Krzyż Wielkopolski: Różnice pomiędzy wersjami
M (→Zobacz też: podmiana szablonu) |
(Bardzo ważna informacja o osobistości, która nadała miastu prawa miejskie.) Znaczniki: edytor wizualny zrewertowane |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
== Historia == |
== Historia == |
||
Do XIX wieku Krzyż Wielkopolski był [[zadupie|zadupiem]] – gęsta <del>wódka</del> puszcza, obrośnięta 10-metrową trawą. W 1850 roku powstała tam linia osiedlowa, składająca się z samych [[tor (kolejnictwo)|torów]]. Następnie powstała tam [[stacja kolejowa]], a później postanowiono, że zmieni się nazwę odległej o kilka metrów wsi z Łokacz na Krzyż, prawdopodobnie dlatego, że w pobliżu tej stacji [[pociąg]]i najzwyczajniej w świecie się wykolejały i wpadały w tzw. [[bagno]]. Potem zbudowano kolejne dwie wsie o nazwie Łokacz. Przez cały czas od tego okresu Krzyż jest uzależniony od [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]. Miasto słynie też ze swoich [[tartak|tartaków]] utworzonych na początku XX wieku, w których nie tylko przerabia się drewno, ale także [[człowiek|ludzi]] – z pełnosprawnych na niepełnosprawnych. |
Do XIX wieku Krzyż Wielkopolski był [[zadupie|zadupiem]] – gęsta <del>wódka</del> puszcza, obrośnięta 10-metrową trawą. W 1850 roku powstała tam linia osiedlowa, składająca się z samych [[tor (kolejnictwo)|torów]]. Następnie powstała tam [[stacja kolejowa]], a później postanowiono, że zmieni się nazwę odległej o kilka metrów wsi z Łokacz na Krzyż, prawdopodobnie dlatego, że w pobliżu tej stacji [[pociąg]]i najzwyczajniej w świecie się wykolejały i wpadały w tzw. [[bagno]]. Potem zbudowano kolejne dwie wsie o nazwie Łokacz. Przez cały czas od tego okresu Krzyż jest uzależniony od [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]. Miasto słynie też ze swoich [[tartak|tartaków]] utworzonych na początku XX wieku, w których nie tylko przerabia się drewno, ale także [[człowiek|ludzi]] – z pełnosprawnych na niepełnosprawnych. |
||
Prawa miejskie Krzyż, a właściwie Kreuz, dostał w 1936 roku i starannie fakt ten ukrywa, ponieważ nietrudno obliczyć, że nadał mu je [[Adolf Hitler]]. |
|||
== Powierzchnia i ludność == |
== Powierzchnia i ludność == |
Wersja z 19:49, 14 cze 2023
Krzyż Wielkopolski – miasto położone w północno-zachodniej części Wielkopolski, odcięte od reszty świata dwiema rzekami:
- Drawą, która z roku na rok traci klasy czystości,
- oraz Notecią, która już dawno nie jest brana pod uwagę jeśli chodzi o czystość.
Historia
Do XIX wieku Krzyż Wielkopolski był zadupiem – gęsta wódka puszcza, obrośnięta 10-metrową trawą. W 1850 roku powstała tam linia osiedlowa, składająca się z samych torów. Następnie powstała tam stacja kolejowa, a później postanowiono, że zmieni się nazwę odległej o kilka metrów wsi z Łokacz na Krzyż, prawdopodobnie dlatego, że w pobliżu tej stacji pociągi najzwyczajniej w świecie się wykolejały i wpadały w tzw. bagno. Potem zbudowano kolejne dwie wsie o nazwie Łokacz. Przez cały czas od tego okresu Krzyż jest uzależniony od PKP. Miasto słynie też ze swoich tartaków utworzonych na początku XX wieku, w których nie tylko przerabia się drewno, ale także ludzi – z pełnosprawnych na niepełnosprawnych.
Prawa miejskie Krzyż, a właściwie Kreuz, dostał w 1936 roku i starannie fakt ten ukrywa, ponieważ nietrudno obliczyć, że nadał mu je Adolf Hitler.
Powierzchnia i ludność
Gmina Krzyż Wielkopolski ma powierzchnię 174,50 km², z czego 10 km² zajmuje krater po wściekłości PKP. W samym mieście mieszka 6,5 tys. ludzi. Władze Krzyża próbują sprowadzić do gminy kolejne 7 tys., ale ludzie po zobaczeniu kratera nie chcą myśleć o niczym innym, jak o powrocie do domu (bynajmniej nie koleją).