Battlefield 1: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Broń (do dokończenia))
Znacznik: edytor źródłowy
(takie tam)
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 2: Linia 2:


== Historia powstania gry ==
== Historia powstania gry ==
''DICE'' długo zastanawiało się jaką wydać kolejną dobrą strzelaninę. Na swoim koncie mieli już prawie wszystko: [[Battlefield 1942|drugą wojnę światową]], [[Battlefield 2|zimną wojnę]], [[Battlefield: Bad Company 2|gorącą wojnę]], [[Battlefield 2142|walki w kosmosie]], [[Battlefield 3|współcześnie]], [[Battlefield Vietnam|w przeszłości]] i [[Battlefield 4|w przyszłości]]. Ba, nawet zrobili <del>zabawę</del> grę [[Battlefield Hardline|w policjantów i złodziei]] (którą ''de facto'' bezczelnie zerżnęli z np. gry ''PayDay''). Dlatego też ''DICE'' przez długi okres czasu zastanawiało się w jakich realiach osadzić najnowszą część Battlefield-a, a w tym samym czasie gracze umierali z <del>nudów</del> ciekawości. Aby zaskoczyć opinię publiczną oraz konkurencję, najnowszemu Batlefieldowi dodano numerek 1 (słownie: jeden), aby ''żôdyn'' nie domyślił się o czym może być ta gra. Gra została wydana w 2016 roku na [[Komputer osobisty|PieCe osobiste]], [[Xbox One|Jednego Boksa <del>365</del>]], [[PlayStation 4|Graj Stację 4]] oraz na żaden inny sprzęt czy konsolę<ref>Nasi fachowcy już się zajmują tworzeniem specjalnego porta na [[NonStation 3]]</ref>.
''DICE'' długo zastanawiało się jaką wydać kolejną dobrą strzelaninę. Na swoim koncie mieli już prawie wszystko: [[Battlefield 1942|drugą wojnę światową]], [[Battlefield 2|zimną wojnę]], [[Battlefield: Bad Company 2|gorącą wojnę]], [[Battlefield 2142|walki w kosmosie]], [[Battlefield 3|współcześnie]], [[Battlefield Vietnam|w przeszłości]] i [[Battlefield 4|w przyszłości]]. Ba, nawet zrobili <del>zabawę</del> grę [[Battlefield Hardline|w policjantów i złodziei]] (którą ''de facto'' bezczelnie zerżnęli z np. gry ''PayDay''). Dlatego też ''DICE'' przez długi okres czasu zastanawiało się w jakich realiach osadzić najnowszą część Battlefield-a, a w tym samym czasie gracze umierali z <del>nudów</del> ciekawości. Aby zaskoczyć opinię publiczną oraz konkurencję, najnowszemu Batlefieldowi dodano numerek 1 (słownie: jeden), aby ''żôdyn'' nie domyślił się o czym może być ta gra. Gra została wydana w 2016 roku na [[Komputer osobisty|PieCe osobiste]], [[Xbox One|Jednego Boksa <del>365</del>]], [[PlayStation 4|GrajStację 4]] oraz na żaden inny sprzęt czy konsolę<ref>Nasi fachowcy już się zajmują tworzeniem specjalnego porta na [[NonStation 3]]</ref>.


== Kampania ==
== Kampania ==
Linia 8: Linia 8:


== Multiplayer ==
== Multiplayer ==
Pomimo zmiany scenerii gra opiera się na tej samej mechanice co poprzednie odsłony, czyli na <del>wyzywaniu od nobów i obrażaniu matek na czacie</del> strzelaniu do wirtualnych żołnierzyków oraz przejmowaniu punktów <del>kontroli celnej</del> kontrolnych na mapie. DICE starało się za wszelką cenę zadbać o realizm rozgrywki, dlatego gracze głównie strzelają do siebie za pomocą karabinów powtarzalnych (ale tylko snajperzy korzystają z tej broni) oraz pistoletów maszynowych czy innych giwer używanych przez pozostałe klasy. Pomimo niewielkich różnic pomiędzy ostatnimi odsłonami serii, pojawia się kilka zmian – jest to pierwszy Battlefield, w którym da się ujeżdżać konia, a pod koniec meczu drużyna przegrywająca może przyzwać na pole walki <del>zespół muzyczny: [[Led Zeppelin|Led]]</del> Zeppelin<ref>Sterowiec</ref> lub [[Behemoth]]<ref><del>Złoty</del> pancerny pociąg</ref>, w zależności od mapy na której toczy się walka.
Pomimo zmiany scenerii gra opiera się na tej samej mechanice co poprzednie odsłony, czyli na <del>wyzywaniu od nobów i obrażaniu matek na czacie</del> strzelaniu do wirtualnych żołnierzyków oraz przejmowaniu punktów <del>kontroli celnej</del> kontrolnych na mapie. DICE starało się za wszelką cenę zadbać o realizm rozgrywki, dlatego gracze głównie strzelają do siebie za pomocą karabinów powtarzalnych (ale tylko snajperzy korzystają z tej broni) oraz pistoletów maszynowych czy innych giwer używanych przez pozostałe klasy. Pomimo niewielkich różnic pomiędzy ostatnimi odsłonami serii, pojawia się kilka zmian – jest to pierwszy Battlefield, w którym da się ujeżdżać konia, a pod koniec meczu drużyna przegrywająca może przyzwać na pole walki <del>zespół muzyczny: [[Led Zeppelin|Led]]</del> Zeppelin<ref>Sterowiec</ref> lub [[Behemoth]]<ref><del>Złoty</del> pancerny pociąg</ref>, w zależności od mapy na której toczy się walka.


=== Klasy postaci ===
=== Klasy postaci ===
W multiplayerze Battlefielda 1 występują cztery główne klasy postaci, trzy klasy pojazdowe i cztery elitarne:
W multiplayerze Battlefielda 1 występują cztery główne klasy postaci, trzy klasy pojazdowe i cztery elitarne:
* '''Zwiadowca''' (znany szerzej jako <del>camper</del> snajper) – cały dzień przesiaduje w krzakach, licząc na to, że uda mu się zrobić „no-scoepe” z odległości 300 metrów. W tej odsłonie ich położenie zdradza światło odbijające się w lunecie, a nie – jak w poprzednich częściach serii – świecąca latarka czy laser, który snajper zapomniał wyłączyć;
* '''Zwiadowca''' (znany szerzej jako <del>camper</del> '''snajper''') – cały dzień przesiaduje w krzakach, licząc na to, że uda mu się zrobić „no-scoepe” z odległości 300 metrów. W tej odsłonie ich położenie zdradza światło odbijające się w lunecie, a nie – jak w poprzednich częściach serii – świecąca latarka czy laser, który snajper zapomniał wyłączyć;
* '''Medyk''' – najmniej użyteczna klasa. Główną przyczyną jest to, że polegli gracze nie chcą uzyskać pomocy od pobliskich medyków, ponieważ zapamiętale biją rękami w klawiaturę (przeważnie spację) ze złości, co powoduje szybszy zgon, a zarazem szybsze odrodzenie gracza, więc zanim medyk zdąży podbiec do rannego, ten odrodzi się w zupełnie innym miejscu bez jego pomocy. Co ciekawe, po stronie [[Wielka Brytania|Wielkiej Brytanii]] medykami są rdzenni mieszkańcy [[Anglia|Anglii]], czyli [[Indie|Hindusi]];
* '''Medyk''' – najmniej użyteczna klasa. Główną przyczyną jest to, że polegli gracze nie chcą uzyskać pomocy od pobliskich medyków, ponieważ zapamiętale biją rękami w klawiaturę (przeważnie spację) ze złości, co powoduje szybszy zgon, a zarazem szybsze odrodzenie gracza, więc zanim medyk zdąży podbiec do rannego, ten odrodzi się w zupełnie innym miejscu bez jego pomocy. Co ciekawe, po stronie [[Wielka Brytania|Wielkiej Brytanii]] medykami są rdzenni mieszkańcy [[Anglia|Anglii]], czyli [[Indie|Hindusi]];
* '''Wsparcie''' – klasa znana z poprzednich odsłon. Jej celem jest pomaganie drużynie przez rzucanie skrzynek [[Counter-Strike: Global Offensive|<del>ze skinami</del>]] z dodatkową amunicją. Przeciwników eliminują za pomocą (wcale nie) lekkiego karabinu maszynowego;
* '''Wsparcie''' – klasa znana z poprzednich odsłon. Jej celem jest pomaganie drużynie przez rzucanie skrzynek [[Counter-Strike: Global Offensive|<del>ze skinami</del>]] z dodatkową amunicją. Przeciwników eliminują za pomocą (wcale nie) lekkiego karabinu maszynowego;
* '''Szturmowiec''' – ich zadaniem jest niszczenie wrogich pojazdów pancernych za pomocą różnych zabawek (których nie posiadają w początkowej fazie gry, dlatego muszą tłuc wrogie tanki gołymi pięściami w pancerz, powodując ból głowy u kierowców tych maszyn).
* '''Szturmowiec''' – ich zadaniem jest niszczenie wrogich pojazdów pancernych za pomocą różnych zabawek (których nie posiadają w początkowej fazie gry, dlatego muszą tłuc wrogie tanki gołymi pięściami w pancerz, powodując ból głowy u kierowców tych maszyn).
* '''Czołgista''' - klasa, którą otrzymujemy po odrodzeniu się w czołgu lub ciężarówce pancernej. Za sterami tanka czyni cuda, po wyjściu z pojazdu często ginie od 2 kul (mniej HP) a do tego uzbrojony jest jedynie w pistolet z przedłużoną lufą i kolbą.
* '''Czołgista''' klasa, którą otrzymujemy po odrodzeniu się w czołgu lub ciężarówce pancernej. Za sterami tanka czyni cuda, po wyjściu z pojazdu często ginie od 2 kul (mniej HP) a do tego uzbrojony jest jedynie w pistolet z przedłużoną lufą i kolbą.
* '''Pilot''' - uzbrojenie i przeznaczenie podobne do czołgisty, tyle że za sterami dwupłatowca.
* '''Pilot''' uzbrojenie i przeznaczenie podobne do czołgisty, tyle że za sterami dwupłatowca.
* '''Kawalerzysta''' - stajemy się nim po odrodzeniu się na koniu. Przeciwieństwo czołgisty i pilota - ma metalowy pancerz (150% HP), kowbojski karabinek dźwigniowy i szablę o sporym damage'u. Klasa dobra do killstreaków.
* '''Kawalerzysta''' stajemy się nim po odrodzeniu się na koniu. Przeciwieństwo czołgisty i pilota - ma metalowy pancerz (150% HP), kowbojski karabinek dźwigniowy i szablę o sporym damage'u. Klasa dobra do killstreaków.
* '''Wartownik''' - klasa elitarna, koleś ubrany w 20-kilową stalową zbroję i uzbrojony w CKM MG 08/15 lub pistolet maszynowy Villar-Perosa, może otrzymać headshota, który zabierze mu tylko 15% HP. Jego słabością jest wolny bieg i brak możliwości założenie gazmaski. Najłatwiej go więc załatwić gazem lub przyjebać saperką pod żebra.
* '''Wartownik''' klasa elitarna, koleś ubrany w 20-kilową stalową zbroję i uzbrojony w CKM MG 08/15 lub pistolet maszynowy Villar-Perosa, może otrzymać headshota, który zabierze mu tylko 15% HP. Jego słabością jest wolny bieg i brak możliwości założenie gazmaski. Najłatwiej go więc załatwić gazem lub przyjebać saperką pod żebra.
* '''Żołnierz z miotaczem ognia<ref>Fan Pyro z [[Team Fortress 2|TF]] 2</ref>''' - kolejny elite, zahartowany piroman ubrany w ognioodporny strój, maskę gazową i uzbrojony w miotacz płomieni, odporny na gaz i ogień. Przeciwko temu gościowi najskuteczniejszy jest bagnet pod żebra.
* '''Żołnierz z miotaczem ognia<ref>Fan Pyro z [[Team Fortress 2|TF]] 2</ref>''' kolejny elite, zahartowany piroman ubrany w ognioodporny strój, maskę gazową i uzbrojony w miotacz płomieni, odporny na gaz i ogień. Przeciwko temu gościowi najskuteczniejszy jest bagnet pod żebra.
* '''Łowca czołgów''' - klasa elitarna, zwana też "królem camperów", z racji tego, że aby móc używać jego wykurwistego, 1-hit-killowego karabinu Tankgewehr, trzeba strzelać z pozycji leżącej. T-gewehr potrafi zniszczyć czołg kilkoma strzałami, a piechotę zabija na jeden strzał. Oprócz tego tankhunter ma też dubeltówkę do samoobrony.
* '''Łowca czołgów''' klasa elitarna, zwana też ''królem camperów'', z racji tego, że aby móc używać jego wykurwistego, 1-hit-killowego karabinu Tankgewehr, trzeba strzelać z pozycji leżącej. T-gewehr potrafi zniszczyć czołg kilkoma strzałami, a piechotę zabija na jeden strzał. Oprócz tego tankhunter ma też dubeltówkę do samoobrony.
* '''Czyściciel okopów''' - ta klasa elitarna dotarła do gry wraz z francuskim DLC. Żołdak uzbrojony jedynie w ogromną pałkę i rewolwer, jego styl walki to tzw. ''zapierdalaing'', zwłaszcza że ta klasa ma szybszy sprint, jak po amfetaminie.
* '''Czyściciel okopów''' ta klasa elitarna dotarła do gry wraz z francuskim DLC. Żołdak uzbrojony jedynie w ogromną pałkę i rewolwer, jego styl walki to tzw. ''zapierdalaing'', zwłaszcza że ta klasa ma szybszy sprint, jak po amfetaminie.


== Bronie ==
== Bronie ==
Linia 28: Linia 28:


=== Pistolety maszynowe ===
=== Pistolety maszynowe ===
* '''MP18''' - niemieckie cudo, pierwszy dostępny PM. Nawet niezły.
* '''MP18''' niemieckie cudo, pierwszy dostępny PM. Nawet niezły.
* '''Automatico M1918''' - zajebiście szybkostrzelny włoski pm. Dobry w bliskim kontakcie, choć przez niektórych graczy uważany za noobski.
* '''Automatico M1918''' zajebiście szybkostrzelny włoski pm. Dobry w bliskim kontakcie, choć przez niektórych graczy uważany za noobski.
* '''Standschütze Hellriegel 1915''' - czy to pistolet maszynowy? Czy to CKM? Czy to ptak? Czy to samolot? Nie, to zajebiście mocny austro-węgierski prototyp o 60 nabojowym magazynku!
* '''Standschütze Hellriegel 1915''' czy to pistolet maszynowy? Czy to CKM? Czy to ptak? Czy to samolot? Nie, to zajebiście mocny austro-węgierski prototyp o 60 nabojowym magazynku!
* '''Ribeyrolles 1918''' - to nie pistolet maszynowy, tylko dość dobry francuski karabin szturmowy.
* '''Ribeyrolles 1918''' to nie pistolet maszynowy, tylko dość dobry francuski karabin szturmowy.
* '''Villar-Perosa''' - podręczny minigun wartownika, cudo techniki o dwóch (!) lufach i magazynkach (każdy po 25 kul). ZAJEBIŚCIE szybkostrzelny (1200 rpm), w bliskim kontakcie rozwala każdego. Magazynek opróżniamy w 2 sekundy.
* '''Villar-Perosa''' podręczny minigun wartownika, cudo techniki o dwóch (!) lufach i magazynkach (każdy po 25 kul). ZAJEBIŚCIE szybkostrzelny (1200 rpm), w bliskim kontakcie rozwala każdego. Magazynek opróżniamy w 2 sekundy.


===Strzelby===
===Strzelby===
* '''Model 10-A''' i '''Winchester M1897''' - pompki, zabójcze na bliski dystans. Ta pierwsza cieszy się większą popularnością.
* '''Model 10-A''' i '''Winchester M1897''' pompki, zabójcze na bliski dystans. Ta pierwsza cieszy się większą popularnością.
* '''12g Automatic''' i '''Sjögren Inertial''' - półautomaty, rzadko używane.
* '''12g Automatic''' i '''Sjögren Inertial''' półautomaty, rzadko używane.
* '''Model 1900''' - dubeltówka, dostępna w ruskim DLC dla testerów. Jeszcze niedostępna dla graczy.
* '''Model 1900''' dubeltówka, dostępna w ruskim DLC dla testerów. Jeszcze niedostępna dla graczy.


===Karabiny powtarzalne===
===Karabiny powtarzalne===
* '''SMLE MKIII''' - legendarny Lee-Enfield, pierwsza dostępna broń zwiadowcy. Spory damage, celność i 10 nabojowy magazynek robią swoje.
* '''SMLE MKIII''' legendarny Lee-Enfield, pierwsza dostępna broń zwiadowcy. Spory damage, celność i 10 nabojowy magazynek robią swoje.
* '''Gewehr 98''' - kolejna legenda, tym razem niemiecka. Dzięki świetnej celności jest najlepszą snajperką (choć w wersji piechoty też daje radę).
* '''Gewehr 98''' kolejna legenda, tym razem niemiecka. Dzięki świetnej celności jest najlepszą snajperką (choć w wersji piechoty też daje radę).
* '''Gewehr M.95''' - austro-węgierski karabin z zamkiem dwutaktowym, o zadziwiającej celności, szybkostrzelności i damage'u, dzięki czemu jest najlepszym karabinem piechoty.
* '''Gewehr M.95''' austro-węgierski karabin z zamkiem dwutaktowym, o zadziwiającej celności, szybkostrzelności i damage'u, dzięki czemu jest najlepszym karabinem piechoty.
* '''M1903 Springfield''' - amerykański karabin, druga najlepsza snajperka. Niestety, zamiast wersji piechoty dostajemy wersję eksperymentalną o 40 nabojowym magazynku, zasilaną nabojami pistoletowymi (!), którą ni chuja nie da się nikogo ustzelić.
* '''M1903 Springfield''' amerykański karabin, druga najlepsza snajperka. Niestety, zamiast wersji piechoty dostajemy wersję eksperymentalną o 40 nabojowym magazynku, zasilaną nabojami pistoletowymi (!), którą ni chuja nie da się nikogo ustzelić.
* '''Rosyjski 1895''' - licencyjna wersja amerykańskiego kowbojskiego karabinu dźwigniowego, domyślna broń kawalerii. Raczej średnio popularna.
* '''Rosyjski 1895''' licencyjna wersja amerykańskiego kowbojskiego karabinu dźwigniowego, domyślna broń kawalerii. Raczej średnio popularna.
* '''Martini-Henry''' - ostatni karabin do odblokowania, jednostrzałowy czarnoprochowiec. Po premierze gry zabijał na 1 hita. Potem go osłabiono. Obecnie znowu jest ulepszany. #MakeMartiniOPAgain
* '''Martini-Henry''' - ostatni karabin do odblokowania, jednostrzałowy czarnoprochowiec. Po premierze gry zabijał na 1 hita. Potem go osłabiono. Obecnie znowu jest ulepszany. ''#MakeMartiniOPAgain''
* '''Lebel 1886''' - francuski ośmiostrzałowiec. Stary, ale jary.
* '''Lebel 1886''' francuski ośmiostrzałowiec. Stary, ale jary.
* '''Mosin-Nagant M91''' - ruska legenda. Obecnie testowany przed premierą "W imię cara".
* '''Mosin-Nagant M91''' ruska legenda. Obecnie testowany przed premierą "W imię cara".
* '''Tankgewehr M1918''' - jednostzałowy karabin przeciwpancerny, używany przez łowcę czołgów. Zabija na jeden strzał, ale może być używany jedynie na dwójnogu.
* '''Tankgewehr M1918''' jednostrzałowy karabin przeciwpancerny, używany przez łowcę czołgów. Zabija na jeden strzał, ale może być używany jedynie na dwójnogu.


===Karabiny z samonapinaniem===
===Karabiny z samonapinaniem===
* '''Cei-Rigotti''' - pierwsza dostępna broń medyka. Jest tak dobra, że wielu graczy używa go nawet po odblokowaniu innych giwer.
* '''Cei-Rigotti''' pierwsza dostępna broń medyka. Jest tak dobra, że wielu graczy używa go nawet po odblokowaniu innych giwer.
* '''Mondragón''' - meksykański karabin, ulubiona broń [[Donald Trump|Trumpa]]. Też niezły.
* '''Mondragón''' meksykański karabin, ulubiona broń [[Donald Trump|Trumpa]]. Też niezły.
* '''Selbstlader M1916''' - ten niemiecki wybryk techniki ma aż 26 kul w magazynku, ale przez niską szybkostrzelność nie jest zbyt popularny.
* '''Selbstlader M1916''' - ten niemiecki wybryk techniki ma aż 26 kul w magazynku, ale przez niską szybkostrzelność nie jest zbyt popularny.
* '''M1907 SL''' - amerykański automat o 21 nabojowym magazynku. Spotykany częściej od Selbstladera.
* '''M1907 SL''' amerykański automat o 21 nabojowym magazynku. Spotykany częściej od Selbstladera.
* '''Autoloading 8''' - amerykański sztucer. Prawie nikt go nie używa, z racji małego magazynka (5 kul).
* '''Autoloading 8''' amerykański sztucer. Prawie nikt go nie używa, z racji małego magazynka (5 kul).
* '''Selbstlader 1906''' - zupełne przeciwieństwo M1916 - cholernie mały magazynek (5 kul) i wykurwista szybkostrzelność. Dla wielu graczy gra tą bronią stanowi osobne wyzwanie.
* '''Selbstlader 1906''' zupełne przeciwieństwo M1916 cholernie mały magazynek (5 kul) i wykurwista szybkostrzelność. Dla wielu graczy gra tą bronią stanowi osobne wyzwanie.
* '''RSC M1917''' - mały magazynek, niska szybkostrzelność, ale ogromny damage (jak snajperka).
* '''RSC M1917''' mały magazynek, niska szybkostrzelność, ale ogromny damage (jak snajperka).
* '''Automat Fiodorowa''' - ruski automat, jeszcze niedostępny.
* '''Automat Fiodorowa''' ruski automat, jeszcze niedostępny.


===Karabiny maszynowe===
===Karabiny maszynowe===
* '''KM Lewis''' - pierwszy dostępny KM. Dość popularny.
* '''KM Lewis''' pierwszy dostępny KM. Dość popularny.
* '''M1909 Benét-Mercié''' - broń wolna, ale stabilna. Dobra na dalsze dystanse.
* '''M1909 Benét-Mercié''' broń wolna, ale stabilna. Dobra na dalsze dystanse.
* '''KM Madsen''' - Duńczyk o 30 nabojowym magazynku, używany w roli karabinu szturmowego.
* '''KM Madsen''' Duńczyk o 30 nabojowym magazynku, używany w roli karabinu szturmowego.
* '''MG 15 nA''' - niemiecki KM o sporym magazynku (100 lub 200 sztuk, zależnie od wersji), świetny do przygważdżania. Jeden z popularniejszych.
* '''MG 15 nA''' niemiecki KM o sporym magazynku (100 lub 200 sztuk, zależnie od wersji), świetny do przygważdżania. Jeden z popularniejszych.
* '''BAR M1918''' - legendarny BAR, bardzo popularny.
* '''BAR M1918''' legendarny BAR, bardzo popularny.
* '''Huot Automatic Rifle''' - kanadyjski prototyp, bardzo rzadki.
* '''Huot Automatic Rifle''' kanadyjski prototyp, bardzo rzadki.
* '''Chauchat''' - KM o największym damage'u i sporej celności. Mimo małej szybkostrzelności jest bardzo popularny.
* '''Chauchat''' KM o największym damage'u i sporej celności. Mimo małej szybkostrzelności jest bardzo popularny.
* '''MG14/17''' - broń lotnicza o dużej szybkostrzelności. Jeszcze niedostępna dla graczy.
* '''MG14/17''' broń lotnicza o dużej szybkostrzelności. Jeszcze niedostępna dla graczy.
* '''MG 08/15''' - broń wartownika, niska szybkostrzelność, ale zajebiście duży magazynek (200 sztuk).
* '''MG 08/15''' broń wartownika, niska szybkostrzelność, ale zajebiście duży magazynek (200 sztuk).


===Broń krótka===
===Broń krótka===
* '''M1911''' - pierwszy dostępny pistolet, jeden z lepszych i najbardziej popularny.
* '''M1911''' pierwszy dostępny pistolet, jeden z lepszych i najbardziej popularny.
* '''Luger P08''' i '''Borchardt C93''' - niemieckie pistolety o podobnych mechanizmach. Ten pierwszy jest znacznie bardziej popularny.
* '''Luger P08''' i '''Borchardt C93''' niemieckie pistolety o podobnych mechanizmach. Ten pierwszy jest znacznie bardziej popularny.
* '''1903 Hammerless''', '''Taschenpistole M1914''' i '''Modello 1915''' - kompakty o małym damage'u. Mało popularne.
* '''1903 Hammerless''', '''Taschenpistole M1914''' i '''Modello 1915''' kompakty o małym damage'u. Mało popularne.
* '''Gasser M1870''' - austriacki rewolwer czarnoprochowy, jeden z lepszych.
* '''Gasser M1870''' austriacki rewolwer czarnoprochowy, jeden z lepszych.
* '''Rewolwer samopowtarzalny''' - EA nie było stać na licencję i tak nazwali słynnego Webleya. Bardzo dobra broń.
* '''Rewolwer samopowtarzalny''' EA nie było stać na licencję i tak nazwali słynnego Webley'a. Bardzo dobra broń.


== DLC ==
== DLC ==
W najbliższym czasie ma się pojawić DLC o wdzięcznej nieoficjalnej nazwie ''„Ucieczka [[Francja|żabojadów]]''. Właściwy tytuł dodatku to ''„Nie Przejdą”''. Dodatek ten jak (nieoficjalna) nazwa wskazuje, wprowadza do gry nową nację ''Ętęty'' – Francuzów.
W najbliższym czasie ma się pojawić DLC o wdzięcznej nieoficjalnej nazwie ''Ucieczka [[Francja|żabojadów]]''. Właściwy tytuł dodatku to ''Nie Przejdą''. Dodatek ten jak (nieoficjalna) nazwa wskazuje, wprowadza do gry nową nację ''Ętęty'' – Francuzów.


Do tego zapowiedziano dodatki z udziałem [[Rosjanie|bimberowców]]<ref>Z dumnie brzmiącą nazwą ''„W imię <del>[[Władimir Putin|Putina]]</del> Cara!''</ref>, naparzaniem na morzu, i dodatek o nazwie ''„Apokalipsa według Świętego Jana Ewangelisty”'', mający opowiadać o przeżyciach jednego z apostołów.
Do tego zapowiedziano dodatki z udziałem [[Rosjanie|bimberowców]]<ref>Z dumnie brzmiącą nazwą ''W imię <del>[[Władimir Putin|Putina]]</del> Cara!''</ref>, naparzaniem na morzu, i dodatek o nazwie ''Apokalipsa według Świętego Jana Ewangelisty'', mający opowiadać o przeżyciach jednego z apostołów.


== Dubbing ==
== Dubbing ==
Linia 90: Linia 90:
{{stub|gry}}
{{stub|gry}}


{{Gry komputerowe}}
{{FPS}}
[[Kategoria:Gry komputerowe]]
[[Kategoria:FPS]]

Wersja z 11:39, 12 lip 2017

Battlefield 1 (pol. jedno pole walki) – pierwsza ostatnia odsłona z serii Battlefield, wydana przez elektroniczną sztukę, a wyprodukowana przez słynne studio Cyfrowe Iluzje Kreatywnej Rozrywki.

Historia powstania gry

DICE długo zastanawiało się jaką wydać kolejną dobrą strzelaninę. Na swoim koncie mieli już prawie wszystko: drugą wojnę światową, zimną wojnę, gorącą wojnę, walki w kosmosie, współcześnie, w przeszłości i w przyszłości. Ba, nawet zrobili zabawę grę w policjantów i złodziei (którą de facto bezczelnie zerżnęli z np. gry PayDay). Dlatego też DICE przez długi okres czasu zastanawiało się w jakich realiach osadzić najnowszą część Battlefield-a, a w tym samym czasie gracze umierali z nudów ciekawości. Aby zaskoczyć opinię publiczną oraz konkurencję, najnowszemu Batlefieldowi dodano numerek 1 (słownie: jeden), aby żôdyn nie domyślił się o czym może być ta gra. Gra została wydana w 2016 roku na PieCe osobiste, Jednego Boksa 365, GrajStację 4 oraz na żaden inny sprzęt czy konsolę[1].

Kampania

Jest to pierwszy Battlefield od dłuższego czasu w którym w kampanii coś nic się nie popsuło. Jednak aby mocno nie przywiązywać gracza do głównego protagonisty[2] EA wymyśliło, że kampania zostanie podzielona na kilka etapów, a w każdym z nich będzie uczestniczyć inny wojak z innego kraju. Ba, w pewnym momencie da się nawet grać kobietą (sic!) i strzelać do wrogów płci przeciwnej – feministki powinny być zadowolone.

Multiplayer

Pomimo zmiany scenerii gra opiera się na tej samej mechanice co poprzednie odsłony, czyli na wyzywaniu od nobów i obrażaniu matek na czacie strzelaniu do wirtualnych żołnierzyków oraz przejmowaniu punktów kontroli celnej kontrolnych na mapie. DICE starało się za wszelką cenę zadbać o realizm rozgrywki, dlatego gracze głównie strzelają do siebie za pomocą karabinów powtarzalnych (ale tylko snajperzy korzystają z tej broni) oraz pistoletów maszynowych czy innych giwer używanych przez pozostałe klasy. Pomimo niewielkich różnic pomiędzy ostatnimi odsłonami serii, pojawia się kilka zmian – jest to pierwszy Battlefield, w którym da się ujeżdżać konia, a pod koniec meczu drużyna przegrywająca może przyzwać na pole walki zespół muzyczny: Led Zeppelin[3] lub Behemoth[4], w zależności od mapy na której toczy się walka.

Klasy postaci

W multiplayerze Battlefielda 1 występują cztery główne klasy postaci, trzy klasy pojazdowe i cztery elitarne:

  • Zwiadowca (znany szerzej jako camper snajper) – cały dzień przesiaduje w krzakach, licząc na to, że uda mu się zrobić „no-scoepe” z odległości 300 metrów. W tej odsłonie ich położenie zdradza światło odbijające się w lunecie, a nie – jak w poprzednich częściach serii – świecąca latarka czy laser, który snajper zapomniał wyłączyć;
  • Medyk – najmniej użyteczna klasa. Główną przyczyną jest to, że polegli gracze nie chcą uzyskać pomocy od pobliskich medyków, ponieważ zapamiętale biją rękami w klawiaturę (przeważnie spację) ze złości, co powoduje szybszy zgon, a zarazem szybsze odrodzenie gracza, więc zanim medyk zdąży podbiec do rannego, ten odrodzi się w zupełnie innym miejscu bez jego pomocy. Co ciekawe, po stronie Wielkiej Brytanii medykami są rdzenni mieszkańcy Anglii, czyli Hindusi;
  • Wsparcie – klasa znana z poprzednich odsłon. Jej celem jest pomaganie drużynie przez rzucanie skrzynek ze skinami z dodatkową amunicją. Przeciwników eliminują za pomocą (wcale nie) lekkiego karabinu maszynowego;
  • Szturmowiec – ich zadaniem jest niszczenie wrogich pojazdów pancernych za pomocą różnych zabawek (których nie posiadają w początkowej fazie gry, dlatego muszą tłuc wrogie tanki gołymi pięściami w pancerz, powodując ból głowy u kierowców tych maszyn).
  • Czołgista – klasa, którą otrzymujemy po odrodzeniu się w czołgu lub ciężarówce pancernej. Za sterami tanka czyni cuda, po wyjściu z pojazdu często ginie od 2 kul (mniej HP) a do tego uzbrojony jest jedynie w pistolet z przedłużoną lufą i kolbą.
  • Pilot – uzbrojenie i przeznaczenie podobne do czołgisty, tyle że za sterami dwupłatowca.
  • Kawalerzysta – stajemy się nim po odrodzeniu się na koniu. Przeciwieństwo czołgisty i pilota - ma metalowy pancerz (150% HP), kowbojski karabinek dźwigniowy i szablę o sporym damage'u. Klasa dobra do killstreaków.
  • Wartownik – klasa elitarna, koleś ubrany w 20-kilową stalową zbroję i uzbrojony w CKM MG 08/15 lub pistolet maszynowy Villar-Perosa, może otrzymać headshota, który zabierze mu tylko 15% HP. Jego słabością jest wolny bieg i brak możliwości założenie gazmaski. Najłatwiej go więc załatwić gazem lub przyjebać saperką pod żebra.
  • Żołnierz z miotaczem ognia[5] – kolejny elite, zahartowany piroman ubrany w ognioodporny strój, maskę gazową i uzbrojony w miotacz płomieni, odporny na gaz i ogień. Przeciwko temu gościowi najskuteczniejszy jest bagnet pod żebra.
  • Łowca czołgów – klasa elitarna, zwana też królem camperów, z racji tego, że aby móc używać jego wykurwistego, 1-hit-killowego karabinu Tankgewehr, trzeba strzelać z pozycji leżącej. T-gewehr potrafi zniszczyć czołg kilkoma strzałami, a piechotę zabija na jeden strzał. Oprócz tego tankhunter ma też dubeltówkę do samoobrony.
  • Czyściciel okopów – ta klasa elitarna dotarła do gry wraz z francuskim DLC. Żołdak uzbrojony jedynie w ogromną pałkę i rewolwer, jego styl walki to tzw. zapierdalaing, zwłaszcza że ta klasa ma szybszy sprint, jak po amfetaminie.

Bronie

Wbrew obiegowej opinii, w trakcie pierwszej wojny światowej, ludzie nie naparzali się maczugami[6] i naostrzonymi patykami, tylko prawdziwymi broniami. Można je kupować za Obligacje Wojenne, które otrzymujemy za awansowanie na wyższy poziom. Każda z broni głównych występuje w 3 wariantach, minimalnie modyfikujących poszczególne parametry.

Pistolety maszynowe

  • MP18 – niemieckie cudo, pierwszy dostępny PM. Nawet niezły.
  • Automatico M1918 – zajebiście szybkostrzelny włoski pm. Dobry w bliskim kontakcie, choć przez niektórych graczy uważany za noobski.
  • Standschütze Hellriegel 1915 – czy to pistolet maszynowy? Czy to CKM? Czy to ptak? Czy to samolot? Nie, to zajebiście mocny austro-węgierski prototyp o 60 nabojowym magazynku!
  • Ribeyrolles 1918 – to nie pistolet maszynowy, tylko dość dobry francuski karabin szturmowy.
  • Villar-Perosa – podręczny minigun wartownika, cudo techniki o dwóch (!) lufach i magazynkach (każdy po 25 kul). ZAJEBIŚCIE szybkostrzelny (1200 rpm), w bliskim kontakcie rozwala każdego. Magazynek opróżniamy w 2 sekundy.

Strzelby

  • Model 10-A i Winchester M1897 – pompki, zabójcze na bliski dystans. Ta pierwsza cieszy się większą popularnością.
  • 12g Automatic i Sjögren Inertial – półautomaty, rzadko używane.
  • Model 1900 – dubeltówka, dostępna w ruskim DLC dla testerów. Jeszcze niedostępna dla graczy.

Karabiny powtarzalne

  • SMLE MKIII – legendarny Lee-Enfield, pierwsza dostępna broń zwiadowcy. Spory damage, celność i 10 nabojowy magazynek robią swoje.
  • Gewehr 98 – kolejna legenda, tym razem niemiecka. Dzięki świetnej celności jest najlepszą snajperką (choć w wersji piechoty też daje radę).
  • Gewehr M.95 – austro-węgierski karabin z zamkiem dwutaktowym, o zadziwiającej celności, szybkostrzelności i damage'u, dzięki czemu jest najlepszym karabinem piechoty.
  • M1903 Springfield – amerykański karabin, druga najlepsza snajperka. Niestety, zamiast wersji piechoty dostajemy wersję eksperymentalną o 40 nabojowym magazynku, zasilaną nabojami pistoletowymi (!), którą ni chuja nie da się nikogo ustzelić.
  • Rosyjski 1895 – licencyjna wersja amerykańskiego kowbojskiego karabinu dźwigniowego, domyślna broń kawalerii. Raczej średnio popularna.
  • Martini-Henry - ostatni karabin do odblokowania, jednostrzałowy czarnoprochowiec. Po premierze gry zabijał na 1 hita. Potem go osłabiono. Obecnie znowu jest ulepszany. #MakeMartiniOPAgain
  • Lebel 1886 – francuski ośmiostrzałowiec. Stary, ale jary.
  • Mosin-Nagant M91 – ruska legenda. Obecnie testowany przed premierą "W imię cara".
  • Tankgewehr M1918 – jednostrzałowy karabin przeciwpancerny, używany przez łowcę czołgów. Zabija na jeden strzał, ale może być używany jedynie na dwójnogu.

Karabiny z samonapinaniem

  • Cei-Rigotti – pierwsza dostępna broń medyka. Jest tak dobra, że wielu graczy używa go nawet po odblokowaniu innych giwer.
  • Mondragón – meksykański karabin, ulubiona broń Trumpa. Też niezły.
  • Selbstlader M1916 - ten niemiecki wybryk techniki ma aż 26 kul w magazynku, ale przez niską szybkostrzelność nie jest zbyt popularny.
  • M1907 SL – amerykański automat o 21 nabojowym magazynku. Spotykany częściej od Selbstladera.
  • Autoloading 8 – amerykański sztucer. Prawie nikt go nie używa, z racji małego magazynka (5 kul).
  • Selbstlader 1906 – zupełne przeciwieństwo M1916 – cholernie mały magazynek (5 kul) i wykurwista szybkostrzelność. Dla wielu graczy gra tą bronią stanowi osobne wyzwanie.
  • RSC M1917 – mały magazynek, niska szybkostrzelność, ale ogromny damage (jak snajperka).
  • Automat Fiodorowa – ruski automat, jeszcze niedostępny.

Karabiny maszynowe

  • KM Lewis – pierwszy dostępny KM. Dość popularny.
  • M1909 Benét-Mercié – broń wolna, ale stabilna. Dobra na dalsze dystanse.
  • KM Madsen – Duńczyk o 30 nabojowym magazynku, używany w roli karabinu szturmowego.
  • MG 15 nA – niemiecki KM o sporym magazynku (100 lub 200 sztuk, zależnie od wersji), świetny do przygważdżania. Jeden z popularniejszych.
  • BAR M1918 – legendarny BAR, bardzo popularny.
  • Huot Automatic Rifle – kanadyjski prototyp, bardzo rzadki.
  • Chauchat – KM o największym damage'u i sporej celności. Mimo małej szybkostrzelności jest bardzo popularny.
  • MG14/17 – broń lotnicza o dużej szybkostrzelności. Jeszcze niedostępna dla graczy.
  • MG 08/15 – broń wartownika, niska szybkostrzelność, ale zajebiście duży magazynek (200 sztuk).

Broń krótka

  • M1911 – pierwszy dostępny pistolet, jeden z lepszych i najbardziej popularny.
  • Luger P08 i Borchardt C93 – niemieckie pistolety o podobnych mechanizmach. Ten pierwszy jest znacznie bardziej popularny.
  • 1903 Hammerless, Taschenpistole M1914 i Modello 1915 – kompakty o małym damage'u. Mało popularne.
  • Gasser M1870 – austriacki rewolwer czarnoprochowy, jeden z lepszych.
  • Rewolwer samopowtarzalny – EA nie było stać na licencję i tak nazwali słynnego Webley'a. Bardzo dobra broń.

DLC

W najbliższym czasie ma się pojawić DLC o wdzięcznej nieoficjalnej nazwie Ucieczka żabojadów. Właściwy tytuł dodatku to Nie Przejdą. Dodatek ten jak (nieoficjalna) nazwa wskazuje, wprowadza do gry nową nację Ętęty – Francuzów.

Do tego zapowiedziano dodatki z udziałem bimberowców[7], naparzaniem na morzu, i dodatek o nazwie Apokalipsa według Świętego Jana Ewangelisty, mający opowiadać o przeżyciach jednego z apostołów.

Dubbing

Cała gra jest w pełni profesjonalnie spolonizowana[potrzebne źródło], niestety jak zwykle zabrakło właściwego polskiego aktora na właściwym miejscu[8].

Przypisy

  1. Nasi fachowcy już się zajmują tworzeniem specjalnego porta na NonStation 3
  2. Trudne słowo prawda?
  3. Sterowiec
  4. Złoty pancerny pociąg
  5. Fan Pyro z TF 2
  6. Chociaż wciąż jest taka możliwość
  7. Z dumnie brzmiącą nazwą W imię Putina Cara!
  8. http://www.gamezilla.pl/newsy/2010/6/cezary-pazura-podlozy-glos-w-battlefield-bad-company-2


Crystal Clear device joystick.png To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny gier. Jeśli umiesz grać nie tylko na nerwach – rozbuduj go.