Szybka Kolej Miejska w Trójmieście: Różnice pomiędzy wersjami
M („SKM” przeniesiono do „Szybka Kolej Miejska w Trójmieście”: jest dużo SKM-ów,a to hasło jest o trójmiejskiej) |
M (redakcja) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:Skm.jpg|thumb|SKM porusza się nad ziemią]] |
[[Grafika:Skm.jpg|thumb|SKM porusza się nad ziemią]] |
||
''' |
'''Szybka Kolej Miejska w Trójmieście''' – największe w Europie [[metro]] jeżdżące nad ziemią. Wybudowane w [[Trójmiasto|Trójmieście]] przez [[Niemcy|Niemców]], a następnie przypisane do propagandowych sukcesów [[PRL|PRL-u]]. Początkowo w jego zasięgu był tylko [[Gdańsk]] i [[Sopot]], nieco później – [[Gdynia]], [[Rumia]], [[Reda (miasto)|Reda]], [[Wejherowo]] i [[Lębork]], a przez pewien czas także [[Smętowo]], [[Iława]], [[Malbork]] i [[Elbląg]]. |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
Po zmianach personalnych w zarządzie plany te zostały zaniechane. Nowy prezes wspomagany przez [[PKP]] i Urząd Marszałkowski zdecydował, że SKM może przewodzić pasażerów tylko w obrębie własnego województwa. W związku z powyższym uruchomił połączenia do [[Słupsk|Słupska]] i zlikwidował wszystkie na południe od Tczewa. |
Po zmianach personalnych w zarządzie plany te zostały zaniechane. Nowy prezes wspomagany przez [[PKP]] i Urząd Marszałkowski zdecydował, że SKM może przewodzić pasażerów tylko w obrębie własnego województwa. W związku z powyższym uruchomił połączenia do [[Słupsk|Słupska]] i zlikwidował wszystkie na południe od Tczewa. |
||
Linia 8: | Linia 9: | ||
==Sposób przewozu== |
==Sposób przewozu== |
||
Aby jechać pociągiem SKM należy skasować niebieski bilet w nieczynnym [[kasownik|kasowniku]] znajdującym się na [[peron|peronie]]. Następnie odczekać na [[pociąg]] w odpowiednim kierunku mając nadzieję, że będą w nim wolne miejsca. Po wejściu zaleca się stać możliwie daleko od |
Aby jechać pociągiem SKM, należy skasować niebieski bilet w nieczynnym [[kasownik|kasowniku]] znajdującym się na [[peron|peronie]]. Następnie odczekać na [[pociąg]] w odpowiednim kierunku mając nadzieję, że będą w nim wolne miejsca. Po wejściu zaleca się stać możliwie daleko od drzwi i okien, bo te lubią odpadać. Osoby, które nie skasowały biletu, proszone są o dopchanie się do najbliższej ubikacji. Wydatnie pomoże to zidentyfikować gapowicza czujnemu [[kanar|kontrolerowi]] z [[Renoma|Renomy]]. |
||
Paradoksalnie chowanie się w ustępie jest nieskuteczne. Ubikacja zawsze jest nieczynna lub zaspawana. Jeżeli jednak jest otwarta, to w środku zamiast toalety znajduje się aparatura elektryczna na |
Paradoksalnie chowanie się w ustępie jest nieskuteczne. Ubikacja zawsze jest nieczynna lub zaspawana. Jeżeli jednak jest otwarta, to w środku zamiast toalety znajduje się aparatura elektryczna na 3000 V. Za wypadki spowodowane osikaniem instalacji wysokiego napięcia pracownicy SKM nie odpowiadają. |
||
==Zobacz też |
==Zobacz też== |
||
*[[MZA]] |
*[[MZA]] |
||
*[[Metro Warszawskie]] |
*[[Metro Warszawskie]] |
Wersja z 04:42, 3 sty 2007
Szybka Kolej Miejska w Trójmieście – największe w Europie metro jeżdżące nad ziemią. Wybudowane w Trójmieście przez Niemców, a następnie przypisane do propagandowych sukcesów PRL-u. Początkowo w jego zasięgu był tylko Gdańsk i Sopot, nieco później – Gdynia, Rumia, Reda, Wejherowo i Lębork, a przez pewien czas także Smętowo, Iława, Malbork i Elbląg.
Zarząd SKM planował uruchomienie sezonowej linii do Zakopanego i Nowego Jorku, a także stałe połączenie z Berlinem (przez Frankfurt), aby móc odebrać kolejną partię niemieckiego taboru kolejowego.
Po zmianach personalnych w zarządzie plany te zostały zaniechane. Nowy prezes wspomagany przez PKP i Urząd Marszałkowski zdecydował, że SKM może przewodzić pasażerów tylko w obrębie własnego województwa. W związku z powyższym uruchomił połączenia do Słupska i zlikwidował wszystkie na południe od Tczewa.
Decyzje te wstrząsnęły mieszkańcami Malborka i Smętowa, ponieważ dotąd byli przekonani, że żyją w województwie pomorskim. SKM wyprowadziła ich z błędu. Nadal nie wiedzą co prawda, w jakim żyją województwie, ale mają pewność, że nie w pomorskim.
Sposób przewozu
Aby jechać pociągiem SKM, należy skasować niebieski bilet w nieczynnym kasowniku znajdującym się na peronie. Następnie odczekać na pociąg w odpowiednim kierunku mając nadzieję, że będą w nim wolne miejsca. Po wejściu zaleca się stać możliwie daleko od drzwi i okien, bo te lubią odpadać. Osoby, które nie skasowały biletu, proszone są o dopchanie się do najbliższej ubikacji. Wydatnie pomoże to zidentyfikować gapowicza czujnemu kontrolerowi z Renomy.
Paradoksalnie chowanie się w ustępie jest nieskuteczne. Ubikacja zawsze jest nieczynna lub zaspawana. Jeżeli jednak jest otwarta, to w środku zamiast toalety znajduje się aparatura elektryczna na 3000 V. Za wypadki spowodowane osikaniem instalacji wysokiego napięcia pracownicy SKM nie odpowiadają.