CCC: Różnice pomiędzy wersjami
M Znacznik: edytor źródłowy |
M (bot wprowadza drobne poprawki) Znacznik: przez API |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Programisto}} |
{{Programisto}} |
||
<br> |
<br /> |
||
{{Programowanie}} |
{{Programowanie}} |
||
'''< |
'''<span style="color: #FF8000">C</span>CC''' – język programowania oparty na [[logika rozmyta|logice rozmytej]] będący kolejną wersją [[C (język programowania)|C]], stworzony po klapie [[C++]]. W przeciwieństwie do C++, język <span style="color: #FF8000">C</span>CC przyjął się w środowisku programistów bardzo dobrze. Twierdzą oni, że <span style="color: #FF8000">C</span>CC jest o wiele bardziej wydajny i kolorowy od C i C++, a w dodatku mniej [[ścisłość|ścisły]]. Cechy te zostały osiągnięte dzięki wprowadzeniu rewolucyjnych [[innowacja|innowacji]] takich jak '''system kolorów''', '''przedłużone mnożenia''' oraz '''nieograniczona inwencja'''. Dodatkową zaletą <span style="color: #FF8000">C</span>CC jest to, że wprowadzono tam zupełnie nowe procedury zamiast wielu starych, a starym zmieniono składnię i nazwy. Dzięki temu programiści C i C++ muszą się uczyć wszystkiego od początku, a wiadomo, że nauka jest najciekawsza. |
||
== Swobodne nazewnictwo == |
== Swobodne nazewnictwo == |
||
W przeciwieństwie do C i C++, w < |
W przeciwieństwie do C i C++, w <span style="color: #FF8000">C</span>CC nazwy zmiennych, stałych, funkcji i innych takich badziewi mogą być dowolnym ciągiem znaków, niekoniecznie alfanumerycznych, co dało programistom więcej swobody i radości z programowania. |
||
== Więcej kolorów == |
== Więcej kolorów == |
||
W poprzednich wersjach C istniało tylko kilka kolorów, w dodatku nadawanych odpowiednim ciągom przez [[środowisko programistyczne]]. W < |
W poprzednich wersjach C istniało tylko kilka kolorów, w dodatku nadawanych odpowiednim ciągom przez [[środowisko programistyczne]]. W <span style="color: #FF8000">C</span>CC nadawanie kolorów należy do programisty, ponadto nie pozostaje to bez wpływu na interpretację kodu przez kompilator, to właśnie kolory decydują o tym jak zostanie zinterpretowany dany ciąg znaków w [[kod]]zie. |
||
Interpretację przedstawia poniższa tabela |
Interpretację przedstawia poniższa tabela |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
|Czarny||standardowy operator |
|Czarny||standardowy operator |
||
|- |
|- |
||
|< |
|<span style="color: #FFFF00">Żółty</span>||przeciążony operator |
||
|- |
|- |
||
|< |
|<span style="color: #FF00FF">Fioletowy</span>||liczby |
||
|- |
|- |
||
|< |
|<span style="color: #00FF00">Zielony</span>||zmienna |
||
|- |
|- |
||
|< |
|<span style="color: #008000">Ciemno zielony</span>||stała |
||
|- |
|- |
||
|< |
|<span style="color: #FF0000">Czerwony</span>||fragmenty kodu napisane niepoprawnie |
||
|- |
|- |
||
|< |
|<span style="color: #FF8000">Pomarańczowy</span>||pierwszy znak przedłużonego mnożenia |
||
|- |
|- |
||
|< |
|<span style="color: #00FFFF">Morski</span>||jednostka |
||
|- |
|- |
||
|< |
|<span style="color: #0000FF">Niebieski</span>||standardowa funkcja |
||
|- |
|- |
||
|< |
|<span style="color: #808080">Szary</span>||funkcja zdefiniowana przez programistę |
||
|- |
|- |
||
|< |
|<span style="color: #FFFFFF">Biały</span>||Komentarze (zastępuje skomplikowane symbole //, /* i */) |
||
|} |
|} |
||
== Przedłużone mnożenie == |
== Przedłużone mnożenie == |
||
Przedłużone mnożenie, to inna forma mnożenia. Zamiast pisać liczba*zmienna, programista może napisać odpowiednią ilość razy nazwę zmiennej bez oddzielania ich spacjami, przy czym pierwszy znak takiego ciągu musi być pomarańczowy. Np. jeśli mamy zmienną całkowitą < |
Przedłużone mnożenie, to inna forma mnożenia. Zamiast pisać liczba*zmienna, programista może napisać odpowiednią ilość razy nazwę zmiennej bez oddzielania ich spacjami, przy czym pierwszy znak takiego ciągu musi być pomarańczowy. Np. jeśli mamy zmienną całkowitą <span style="color: #00FF00">i</span>, to zapisy <span style="color: #FF8000">i</span>ii oraz <span style="color: #FF00FF">3</span>*<span style="color: #00FF00">i</span> są sobie równoważne. (od tej formy mnożenia pochodzi właśnie nazwa <span style="color: #FF8000">C</span>CC, co oznacza, że jest to trzecia wersja C) Warto zauważyć, że jeśli mamy zmienne całkowite <span style="color: #00FF00">i</span> oraz <span style="color: #00FF00">ii</span> to wówczas zapis <span style="color: #FF8000">i</span>iii jest równoważny zarówno zapisowi <span style="color: #FF00FF">4</span>*<span style="color: #00FF00">i</span> jak i <span style="color: #FF00FF">2</span>*<span style="color: #00FF00">ii</span>, co znacznie usprawnia pisanie kodu i ułatwia pracę na logice rozmytej. |
||
== Nieograniczona inwencja == |
== Nieograniczona inwencja == |
||
W standardowych językach programistycznych kod pisze się w sztywnych linijkach od prawej do lewej (lub odwrotnie w krajach arabskich), linijka pod linijką (lub odwrotnie po drugiej stronie Ziemii). W < |
W standardowych językach programistycznych kod pisze się w sztywnych linijkach od prawej do lewej (lub odwrotnie w krajach arabskich), linijka pod linijką (lub odwrotnie po drugiej stronie Ziemii). W <span style="color: #FF8000">C</span>CC programiści nie są niczym ograniczeni, mogą pisać gdzie chcą i pod dowolnym kątem, a nawet wstecz. Później wystarczy połączyć literki w odpowiedniej kolejności za pomocą [[mysz]]ki. Dzięki temu programowanie staje się zabawą podobną do "połącz kropki". |
||
== Nowe operatory == |
== Nowe operatory == |
||
W języku < |
W języku <span style="color: #FF8000">C</span>CC pojawiły się nowe operatory, najważniejsze z nich to: |
||
* ''a''±''b'' |
* ''a''±''b'' – Dodaje liczby (lub zmienne) ''a'' i ''b'' jednocześnie je odejmując (tzw. [[przeciążenie operatora]]) |
||
* ''a''÷''b'' |
* ''a''÷''b'' – Wykonuje na liczbach (lub zmiennych) ''a'' i ''b'' [[dzielenie niecałkowite]] |
||
* ''a''+- |
* ''a''+- – Indekrementacja zmiennej ''a'' (kolejny operator przeciążony) |
||
* ''a''%{''kod''} |
* ''a''%{''kod''} – Wykonuje ''kod'' w ''a''%, jeśli ''a''=100 ''kod'' zostanie wykonany w całości (operator rozmyty) |
||
== Przykładowe programy == |
== Przykładowe programy == |
||
Program drukujący |
Program drukujący „Hello World” napisany w <span style="color: #FF8000">C</span>CC wygląda tak: |
||
[[Plik:ccc_hello_world.gif]] |
[[Plik:ccc_hello_world.gif]] |
||
A oto inny przykładowy program napisany w < |
A oto inny przykładowy program napisany w <span style="color: #FF8000">C</span>CC: |
||
[[Plik:ccc.gif]] |
[[Plik:ccc.gif]] |
Wersja z 01:32, 25 paź 2016
Uwaga! Jest po północy! Programisto! Czy wiesz gdzie wskazuje teraz Twój wskaźnik? |
Ten artykuł jest częścią cyklu naukowego języki komputerowe. |
Języki programowania: |
Inne języki komputerowe: |
|
edytuj ten szablon |
CCC – język programowania oparty na logice rozmytej będący kolejną wersją C, stworzony po klapie C++. W przeciwieństwie do C++, język CCC przyjął się w środowisku programistów bardzo dobrze. Twierdzą oni, że CCC jest o wiele bardziej wydajny i kolorowy od C i C++, a w dodatku mniej ścisły. Cechy te zostały osiągnięte dzięki wprowadzeniu rewolucyjnych innowacji takich jak system kolorów, przedłużone mnożenia oraz nieograniczona inwencja. Dodatkową zaletą CCC jest to, że wprowadzono tam zupełnie nowe procedury zamiast wielu starych, a starym zmieniono składnię i nazwy. Dzięki temu programiści C i C++ muszą się uczyć wszystkiego od początku, a wiadomo, że nauka jest najciekawsza.
Swobodne nazewnictwo
W przeciwieństwie do C i C++, w CCC nazwy zmiennych, stałych, funkcji i innych takich badziewi mogą być dowolnym ciągiem znaków, niekoniecznie alfanumerycznych, co dało programistom więcej swobody i radości z programowania.
Więcej kolorów
W poprzednich wersjach C istniało tylko kilka kolorów, w dodatku nadawanych odpowiednim ciągom przez środowisko programistyczne. W CCC nadawanie kolorów należy do programisty, ponadto nie pozostaje to bez wpływu na interpretację kodu przez kompilator, to właśnie kolory decydują o tym jak zostanie zinterpretowany dany ciąg znaków w kodzie.
Interpretację przedstawia poniższa tabela
Kolor | interpretacja |
---|---|
Czarny | standardowy operator |
Żółty | przeciążony operator |
Fioletowy | liczby |
Zielony | zmienna |
Ciemno zielony | stała |
Czerwony | fragmenty kodu napisane niepoprawnie |
Pomarańczowy | pierwszy znak przedłużonego mnożenia |
Morski | jednostka |
Niebieski | standardowa funkcja |
Szary | funkcja zdefiniowana przez programistę |
Biały | Komentarze (zastępuje skomplikowane symbole //, /* i */) |
Przedłużone mnożenie
Przedłużone mnożenie, to inna forma mnożenia. Zamiast pisać liczba*zmienna, programista może napisać odpowiednią ilość razy nazwę zmiennej bez oddzielania ich spacjami, przy czym pierwszy znak takiego ciągu musi być pomarańczowy. Np. jeśli mamy zmienną całkowitą i, to zapisy iii oraz 3*i są sobie równoważne. (od tej formy mnożenia pochodzi właśnie nazwa CCC, co oznacza, że jest to trzecia wersja C) Warto zauważyć, że jeśli mamy zmienne całkowite i oraz ii to wówczas zapis iiii jest równoważny zarówno zapisowi 4*i jak i 2*ii, co znacznie usprawnia pisanie kodu i ułatwia pracę na logice rozmytej.
Nieograniczona inwencja
W standardowych językach programistycznych kod pisze się w sztywnych linijkach od prawej do lewej (lub odwrotnie w krajach arabskich), linijka pod linijką (lub odwrotnie po drugiej stronie Ziemii). W CCC programiści nie są niczym ograniczeni, mogą pisać gdzie chcą i pod dowolnym kątem, a nawet wstecz. Później wystarczy połączyć literki w odpowiedniej kolejności za pomocą myszki. Dzięki temu programowanie staje się zabawą podobną do "połącz kropki".
Nowe operatory
W języku CCC pojawiły się nowe operatory, najważniejsze z nich to:
- a±b – Dodaje liczby (lub zmienne) a i b jednocześnie je odejmując (tzw. przeciążenie operatora)
- a÷b – Wykonuje na liczbach (lub zmiennych) a i b dzielenie niecałkowite
- a+- – Indekrementacja zmiennej a (kolejny operator przeciążony)
- a%{kod} – Wykonuje kod w a%, jeśli a=100 kod zostanie wykonany w całości (operator rozmyty)
Przykładowe programy
Program drukujący „Hello World” napisany w CCC wygląda tak:
A oto inny przykładowy program napisany w CCC: