Programowanie ekstremalne: Różnice pomiędzy wersjami
M |
M (Dodaję szablon {{stopka}}) |
||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 10 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{medal}} |
|||
⚫ | |||
{{Przedawkowanie}} |
|||
⚫ | '''Programowanie ekstremalne''' ([[Język angielski|ang.]] ''Extreme programming'', ''XP'') – [[doktryna]] [[religia|religijna]] i [[metodyka]] [[programowanie|programowania]] mająca na celu wydajne tworzenie małych, średnich i średnio dużych „projektów wysokiego ryzyka”, czyli takich, w których nie wiadomo do [[koniec|końca]], co się tak naprawdę robi i jak to prawidłowo zrobić. Przyświeca temu koncepcja [[surrealizm|surrealistycznej]], prymitywnej rozrywki, wywodząca się z obsesyjnej obserwacji innych programów, które odniosły sukces (albo i nie). |
||
⚫ | Podstawą ekstremalnego programowania są [[synergia]], [[akomodacja]] i [[mahabharata]], wynikające ze stosowania rozmaitych praktyk religijno-informatycznych, które same w sobie nie mają żadnego sensu, lecz łącznie użyte zapewniają zaniknięcie jakiegokolwiek sensu pisanego [[kod]]u, co z kolei umożliwia przejście na wyższy, |
||
⚫ | Podstawą ekstremalnego programowania są [[synergia]], [[akomodacja]] i [[mahabharata]], wynikające ze stosowania rozmaitych praktyk religijno-informatycznych, które same w sobie nie mają żadnego sensu, lecz łącznie użyte zapewniają zaniknięcie jakiegokolwiek sensu pisanego [[kod]]u, co z kolei umożliwia przejście na wyższy, bardziej uduchowiony poziom programowania, charakteryzujący się brakiem prostolinijnej logiki [[Arystoteles]]a. Dodatkową zaletą programowania ekstremalnego jest to, że z punktu widzenia klienta ono w ogóle nie działa, a jak nawet działa, to niezbyt dobrze (a klient zmuszony jest kupić nowe oprogramowanie). Jednym z bardziej znanych produktów, które powstały w ten sposób, są [[Microsoft Windows|Windows]] i [[Windows XP|XP]] firmy [[Microsoft Corporation|Microsoft]]. |
||
Podstawowe założenia programowania ekstremalnego zostały sformułowane przez [[Aarnio Aulis]]a. |
|||
== Zalecenia == |
== Zalecenia == |
||
[[Plik:Admin-na-wakacjach.jpg|thumb|250px|Świeże powietrze pomaga myślom swobodnie przelewać się na klawiaturę]] |
|||
=== Iteracyjność === |
=== Iteracyjność === |
||
[[Program]] tworzy się w iteracjach (pojedynczych ruchach programisty), i – co ważniejsze – planuje tylko następną literę kodu. Efektem każdej iteracji powinien być nielogiczny informatyczny bełkot, którego nijak nie będzie można później pogodzić z dalszymi iteracjami. Po zakończeniu jednej iteracji planuje się, co zrobić dalej. |
[[Program]] tworzy się w iteracjach (pojedynczych ruchach programisty), i – co ważniejsze – planuje się tylko następną literę kodu. Efektem każdej iteracji powinien być nielogiczny informatyczny bełkot, którego nijak nie będzie można później pogodzić z dalszymi iteracjami. Po zakończeniu jednej iteracji planuje się, co zrobić dalej. |
||
Odpowiada to zasadzie [[Katon]]a: ''Za dużo martwi się ten, kto martwi się za wcześnie''. |
Odpowiada to zasadzie [[Katon]]a: ''Za dużo martwi się ten, kto martwi się za wcześnie''. |
||
Linia 15: | Linia 17: | ||
=== Testy podzespołów === |
=== Testy podzespołów === |
||
Za [[test]] podzespołu służy tutaj odpowiednio zaplanowana, obiektywna [[próba]], której wyniki ujmowane są ilościowo, stosowana w celu uzyskania odpowiedzi na określone pytanie. W psychologii test polega na dawaniu badanej osobie do rozwiązania różnego rodzaju [[zadanie|zadań]], [[zdanie|zdań]], |
Za [[test]] podzespołu służy tutaj odpowiednio zaplanowana, obiektywna [[próba]], której wyniki ujmowane są ilościowo, stosowana w celu uzyskania odpowiedzi na określone pytanie. W [[psychologia|psychologii]] test polega na dawaniu badanej osobie do rozwiązania różnego rodzaju [[zadanie|zadań]], [[zdanie|zdań]], [[danie|dań]], ań lub ń, a także na zadawaniu (zdawaniu, dawaniu, aniu lub niu) [[pytanie|pytań]] na ich temat dla określenia jej własności psychologicznych, zdolności itp. Jednak w programowaniu ekstremalnym za pomocą testu określa się [[poziom]] opanowania określonego zasobu, jak np. [[złoto|złota]], [[węgiel|węgla]] czy też [[Drewno|drewna]], które wykorzystuje się do budowy jednostek. |
||
=== Programowanie parami === |
=== Programowanie parami === |
||
Programiści piszą w parach: podczas programowania jeden programista zostaje wprowadzony w stan głębokiej relaksacji, drugi zaś sugeruje mu kolejne tematy wyobrażeń (np. [[łąka|łąkę]], [[strumień]], [[góra|górę]], [[dom]], [[brzeg]] [[las]] itp.). Następnie pierwszy opisuje swoje wizje, związane z nimi silne [[emocje]] oraz pracuje w wyobraźni nad poprawieniem jakości obrazów. Np. jeżeli programista w stanie relaksacji widzi, że jego wyobrażony strumień nie może wydostać się spod [[piasek (skała osadowa)|piasku]], drugi programista sugeruje mu, jednakże bez wywierania jakiegokolwiek nacisku, aby sam rozwiązał ten problem – chociażby odkopał strumień [[łopata|łopatą]]. W ten sposób zostają przezwyciężone nieświadome [[blokada|blokady]] psychiczne |
Programiści piszą w parach: podczas programowania jeden programista zostaje wprowadzony w stan głębokiej relaksacji, drugi zaś sugeruje mu kolejne tematy wyobrażeń (np. [[łąka|łąkę]], [[strumień]], [[góra|górę]], [[dom]], [[brzeg]], [[las]] itp.). Następnie pierwszy opisuje swoje wizje, związane z nimi silne [[emocje]] oraz pracuje w wyobraźni nad poprawieniem jakości obrazów. Np. jeżeli programista w stanie relaksacji widzi, że jego wyobrażony strumień nie może wydostać się spod [[piasek (skała osadowa)|piasku]], drugi programista sugeruje mu, jednakże bez wywierania jakiegokolwiek nacisku, aby sam rozwiązał ten problem – chociażby odkopał strumień [[łopata|łopatą]]. W ten sposób zostają przezwyciężone nieświadome [[blokada|blokady]] psychiczne. Obydwaj programiści odczuwają przypływ energii bądź swobody. Często następuje silne odreagowanie emocjonalne, co wyraża się płaczem, smutkiem, poceniem się, zmianą oddechu, a także nietypowymi ruchami i gestami. Działa to jak oczyszczenie ([[katharsis]]), usuwające objawy [[nerwica lękowa|nerwicowe]], [[choroba|choroby]] psychosomatyczne, pomagające rozwiązywać [[konflikt]]y wewnętrzne. Z tego powodu XP jest często polecane przez [[psychiatra|psychiatrów]]. |
||
=== Stały kontakt z kontaktem === |
=== Stały kontakt z kontaktem === |
||
Baterie są prawie zawsze wieloznaczne, dziurawe i sprzeczne ze sobą. Tak więc należy mieć stały kontakt z kontaktem sieci elektrycznej (oczywiście chodzi o gniazdko, a nie o żaden kontakt, ale i tak każdy wie, ossochozzi, jak również gra słów jest zachowana), co da programiście więcej energii do pracy. Jeżeli kontakt jest dobry, można się nawet obyć bez baterii. |
Baterie są prawie zawsze wieloznaczne, dziurawe i sprzeczne ze sobą. Tak więc należy mieć stały kontakt z kontaktem sieci elektrycznej (oczywiście chodzi o gniazdko, a nie o żaden kontakt, ale i tak każdy wie, ossochozzi, jak również gra słów jest zachowana), co da programiście więcej energii do pracy. Jeżeli kontakt jest dobry, można się nawet obyć bez baterii. |
||
== Zobacz też == |
|||
⚫ | |||
* [[programowanie zwinne]] |
|||
* [[inżynieria oprogramowania]] |
|||
* [[programista]] |
|||
* [[Microsoft Windows]] |
|||
{{ |
{{stopka}} |
||
⚫ | |||
[[en:Extreme Programming]] |
[[en:Extreme Programming]] |
Aktualna wersja na dzień 01:08, 21 gru 2021
Programowanie ekstremalne (ang. Extreme programming, XP) – doktryna religijna i metodyka programowania mająca na celu wydajne tworzenie małych, średnich i średnio dużych „projektów wysokiego ryzyka”, czyli takich, w których nie wiadomo do końca, co się tak naprawdę robi i jak to prawidłowo zrobić. Przyświeca temu koncepcja surrealistycznej, prymitywnej rozrywki, wywodząca się z obsesyjnej obserwacji innych programów, które odniosły sukces (albo i nie).
Podstawą ekstremalnego programowania są synergia, akomodacja i mahabharata, wynikające ze stosowania rozmaitych praktyk religijno-informatycznych, które same w sobie nie mają żadnego sensu, lecz łącznie użyte zapewniają zaniknięcie jakiegokolwiek sensu pisanego kodu, co z kolei umożliwia przejście na wyższy, bardziej uduchowiony poziom programowania, charakteryzujący się brakiem prostolinijnej logiki Arystotelesa. Dodatkową zaletą programowania ekstremalnego jest to, że z punktu widzenia klienta ono w ogóle nie działa, a jak nawet działa, to niezbyt dobrze (a klient zmuszony jest kupić nowe oprogramowanie). Jednym z bardziej znanych produktów, które powstały w ten sposób, są Windows i XP firmy Microsoft.
Zalecenia[edytuj • edytuj kod]
Iteracyjność[edytuj • edytuj kod]
Program tworzy się w iteracjach (pojedynczych ruchach programisty), i – co ważniejsze – planuje się tylko następną literę kodu. Efektem każdej iteracji powinien być nielogiczny informatyczny bełkot, którego nijak nie będzie można później pogodzić z dalszymi iteracjami. Po zakończeniu jednej iteracji planuje się, co zrobić dalej.
Odpowiada to zasadzie Katona: Za dużo martwi się ten, kto martwi się za wcześnie.
Nie projektować z góry[edytuj • edytuj kod]
Nie można projektować z góry, gdyż patrzenie z dużej wysokości zniekształca obraz, nie mówiąc już o tym, że rzeczy wydają się mniejsze. Dlatego należy ułożyć się wygodnie na słomianej macie na podłodze i przykryć się kocem. Słomiana mata i koc zabezpieczają programistę przed wpływem negatywnych energii astralnych.
Testy podzespołów[edytuj • edytuj kod]
Za test podzespołu służy tutaj odpowiednio zaplanowana, obiektywna próba, której wyniki ujmowane są ilościowo, stosowana w celu uzyskania odpowiedzi na określone pytanie. W psychologii test polega na dawaniu badanej osobie do rozwiązania różnego rodzaju zadań, zdań, dań, ań lub ń, a także na zadawaniu (zdawaniu, dawaniu, aniu lub niu) pytań na ich temat dla określenia jej własności psychologicznych, zdolności itp. Jednak w programowaniu ekstremalnym za pomocą testu określa się poziom opanowania określonego zasobu, jak np. złota, węgla czy też drewna, które wykorzystuje się do budowy jednostek.
Programowanie parami[edytuj • edytuj kod]
Programiści piszą w parach: podczas programowania jeden programista zostaje wprowadzony w stan głębokiej relaksacji, drugi zaś sugeruje mu kolejne tematy wyobrażeń (np. łąkę, strumień, górę, dom, brzeg, las itp.). Następnie pierwszy opisuje swoje wizje, związane z nimi silne emocje oraz pracuje w wyobraźni nad poprawieniem jakości obrazów. Np. jeżeli programista w stanie relaksacji widzi, że jego wyobrażony strumień nie może wydostać się spod piasku, drugi programista sugeruje mu, jednakże bez wywierania jakiegokolwiek nacisku, aby sam rozwiązał ten problem – chociażby odkopał strumień łopatą. W ten sposób zostają przezwyciężone nieświadome blokady psychiczne. Obydwaj programiści odczuwają przypływ energii bądź swobody. Często następuje silne odreagowanie emocjonalne, co wyraża się płaczem, smutkiem, poceniem się, zmianą oddechu, a także nietypowymi ruchami i gestami. Działa to jak oczyszczenie (katharsis), usuwające objawy nerwicowe, choroby psychosomatyczne, pomagające rozwiązywać konflikty wewnętrzne. Z tego powodu XP jest często polecane przez psychiatrów.
Stały kontakt z kontaktem[edytuj • edytuj kod]
Baterie są prawie zawsze wieloznaczne, dziurawe i sprzeczne ze sobą. Tak więc należy mieć stały kontakt z kontaktem sieci elektrycznej (oczywiście chodzi o gniazdko, a nie o żaden kontakt, ale i tak każdy wie, ossochozzi, jak również gra słów jest zachowana), co da programiście więcej energii do pracy. Jeżeli kontakt jest dobry, można się nawet obyć bez baterii.