Wiedźmin (postać): Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Wiedźmin''' - znany z twórczości towarzysza [[Andrzej Sapkowski|Andrzeja Sapkowskiego]] potwór, którego rodzą mrożące ludowi prostemu krew w żyłach rytuały, wykonywane w czeluściach siedliska wszelakiego zła - wielkiej kupy gruzów o mianie [[Kaer Morhen]], nazywanej także dla zmyłki Warownią Starego Morza. |
'''Wiedźmin''' - znany z twórczości towarzysza [[Andrzej Sapkowski|Andrzeja Sapkowskiego]] potwór, którego rodzą mrożące ludowi prostemu krew w żyłach rytuały, wykonywane w czeluściach siedliska wszelakiego zła - wielkiej kupy gruzów o mianie [[Kaer Morhen]], nazywanej także dla zmyłki Warownią Starego Morza. |
||
Wiedźmin, przez lud prosty Wiedźmakiem zwany, ma to do siebie, że zdolnościami wykracza poza ludzkie możliwości. Takie zdolności to między innymi: |
Wiedźmin, przez lud prosty Wiedźmakiem lub parszywym odmieńcem zwany, ma to do siebie, że zdolnościami wykracza poza ludzkie możliwości. Takie zdolności to między innymi: |
||
* Robienie wielkich oczu niczym kot ze [[Shrek]]a, tudzież wąskich jak latarnia uliczna; |
* Robienie wielkich oczu niczym kot ze [[Shrek]]a, tudzież wąskich jak latarnia uliczna; |
||
* Miotanie pseudoczarami, [[Znak]]ami zwanymi, które mają z prawdziwą magią tylko tyle wspólnego, że też im towarzyszą rozmaite efekty specjalne; |
* Miotanie pseudoczarami, [[Znak]]ami zwanymi, które mają z prawdziwą magią tylko tyle wspólnego, że też im towarzyszą rozmaite efekty specjalne; |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
* Vilgefortz - chyba największy skur****n w całym pięcioksiągu, oszukał cały cech czarnoksięski i zaszył się w zamku by eksperymentować wyrywając laskom łożyska |
* Vilgefortz - chyba największy skur****n w całym pięcioksiągu, oszukał cały cech czarnoksięski i zaszył się w zamku by eksperymentować wyrywając laskom łożyska |
||
* Yennefer - ostatnia dupa Geralta |
* Yennefer - ostatnia dupa Geralta |
||
== Wiedźmini dziś == |
|||
Jak wiadomo, dzisiaj wiedźminów już nie ma. Z tego też powodu na świecie zalęgło się wiele potworów, często znacznie groźniejszych niż strzygi czy wiwerny. Po miastach bezkarnie chodzą różne odrażające istoty, na których współczesny wiedźmin mógłby nieźle zarobić. Do najgroźniejszych należą [[skinhead|skini]] i [[dres|dresiarze]], lub [[metalowiec|metale]] i [[punk|punkowcy]]. W zależności, po czyjej stronie stanie współczesny wiedźmin, tych będzie musiał posyłać na [[śmierć|drugą stronę]]. Wiedźmin może również zachować neutralność, musi wtedy zabijać wszystkie wyżej wymienione potwory i współpracować z [[policja|policją]] |
|||
[[Kategoria:Postacie fikcyjne|{{PAGENAME}}]] |
[[Kategoria:Postacie fikcyjne|{{PAGENAME}}]] |
Wersja z 16:48, 1 lis 2008
Wiedźmin - znany z twórczości towarzysza Andrzeja Sapkowskiego potwór, którego rodzą mrożące ludowi prostemu krew w żyłach rytuały, wykonywane w czeluściach siedliska wszelakiego zła - wielkiej kupy gruzów o mianie Kaer Morhen, nazywanej także dla zmyłki Warownią Starego Morza.
Wiedźmin, przez lud prosty Wiedźmakiem lub parszywym odmieńcem zwany, ma to do siebie, że zdolnościami wykracza poza ludzkie możliwości. Takie zdolności to między innymi:
- Robienie wielkich oczu niczym kot ze Shreka, tudzież wąskich jak latarnia uliczna;
- Miotanie pseudoczarami, Znakami zwanymi, które mają z prawdziwą magią tylko tyle wspólnego, że też im towarzyszą rozmaite efekty specjalne;
- Widzenie w ciemności, co ma m.in. nie doprowadzać do krępujących sytuacji, gdy się wkłada koszulę na lewą stronę;
- Rozwalanie potworów przy pomocy dwóch typów oręża - stalowego i srebrnego, zakupionego w Empiku z wyprzedaży;
- Sporządzanie eliksirów, które Wiedźminom zwiększają jeszcze bardziej ich zdolności, a u zwykłych ludzi powodują silne odruchy wymiotne;
- Rozpoznawanie ziół, by wiedzieć które to doskonałe afrodyzjaki, a które powodują sraczkę;
- Skakanie z dużych wysokości bez uszczerbku na zdrowiu, przydatne, gdy chce się komuś znienacka skoczyć na plecy i pojeździć na barana.
Takich zdolności jest pewnie więcej, ale nie podajemy ich w obawie, że przyjdzie jakiś wkurzony Wiedźmin i zrobi nam jesień średniowiecza.
Głównym celem Wiedźminów jest przybywanie znienacka, odbieranie zlecenia na zarżnięcie z zimną krwią jakiegoś zacofanego potwora, który najwyraźniej nie przeszedł na modną obecnie dietę bezmięsną, a następnie odebranie zapłaty, najczęściej swego zleceniodawcę puszczając z torbami; Plus zatrzymanie się jeszcze na zaszczycenie swą obecnością dziewki będącej córką zleceniodawcy, o ile oczywiście takową on ma.
Uniwersum, w którym funkcjonują wiedźmini, bardzo łatwo rozpoznać - jest to świat, w którym wszyscy klną jak szewc, wszyscy mieszkają w wielkiej wsi, nikt się nie myje i każdy, już od dziecka, wie jak chędożyć. Za wiele opowiadań z tej scenerii Sapkowski wygrał popularną Nagrodę Zajdla.
Bohaterowie
- Geralt - główny bohater sagi i opowiadań. Chędoży wszyskie czarodziejki i nie tylko. Mimo niespecjalnej aparycji, każda o nim marzy.
- Vesemir - ojciec chrzestny wszystkich pozostałych przy życiu wiedźminów. Ciągle siedzi w Kaer Morhen. Jest wielkim fanem wszelkiego rodzaju parad. Wielce smuci się gdy żadnej nie może obejrzeć. Często słychac jego narzekania, ze "Nie było parady"
- Lambert
- Coen
- Eskel
- Jaskier zwany Hrabią Julianem - wierny druh Geralta i niespotykany kurwiarz, mimo podobienstwa do Zbigniewa Zamachowskiego potrafi wyrwac każdą białogłowę
- Ciri zwana Falką - dziecko przeznaczenia, przybrana córka Geralta i Yennefer podróżująca w czasie i przestrzeni i szmuglująca co popadnie, nawet zarazę Catrionę. Córką Pawetty Buzkówny i Emhyr var Emreisa Jeża Imperatora Nilfgaardu.
- Emhyr var Emreis - pedofil, który chciał wychędożyć własną córkę. W dawnych czasach transformował się w jeża, by zaczeto zwracać na niego uwagę
- Vilgefortz - chyba największy skur****n w całym pięcioksiągu, oszukał cały cech czarnoksięski i zaszył się w zamku by eksperymentować wyrywając laskom łożyska
- Yennefer - ostatnia dupa Geralta
Wiedźmini dziś
Jak wiadomo, dzisiaj wiedźminów już nie ma. Z tego też powodu na świecie zalęgło się wiele potworów, często znacznie groźniejszych niż strzygi czy wiwerny. Po miastach bezkarnie chodzą różne odrażające istoty, na których współczesny wiedźmin mógłby nieźle zarobić. Do najgroźniejszych należą skini i dresiarze, lub metale i punkowcy. W zależności, po czyjej stronie stanie współczesny wiedźmin, tych będzie musiał posyłać na drugą stronę. Wiedźmin może również zachować neutralność, musi wtedy zabijać wszystkie wyżej wymienione potwory i współpracować z policją