Tramwaje w Krakowie: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(→Zwykłe) |
(→Zwykłe) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
* '''9''' – jeśli nie masz ochoty przemierzać całego miasta i tłuc się 80 minut przez 35 przystanków (20 kilometrów) to dobrze radzimy – omijaj tą linię. Jedynym plusem jest wysoka podłoga (stopiątki), przez co babcie komunikacyjne mają doń utrudniony dostęp. Kursuje na trasie Bieżanów Nowy – Mistrzejowice. |
* '''9''' – jeśli nie masz ochoty przemierzać całego miasta i tłuc się 80 minut przez 35 przystanków (20 kilometrów) to dobrze radzimy – omijaj tą linię. Jedynym plusem jest wysoka podłoga (stopiątki), przez co babcie komunikacyjne mają doń utrudniony dostęp. Kursuje na trasie Bieżanów Nowy – Mistrzejowice. |
||
* '''10''' – jeżeli masz zamiar wsiąść do dziesiątki, a widzisz oznakowany tym numerem niskopodłogowy tramwaj, w którym nie śmierdzi moczem, to prawdopodobnie znalazłeś się w roku 2012 lub średniowiecznej Albanii. Kursuje na trasie Osiedle Piastów – Łagiewniki. |
* '''10''' – jeżeli masz zamiar wsiąść do dziesiątki, a widzisz oznakowany tym numerem niskopodłogowy tramwaj, w którym nie śmierdzi moczem, to prawdopodobnie znalazłeś się w roku 2012 lub średniowiecznej Albanii. Kursuje na trasie Osiedle Piastów – Łagiewniki. |
||
* '''11''' – linia cmentarna z Łagiewnik na |
* '''11''' – linia cmentarna z Łagiewnik na Mały Płaszów. Jeżdżą na niej stare gruchoty (fachowo [[Düwag GT|Düwag GT6]] i Lohner E1). Kolejne potwierdzenie wcielanej w życie dewizy MPK „nie ważne jak, ważne za ile”. |
||
* '''12''' – szczytówka służąca mieszkańcom Bronowic do podjechania do zachodnich drzwi Galerii Krakowskiej, skąd mają bezpośredni wjazd na [[McDonald's|McDonalds'a]] i [[KFC]]. |
* '''12''' – szczytówka służąca mieszkańcom Bronowic do podjechania do zachodnich drzwi Galerii Krakowskiej, skąd mają bezpośredni wjazd na [[McDonald's|McDonalds'a]] i [[KFC]]. |
||
* '''13''' – kolejny tramwaj wyróżniony trójskładem stopiątek. Poza tym brud, smród, ubóstwo i menele. Jeździ na trasie Bieżanów Nowy – Bronowice Małe. |
* '''13''' – kolejny tramwaj wyróżniony trójskładem stopiątek. Poza tym brud, smród, ubóstwo i menele. Jeździ na trasie Bieżanów Nowy – Bronowice Małe. |
Wersja z 14:58, 7 sty 2011
Linie tramwajowe w Krakowie – sieć lokomotyw, kursujących w Grodzie Kraka.
Charakterystyka ogólna
Ogólnie rzecz biorąc, MPK pod względem taboru autobusowego postarało się i w Grodzie Kraka nie kursuje żaden autobus wysokopodłogowy kursuje tylko 28 na ponad 500 autobusów niskopodłogowych. Sieć tramwajowa zaś to (oprócz Łodzi, Warszawy, Wrocławia, GOP-u, Poznania i Szczecina) najgorszy system tramwajów w Polsce...
Spis
Zwykłe
- 1 – tasiemiec, łączący Wzgórza Krzesławickie z Salwatorem. Mieszkańcy, którzy z niej korzystają zostali ukarani najgorszymi tramwajami, jakie kiedykolwiek wyprodukowano – SGP/Lohner E1 z doczepkami C3.
- 2 – linia z Salwatora na Cmentarz Rakowicki. Największy odsetek podstarzałych pasażerek i pasażerów. Żeby ułatwić im ekspansję na siedzenia wsadzili na tą linię niskopodłogowe Bombki i Man N8S.
- 3 – kolejny tasiemiec, przemierzający 3/4 miasta (Bieżanów Nowy – Krowodrza) zbierając po drodze typowych mieszkańców Krakowa. W większości jeżdżą na nim niskopodłogowe Bombki, ale zdarzy się i stopiątka. Brud.
- 4 – kursuje na trasie Bronowice Małe – Wzgórza Krzesławickie. Jedna z najbardziej wyróżnionych nowohuckich linii. Na większości z nich jeżdżą składy stopiątek, Man GT6 lub Lohner E1. A na czwórce... trójskłady stopiątek. Wow! Rano oblegana przez bezrobotnych jadących do Urzędu Pracy. Wieczorem zaś można nań spotkać hordy dzikich meneli ze Stoków i Wzgórz.
- 5 – po ostatniej zmianie trasy, linia ta stała się ewenementem na skalę lokalną. Po raz pierwszy na tory Nowej Huty skierowano niskopodłogowe pojazdy (ze względu na puszczenie jej przez tunel KST. Niestety MPK nie doceniło łatwopalnych możliwości stopiątek) by zachować się jak przystało na Nową Hutę, normalny tabor to Bombardiery dla ubogich. Nieliczni świadkowie mówią o Bombardierach w święta.
- 6 – reprezentacyjna, doskonała, wspaniała i nieskalana brudasami linia jadąca z reprezentacyjnego, doskonałego, wspaniałego i nieskalanego brudasami Kurdwanowa na Salwator, o którym wyrazić się tak nie można...
- 7 – w 2009 roku linia zrobiła wielki comeback na zmienionej trasie. Jeździ na oczywiście reprezentacyjny, doskonały itp., itd. Kurdwanów z niedawno wyremontowanego Dworca Towarowego. Fakt, że na torowisko na ulicy Długiej nie powinno się wpuszczać żadnych tramwajów (a już zwłaszcza Bombek) ale w Krakowie nikogo to nie obchodzi.
- 8 – kolejna długa, reprezentacyjna linia kursująca z Borku Fałęckiego do Bronowic obsługiwana przez Bombardiery. Czasem nie śmierdzi.
- 9 – jeśli nie masz ochoty przemierzać całego miasta i tłuc się 80 minut przez 35 przystanków (20 kilometrów) to dobrze radzimy – omijaj tą linię. Jedynym plusem jest wysoka podłoga (stopiątki), przez co babcie komunikacyjne mają doń utrudniony dostęp. Kursuje na trasie Bieżanów Nowy – Mistrzejowice.
- 10 – jeżeli masz zamiar wsiąść do dziesiątki, a widzisz oznakowany tym numerem niskopodłogowy tramwaj, w którym nie śmierdzi moczem, to prawdopodobnie znalazłeś się w roku 2012 lub średniowiecznej Albanii. Kursuje na trasie Osiedle Piastów – Łagiewniki.
- 11 – linia cmentarna z Łagiewnik na Mały Płaszów. Jeżdżą na niej stare gruchoty (fachowo Düwag GT6 i Lohner E1). Kolejne potwierdzenie wcielanej w życie dewizy MPK „nie ważne jak, ważne za ile”.
- 12 – szczytówka służąca mieszkańcom Bronowic do podjechania do zachodnich drzwi Galerii Krakowskiej, skąd mają bezpośredni wjazd na McDonalds'a i KFC.
- 13 – kolejny tramwaj wyróżniony trójskładem stopiątek. Poza tym brud, smród, ubóstwo i menele. Jeździ na trasie Bieżanów Nowy – Bronowice Małe.
- 14 – jedna z najdłuższych linii, zaprojektowana tak, aby wykonać kółko tam, gdzie można jechać prosto. Jest upośledzona taborowo, gdyż złośliwcy z MPK wrzucili na nią niemalże same Wietnamczyki/Wiedeńczyki/Ten pierny klekot (używane zamiennie przez mieszkańców Krakowa) – SGP/Lohner E1. Na przejazd pasażerowie biorą prowiant, a krewni pozdrawiają ich na przystanku machając zasmarkanymi od płaczu chusteczkami, gdyż przejazd trwa kilka dni, co w połowie powoduje torowisko, a w połowie dupny tramwaj – jeździ po szynach gładko jak tafla wody w szklance, trzymanej przez dziadka chorego na Parkinsona tańczącego lambadę i próbującego ściągnąć płonące spodnie. Na początku 2010 zyskała mimowolnie status emo, gdyż została oficjalnie pocięta. Jej część jak feniks z popiołów powróciła i stworzyła szczytową 41.
- 15 – baaaardzo długa linia. Jeździ z Cichego Kącika do Pleszowa. Ten pierwszy to spokojne zadupie przy Błoniach, na którym z reguły można przejść się nocą z szalikiem Legii Warszawa, zaś Pleszów to osiedle za nowohuckim kombinatem, gdzie można w południe dostać wpierdol „za damski chuj”.
- 16 – specyficznie nowohucka linia kursująca z Mistrzejowic do Walcowni. Kursują na niej Norymbergi (Düwagi GT6) i Wiedeńczyki (Lohnery E1). Z reguły poruszają się nią menele i uczniowie nowohuckich liceów w strojach ludowych. Twarde, drewniane siedzenia powodują, że pasażerowie po powstaniu trzymają się za dupy.
- 17 – onegdaj kursowała na trzy pętle: Osiedle Piastów – Kopiec Wandy – Walcownia, przez co była bardzo specyficzną, nowohucką linią. Nigdy nie przewidziałeś, jaki tramwaj się na niej pojawi, wczoraj stopiątka, dzisiaj Norymberga a jutro tramwaj konny...
- 18 – kursuje na trasie Cichy Kącik – Łagiewniki. Obsługują ją Norymbergi i pojedyncze stopiątki.
- 19 – jeździ z Krowodrzy Górki do Borku Fałęckiego. Kieruje się na nią nowe tramwaje Duewag GT8S, fabrycznie nowe cacko MPK wyprodukowane w latach 70. w Austrii.
- 20 – jeździła z Mistrzejowic do Kopca Wandy, ale była brudna i nikomu nie potrzebna, regularnie jeździł nią tylko Pan Mietek mieszkający u stóp w/w kopca.Teraz jeżdzi z Małego Płaszowa do Bronowic. Obsługują ją stozłomki,EU8N,GT8S i Bombki
- 21 – kolejna nowohucka linia, zabierająca różne ciekawe osobistości z Osiedla Piastów do Pleszowa i – co gorsza (!) – z powrotem. Brudno.
- 22 – ostatnia linia, na której jeżdziły Norymbergi z doczepami B4, co gwarantuje twarde drewniane siedzenia i brud. Tłucze się z Borku Fałęckiego do Walcowni, ma najwięcej przystanków na trasie ale w tym kilka na żądanie. Komfort jazdy fabrycznie obniżony, pomijając jedyny w mieście wagon EU8N, który wprawdzie jest komfortowy, ale jest w stanie zabrać połowę potencjalnych pasażerów.
- 23 – linia kursująca z Bieżanowa Nowego do Borku Fałęckiego. MPK, stawiając na rozwój wymieniła sprawne stopiątki na dodupne Norymbergi. Brudno i śmierdzi.
- 24 – reprezentacyjna, doskonała, wspaniała i nieskalana brudasami linia jadąca z reprezentacyjnego, doskonałego, wspaniałego i nieskalanego brudasami Kurdwanowa na równie reprezentacyjne, doskonałe, wspaniałe (ale jednak skalane brudasami) Bronowice. Wysokopodłogowy tabor (stopiątki), rzadko śmierdzi bez przyczyny (tyle, że przyczyna zawsze się znajdzie...)
Wspomagające
- 40 – Jedyna linia wspomagająca o tak długiej przeszłości. Z marnym skutkiem wspomaga „10”, z tą różnicą że przedłużono ją do Borku Fałęckiego, gdyż ZIKiT chciał zapewnić części społeczeństwa dojazd do łagiewnickiego sanktuarium. Jeździ w święta w godzinach szczytu.
- 41 – Została zrobiona z obierek emo-14. Jeździ w szczycie w dni robocze z Bronowic do pętli na Dąbiu, o której Bóg i świat cały zdążył zapomnieć, ale kochany ZiKiT nie pozwolił.
Krakowski Szybki Tramwaj
- 50 – pierwsza linia puszczona przez tunel KST, jeżdżąca z reprezentacyjnego [...] Kurdwanowa na opisywaną tą samą formułką Krowodrzę. Oczywiście obsługiwana przez Bombki.
- 51 – druga linia KST, de iure jeżdżąca z Bieżanowa Nowego na Dworzec Towarowy, de facto jednak większość kursów kończy na Prokocimiu, zdezelowanej pętli, którą reaktywowano specjalnie na potrzeby tejże pięćdziesiątkijedynki. Oczywiście obsługiwana przez Bombki dla ubogich.