Komiks: Różnice pomiędzy wersjami
M (zmiana w linkach) |
M (redakcja) |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
[[Grafika:Komiks-średniowiecze.jpg|right|thumb|150px|Zdobycie Anglii na łamach średniowiecznego komiksu]] |
[[Grafika:Komiks-średniowiecze.jpg|right|thumb|150px|Zdobycie Anglii na łamach średniowiecznego komiksu]] |
||
[[Grafika:Komiks-barok.jpg|right|thumb|150px|Obrazek barokowego komiksu]] |
[[Grafika:Komiks-barok.jpg|right|thumb|150px|Obrazek barokowego komiksu]] |
||
[[Historia]] komiksu jest bardzo długa – już w [[prehistoria|prehistorii]] ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników [[jaskinia|jaskini]] w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały [[czynność|czynności]], które rysownik będzie robił poza [[dom]]em jak [[polowanie]] czy [[zbieractwo]]. |
|||
Wszelkie rysunki stały się popularne także w [[starozytność|starożytnym]] [[Egipt|Egipcie]], gdzie na ścianach [[piramida| |
Wszelkie rysunki stały się popularne także w [[starozytność|starożytnym]] [[Egipt|Egipcie]], gdzie na ścianach [[piramida|piramid]] wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć [[faraon|faraonów]] i [[nepotyzm|ich wielu żon i dzieci]]. [[Grecy]] perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan wymyślając jedynie nowe miejsce, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na [[waza]]ch. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy. |
||
Komiks nie podupadł nawet w [[średniowiecze|średniowieczu]], wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii świata. [[Normanowie]] napadający [[Anglia|Anglię]] doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu |
Komiks nie podupadł nawet w [[średniowiecze|średniowieczu]], wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii [[świata]]. [[Normanowie]] napadający [[Anglia|Anglię]] doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu – tzw. [[Tkanina z Bayeux|Tkaniny z Bayeux]]. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można oglądać w jednym z [[muzeum|muzeów]] [[Francja|francuskich]]. |
||
Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej |
Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej – do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. [[Leonardo da Vinci]] w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” [[Georges de la Tour|Georgesa de la Toura]]. Wymieniać wielkich artystów możnaby długo – każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak [[Dama z łasiczką]] czy choćby [[Mona Liza]] tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przynosiły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach [[Europa|Europy]]. |
||
W XX |
W [[XX wiek]]u doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą [[Don Rosa]], [[Rene Goscinny]], [[Jacques Géron]], [[Frank Miller]] czy polscy [[Tadeusz Baranowski]] i [[Szymon Kobyliński]]. |
||
==Współczesność== |
==Współczesność== |
||
⚫ | Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]] wyszczególniające się dużymi [[oczy|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, amerykańskie z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i |
||
⚫ | Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]] wyszczególniające się dużymi [[oczy|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|amerykańskie]] z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota [[rysunek|rysunków]] i [[teks]]tów zdobywa światową popularność. |
||
⚫ | |||
⚫ | Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersja [[książka|książkowych]] i [[album]]owych poprzez krótkie odcinki w codziennych gazetach brukowych i darmowych aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i [[pociąg|pociągów]] podmiejskich pod postacią [[graffiti]]. |
||
⚫ | Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. [[komiks internetowy|komiksy internetowe]] |
||
⚫ | Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. [[komiks internetowy|komiksy internetowe]] – ich plusem jest niski koszt produkcji, trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków” – gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą co im dusza każe. |
||
==Linki== |
==Linki== |
||
*[http://www.astrouw.edu.pl/~soszynsk/ O komiksach] |
*[http://www.astrouw.edu.pl/~soszynsk/ O komiksach] |
||
*[http://animedream.boo.pl O dziełach typu manga] |
*[http://animedream.boo.pl O dziełach typu manga] |
Wersja z 15:24, 9 wrz 2006
Komiks – rodzaj historyjki obrazkowej składającej się z kilku do kilkuset obrazków w z reguły prostokątnych (znane są także inne kształty) ramkach i dymków przedstawiających co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć, ale jest to ocenzurowane. Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu czytelnika obrazkami.
Historia
Historia komiksu jest bardzo długa – już w prehistorii ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników jaskini w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały czynności, które rysownik będzie robił poza domem jak polowanie czy zbieractwo.
Wszelkie rysunki stały się popularne także w starożytnym Egipcie, gdzie na ścianach piramid wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć faraonów i ich wielu żon i dzieci. Grecy perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan wymyślając jedynie nowe miejsce, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na wazach. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.
Komiks nie podupadł nawet w średniowieczu, wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii świata. Normanowie napadający Anglię doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu – tzw. Tkaniny z Bayeux. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można oglądać w jednym z muzeów francuskich.
Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej – do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. Leonardo da Vinci w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” Georgesa de la Toura. Wymieniać wielkich artystów możnaby długo – każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak Dama z łasiczką czy choćby Mona Liza tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przynosiły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach Europy.
W XX wieku doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą Don Rosa, Rene Goscinny, Jacques Géron, Frank Miller czy polscy Tadeusz Baranowski i Szymon Kobyliński.
Współczesność
Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są japońskie historyjki obrazkowe typu manga wyszczególniające się dużymi oczami i jamami gębowymi u bohaterów, amerykańskie z wielkimi superbohaterami typu Superman, których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i tekstów zdobywa światową popularność.
Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersja książkowych i albumowych poprzez krótkie odcinki w codziennych gazetach brukowych i darmowych aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i pociągów podmiejskich pod postacią graffiti.
Nowością związaną z rozwojem Internetu są tzw. komiksy internetowe – ich plusem jest niski koszt produkcji, trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków” – gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą co im dusza każe.