzaje:- nieużywaną, czyli 0,5% gleb na świecie
- używaną rozsądnie 0,5% gleb (tylko przez dziwnych bogaczy i obdarzonych glebą biedaków).
Zawartość gleby
Składniki gleby i ich zawartość procentowa:
- H2SO3 – 65%,
- CO2 – 12%,
- (COOH)2 – 10%
- HCl – 5%,
- HCN – 5%,
- inne – 3%.
- azbest – 80%,
- ołów – 15%,
- żelazo – 2%,
- inne – 3%,
różne drobne organizmy żywe: