Muzyka zwiastunowa: Różnice pomiędzy wersjami
(nowa strona) |
GriegorBOT (dyskusja • edycje) M (removed Category:Muzyka; added Category:Gatunki muzyczne using HotCat) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 10 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Muzyka zwiastunowa''' – podgatunek muzyki [[film]]owej. Utwory muzyki zwiastunowej są pisane wyłącznie na potrzeby [[Zwiastun filmowy|zwiastunów filmowych]], trwają dokładnie tyle co one i zazwyczaj nie występują w filmach, których zwiastuny dotyczą. No |
'''Muzyka zwiastunowa''' – podgatunek muzyki [[film]]owej. Utwory muzyki zwiastunowej są pisane wyłącznie na potrzeby [[Zwiastun filmowy|zwiastunów filmowych]], trwają dokładnie tyle co one i zazwyczaj nie występują w filmach, których zwiastuny dotyczą. No chyba, że jako podkład do [[Napisy końcowe|napisów końcowych]]. |
||
==Zadania muzyki zwiastunowej== |
== Zadania muzyki zwiastunowej == |
||
Muzyka zwiastunowa ma umiejętnie podkreślać to, co się dzieje w zwiastunie, a jej kulminacja powinna korelować z |
Muzyka zwiastunowa ma umiejętnie podkreślać to, co się dzieje w zwiastunie, a jej kulminacja powinna korelować z najgorętszymi jego momentami. Np. pojawiający się na ekranie napis „ARMAGEDDON” winien być podkreślony waleniem w perkusję, partią [[organy|organ]] lub wysokim C jakiejś [[Niemcy|teutońskiej]] divy operowej. |
||
==Rodzaje== |
== Rodzaje == |
||
* '''Niby to poważna''' |
* '''Niby to poważna''' – muzyka generalnie instrumentalna, charakteryzująca się dziarskością, patosem lub błogością, wykonywana przez orkiestrę symfoniczną jakiegoś tam radia i telewizji. Słuchając tego rodzaju muzyki nabieramy przekonania, że pisaniem muzyki zwiastunowej zajmowali się m.in. [[Ludwig van Beethoven]] oraz [[Richard Wagner]]. |
||
** pasujące gatunki filmowe: ''[[film katastroficzny]], [[melodramat]], film fantasy, film przygodowy, [[horror]]'' |
** pasujące gatunki filmowe: ''[[film katastroficzny]], [[melodramat]], film fantasy, film przygodowy, [[horror]]''. |
||
* '''Utwór z lekka zapomnianej gwiazdy''' – utwór wokalno-instrumentalny, składający się wyłącznie z refrenu. Zazwyczaj wykonywany przez piosenkarkę/piosenkarza/zespół, którzy najlepsze lata mają już za sobą i są |
* '''Utwór z lekka zapomnianej gwiazdy''' – utwór wokalno-instrumentalny, składający się wyłącznie z refrenu. Zazwyczaj wykonywany przez piosenkarkę/piosenkarza/zespół, którzy najlepsze lata mają już za sobą i są prze-szczęśliwi, że ktokolwiek o nich pamięta. Zazwyczaj nagrywany po kosztach wynajęcia studia i [[catering]]u. |
||
** pasujące gatunki filmowe: ''[[komedia romantyczna]], [[film familijny]], [[film akcji]], melodramat |
** pasujące gatunki filmowe: ''[[komedia romantyczna]], [[film familijny]], [[film akcji]], melodramat. |
||
* '''Elektroniczne sample & bity''' – muzyka stworzona |
* '''Elektroniczne sample & bity''' – muzyka stworzona jednoosobowo przed nawiedzonego kompozytora przy pomocy 356 TB danych, futurystyczna, przestrzenna, atonalna i nowoczesna. Ewentualnie napisana przez Lalo Schifrina przy pomocy [[herbata|herbaty]] Lipton. |
||
** pasujące gatunki filmowe: ''film science-fiction, film akcji, film offowy'' |
** pasujące gatunki filmowe: ''film science-fiction, film akcji, film offowy''. |
||
* '''Utwór a capella''' – utwór nagrany bez muzyki i w ogóle bez melodii, zawierający tylko partie < |
* '''Utwór a capella''' – utwór nagrany bez muzyki i w ogóle bez melodii, zawierający tylko partie <del>mówione</del> śpiewane, umiejętnie wprowadzające w atmosferę filmu. |
||
** pasujące gatunki filmowe: ''[[film pornograficzny]]''. |
** pasujące gatunki filmowe: ''[[film pornograficzny]]''. |
||
* '''Hit z pierwszych miejsc przebojów''' – utwór wykorzystany w zwiastunach filmów z [[James Bond|Jamesem Bondem]], [[Justin Bieber|Justinem Bieberem]] lub |
* '''Hit z pierwszych miejsc przebojów''' – utwór wykorzystany w zwiastunach filmów z [[James Bond|Jamesem Bondem]], [[Justin Bieber|Justinem Bieberem]] lub czarnoskórymi wykonawcami muzyki [[gangsta]]. Koszt opłacenia praw autorskich do takiego hitu pochłania zazwyczaj połowę budżetu filmu, co nie pozostaje bez wpływu na jego jakość. |
||
** pasujące gatunki filmowe: ''jw.'' |
** pasujące gatunki filmowe: ''jw.'' |
||
== Prawidła == |
|||
⚫ | |||
* Instrument strunowy musi być. Nieważne, czy to skrzypce czy gitara – cały świat kinematografii i gier wideo [[Teoria strun|oparty jest na strunach]]. |
|||
⚫ | W [[Polska|polskiej]] kinematografii zazwyczaj nie przywiązuje się wagi do muzyki zwiastunowej, |
||
* Jeśli wytwórnia zazwyczaj zajmuje się [[ambient]]em, dopiero za ok. 53. razem możesz odkryć niesłyszaną wcześniej linię melodyczną. |
|||
* Jeśli w żadnej partii utworu nie ma werbli, to sprawdź, czy nie zawierał on części tanecznej. |
|||
* Tonacje durowe używane są wyłącznie do najbardziej [[Głupawka|sielankowych]] zapowiedzi. We wszystkich innych przypadkach dominują molle, a w filmach grozy dodatkowo stosuje się wszystkie dysonansowe zestawy, z czego najbardziej podstawowym jest jazda po zmniejszonej kwincie. |
|||
* Statystycznie najczęściej eksploatowaną tonacją jest d-moll, zaraz po niej jest g-moll (bo ''Lux Aeterna'') i e-moll (bo najłatwiej w niej [[plagiat|operować na gotowcach]]). |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | W [[Polska|polskiej]] kinematografii zazwyczaj nie przywiązuje się wagi do muzyki zwiastunowej, koncentrując się raczej na jak najkorzystniejszym pokazaniu [[Piotr Adamczyk|Piotra Adamczyka]] lub [[Borys Szyc|Borysa Szyca]]. Dlatego jako muzyka zwiastunowa wykorzystany może być jakikolwiek utwór [[Myslovitz]]. |
||
⚫ | |||
{{DEFAULTSORT:Zwiastun, Muzyka}} |
|||
⚫ | |||
⚫ |
Aktualna wersja na dzień 15:10, 9 maj 2021
Muzyka zwiastunowa – podgatunek muzyki filmowej. Utwory muzyki zwiastunowej są pisane wyłącznie na potrzeby zwiastunów filmowych, trwają dokładnie tyle co one i zazwyczaj nie występują w filmach, których zwiastuny dotyczą. No chyba, że jako podkład do napisów końcowych.
Zadania muzyki zwiastunowej[edytuj • edytuj kod]
Muzyka zwiastunowa ma umiejętnie podkreślać to, co się dzieje w zwiastunie, a jej kulminacja powinna korelować z najgorętszymi jego momentami. Np. pojawiający się na ekranie napis „ARMAGEDDON” winien być podkreślony waleniem w perkusję, partią organ lub wysokim C jakiejś teutońskiej divy operowej.
Rodzaje[edytuj • edytuj kod]
- Niby to poważna – muzyka generalnie instrumentalna, charakteryzująca się dziarskością, patosem lub błogością, wykonywana przez orkiestrę symfoniczną jakiegoś tam radia i telewizji. Słuchając tego rodzaju muzyki nabieramy przekonania, że pisaniem muzyki zwiastunowej zajmowali się m.in. Ludwig van Beethoven oraz Richard Wagner.
- pasujące gatunki filmowe: film katastroficzny, melodramat, film fantasy, film przygodowy, horror.
- Utwór z lekka zapomnianej gwiazdy – utwór wokalno-instrumentalny, składający się wyłącznie z refrenu. Zazwyczaj wykonywany przez piosenkarkę/piosenkarza/zespół, którzy najlepsze lata mają już za sobą i są prze-szczęśliwi, że ktokolwiek o nich pamięta. Zazwyczaj nagrywany po kosztach wynajęcia studia i cateringu.
- pasujące gatunki filmowe: komedia romantyczna, film familijny, film akcji, melodramat.
- Elektroniczne sample & bity – muzyka stworzona jednoosobowo przed nawiedzonego kompozytora przy pomocy 356 TB danych, futurystyczna, przestrzenna, atonalna i nowoczesna. Ewentualnie napisana przez Lalo Schifrina przy pomocy herbaty Lipton.
- pasujące gatunki filmowe: film science-fiction, film akcji, film offowy.
- Utwór a capella – utwór nagrany bez muzyki i w ogóle bez melodii, zawierający tylko partie
mówioneśpiewane, umiejętnie wprowadzające w atmosferę filmu.- pasujące gatunki filmowe: film pornograficzny.
- Hit z pierwszych miejsc przebojów – utwór wykorzystany w zwiastunach filmów z Jamesem Bondem, Justinem Bieberem lub czarnoskórymi wykonawcami muzyki gangsta. Koszt opłacenia praw autorskich do takiego hitu pochłania zazwyczaj połowę budżetu filmu, co nie pozostaje bez wpływu na jego jakość.
- pasujące gatunki filmowe: jw.
Prawidła[edytuj • edytuj kod]
- Instrument strunowy musi być. Nieważne, czy to skrzypce czy gitara – cały świat kinematografii i gier wideo oparty jest na strunach.
- Jeśli wytwórnia zazwyczaj zajmuje się ambientem, dopiero za ok. 53. razem możesz odkryć niesłyszaną wcześniej linię melodyczną.
- Jeśli w żadnej partii utworu nie ma werbli, to sprawdź, czy nie zawierał on części tanecznej.
- Tonacje durowe używane są wyłącznie do najbardziej sielankowych zapowiedzi. We wszystkich innych przypadkach dominują molle, a w filmach grozy dodatkowo stosuje się wszystkie dysonansowe zestawy, z czego najbardziej podstawowym jest jazda po zmniejszonej kwincie.
- Statystycznie najczęściej eksploatowaną tonacją jest d-moll, zaraz po niej jest g-moll (bo Lux Aeterna) i e-moll (bo najłatwiej w niej operować na gotowcach).
Polska muzyka zwiastunowa[edytuj • edytuj kod]
W polskiej kinematografii zazwyczaj nie przywiązuje się wagi do muzyki zwiastunowej, koncentrując się raczej na jak najkorzystniejszym pokazaniu Piotra Adamczyka lub Borysa Szyca. Dlatego jako muzyka zwiastunowa wykorzystany może być jakikolwiek utwór Myslovitz.