Forum:Projekt Maraton: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 78.131.155.22; przywrócono ostatnią wersję autorstwa H4G1D.)
Znacznik: rewert
(Brak różnic)

Wersja z 18:40, 9 lis 2024

Z obawy przed lawiną trolli bądź innego tałatajstwa ten wątek został półzabezpieczony – nie mogą go edytować anonimowi ani nowi użytkownicy. Powód zabezpieczenia powinien być wyjaśniony gdzieś w tym wątku.




Cquote2.svg

Będzie się tu gotowało? – Tak, będzie.
Cquote2.svg

Witam wszystkich i zapraszam do lektury. Całość jest załącznikiem do nadchodzącego spotkania/nadchodzących dni. Radzę zapiąć pasy, bo możliwe że wylecicie z foteli.

Wiadomo, że Nonsensopedia się pojawiła 17 września 2005 roku, a od ostatnich urodzin nie minęło tak dużo czasu. Ostatnie miesiące nie były jednak tak owocne, jak byśmy sobie tego chcieli, a humoru biblioteki obrosły kurzem. Wkrótce stuknie dwadzieścia lat (bomba!) i warto dołożyć starań, aby ta dwudziestka była jak najlepsza – nie tylko dla nas, ale i dla niej samej. Dlatego też pragnę przedstawić:


PROJEKT „MARATON”
Czyli wielki bieg po odbudowę
A przy okazji zapewnienie godnego bytowania w Internecie

W swoich założeniach ma na celu poprawę stanu materiału na Nonsie, a jego także uporządkowanie i wyłuskanie dobrych. Trochę jak należyta odprawa.

Filary

Niniejszym ogłaszam, że projekt Maraton jest oparty o filary, które będą przyświecać jego realizacji:

  • wytrwałość – cel będzie osiągany przez wytrwałą aktywność i wkład w mniejszej lub większej skali, wliczając w to konsekwentny rozwój i integrację (CI/CD);
  • otwartość – projekt jest otwarty dla użytkowników Nonsensopedii, ale również dla powracających, członków na Discordzie oraz IPków;
  • dialog i wymiana – za ich pośrednictwem przekazać można sugestie, uwagi i wskazówki;
  • praca w obrębie indywidualnym oraz minigrupowym – praca jest realizowana zarówno samodzielnie, jak i w małych grupach, co pozwala na elastyczność;
  • prawda – jedna z wartości platońskich, która pozwala odblokować potencjał, prowadzi do upiększenia i umacnia pozostałe filary jednocześnie.

Oraz inny istotny składnik – zapał. Choć ostatnio jest go niewiele, to koniec końców trzeba uzbierać go więcej, bo to jest nasze paliwo, a bez tego maszyna nie pojedzie.

Harmonogram

Czyli co, kiedy i jak. Zakłada się, że czas jest odliczany od zatwierdzenia projektu.

  1. Prolog tzw. Faza 0 (do 2 tygodni) – okres przeznaczony na rozeznanie sytuacji
  2. Maraton (42 tygodnie) – właściwy okres prac poświęcony dyskusji, redakcji i prac nad tworzeniem/usuwaniem haseł. Przewidziane są odcinki specjalne!
  3. Postscriptum – podsumowanie prac, statystyka, kontrola jakości i przyznanie dodatkowych wyróżnień dla użytkowników gdyby ci ich nie dostali.
  4. 20. Urodziny (17 września 2025) – celebracja!

W trakcie maratonu będą odcinki specjalne: w grudniu (na Gwoździa oraz ZZ), w marcu na podsumowanie prac na półmetku, na Odsłownie, na jeszcze coś innego itp.;

Reaktywacja

Taki oto schemat podwójnego trójkąta – Rys. 1

UWAGA: Reaktywacja została zawarta jako dodatek i nie obowiązują ją zakresy czasowe. Do tego po prostu należy wrócić.

Nonsa opiera się o społeczność tzn. czytelnicy, edytorzy (twórcy) i redaktorzy. Ich role da się opisać jako moderacja+redakcja+promocja. Poza tym umie najlepiej oceniać, zgłaszać sugestie na spotkaniach i myśleć na tym, co można lepiej. W efekcie dostajemy dwa połączone ze sobą trójkąty: jeden dla społeczności, a drugi dla roli i funkcji. W środku jest biurokrata kierujący wyważeniem i sprawnością. Tylko że społeczność przymarła, a wraz z nią podejmowane działania. Już braki w jednym narożniku powodują rozpadanie się całości. Ale te braki (niekoniecznie mocne) są we wszystkich trzech i jeżeli pozwolimy sobie na ich zupełne wyłączenie w porównaniu do spadku sprawności, nie będzie NIC.


Trzeba to zmienić i przystąpić do reaktywacji społeczności, tzn. ruszyć z konkursami – megahit to nie jest, ale zawsze może wpaść coś dobrego. Na dodatek pokazuje, że jesteśmy portalem otwartym i czekamy na twory z zewnątrz; zwołać ekipę edytorsko-redakcyjną – można popytać weteranów, mniej aktywnych moderatorów i zasłużonych użytkowników, zaprosić na spotkanie czy coś i obgadać tę kwestię, aby skutecznie realizować trójkąt społeczności; wznawiamy promocję – bo jak inaczej? Nie chodzi o to, żebyśmy byli mega sławni i znani, ale o to, żeby istnieć w świadomości internautów i pokazać, że istniejemy i działamy. rozłożyć wymiar obowiązków – lepiej, żeby ktoś zajmował się czymś konkretnym, np. User D robi promocję, Userzy F-K operuje na tekście, Userzy O, P i paru innych monitoruje treść i kmini czy coś. Nie bronię nikomu robić kilku działek na raz (np. ja mogę robić edycję i moderację) szczególnie jak ktoś tak umie, tyle że czasami będzie lepiej siedzieć jak ryba w wodzie.

Promocja

Co do kwestii promocyjnych, nie musimy zalewać naszych odbiorców treścią ani ładować ciągle nowych rzeczy, to mogą być również starsze hasła i klasyki, bo nostalgia działa. Starajmy się też nie zwariować i unikać ładowania wszystkim jak leci, bo wtedy się wyczerpiemy, braknie pomysłów i zaczniemy nieubłaganie odstraszać. Poza tym, tu bardziej chodzi o podtrzymanie świadomości o Nonsie i jakości, a nie fejm (ten sam wleci, jak będziemy się dobrze sprawować).

Z portali społecznościowych dobrze zadziała FB i Wykop (może w końcu kiedyś to rozstrzygniemy i odzyskamy albo założymy nowego?). Na YT nie ma dobrych pomysłów realizacji, a reszta niespecjalnie pasuje.

Więcej o tym pisał Amoniak, odsyłam do lektury: notatki W kwestiach promocyjnych co nieco było powiedziane Forum:Analiza ruchu na Facebooku; tutaj oraz ten luźno powiązany wątek z Porum odnośnie sesji przeglądania.

No i jeszcze jedno – tygodnie tematyczne (właściwie to okresy tematyczne). Dobrze się sprawdzało, bo ludzi aktywizowało. Jednak nie powinniśmy ograniczać się na tydzień, może to być dzień specjalny, weekend, czy nawet miesiąc tak jak ostatnio Inciclopedia zrobiła miesiąc gier wideo. Spoko, tylko że najpierw musielibyśmy zrobić remanent/przegląd sekcji i wypracować pewne kanony (współ)pracy, aby móc je w 100% wykorzystać.

Co jeszcze robimy?

Oczywiście wchodzimy na nonsa.pl a potem postępujemy według instrukcji do zadań:

Niestety przegląd grafik nolic/copyright póki co jest ograniczony, ponieważ Web Archive leży i kwiczy agonalnie, a bez tego Tineye itp. traci na skuteczności w kwestii pomocy weryfikacji licencji. teraz zostały trudniejsze przypadki. A niektóre z nich mogą się okazać nierozwiązywalne.

Poprawki i przeróbki

To może zrobić każdy bez trudu, nawet jako IPek. Odrobina edytora wizualnego, oleju w głowie i gotowe! Właśnie, czy zachęcać IPków do edycji ten tegesem?

  • Do przeróbki technicznej – tu trzeba więcej głowy, jak ktoś kuma CSSy i ten teges to są obecnie 2 zlecenia tutaj.
  • Bezgrafiki – jest ich niewiele, dość łatwe. Po prostu trzeba znaleźć ciekawą grafikę do hasła, najlepiej na wolnej licencji. Lista dostępna tutaj.
  • Linkowanie – niektóre artykuły nadal nie doczekały się linków od innych, więc może odrobina sprawiedliwości w tej kwestii? Może być jako zwykły link w tekście, jak i sekcja Zobacz też. Zwracamy uwagę na hasła z Głównej Pomoc:Śledzenie linków#Osierocone strony.
  • Interwiki – niezbyt istotne, można dawać okazyjnie przy edycjach. Bariery językowe sprawiają, że nie ma szans na całkowite wyzerowanie stron bez interwiki, ale też coś.

Stronami meta chętnie zajmę się ja. Ale pomoc przyjmę.

Kategoryzacja/przegląd/remanent działu

  1. Szukamy działu nas interesującego i zgłaszamy się do odpowiedniej osoby. Chyba że sam jesteś specjalistą.
  2. Redaktorzy działów kompletują zawartość kategorii głównych oraz uczestników. Po ukończeniu, bierzemy się za przegląd.
  3. Na dedykowanej liście dajemy ocenę hasłu w wyznaczonej skali (niższa = gorsze hasło). Jeżeli coś jest do poprawek dajemy {{popr}}, do redakcji {{redakcja}}, a do mocno nieaktualnych {{nieaktualne}}.
  4. Hasła, które padły ofiarą usunięcia, powinny być zawarte w osobnej sekcji.
  5. Redakcja dla ogarniętych osób, w szczególności specjalistów.

Przykładowe wzorce listy: sortowana po ocenie, np. Użytkownik:Ostrzyciel/informatyka oraz Użytkownik:Dronerczyk/Gry; albo po alfabecie tak jak Użytkownik:Stim/nieskatowane oraz Użytkownik:Dronerczyk/Sport – wtedy piszemy oceny obok danej pozycji po dywizie.

Redakcja/nowe hasła

  1. Zgłaszamy albo piszemy, czym chcemy się zająć. Nowe hasła najlepiej rozwijać w brudnopisie, można rozwinąć później.
  2. Gdy treść jest gotowa, weryfikujemy jakość i sprawdzamy.
  3. Co do nowych artów, zadbać o chociaż jedną pasująca kategorię.
  4. Ewentualne bonusy są na stronie Specjalna:Potrzebne strony – do wyboru, do koloru. Sztuczne pierwiastki pomijamy, te niewygodne odpuszczamy.

Tutaj też prośba do biurokraty, aby na Discordzie NARESZCIE pojawiły się kanały tematyczne oraz #brainstorming – ułatwią sprawę i wszystkim będzie żyło się lepiej. Sam zaś czekam na wasze pomysły.

Bonus

Dodatkowe tematy warte wzmianki albo dołączenia ze względu na wartość.

  • Forum:Portal wojskowy - robimy?
  • Forum:Posthummus notatkis – przemyślenia Ostrzyciela, zostawiam w bonusie
  • Forum:Sekcja past – niegłupie, ale wymaga oleju w głowie.
  • Forum:Strategia – główna motywacja do tych wypocin.
  • Prastare sugestie bonusowe
  • a może powrót do NonAnaliz? To coś samo w sobie jest grubym odpałem mocno śmiechowym. To przedsięwzięcie jednak wymaga współpracy, dużo wkładu, czasu i niezłej kombinacji. O materiał nie trzeba się zbytnio brać, byle unikać uber szokujących treści (z miejsca zakazuję The Loud House, bo to dzicz).
  • Opcja ekstremistyczna „Zabetonujmy się” – ktoś coś dawno temu palnął taki pomysł, co wiąże się z wdrożeniem tzw. walled garden jak u Apple. Dla nas to by oznaczało zamknięcie się na IPków (poza jedną stroną specjalną czy coś), zamknięcie rejestracji na rzecz zaproszeń specjalnych od przynajmniej moderatora treści. I ogólnie zabawa w konserwatywny beton niczym Doktor Marko albo Legia Cudzoziemska.

Nareszcie dotarliśmy do słów końcowych. Jego pomysł, treść i realizacja będzie tematem na następne spotkanie. W przypadku wątpliwości bądź istotnych kwestii do poruszenia, zapraszam do dyskusji już teraz. Na ten moment wszystko może się okazać pomocne czy nawet zbawienne.

Tekst opublikowany dzięki uprzejmości biurokraty, który odpowiedział na nasze prośby i zatwierdził spotkanie społeczności (zaplanowane na 16 listopada o 19:00).

KONIEC MANIFESTU
Podpis Organizatora
Dronerczyk i jego Forum 19:35, 4 lis 2024 (CET)

Dyskusja

Co do zabetonowania się, to pomysł wziął się stąd. 193.31.79.36 (dyskusja) 10:04, 5 lis 2024 (CET)