S.T.A.L.K.E.R.: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Sir Damiinho. Autor wycofanej wersji to 194.152.46.26.) |
M (Anulowano: powód: nic nie wnosząca edycja) Znacznik: rewert ręczny |
||
(Nie pokazano 227 pośrednich wersji utworzonych przez 100 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{cytaty}} |
|||
[[Grafika:0407375779.jpg|thumb|200px|A czy Ty spełniasz wymagania?]] |
|||
[[Plik:Gracz Stalkera.jpg|thumb|200px|A czy Ty spełniasz wymagania?]] |
|||
{{cytat|Stalkier! Nie nada ci w Zonie djalać!|[[Słowianie|Słowiańska]] dusza tworzy klimat gry}} |
{{cytat|Stalkier! Nie nada ci w Zonie djalać!|[[Słowianie|Słowiańska]] dusza tworzy klimat gry}} |
||
{{cytat|Na róży ją brał!/Opusti oróżje!|[[Stalker]] prosi o opuszczenie broni}} |
|||
{{cytat|A różny ją brał!|Inna wersja powyższego.}} |
|||
{{cytat|Nie ze mną te numery, Burer.|Oficer Powinności [[Hans Kloss|H. Klossov]] do mutanta, w czasie wycieczki w Lab J-23.}} |
|||
'''S.T.A.L.K.E.R.''' – seria [[gra komputerowa|gier]] o tematyce postapokaliptycznej |
'''S.T.A.L.K.E.R.''' – seria [[gra komputerowa|gier]] o tematyce postapokaliptycznej, stworzona przez jakieś tam mało znane ukraińskie studio. Akcja toczy się w tzw. ''Zonie'' mieszczącej się nieopodal malowniczej miejscowości [[Czarnobyl|Czarnobyl-Zdrój]] po kilkudziesięciu wybuchach tamtejszej elektrowni oraz kilkunastu eksperymentach na oddziaływanie fal z mikrofalówki na mózg ludzi. |
||
== Silnik == |
|||
Grę cechuje ogromna swoboda działań. Można na przykład wybrać, czy się chce kogoś zabić, czy z nim porozmawiać (nie tyczy się to jednak [[mutant]]ów, które zbyt rozmowne nie są i od razu chamsko pomrukując, bezczelnie starają się wgryźć w [[gracz]]a). |
|||
[[Plik:errorX.jpg|thumb|200px|Próbka możliwości silnika gry X-Ray]] |
|||
Twórcy wraz z kolejnymi częściami serwują nam podobno nową wersję silnika X-Ray. Oto garść faktów na jego temat: |
|||
* Jest to zmodyfikowany silnik Tetrisa korzystający z Directx 14.01.y i akceleratorów graficznych PsycholX. |
|||
* Pozwala na generowanie przestrzeni o powierzchni 120 cm kwadratowych (wszędzie blisko!). |
|||
* Łatwość modyfikacji – każdy n00b może zmodyfikować pliki gry, być nieśmiertelnym i mieć 12000,435 punktów sprintu. |
|||
* Nieograniczony rozwój gry – ściągnij 3 GB patchy nim będziesz mógł przejść pierwszy level. |
|||
* Wersja 1.6. to 1.2. na sterydach. |
|||
* Ogromna swoboda działań. Można na przykład wybrać, czy się chce kogoś zabić, czy z nim porozmawiać (nie tyczy się to jednak mutantów, które zbyt rozmowne nie są) |
|||
* Ponoć oryginał sztucznej inteligencji w grze był tak diabelsko dobry, że przeszedłby grę samodzielnie. |
|||
== Cień Czarnobyla == |
== Cień Czarnobyla == |
||
[[Plik:Degtyarev i karabiny.jpg|thumb|300px|Po udanym wypadzie do Zony czas odwiedzić jakiegoś handlarza i opchnąć mu cały ten szmelc]] |
|||
Akcja gry toczy się w 2012 roku (jeszcze przed końcem świata), w Czarnobylu-Zdrój. Bohaterem gry jest stalker-nekrofil o pseudonimie „Naznaczony”, jak się później dowiadujemy, nazywający się naprawdę Striełok. Stalker ten, podczas przewożenia w ciężarówce trupów dla swych niecnych celów, zostaje zauważony przez [[Zeus]]a który to zsyła na niego za karę piorun. Anyway, Naznaczonemu udaje się przeżyć. Znajduje go inny stalker i zanosi do handlarza skórami, Sidorowicza. Naznaczony, który ni cholery nie może sobie nic przypomnieć, aby odkryć swoją przeszłość współpracuje z nim. Gra cechuje się wspaniałym klimatem. Ruiny, rozbite wraki, mutanty rodem z ''[[Plebania|Plebanii]]'' i ''[[M jak Miłość]]''. Gra ma aż siedem zakończeń. To, że każde jest do wyboru na końcu, to inna sprawa. |
|||
Po suto zakrapianej imprezie w [[Czarnobyl|okolicznej dyskotece]] Naznaczony i jego kumple muszą zostać przewiezieni przez jedynego jeszcze przytomnego kolesia do domów, ale przez zupełny przypadek w jedyną ciężarówkę w promieniu 10 kilometrów trafia piorun. Głównemu bohaterowi udaje się przeżyć. Znajduje go inny stalker i zanosi do [[łowcy skór|handlarza skórami]] , Sidorowicza. Naznaczony, który leży skacowany i za cholerę nie może sobie przypomnieć wydarzeń dnia poprzedniego, w zamian za szklankę [[wódka|wody]] zostaje chłopcem na posyłki Sida, a po wytrzeźwieniu daje drapaka i postanawia dowiedzieć się, co się stało tamtego feralnego dnia, kiedy w jego ciężarówkę pier{{Cenzura3}}nął piorun. Gra cechuje się wspaniałym klimatem – ruiny, rozbite wraki, mutanty rodem z ''[[Plebania|Plebanii]]'' i ''[[M jak miłość]]''. Gra ma aż siedem zakończeń. To, że każde jest do wyboru na końcu, to inna sprawa. |
|||
== |
== Zew Prypeci == |
||
''Zew Prypeci'' jest sequelem ''Cienia Czarnobyla''. Gra ta ma większe możliwości niż jej poprzednicy. Mamy jednak szansę podziwiać magiczne pieprznięcia, po których umiera się na zatwardzenie (a nie na rozwolnienie jak w poprzednich częściach). Mutanty od razu wgryzają się w d{{cenzura3}}… znaczy dolną część ciała, pijawka woli metodę usta-poniżej usta (za karę 10 zdrowasiek), czyli w czyli w szyję. |
|||
''Czyste niebo'' jest prequelem ''Cienia Czarnobyla'' (czyli, że dzieje się wcześniej, [[noob]]ie). Akcja gry, toczy się rok przed (nie po, bo przecież w 2012 będzie koniec świata i gra nie miałaby racji bytu) wydarzeniami opisanymi w pierwszej części. Głównym bohaterem gry jest najemnik Szrama, który to magicznie połączony z [[zona czarnobylska|Zoną]] (strefą dookoła Czarnobyla) odczuwa każde zakłócenie chakry w jej wnętrzu, co powoduje u niego potworny ból głowy i straszne [[rozwolnienie]]. Szrama oprowadzał trzech turystów z Japonii po Zonie, gdy nagle coś pieprznęło. Szramie jako jedynemu udało się ujść z życiem po pieprznięciu. Po przebudzeniu się w łóżku z innym stalkerem. Szrama jako cel życia obejmuje sobie odnalezienie i schwytanie Naznaczonego (Striełoka), gdyż ten, powoduje niewiarygodne zakłócenia w delikatnej strukturze [[moc]]y powodując magiczne pieprznięcia w Zonie. |
|||
Pojawia się też kilka nowych map i stworzenia, takie jak burer, czyli wesoły krasnoludek umiejący robić pompki bez użycia rąk oraz chimera – według twórców najpotężniejszy potwór, którego można zabić jednym strzałem z paralizatora. |
|||
== Anomalie == |
|||
{{stubgry}} |
|||
Wyróżniamy cztery główne rodzaje anomalii: |
|||
* '''Chemiczne''' – nigdy nie wiesz co cię w niej zaskoczy: czy [[bąk|trujący gaz]], czy toksyczny kwas. |
|||
* '''Termiczne''' – wchodząc w tą anomalię można poczuć „gorączkę sobotniej nocy”. W ekstremalnych przypadkach anomalia ta osiąga temperaturę 1000 ''degri of C'', więc tutaj stalkerowi się <del>nie</del> upiecze. |
|||
* '''Elektryczne''' – podobno elektryka prąd nie tyka. Ale stalkera już tak. I to w dawce prawie 10 000V. |
|||
* '''Grawitacyjne''' – w tej anomalii bez problemów można się rozerwać. Dosłownie. |
|||
== Niektóre frakcje == |
|||
[[Kategoria:Gry komputerowe]] |
|||
[[Plik:najemnikWC.jpg|thumb|200px|Najemnik na swoim stanowisku ogniowym]] |
|||
Największym wrogiem stalkera w Zonie wcale nie są groźne anomalie czy niebezpieczne mutanty. W rzeczywistości największe zagrożenie stanowi drugi człowiek<ref>Najczęściej uzbrojony</ref>. Na terenie Zony działa wiele różnych frakcji, często rywalizujących między sobą: |
|||
* '''Bandyci''' – każdego wchodzącego na ich terytorium proszą o wsparcie ich programu 500 Rubli Plus dla każdego bandyty. Ich okrzykiem bojowym jest słynne powiedzenie ''А ну, чики-брики и в дамки!'' (czytaj: ''A nu chiki-briki i v damki!''<ref>http://knowyourmeme.com/memes/cheeki-breeki</ref>). |
|||
* ''' Czyste Niebo''' – mają bazę w okolicy bagien, gdzie często [[Ustawka|wybierają się na grzyby]] z renegatami. Wielu członków tej frakcji uczestniczyło w tej samej imprezie co Naznaczony, więc skończyło się to licznymi [[kac|zgonami]]. Przetrwali tylko niektórzy ludzie o twardych głowach. |
|||
* '''Wolni Stalkerzy''' (a.k.a. '''Samotnicy''') – najbardziej rozpoznawalna grupa w Zonie. Możemy ją podzielić na kilka podgrup: |
|||
** '''Koty''' – początkujące żółtodzioby, którym często zdarza się wspierać progam 500+ dla bandytów. |
|||
** '''Doświadczeni''' – są już otrzaskani z Zoną, rzadko wspierają program 500+ dla bandytów<ref>Wolą płacić ołowiem</ref>. |
|||
** '''Weterani''' – lubią robić wykopki na terenie Zony w poszukiwaniu artefaktów, ale jedyne co znajdują to kłopoty. |
|||
== Objawy uzależnienia == |
|||
[[Plik:soldatvodka1.jpg|thumb|200px|Typowa sytuacja w Zonie]] |
|||
* Żywisz się tylko konserwami, kiełbasą i chlebem, a nie masz problemów ze zdrowiem. |
|||
* Nie musisz pić; robisz to jedynie, gdy jesteś zmęczony lub napromieniowany. I zawsze jest to [[wódka]]. |
|||
* Gdy już to zrobisz, pusta butelka po prostu znika. |
|||
* Chodzisz po ulicy z karabinem, choć niektórzy ci machają swoimi mówiąc ''opustil oriużie''. |
|||
* Boisz się chomików, psów, świń i ludzi w samych jeansach. |
|||
* Strzelasz do żołnierzy i ludzi w czarnych kurtkach, gdy ich tylko zobaczysz. |
|||
* Wchodzisz do pobliskiej elektrowni, by ''pójść do Spełniacza Życzeń'', ewentualnie ''postrzelać sobie do Monolitian''. |
|||
* Zawsze nosisz za duże buty o jakieś pięć numerów. |
|||
* Gdy zauważysz chiński lampion na niebie, to chowasz się<ref>Ewentualnie bierzesz jakieś prochy i leżysz na ulicy przez godzinę</ref> myśląc, że nadchodzi emisja. |
|||
* Zbierasz rupiecie, a potem szukasz handlarza żeby je opchnąć. |
|||
* Wpatrujesz się na dachy wieżowców szukając snajperów z Monolitu. |
|||
* Biegasz po kątach szukając ukrytych przedmiotów. |
|||
* Masz przy sobie paczkę ze śrubami. |
|||
* I rzucasz nimi przed siebie żeby upewnić się, że nie ma anomalii. |
|||
* Widząc rannego człowieka nie dzwonisz po pogotowie, tylko dobijasz go, gdy prosi o apteczkę oraz rabujesz go z cennych przedmiotów. |
|||
* Jesteś w stanie włożyć do plecaka sześć karabinów, trzy pistolety, sześćdziesiąt apteczek, osiemdziesiąt bandaży oraz trochę jedzenia i jeszcze z tym biegać. |
|||
* Używasz niezniszczalnego noża i niszczysz nim skrzynie z drewna i blachy. |
|||
* Umiesz przeżyć trafienia kilkudziesięcioma pociskami, mając na sobie jedynie kurtkę używając co chwila apteczek. |
|||
* Widząc psa zabijasz go nożem, widząc stado psów uciekasz lub wskakujesz na jakieś podwyższenie. |
|||
* Zbierasz baterie. |
|||
* Podchodzisz do ludzi i pytasz: ''Co nowego w Zonie?'' |
|||
* Rzucasz granat pod nogi i nie giniesz gdy wybucha. |
|||
* Podpi{{cenzura3}}z narzędzia z Castoramy, a potem oddajesz je jakiemuś mechanikowi, wręczając mu przed tym flaszkę wódki. |
|||
* Jesteś zdziwiony, widząc jeżdżące samochody, których w Zonie nie ma. |
|||
* Nie myjesz się ani nie chodzisz do kibla. |
|||
* Chodzisz po bagnach i płaskowyżach szukając rozbitych helikopterów. |
|||
* Dziwisz się czemu nie ma ogniska przy przystanku autobusowym i grającego stalkera na gitarze przy nim. |
|||
* Zbierasz różne dziwne rupiecie nazywając je artefaktami a potem wciskasz je sprzedawcom w sklepach. |
|||
* Potrafisz nosić ze sobą ponad 1500 naboi. |
|||
* Widząc Putina, podchodzisz i oddajesz mu zniszczone uzbrojenie by je naprawił. |
|||
* Co jakiś czas tracisz przytomność i masz sny o tajemniczych postaciach i centrum Zony. |
|||
* Wchodzisz do kanałów bo myślisz, że są tam tajne laboratoria. |
|||
* Bierzesz różne dziwne leki i zastrzyki myśląc, że zwiększą twoją wytrzymałość i odporność. |
|||
* Jeśli piszczy Ci w uszach, szukasz kontrolera w pobliżu. |
|||
* Niszczysz wszystkie skrzynki w nadziei że są tam jakieś przedmioty. |
|||
* Kiedy na lekcji ktoś rzuci w ciebie papierową kulką, wybiegasz z klasy, bo myślisz że to burer. |
|||
* Zakładasz na głowę garnek i mówisz, że to Stalowy Hełm. |
|||
== Noob w grze S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci == |
|||
* Nasłuchuje zewu Prypeci. |
|||
* Chce dołączyć do frakcji. |
|||
* Nie naprawia broni bo ''szkoda golda/rubelkuf'' a potem dziwi się, że zacina mu się przy każdym strzale. |
|||
* Ginie nawet na poziomie trudności „Nowicjusz”. |
|||
* Chodzi w startowym kombinezonie, a później dziwi się, że po wejściu w anomalię od razu ginie. |
|||
* Sprzedaje karabin Gaussa… |
|||
* …za pół ceny. |
|||
* Nie zbiera artefaktów, bo nie wie, jak wyciągnąć detektor. |
|||
* Gdy już się dowie, jak go wyjąć, dziwi się, że nic nie może znaleźć, bo nie wie, że artefaktów szuka się w anomaliach. |
|||
* Jeśli jednak jakimś cudem znajdzie artefakt<ref>Obaj dobrze wiemy, że nie znajdzie, tylko dostanie z jakiegoś zadania</ref>, zakłada go i myśli, że ta migająca ikonka w rogu ekranu informuje go o tym<ref>Tymczasem zabija go promieniowanie radioaktywne</ref>. |
|||
* Rzuca śrubkami w chimerę, bo ''szkoda ammo''. |
|||
* Szuka szóstej Ogończy. |
|||
* W tunelu do Prypeci wyrzuca kombinezon z zamkniętym obiegiem powietrza. |
|||
* Jak już dostanie się do Prypeci, to nie wie, co ma dalej robić. |
|||
* Sprzedaje swoje PDA, chociaż to niemożliwe<ref>Dla nooba nie ma rzeczy niemożliwych</ref>. |
|||
* Wchodzi w każdą anomalię. |
|||
* Zabija Striełoka. |
|||
* Noego też. |
|||
* Ewentualnie wchodzi na forum i pyta, jak pogłaskać jego psa. |
|||
* I pyta gdzie jest trzeci Kompas. |
|||
* Usiłuje strzelać z dwóch pistoletów naraz. |
|||
* Zadrapania zadane przez mięsacza leczy apteczką wojskową. |
|||
* Oddaje przemienione koło z pogłębiarki Płotce. |
|||
* Nie wie jak włączyć latarkę. |
|||
* Używa noktowizora<ref>Nawet za dnia</ref>, bo twierdzi, że poprawia on klimat. |
|||
* Nie umie też biec sprintem. |
|||
* Rzuca w chomiki granatami. |
|||
* Nie dobija zombie bo ''szkoda ammo'', a potem dziwi się, że po jakimś czasie [[coś]] strzela do niego z <del>Makarona</del> <del>Makrona</del> Makarowa. |
|||
* <del>Boi się Burera w laboratorium X8.</del> <small>Jeszcze tam nie dotarł…</small> |
|||
* Kupuje amunicję 9x18mm, bo jest najtańsza, a później dziwi się, że nie może jej załadować do swojego AKS-a. |
|||
* Sprzedaje Wintoreza, ''bo kalach ma wienkszego maga''. |
|||
* Nie używa bandaży, a później dziwi się, że pomimo leczenia apteczkami cały czas spada mu zdrowie. |
|||
* Gdy wejdzie w napromieniowaną strefę i obraz zmieni nieco kolor, wchodzi na forum i mówi, że ''ma buga i obraz mu sie psuje help pls!!!!!!!111'' |
|||
* Gdy ktoś w niego celuje, od razu zaczyna strzelać, bo nie wie, że wszyscy będą do niego celowali, jak będzie chodził z wyjętą bronią. |
|||
* Gdy wda się w strzelaninę, dziwi się, że wpakował przeciwnikowi cały magazynek w korpus i go nie zabił. |
|||
* Nie umie celować z broni. |
|||
* Nie umie montować dodatków do broni, dlatego w Transakcji zabija Spartakusa, bo jego AK ma doczepiany granatnik. |
|||
* Potem wchodzi na forum i pyta, jakie granaty się do niego ładuje. |
|||
* Zabija NPC z G36, ''bo ma fajnom bron'', ale nie wie, że karabin po podniesieniu będzie tak zepsuty, że nie będzie się nadawał do użytku. |
|||
* Rozwala wszystkie pudła, bo myśli, że coś w nich znajdzie. |
|||
* Nie naprawia kombinezonu, a później dziwi się, że ginie po trzech trafieniach z pistoletu. |
|||
* Używa zwykłych apteczek do leczenia choroby popromiennej i tamowania krwotoku. |
|||
* Próbuje walić ze strzelby do przeciwników oddalonych o 200 m. |
|||
* Wchodzi w anomalie i pisze na forach: ''rZ4LlL m444M B00g4 i d3D4m h3lp''. |
|||
* Strzela do anomalii. |
|||
* Zbiera tylko broń (a najczęściej to najcięższego L85A1, ''bo ma lunete i morze sobie pszyblirzyc''), a później dziwi się, że szybciej się męczy. |
|||
* Atakuje wszystkich, których spotka i dziwi się, że gra jest trudna. |
|||
* Nie rozumie, czemu karabin się ''trzęsie'' przy strzelaniu serią. |
|||
* Nie umie otworzyć drzwi u Zulusa. |
|||
* Gdy mu się uda, nie wie co ma dalej zrobić. |
|||
* Oddaje stalową skrzynkę Sękowi. |
|||
* Nie wie, kim jest Żwawy. |
|||
* A gdy się dowie, to później oddaje broń kupioną od niego Sękowi<ref>Bo tamten twierdzi, że Żwawy mu ją ukradł, co oczywiście jest bzdurą</ref>. |
|||
* Szuka sposobu na wejście do BTR-a<ref>Transporter opancerzony – taki czołg na kołach; <small>[[Big Time Rush]], ba dum tss</small></ref>, bo myśli, że da się nim jeździć i z niego strzelać. |
|||
* Próbuje wejść na stację Janów lub Skadowsk z wyciągniętą bronią. |
|||
* Próbuje wyciągnąć broń przed wyjściem ze Skadowska, a kiedy mu się nie udaje, wczytuje grę, bo myśli że to bug. |
|||
* Nie wie gdzie ma szukać narzędzi. |
|||
* Nie wie jak dostać się do środka starej cementowni w Jupiterze. |
|||
* Chce włączyć telewizor na Skadowsku. |
|||
* I wejść za ladę Hawajczyka. |
|||
* Próbuje zabrać gitarę stalkerowi na stacji Janów lub Skadowsku, ''bo hce se zagrac na kitarze'', więc „próbuje” zaskoczyć posiadacza poza obozem. |
|||
* Nie może wyjąć broni w obozach stalkerów, więc płacze na forum ''nei mogem wyjonci borni czy mam bagowanom gre?'' |
|||
* Próbuje zrobić baterie do Gauss, ''bo kardan to rzdzierdzaa''. |
|||
* Strzela z granatnika w pojednycze mięsacze… |
|||
* …albo zużywa RPG na pierwszą napotkana grupkę zombie. |
|||
* Używa jedynie PMm-a, ''bo szkoda ammo do kałaha''. |
|||
* Sprzedaje PDA i śruby. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Metro 2033]] |
|||
{{przypisy}} |
|||
{{FPS}} |
|||
[[en:S.T.A.L.K.E.R.]] |
|||
[[pt:S.T.A.L.K.E.R.]] |
|||
[[Kategoria:FPS]] |
|||
[[Kategoria:Serie gier]] |
Aktualna wersja na dzień 00:52, 16 lip 2023
Stalkier! Nie nada ci w Zonie djalać!
- Słowiańska dusza tworzy klimat gry
Na róży ją brał!/Opusti oróżje!
- Stalker prosi o opuszczenie broni
A różny ją brał!
- Inna wersja powyższego.
Nie ze mną te numery, Burer.
- Oficer Powinności H. Klossov do mutanta, w czasie wycieczki w Lab J-23.
S.T.A.L.K.E.R. – seria gier o tematyce postapokaliptycznej, stworzona przez jakieś tam mało znane ukraińskie studio. Akcja toczy się w tzw. Zonie mieszczącej się nieopodal malowniczej miejscowości Czarnobyl-Zdrój po kilkudziesięciu wybuchach tamtejszej elektrowni oraz kilkunastu eksperymentach na oddziaływanie fal z mikrofalówki na mózg ludzi.
Silnik[edytuj • edytuj kod]
Twórcy wraz z kolejnymi częściami serwują nam podobno nową wersję silnika X-Ray. Oto garść faktów na jego temat:
- Jest to zmodyfikowany silnik Tetrisa korzystający z Directx 14.01.y i akceleratorów graficznych PsycholX.
- Pozwala na generowanie przestrzeni o powierzchni 120 cm kwadratowych (wszędzie blisko!).
- Łatwość modyfikacji – każdy n00b może zmodyfikować pliki gry, być nieśmiertelnym i mieć 12000,435 punktów sprintu.
- Nieograniczony rozwój gry – ściągnij 3 GB patchy nim będziesz mógł przejść pierwszy level.
- Wersja 1.6. to 1.2. na sterydach.
- Ogromna swoboda działań. Można na przykład wybrać, czy się chce kogoś zabić, czy z nim porozmawiać (nie tyczy się to jednak mutantów, które zbyt rozmowne nie są)
- Ponoć oryginał sztucznej inteligencji w grze był tak diabelsko dobry, że przeszedłby grę samodzielnie.
Cień Czarnobyla[edytuj • edytuj kod]
Po suto zakrapianej imprezie w okolicznej dyskotece Naznaczony i jego kumple muszą zostać przewiezieni przez jedynego jeszcze przytomnego kolesia do domów, ale przez zupełny przypadek w jedyną ciężarówkę w promieniu 10 kilometrów trafia piorun. Głównemu bohaterowi udaje się przeżyć. Znajduje go inny stalker i zanosi do handlarza skórami , Sidorowicza. Naznaczony, który leży skacowany i za cholerę nie może sobie przypomnieć wydarzeń dnia poprzedniego, w zamian za szklankę wody zostaje chłopcem na posyłki Sida, a po wytrzeźwieniu daje drapaka i postanawia dowiedzieć się, co się stało tamtego feralnego dnia, kiedy w jego ciężarówkę piernął piorun. Gra cechuje się wspaniałym klimatem – ruiny, rozbite wraki, mutanty rodem z Plebanii i M jak miłość. Gra ma aż siedem zakończeń. To, że każde jest do wyboru na końcu, to inna sprawa.
Zew Prypeci[edytuj • edytuj kod]
Zew Prypeci jest sequelem Cienia Czarnobyla. Gra ta ma większe możliwości niż jej poprzednicy. Mamy jednak szansę podziwiać magiczne pieprznięcia, po których umiera się na zatwardzenie (a nie na rozwolnienie jak w poprzednich częściach). Mutanty od razu wgryzają się w d… znaczy dolną część ciała, pijawka woli metodę usta-poniżej usta (za karę 10 zdrowasiek), czyli w czyli w szyję. Pojawia się też kilka nowych map i stworzenia, takie jak burer, czyli wesoły krasnoludek umiejący robić pompki bez użycia rąk oraz chimera – według twórców najpotężniejszy potwór, którego można zabić jednym strzałem z paralizatora.
Anomalie[edytuj • edytuj kod]
Wyróżniamy cztery główne rodzaje anomalii:
- Chemiczne – nigdy nie wiesz co cię w niej zaskoczy: czy trujący gaz, czy toksyczny kwas.
- Termiczne – wchodząc w tą anomalię można poczuć „gorączkę sobotniej nocy”. W ekstremalnych przypadkach anomalia ta osiąga temperaturę 1000 degri of C, więc tutaj stalkerowi się
nieupiecze. - Elektryczne – podobno elektryka prąd nie tyka. Ale stalkera już tak. I to w dawce prawie 10 000V.
- Grawitacyjne – w tej anomalii bez problemów można się rozerwać. Dosłownie.
Niektóre frakcje[edytuj • edytuj kod]
Największym wrogiem stalkera w Zonie wcale nie są groźne anomalie czy niebezpieczne mutanty. W rzeczywistości największe zagrożenie stanowi drugi człowiek[1]. Na terenie Zony działa wiele różnych frakcji, często rywalizujących między sobą:
- Bandyci – każdego wchodzącego na ich terytorium proszą o wsparcie ich programu 500 Rubli Plus dla każdego bandyty. Ich okrzykiem bojowym jest słynne powiedzenie А ну, чики-брики и в дамки! (czytaj: A nu chiki-briki i v damki![2]).
- Czyste Niebo – mają bazę w okolicy bagien, gdzie często wybierają się na grzyby z renegatami. Wielu członków tej frakcji uczestniczyło w tej samej imprezie co Naznaczony, więc skończyło się to licznymi zgonami. Przetrwali tylko niektórzy ludzie o twardych głowach.
- Wolni Stalkerzy (a.k.a. Samotnicy) – najbardziej rozpoznawalna grupa w Zonie. Możemy ją podzielić na kilka podgrup:
- Koty – początkujące żółtodzioby, którym często zdarza się wspierać progam 500+ dla bandytów.
- Doświadczeni – są już otrzaskani z Zoną, rzadko wspierają program 500+ dla bandytów[3].
- Weterani – lubią robić wykopki na terenie Zony w poszukiwaniu artefaktów, ale jedyne co znajdują to kłopoty.
Objawy uzależnienia[edytuj • edytuj kod]
- Żywisz się tylko konserwami, kiełbasą i chlebem, a nie masz problemów ze zdrowiem.
- Nie musisz pić; robisz to jedynie, gdy jesteś zmęczony lub napromieniowany. I zawsze jest to wódka.
- Gdy już to zrobisz, pusta butelka po prostu znika.
- Chodzisz po ulicy z karabinem, choć niektórzy ci machają swoimi mówiąc opustil oriużie.
- Boisz się chomików, psów, świń i ludzi w samych jeansach.
- Strzelasz do żołnierzy i ludzi w czarnych kurtkach, gdy ich tylko zobaczysz.
- Wchodzisz do pobliskiej elektrowni, by pójść do Spełniacza Życzeń, ewentualnie postrzelać sobie do Monolitian.
- Zawsze nosisz za duże buty o jakieś pięć numerów.
- Gdy zauważysz chiński lampion na niebie, to chowasz się[4] myśląc, że nadchodzi emisja.
- Zbierasz rupiecie, a potem szukasz handlarza żeby je opchnąć.
- Wpatrujesz się na dachy wieżowców szukając snajperów z Monolitu.
- Biegasz po kątach szukając ukrytych przedmiotów.
- Masz przy sobie paczkę ze śrubami.
- I rzucasz nimi przed siebie żeby upewnić się, że nie ma anomalii.
- Widząc rannego człowieka nie dzwonisz po pogotowie, tylko dobijasz go, gdy prosi o apteczkę oraz rabujesz go z cennych przedmiotów.
- Jesteś w stanie włożyć do plecaka sześć karabinów, trzy pistolety, sześćdziesiąt apteczek, osiemdziesiąt bandaży oraz trochę jedzenia i jeszcze z tym biegać.
- Używasz niezniszczalnego noża i niszczysz nim skrzynie z drewna i blachy.
- Umiesz przeżyć trafienia kilkudziesięcioma pociskami, mając na sobie jedynie kurtkę używając co chwila apteczek.
- Widząc psa zabijasz go nożem, widząc stado psów uciekasz lub wskakujesz na jakieś podwyższenie.
- Zbierasz baterie.
- Podchodzisz do ludzi i pytasz: Co nowego w Zonie?
- Rzucasz granat pod nogi i nie giniesz gdy wybucha.
- Podpiz narzędzia z Castoramy, a potem oddajesz je jakiemuś mechanikowi, wręczając mu przed tym flaszkę wódki.
- Jesteś zdziwiony, widząc jeżdżące samochody, których w Zonie nie ma.
- Nie myjesz się ani nie chodzisz do kibla.
- Chodzisz po bagnach i płaskowyżach szukając rozbitych helikopterów.
- Dziwisz się czemu nie ma ogniska przy przystanku autobusowym i grającego stalkera na gitarze przy nim.
- Zbierasz różne dziwne rupiecie nazywając je artefaktami a potem wciskasz je sprzedawcom w sklepach.
- Potrafisz nosić ze sobą ponad 1500 naboi.
- Widząc Putina, podchodzisz i oddajesz mu zniszczone uzbrojenie by je naprawił.
- Co jakiś czas tracisz przytomność i masz sny o tajemniczych postaciach i centrum Zony.
- Wchodzisz do kanałów bo myślisz, że są tam tajne laboratoria.
- Bierzesz różne dziwne leki i zastrzyki myśląc, że zwiększą twoją wytrzymałość i odporność.
- Jeśli piszczy Ci w uszach, szukasz kontrolera w pobliżu.
- Niszczysz wszystkie skrzynki w nadziei że są tam jakieś przedmioty.
- Kiedy na lekcji ktoś rzuci w ciebie papierową kulką, wybiegasz z klasy, bo myślisz że to burer.
- Zakładasz na głowę garnek i mówisz, że to Stalowy Hełm.
Noob w grze S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci[edytuj • edytuj kod]
- Nasłuchuje zewu Prypeci.
- Chce dołączyć do frakcji.
- Nie naprawia broni bo szkoda golda/rubelkuf a potem dziwi się, że zacina mu się przy każdym strzale.
- Ginie nawet na poziomie trudności „Nowicjusz”.
- Chodzi w startowym kombinezonie, a później dziwi się, że po wejściu w anomalię od razu ginie.
- Sprzedaje karabin Gaussa…
- …za pół ceny.
- Nie zbiera artefaktów, bo nie wie, jak wyciągnąć detektor.
- Gdy już się dowie, jak go wyjąć, dziwi się, że nic nie może znaleźć, bo nie wie, że artefaktów szuka się w anomaliach.
- Jeśli jednak jakimś cudem znajdzie artefakt[5], zakłada go i myśli, że ta migająca ikonka w rogu ekranu informuje go o tym[6].
- Rzuca śrubkami w chimerę, bo szkoda ammo.
- Szuka szóstej Ogończy.
- W tunelu do Prypeci wyrzuca kombinezon z zamkniętym obiegiem powietrza.
- Jak już dostanie się do Prypeci, to nie wie, co ma dalej robić.
- Sprzedaje swoje PDA, chociaż to niemożliwe[7].
- Wchodzi w każdą anomalię.
- Zabija Striełoka.
- Noego też.
- Ewentualnie wchodzi na forum i pyta, jak pogłaskać jego psa.
- I pyta gdzie jest trzeci Kompas.
- Usiłuje strzelać z dwóch pistoletów naraz.
- Zadrapania zadane przez mięsacza leczy apteczką wojskową.
- Oddaje przemienione koło z pogłębiarki Płotce.
- Nie wie jak włączyć latarkę.
- Używa noktowizora[8], bo twierdzi, że poprawia on klimat.
- Nie umie też biec sprintem.
- Rzuca w chomiki granatami.
- Nie dobija zombie bo szkoda ammo, a potem dziwi się, że po jakimś czasie coś strzela do niego z
MakaronaMakronaMakarowa. Boi się Burera w laboratorium X8.Jeszcze tam nie dotarł…- Kupuje amunicję 9x18mm, bo jest najtańsza, a później dziwi się, że nie może jej załadować do swojego AKS-a.
- Sprzedaje Wintoreza, bo kalach ma wienkszego maga.
- Nie używa bandaży, a później dziwi się, że pomimo leczenia apteczkami cały czas spada mu zdrowie.
- Gdy wejdzie w napromieniowaną strefę i obraz zmieni nieco kolor, wchodzi na forum i mówi, że ma buga i obraz mu sie psuje help pls!!!!!!!111
- Gdy ktoś w niego celuje, od razu zaczyna strzelać, bo nie wie, że wszyscy będą do niego celowali, jak będzie chodził z wyjętą bronią.
- Gdy wda się w strzelaninę, dziwi się, że wpakował przeciwnikowi cały magazynek w korpus i go nie zabił.
- Nie umie celować z broni.
- Nie umie montować dodatków do broni, dlatego w Transakcji zabija Spartakusa, bo jego AK ma doczepiany granatnik.
- Potem wchodzi na forum i pyta, jakie granaty się do niego ładuje.
- Zabija NPC z G36, bo ma fajnom bron, ale nie wie, że karabin po podniesieniu będzie tak zepsuty, że nie będzie się nadawał do użytku.
- Rozwala wszystkie pudła, bo myśli, że coś w nich znajdzie.
- Nie naprawia kombinezonu, a później dziwi się, że ginie po trzech trafieniach z pistoletu.
- Używa zwykłych apteczek do leczenia choroby popromiennej i tamowania krwotoku.
- Próbuje walić ze strzelby do przeciwników oddalonych o 200 m.
- Wchodzi w anomalie i pisze na forach: rZ4LlL m444M B00g4 i d3D4m h3lp.
- Strzela do anomalii.
- Zbiera tylko broń (a najczęściej to najcięższego L85A1, bo ma lunete i morze sobie pszyblirzyc), a później dziwi się, że szybciej się męczy.
- Atakuje wszystkich, których spotka i dziwi się, że gra jest trudna.
- Nie rozumie, czemu karabin się trzęsie przy strzelaniu serią.
- Nie umie otworzyć drzwi u Zulusa.
- Gdy mu się uda, nie wie co ma dalej zrobić.
- Oddaje stalową skrzynkę Sękowi.
- Nie wie, kim jest Żwawy.
- A gdy się dowie, to później oddaje broń kupioną od niego Sękowi[9].
- Szuka sposobu na wejście do BTR-a[10], bo myśli, że da się nim jeździć i z niego strzelać.
- Próbuje wejść na stację Janów lub Skadowsk z wyciągniętą bronią.
- Próbuje wyciągnąć broń przed wyjściem ze Skadowska, a kiedy mu się nie udaje, wczytuje grę, bo myśli że to bug.
- Nie wie gdzie ma szukać narzędzi.
- Nie wie jak dostać się do środka starej cementowni w Jupiterze.
- Chce włączyć telewizor na Skadowsku.
- I wejść za ladę Hawajczyka.
- Próbuje zabrać gitarę stalkerowi na stacji Janów lub Skadowsku, bo hce se zagrac na kitarze, więc „próbuje” zaskoczyć posiadacza poza obozem.
- Nie może wyjąć broni w obozach stalkerów, więc płacze na forum nei mogem wyjonci borni czy mam bagowanom gre?
- Próbuje zrobić baterie do Gauss, bo kardan to rzdzierdzaa.
- Strzela z granatnika w pojednycze mięsacze…
- …albo zużywa RPG na pierwszą napotkana grupkę zombie.
- Używa jedynie PMm-a, bo szkoda ammo do kałaha.
- Sprzedaje PDA i śruby.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy
- ↑ Najczęściej uzbrojony
- ↑ http://knowyourmeme.com/memes/cheeki-breeki
- ↑ Wolą płacić ołowiem
- ↑ Ewentualnie bierzesz jakieś prochy i leżysz na ulicy przez godzinę
- ↑ Obaj dobrze wiemy, że nie znajdzie, tylko dostanie z jakiegoś zadania
- ↑ Tymczasem zabija go promieniowanie radioaktywne
- ↑ Dla nooba nie ma rzeczy niemożliwych
- ↑ Nawet za dnia
- ↑ Bo tamten twierdzi, że Żwawy mu ją ukradł, co oczywiście jest bzdurą
- ↑ Transporter opancerzony – taki czołg na kołach; Big Time Rush, ba dum tss