Wartburg: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 8: Linia 8:
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[Tutenchamon|Tutenchamon]], chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku [[1952]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w [[1955]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1956]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.
Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – [[Tutenchamon|Tutenchamon]], chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku [[1952]] podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w [[1955]] na torze Nurburgring w [[Niemcy|Niemczech]], pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku [[1956]]. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.


Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w [[Azerbejdżan|Azerbejdżanie]] gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model "Antique" można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formię gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem [[Wikol]] i rozpoczynał użytkowanie.
Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w [[Azerbejdżan|Azerbejdżanie]] gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model "Antique" można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formie gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem [[Wikol]] i rozpoczynał użytkowanie.


Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki.
Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki.

Wersja z 04:49, 26 lut 2012

Plik:WARTBURG.JPG
Wspaniały krążownik szos

Wartburg – nazwa marki produkującej produkty samochodopochodne w dawnej Niemieckiej Republice Demokratycznej. W okresie powojennym Wartburg stanowił główne źródło eksportu motoryzacyjnego do Azerbejdżanu. Fabryki te ponadto tłoczyły bębny do pralek.

Wartburg 1000

Projektantem wspaniałej sylwetki Wartburga 1000 jest znany i ceniony projektant, Edward Burg. Pierwsze szkice modelu powstały roku 666 p.n.e na potrzeby niesamowicie bogatego szejka naftowego – Tutenchamon, chcącego posiadać powóz o niespotykanych dotąd osiągach i oszałamiającym, ponadczasowym wyglądzie. Projekt karoserii, który przedstawił projektant, bardzo spodobał się szejkowi, niestety podczas wojen z Cesarstwem Rzymskim plany zaginęły i dopiero w roku 1952 podczas wykopalisk w tamtym rejonie zostały odnalezione. Pierwsze testy odbyły się w 1955 na torze Nurburgring w Niemczech, pierwsza oficjalna prezentacja modelu 1000 odbyła się na Detroit Auto Show w roku 1956. Kilka miesięcy później trafił do produkcji seryjnej.

Wartburg 1000 był pewnego rodzaju rewolucją w świecie motoryzacji. Wprawdzie nie odniósł znaczącego sukcesu w Europie, natomiast doskonale sprzedawał się w Azerbejdżanie gdzie była wysyłana niemal cała produkcja. Istotna była cena. Model "Antique" można było zakupić już za 5.200.000 manatów azerskich (ówczesny kurs dawał cenę około 15zł). Sprzedawany był w każdym kiosku w formie gazetki. Klient wycinał z niej specjalne szablony po czym kleił klejem Wikol i rozpoczynał użytkowanie.

Karoseria z papieru okazała się niezwykle trafna: nie korodowała a w konfrontacji z drzewem automatycznie zamieniała się w papierowy worek na zwłoki. Testy EuroNCAP wydały autu opinię aż 5 gwiazdek (maksymalna) w dziedzinie ochrony pieszych. Wadą tego rozwiązania była konieczność przetrzymywania pojazdu w osłoniętym pomieszczeniu - deszcz niszczył bowiem auto które po prostu rozmiękało.

Od roku 1957 w ofercie Wart&Burg(er King) pojawił się model "Dynamic". Charakteryzował się mocniejszym silnikiem który uzyskiwał znakomite noty wśród magazynów motoryzacyjnych. Wadą była potrzeba wysokiego kręcenia silnika.

Niezsynchronizowana jednobiegowa skrzynia była największym mankamentem. Znane są przypadki w których pedał sprzęgła połamał nogę (lub ręke?) kierowce w czasie zmiany biegu.

Wartburg 353

Rok 1410 przyniósł niezwykle ważny w świecie motoryzacji pojazd - Warczyburga 353. Zaprezentowany podczas bitwy pod Grunwaldem odmienił świat "motoryzacji dla każdego" na dobre. Pierwszą istotną zmianą był sam materiał konstrukcyjny: oto papier został zamieniony na chiński plastik. Warczystrach wreszcie mógł być użytkowany w czasie deszczu czy zimy. Został przez to cieplej przyjęty w krajach europejskich.

Pierwszą wersją wyposażenia był "Popular". Najsłabszy ale i najtańszy oferował w standardzie: szyby, drzwi, panele błotnikowi czy koła. Za dopłatą można było się spodziewać: - otwierane drzwi (1300zł) - otwierane drzwi z zamkiem (3300zł) - otwierane ręcznie szyby (bez korbki) (2100zł) - otwierane ręcznie szyby (z korbką ale tylko po stronie kierowcy) (4300zł) - zawieszenie (standardowo układ jezdny był sztywno przymocowany do ramy) i wiele wiele więcej.

Najbogatszą edycją była limitowana wersja "Executive". Nie tylko posiadała otwierane drzwi, ale też 5-cio strefową klimatyzację Climatronic (bagażnik posiadał oddzielną strefę chłodzenia).

Od 2010 roku na rynku króluje wersja "Sporting". Wyposażona jest w dosyć dynamiczny silnik konstrukcji NiggaEngines z siedzibą w Burkina Faso. Zmienne fazy rozrządu i inne bajery których i tak nie rozumiecie sprawiają, iż jest to najszybszy samochód klasy średniej do 3000zł. Model ten nie jest wyposażony w ABS, poduszki powietrzne czy nawet pasy bezpieczeństwa; uznano bowiem iż w razie ewentualnej kolizji nie będzie to konieczne (?). Zaobserwowano również iż podczas prędkości większych od 130km/h nad pojazdem unosi się dziwna łuna zaś w pojeździ słychać melodie "My Apocalipse" zespołu Metallica. Nie znane są przypadki przekroczenia 200km/h. Pogłoski głoszą, iż następuję nordycki Zmierzch Bogów Ragnarök po czym kierowca odchodzi cierpieć w najgłębszych czeluściach Tartaru.

Modele i wersje silnikowe

Model Lata produkcji Układ silnika Zasilanie Pojemność silnika Moc (Km) Moment Obrotowy (Nm) Przyśpieszenie 0-100 Prędkość maksymalna
Model 1000
Wartburg 1000 "Antique" 1956 - 1954 Jednocylindrowy widlasty boxer Paliwo cieknie przez specjalną rurkę mała puszka pepsi 12 przy 14300 obr/min 14,3 przy 9400 obr/min wtf? >90km/h
Wartburg 1000 "Dynamic" 1957 - 1958 Jednocylindrowy widlasty boxer Mała elektryczna pompka średnia puszka pepsi (423,84 ml) 15 przy 16234 obr/min 17 przy 11100 obr/min almost 99km/h
Model 353
Wartburg 353 "Popular" 1410 - 2014 R3-6v UHC Ruski gaźnik "Benzinka" dwie puszki oranżady 28 przy 8900 obr/min 41 przy 7400 obr/min trzy dekady 112,83 km/h
Wartburg 353 "Executive" Trzy sztuki w 1984 R3-7v UHC Niemiecki gaźnik "Messerschmit" dwie puszki coca-coli 29 przy 8600 obr/min 44 przy 5900 obr/min dwie dekady 113,25 km/h
Wartburg 353 "Sporting" 2010 - dziś V6-24v QOHC Twin-Turbo + VTEC (zmienne fazy rozrządu) Wtrysk bezpośredni Bosch Ke-Jeturbo 3645cm3 420 przy 6700 obr/min 515 przy 3950 obr/min 4,8s 280 km/h (ograniczona elektronicznie)

Szablon:Clear

Centrum Wartburga w Nowej Hucie

Sukcesy w sporcie

Samochody marki Wartburg były wprost stworzone do sportów motorowych i kaskaderskich , nieprzeciętne osiągi, precyzyjne zawieszenie i układ kierowniczy sprawiały, że samochody te triumfowały w każdej możliwej imprezie sportowej. Oto skrócona lista wygranych imprez:

  • Wszystkie wyścigi Monte Carlo od roku 1986 do 1995
  • Pchnięcie kulą, skok wzwyż, bieg przez płotki - złote medale na igrzyskach olimpijskich w Seulu 1988
  • Wygrana Pucharu Księżyca
  • Mistrzostwo świata w szydełkowaniu 1990
  • 1. miejsce w wielkich zawodach otwierania słoików z ogórkami kiszonymi. 1992
  • Bieg po Twaróg 1993
  • Pobicie rekordu w rzucie beretem 2004

Inne określenia

  • Warcibur
  • Warczyburg
  • Wartborghini
  • Wartgolf
  • Warbardżetta
  • Warczybeger
  • Wanka
  • Warczystrach
  • Warczach
  • Zwarty burek
  • Warczyblacha
  • Warczywarga
  • Wajper