Baldur's Gate: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (+Redakcja)
M (pół redakcji)
Linia 1: Linia 1:
{{Redakcja|Przejrzeć, poprawić formatowanie, wymyślić czywiesza}}
{{Redakcja|Przejrzeć, poprawić formatowanie, wymyślić czywiesza}}
{{cytat|"Hej! To ja! Imoen!"|Imoen o Imoen}}
{{cytat|Khehehahe…|Gibberling tłumaczący zasady}}
[[Plik:Baldurs-world.jpg|thumb|250px|Gra działa na najnowszych kalkulatorach w 120 FPS!]]
{{cytat|"Blow a kiss, FIREBALL"| MØ podczas rozgrywki}}
'''Baldur's Gate''' [[gra komputerowa|gra]] [[gra fabularna|RPG]] z serii „rzuć kością, aby prawidłowo się wysrać” wydana przez BioTowar. Rozgrywka toczy się w świecie Zapomnianych Krain, które każdy pamięta, w okolicach Wybrzeża Mieczy i Innych Ostrych Przedmiotów. Podczas rozgrywki sterujemy potężnym [[bóg|bogiem]] z kamerą 480p nagrywającym wszystko z góry, który włada mocą zatrzymywania czasu i kontrolą umysłów<ref>Dosłowny opis rzutu izometrycznego</ref>.
{{cytat|"Ale guffno! Majnkrafd ma leprzom grawikem!!!oneoneone"|[[Noob]] o grze}}
{{cytat|"Khehehahe"|Gibberling tłumaczący zasady}}
<br />
&emsp;'''Baldur's Gate''' (z [[Język angielski|ang.]] Baldurowa Brama) - [[gra komputerowa|gra]] komputera [[gra fabularna|RPG]] z serii "rzuć kością, aby prawidłowo się wysrać" wydana przez BioTowar. Rozgrywka toczy się w świecie Zapomnianych Krain, które każdy pamięta, w okolicach Wybrzeża Mieczy I Innych Ostrych Przedmiotów. Podczas rozgrywki sterujemy potężnym bogiem z kamerą 480p nagrywającym wszystko z góry, który włada mocą zatrzymywania czasu i kontrolą umysłów<ref>Dosłowny opis rzutu izometrycznego.</ref>.
[[Plik:Baldurs-world.jpg|thumb|Gra działa na najnowszych kalkulatorach w 120 FPS!]]


== Rozgrywka ==
== Rozgrywka ==
<br />
=== Eksploracja ===
=== Eksploracja ===
&emsp;Mechanika eksploracji Niepamiętnych Krain jest bardzo zaawansowana. Bohater porusza się po niewielkich kwadratach świata otoczonych <del>afroamerykańskim</del> czarnym dymem z Bełchatowa, a gdy dojdzie do jej krawędzi znika nagle, by po ośmiu godzinach pojawić się w innym kwadracie. Istnieje teoria, że gra została stworzona przez płasko<del>mózgów</del>ziemców, którzy planowali przejąć tym sposobem władzę nad planetą.
Mechanika eksploracji Niepamiętnych Krain jest bardzo zaawansowana. Bohater porusza się po niewielkich kwadratach świata otoczonych czarnym dymem z [[Bełchatów|Bełchatowa]], a gdy dojdzie do jej krawędzi znika nagle, by po ośmiu godzinach pojawić się w innym kwadracie. Istnieje teoria, że gra została stworzona przez [[płaska Ziemia|płaskoziemców]], którzy planowali przejąć tym sposobem władzę nad planetą.

<br />
<br />
Podczas podróży możemy także rozbić obóz (dwa patyki, firanka, koc z Biedronki) i odpocząć. Możemy to zrobić wszędzie:
Podczas podróży możemy także rozbić obóz (dwa patyki, firanka, koc z Biedronki) i odpocząć. Możemy to zrobić wszędzie:
* Na łące
* na łące;
* Na pagórku
* na pagórku;
* Na wzgórzu
* na wzgórzu;
* Na gościńcu
* na gościńcu;
* Na pobojowisku
* na pobojowisku;
* W lesie pełnym pająków
* w lesie pełnym pająków;
* Na trollich odchodach
* na trollich odchodach;
* Pod jajami smoka
* pod jajami smoka;
* Na grobach swoich wrogów
* na kurhanach swoich wrogów;
* W jamie hama
* w jamie chama;
* na posiedzeniu Sejmu;
* W japie bazyliszka
* pod więziennym prysznicem;
* Na posiedzeniu sejmu
* na serwerach Nonsensopedii;
* Pod więziennym prysznicem
* u [[Jarosław Kaczyński|prezesa]] na ogródku;
* Na serwerach Nonsensopedii
* tam, gdzie pieprz rośnie
* U [[Jarosław Kaczyński|prezesa]] na ogródku
oraz tradycyjnie w gospodzie pełnej pijaków i złodziei, jednak nie możemy spać na ulicy w mieście! Bezdomnych w grze nie ma, problem ten został rozwiązany przez lata przemyślanych dekretów królewskich, które zniwelowały rozwarstwienie społeczne.
* Tam gdzie słońce nie dochodzi, ale inne, podłużne przedmioty już tak

oraz tradycyjnie w gospodzie pełnej pijaków i złodziei, jednak nie możemy spać na ulicy w mieście! Bezdomnych w grze nie ma, gdyż dostali oni Bezdomowe+ od króla.
<br />
=== Walka ===
=== Walka ===
&emsp;Walka w Baldurowych Wrotach jest bardzo trudna i wymagająca. Wysoki poziom trudności powoduje pauza, którą można włączyć w każdym momencie w grze. Dodatkowym utrudnieniem jest swoboda działania i wydawania rozkazów w trakcie trwania pauzy. Jednak prawdziwie hardcorowy jest szybki zapis, przez który możemy powtórzyć walkę, gdy coś pójdzie nie tak. Swego czasu powstała petycja, która miała wprowadzić Baldurową Bramę do [[Igrzyska olimpijskie|Igrzysk olimpijskich]], jednak stwierdzono, że poziom trudności jest zbyt wysoki jak na tak niskopoziomowe zawody.
Walka w Baldurowych Wrotach jest bardzo trudna i wymagająca. Wysoki poziom trudności powoduje pauza, którą można włączyć w każdym momencie w grze. Dodatkowym utrudnieniem jest swoboda działania i wydawania rozkazów w trakcie trwania pauzy. Jednak prawdziwie hardcorowy jest szybki zapis, przez który możemy powtórzyć walkę, gdy coś pójdzie nie tak. Swego czasu powstała petycja, która miała wprowadzić Baldur's Gate jako dyscyplinę na [[Igrzyska olimpijskie|igrzyskach olimpijskich]], jednak stwierdzono, że poziom trudności jest zbyt wysoki jak na tak mało prestiżowe zawody.

<br />
=== Magia ===
&emsp;Rzucanie zaklęć w grze jest bezwzględnie proporcjonalnie łatwe. Czarodziej szmera coś pod nosem, żeby brzmieć mądrze i tajemniczo i BUM! <del>przeciwnikowi stoi</del> przeciwnik stoi w płomieniach!
<br />
== Rasy ==
== Rasy ==
Trochę ich jest, ale na pewno warto wspomnieć o półorkach. Cóż, czasami człowiek ma '''ogromną''' chwilę słabości. Nie wypada oceniać.
&emsp;Jak każdy elf ma swojego krasnoluda tak każdy biały ma swojego... bohatera w grze. Baldurowe Przejście oferuje takie rasy jak:

* '''Ludzie''' - Ludzie w tych stronach wzorowani są na niemieckich przekonaniach rasowych.
Niziołki też są. [[Gandalf]] już wszędzie wyśle [[hobbici|hobbitów]], byle samemu dupy nie ruszyć.
* '''Elfy''' - Szpiczaste uszy, długie kiecki, piękne, wymalowane twarze. Większość parad równości w Niepojętych Krainach organizowana jest przez elfy.

* '''Półelfy''' - Czasami człowiek ma chwilę słabości i zachwiania w swoim życiu, dlatego ogromnym szokiem był dla niego fakt, że elf okazał się być elfką, a przeczucie, że "powinno być ciaśniej" okazało się prawdziwe.
* '''Krasnoludy''' - Rasa karłowatych i nieogolonych Ślązaków spod ziemi.
* '''Gnomy''' - Rasa również karłowata, jednak ta pochodzi ze świata "Wiejska 8".
* '''Niziołki''' - Gandalf już wszędzie wyśle hobbitów, byle samemu dupy nie ruszyć.
* '''Półorki''' - Czasami człowiek ma OGROMNĄ chwilę słabości. Nie wypada oceniać.
<br />
== Klasy postaci ==
== Klasy postaci ==
[[Plik:Baldurs-hero.jpg|thumb|Od rasy po kolor paznokci i wosku w uszach.]]
[[Plik:Baldurs-hero.jpg|thumb|250px|Od rasy po kolor paznokci i wosku w uszach]]
* '''Wojownik''' – zajmuje się głównie artykulacją wyrazów dźwiękonaśladowczych typu ''ŁUP!''.
&emsp;W grze można wybrać klasy postaci takie jak:
* '''Łowca''' – mistrz łuku, władca przyrody i uwodziciel zwierząt.
==== Wojownik ====
* '''Paladyn''' – absolwent Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Parafialnego.
&emsp;Ciach, ciach, łubu du - typowe dźwięki wojownika.
* '''Kapłan''' – wykrwawiasz się? Złamanie? Drzazga? Kapłan wnet Ci pomoże! Terminy do roku oczekiwania.
==== Łowca ====
* '''Druid''' – lubią przyrodę i zwierzęta, choć do tego drugiego żywią zbyt głębokie uczucia.
&emsp;Mistrz łuku, władca przyrody i uwodziciel zwierząt.
* '''Mag''' – rzucając zaklęcia korzystają z księgi czarów, która czasami zwraca [[HTTP 404|Error 404]] zaklęcia nie znaleziono.
==== Paladyn ====
* '''Złodziej''' – mimowolnie zakłada biednym i bogatym długoterminowe lokaty oszczędnościowe.
&emsp;Absolwenci Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Parafialnego.
* '''Bard''' – do walki na śmierć i życie solówka na [[lutnia|lutni]] jest jak najbardziej wskazana. Po pijaku nawet wymagana!
==== Kapłan ====
* '''Czarownik''' – pochodna maga, który rzuca zaklęcia z pamięci i często kończy się to szybkim gołębiem pocztowym do 112.
&emsp;Wykrawiasz się? Złamanie? Drzazga? Kapłan wnet Ci pomoże! Terminy do roku oczekiwania.
* '''Mnich''' – odszczepieńcy [[dresiarz]]y, którzy pytając o problem biją w imię Boga.
==== Druid ====
* '''Barbarzyńca''' – w swoim szale zabijają i gwałcą wszystko co się rusza… lub nie.
&emsp;Lubią przyrodę i zwierzęta, choć do tego drugiego żywią zbyt głębokie uczucia.

==== Mag ====
&emsp;Magowie rzucając zaklęcia korzystają z księgi czarów, która czasami zwraca Problem 404 - zaklęcia nie znaleziono.
==== Złodziej ====
&emsp;Mimowolnie zakłada biednym i bogatym długoterminowe lokaty oszczędnościowe.
==== Bard ====
&emsp;Do walki na śmierć i życie solówka na lutni jest jak najbardziej wskazana. Po pijaku nawet wymagana!
==== Czarownik ====
&emsp;Pochodna maga, który rzuca zaklęcia z pamięci i często kończy się to szybkim gołębiem pocztowym do 112.
==== Mnich ====
&emsp;Odszczepieńcy dresiarzy, którzy pytając o problem biją w imię Boga.
==== Barbarzyńca ====
&emsp;W swoim szale zabijają i gwałcą wszystko co się rusza... lub nie.
<br />
== Krótka historia ==
== Krótka historia ==
Historia rozpoczyna się na zamku Candlekeep, czyli z [[Język angielski|ang.]] Świeczki Trzymać. Główny bohater przygotowuje się do ucieczki z tego miejsca wraz ze swoim ojcem. A więc co w trawie piszczy? Jego ojciec przyciął sobie ptaka rozporkiem i zwrócił na siebie uwagę sług zła, którzy Cię poszukiwali. Niestety po tym wydarzeniu wykitował, a bardzo inteligentny sługa zła, Sarevok, nie zauważył Ciebie stojącego dwadzieścia kroków dalej i sobie poszedł. Twoja misja to odnaleźć Sarevoka i <del>zgłosić go do prokuratury</del> zabić go. Jednak aby tego dokonać musisz oczywiście pomóc wszystkim napotkanym postaciom, podczas gdy Sarevok będzie spokojnie sobie pił herbatkę i czekał, aż będziesz na tyle silny by go pokonać. Przyjdzie nam też powrócić do Świeczek Trzymać gdzie spotkamy Sarevoka ukrywającego swoją tożsamość pod imieniem Koveras. Prawdziwy as kamuflażu. W końcu po wielu godzinach rozgrywki pełnej misji "przynieś mi to", "kup mi to", "zabij to", "pomóż mi podrapać się tam" udaje nam się dopaść Sarevoka i postawić go przed oblicze sprawiedliwości. A konkretniej kosa w żebro i nara. Zanim jednak go zabijamy dowiadujemy się, że jesteśmy dzieckiem niejakiego Bhaala, Pana Mordu i dziewiczych imprez. Dalszą część rozgrywki kontynuuje dodatek Siege of Dragonspear (z [[Język angielski|ang.]] Oblężenie Smoczych Gruszek).
<br />

{{Spoiler}}
<br />
&emsp;Historia rozpoczyna się na zamku Candlekeep, czyli z [[Język angielski|ang.]] Świeczki Trzymać. Główny bohater przygotowuje się do ucieczki z tego miejsca wraz ze swoim ojcem. A więc co w trawie piszczy? Jego ojciec przyciął sobie ptaka rozporkiem i zwrócił na siebie uwagę sług zła, którzy Cię poszukiwali. Niestety po tym wydarzeniu wykitował, a bardzo inteligentny sługa zła, Sarevok, nie zauważył Ciebie stojącego dwadzieścia kroków dalej i sobie poszedł. Twoja misja to odnaleźć Sarevoka i <del>zgłosić go do prokuratury</del> zabić go. Jednak aby tego dokonać musisz oczywiście pomóc wszystkim napotkanym postaciom, podczas gdy Sarevok będzie spokojnie sobie pił herbatkę i czekał, aż będziesz na tyle silny by go pokonać. Przyjdzie nam też powrócić do Świeczek Trzymać gdzie spotkamy Sarevoka ukrywającego swoją tożsamość pod imieniem Koveras. Prawdziwy as kamuflażu. W końcu po wielu godzinach rozgrywki pełnej misji "przynieś mi to", "kup mi to", "zabij to", "pomóż mi podrapać się tam" udaje nam się dopaść Sarevoka i postawić go przed oblicze sprawiedliwości. A konkretniej kosa w żebro i nara. Zanim jednak go zabijamy dowiadujemy się, że jesteśmy dzieckiem niejakiego Bhaala, Pana Mordu i dziewiczych imprez. Dalszą część rozgrywki kontynuuje dodatek Siege of Dragonspear (z [[Język angielski|ang.]] Oblężenie Smoczych Gruszek).
<br />
== Noob w grze ==
== Noob w grze ==
<br />
* Przez całą grę lata z kijem.
* Przez całą grę lata z kijem.
* Całą kasę wydaje na niepotrzebny ekwipunek...
* Całą kasę wydaje na niepotrzebny ekwipunek…
* ... który potem sprzedaje, bo mu jest niepotrzebny.
* który potem sprzedaje, bo mu jest niepotrzebny.
* Nie potrafi zabić trolla.
* Nie potrafi zabić trolla.
* Nie wie jak podnieść poziom postaci.
* Nie wie jak podnieść poziom postaci.
Linia 95: Linia 64:
* Nie wie jak otwierać zamki w skrzyniach czy drzwiach.
* Nie wie jak otwierać zamki w skrzyniach czy drzwiach.
* Grając elfem rzuca na siebie infrawizję.
* Grając elfem rzuca na siebie infrawizję.
* Nigdy nie ma maga w drużynie...
* Nigdy nie ma maga w drużynie…
* ... a gdy już ma to nie potrafi rzucać zaklęć.
* a gdy już ma to nie potrafi rzucać zaklęć.
* Dziwi się dlaczego mag nie może korzystać z miecza.
* Dziwi się dlaczego mag nie może korzystać z miecza.
* Nigdy nie korzysta z zaklęć kapłańskich...
* Nigdy nie korzysta z zaklęć kapłańskich…
* ... a jak już odkryje, że coś takiego istnieje to korzysta tylko z zaklęć leczenia.
* a jak już odkryje, że coś takiego istnieje to korzysta tylko z zaklęć leczenia.
* Nigdy nie przeszedł gry.
* Nigdy nie przeszedł gry.
* Wszystkie postacie giną mu już na początku gry.
* Wszystkie postacie giną mu już na początku gry.
Linia 105: Linia 74:
* A grając magiem w siłę.
* A grając magiem w siłę.
* Nie korzysta z umiejętności klasowych.
* Nie korzysta z umiejętności klasowych.

<br />
{{przypisy}}
{{przypisy}}

<br />
<br />
{{gry fabularne}}
{{gry fabularne}}
[[Kategoria: Komputerowe gry fabularne]]
[[Kategoria: Komputerowe gry fabularne]]

Wersja z 12:03, 2 lip 2021

Khehehahe…

Gibberling tłumaczący zasady
Plik:Baldurs-world.jpg
Gra działa na najnowszych kalkulatorach w 120 FPS!

Baldur's Gategra RPG z serii „rzuć kością, aby prawidłowo się wysrać” wydana przez BioTowar. Rozgrywka toczy się w świecie Zapomnianych Krain, które każdy pamięta, w okolicach Wybrzeża Mieczy i Innych Ostrych Przedmiotów. Podczas rozgrywki sterujemy potężnym bogiem z kamerą 480p nagrywającym wszystko z góry, który włada mocą zatrzymywania czasu i kontrolą umysłów[1].

Rozgrywka

Eksploracja

Mechanika eksploracji Niepamiętnych Krain jest bardzo zaawansowana. Bohater porusza się po niewielkich kwadratach świata otoczonych czarnym dymem z Bełchatowa, a gdy dojdzie do jej krawędzi znika nagle, by po ośmiu godzinach pojawić się w innym kwadracie. Istnieje teoria, że gra została stworzona przez płaskoziemców, którzy planowali przejąć tym sposobem władzę nad planetą.

Podczas podróży możemy także rozbić obóz (dwa patyki, firanka, koc z Biedronki) i odpocząć. Możemy to zrobić wszędzie:

  • na łące;
  • na pagórku;
  • na wzgórzu;
  • na gościńcu;
  • na pobojowisku;
  • w lesie pełnym pająków;
  • na trollich odchodach;
  • pod jajami smoka;
  • na kurhanach swoich wrogów;
  • w jamie chama;
  • na posiedzeniu Sejmu;
  • pod więziennym prysznicem;
  • na serwerach Nonsensopedii;
  • u prezesa na ogródku;
  • tam, gdzie pieprz rośnie

oraz tradycyjnie w gospodzie pełnej pijaków i złodziei, jednak nie możemy spać na ulicy w mieście! Bezdomnych w grze nie ma, problem ten został rozwiązany przez lata przemyślanych dekretów królewskich, które zniwelowały rozwarstwienie społeczne.

Walka

Walka w Baldurowych Wrotach jest bardzo trudna i wymagająca. Wysoki poziom trudności powoduje pauza, którą można włączyć w każdym momencie w grze. Dodatkowym utrudnieniem jest swoboda działania i wydawania rozkazów w trakcie trwania pauzy. Jednak prawdziwie hardcorowy jest szybki zapis, przez który możemy powtórzyć walkę, gdy coś pójdzie nie tak. Swego czasu powstała petycja, która miała wprowadzić Baldur's Gate jako dyscyplinę na igrzyskach olimpijskich, jednak stwierdzono, że poziom trudności jest zbyt wysoki jak na tak mało prestiżowe zawody.

Rasy

Trochę ich jest, ale na pewno warto wspomnieć o półorkach. Cóż, czasami człowiek ma ogromną chwilę słabości. Nie wypada oceniać.

Niziołki też są. Gandalf już wszędzie wyśle hobbitów, byle samemu dupy nie ruszyć.

Klasy postaci

Plik:Baldurs-hero.jpg
Od rasy po kolor paznokci i wosku w uszach
  • Wojownik – zajmuje się głównie artykulacją wyrazów dźwiękonaśladowczych typu ŁUP!.
  • Łowca – mistrz łuku, władca przyrody i uwodziciel zwierząt.
  • Paladyn – absolwent Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Parafialnego.
  • Kapłan – wykrwawiasz się? Złamanie? Drzazga? Kapłan wnet Ci pomoże! Terminy do roku oczekiwania.
  • Druid – lubią przyrodę i zwierzęta, choć do tego drugiego żywią zbyt głębokie uczucia.
  • Mag – rzucając zaklęcia korzystają z księgi czarów, która czasami zwraca Error 404 – zaklęcia nie znaleziono.
  • Złodziej – mimowolnie zakłada biednym i bogatym długoterminowe lokaty oszczędnościowe.
  • Bard – do walki na śmierć i życie solówka na lutni jest jak najbardziej wskazana. Po pijaku nawet wymagana!
  • Czarownik – pochodna maga, który rzuca zaklęcia z pamięci i często kończy się to szybkim gołębiem pocztowym do 112.
  • Mnich – odszczepieńcy dresiarzy, którzy pytając o problem biją w imię Boga.
  • Barbarzyńca – w swoim szale zabijają i gwałcą wszystko co się rusza… lub nie.

Krótka historia

Historia rozpoczyna się na zamku Candlekeep, czyli z ang. Świeczki Trzymać. Główny bohater przygotowuje się do ucieczki z tego miejsca wraz ze swoim ojcem. A więc co w trawie piszczy? Jego ojciec przyciął sobie ptaka rozporkiem i zwrócił na siebie uwagę sług zła, którzy Cię poszukiwali. Niestety po tym wydarzeniu wykitował, a bardzo inteligentny sługa zła, Sarevok, nie zauważył Ciebie stojącego dwadzieścia kroków dalej i sobie poszedł. Twoja misja to odnaleźć Sarevoka i zgłosić go do prokuratury zabić go. Jednak aby tego dokonać musisz oczywiście pomóc wszystkim napotkanym postaciom, podczas gdy Sarevok będzie spokojnie sobie pił herbatkę i czekał, aż będziesz na tyle silny by go pokonać. Przyjdzie nam też powrócić do Świeczek Trzymać gdzie spotkamy Sarevoka ukrywającego swoją tożsamość pod imieniem Koveras. Prawdziwy as kamuflażu. W końcu po wielu godzinach rozgrywki pełnej misji "przynieś mi to", "kup mi to", "zabij to", "pomóż mi podrapać się tam" udaje nam się dopaść Sarevoka i postawić go przed oblicze sprawiedliwości. A konkretniej kosa w żebro i nara. Zanim jednak go zabijamy dowiadujemy się, że jesteśmy dzieckiem niejakiego Bhaala, Pana Mordu i dziewiczych imprez. Dalszą część rozgrywki kontynuuje dodatek Siege of Dragonspear (z ang. Oblężenie Smoczych Gruszek).

Noob w grze

  • Przez całą grę lata z kijem.
  • Całą kasę wydaje na niepotrzebny ekwipunek…
  • … który potem sprzedaje, bo mu jest niepotrzebny.
  • Nie potrafi zabić trolla.
  • Nie wie jak podnieść poziom postaci.
  • Pokonuje go nawet gibberling.
  • Nie korzysta z żadnych mikstur.
  • Nawet leczenia.
  • Wojownikiem atakuje z dystansu.
  • A na pierwszą linię wysyła łowcę lub złodzieja.
  • Nie wie jak otwierać zamki w skrzyniach czy drzwiach.
  • Grając elfem rzuca na siebie infrawizję.
  • Nigdy nie ma maga w drużynie…
  • … a gdy już ma to nie potrafi rzucać zaklęć.
  • Dziwi się dlaczego mag nie może korzystać z miecza.
  • Nigdy nie korzysta z zaklęć kapłańskich…
  • … a jak już odkryje, że coś takiego istnieje to korzysta tylko z zaklęć leczenia.
  • Nigdy nie przeszedł gry.
  • Wszystkie postacie giną mu już na początku gry.
  • Grając wojownikiem pakuje punkty statystyk w inteligencję.
  • A grając magiem w siłę.
  • Nie korzysta z umiejętności klasowych.

Przypisy

  1. Dosłowny opis rzutu izometrycznego