Gra komputerowa: Różnice pomiędzy wersjami
(zintegrowano) |
M (Redakcja) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{cytat|'''Gry komputerowe''' dla dzieci to masakra dla ducha.| |
{{cytat|'''Gry komputerowe''' dla dzieci to masakra dla ducha.|Tyara Elżbieta Gas o '''grach komputerowych'''}} |
||
[[Plik:Hitman2.JPG|thumb|right| |
[[Plik:Hitman2.JPG|thumb|right|230px|Gra komputerowa]] |
||
'''Gra komputerowa''' – [[gra]], w której gracz kontroluje [[komputer]], a przynajmniej tak uważa, bo w rzeczywistości jest na odwrót. Nowa gra kosztuje ⅓ średniej pensji krajowej, na szczęście w Polsce istnieje piractwo komputerowe. |
|||
[[Plik:Koftps.JPG|thumb|right|200px|Inna gra komputerowa]] |
|||
[[Plik:BPoland.jpg|thumb|right|200px|Gra o naszym kraju]] |
|||
[[Plik:Biedronka The Game.jpg|Okładka gry|thumb|right|300px]] |
|||
'''Gra komputerowa''' – [[gra]], w której gracz kontroluje [[komputer]], a przynajmniej tak uważa, bo w rzeczywistości jest na odwrót. Nowa gra kosztuje ⅓ średniej pensji krajowej, na szczęście w Polsce istnieje piractwo komputerowe. Dzięki dodawanym do gier „uzależniaczom” gracz szybko się uzależnia. Myśli tylko o grze na komputerze, nie je, nie [[7 godzin snu|śpi]], tylko gra na komputerze, albo oszczędza pieniądze na nowe gry. Jest też specjalnym [[Voodoo|VooDoo]] dla użytkowników [[Komputer|komputera]]. Potrafi [[Hipnoza|zahipnotyzować]] członka i robić z nim, co chce. Można ją wykorzystać jako [[broń]]... Np. kiedy da się grę wrogowi, a on w nią będzie naginał... Kiedy gra go zahipnotyzuje, można spokojnie użyć znanej dobrze broni: [[CD]]. |
|||
== Nieletni zabójcy == |
== Nieletni zabójcy == |
||
Gry komputerowe rozwijają psychikę nieletnich. Umożliwiają rozładowanie negatywnych emocji, potrzebę potwierdzenia własnej mocy i władzy, pragnienie uzyskiwania korzyści i wyzyskiwania ofiary. Dzięki grom komputerowym młodzież może się wyszaleć w wirtualnym świecie, zrozumieć prawa rządzące normalnym światem. Mimo to gry komputerowe mają swoich przeciwników. Cenzorzy widzą w nich tylko i wyłącznie przemoc, motywy seksualne, rasizm, reklamowanie propagandy, przekleństw czy konsumpcji narkotyków, |
Gry komputerowe rozwijają psychikę [[Pełnoletność|nieletnich]]. Umożliwiają rozładowanie negatywnych emocji, potrzebę potwierdzenia własnej mocy i władzy, pragnienie uzyskiwania korzyści i wyzyskiwania ofiary. Dzięki grom komputerowym [[młodzież]] może się wyszaleć w [[internet|wirtualnym świecie]], zrozumieć prawa rządzące normalnym światem. Mimo to gry komputerowe mają swoich przeciwników. Cenzorzy widzą w nich tylko i wyłącznie przemoc, motywy seksualne, rasizm, reklamowanie propagandy, przekleństw czy konsumpcji narkotyków, [[alkohol]]i, papierosów. Tacy ludzie nie rozumieją, że każde dziecko zauważy złe cechy [[bohater]]a gry. Będzie próbowało stać się przeciwieństwem Hitmana, Dukea Nukema, Raymana czy Pac-mana. |
||
== Zalety gier komputerowych == |
== Zalety gier komputerowych == |
||
[[Plik: |
[[Plik:BPoland.jpg|thumb|right|180px|Gra o naszym kraju]] |
||
Prawdopodobnie najlepiej widocznymi wartościami gier komputerowych bądź wideo są wartości artystyczne i rozrywkowe, grafika trójwymiarowa, |
Prawdopodobnie najlepiej widocznymi wartościami gier komputerowych bądź wideo są wartości artystyczne i rozrywkowe, [[3D|grafika trójwymiarowa]], efekty specjalne, architektura, [[sztuczna inteligencja]], efekty dźwiękowe, przedstawienia dramatyzmu wydarzeń, [[muzyka]], fabuła oraz interaktywność. Tak naprawdę jest ich wiele więcej. Gry wieloosobowe pozwalają graczom na rywalizację z różnymi ludźmi na całym świecie, czyli na coś, co też jest unikalne dla gier. Miliony graczy na całym świecie jest przyciąganych przez możliwość interakcji z dużą liczbą graczy. Gry [[MMORPG]] pozwalają na tworzenie internetowych społeczeństw istniejących w stałych wirtualnych światach. |
||
== Popularność == |
== Popularność == |
||
⚫ | Popularność gier komputerowych ciągle wzrasta. Średni wiek gracza to 34 lata. W Polsce nie robi się takich badań, lecz szacuje się, że średni wiek to 2 lata (przy czym większość gier jest przeznaczona od 18. roku [[życie|życia]]). Gry komputerowe popularne są we wszelkich sklepach z grami komputerowymi, są także coraz częściej publikowane w gazetkach. Są również bardzo popularne na czarnym rynku, gdzie można je zakupić w bardzo niskiej jakości i bardzo niskiej cenie. |
||
[[Plik:Scarface2.JPG|thumb|right|WTF?]] |
|||
⚫ | Popularność gier komputerowych ciągle wzrasta. Średni wiek gracza to 34 lata. W Polsce nie robi się takich badań, lecz szacuje się, że średni wiek to 2 lata (przy czym większość gier jest przeznaczona od 18. roku życia). Gry komputerowe popularne są we wszelkich sklepach z grami komputerowymi, są także coraz częściej publikowane w gazetkach. Są również bardzo popularne na czarnym rynku, gdzie można je zakupić w bardzo niskiej jakości i bardzo niskiej cenie. |
||
== Gatunki gier komputerowych == |
== Gatunki gier komputerowych == |
||
* Zręcznościowe |
* '''Zręcznościowe''' – zwykle polegają na skakaniu po platformach i uderzaniu głową w sufit. Większość dzisiejszych gier tego typu wzoruje się na genialnym [[Mario]]. |
||
* cRPG – komputerowy odpowiednik [[RPG]]. Opiera się na bieganiu po wielu planszach z bronią lub rzucając czary i zabijaniu trolli, orków czy goblinów. |
* '''cRPG''' – komputerowy odpowiednik [[RPG]]. Opiera się na bieganiu po wielu planszach z bronią lub rzucając czary i zabijaniu trolli, orków czy goblinów. |
||
* Gry strategiczne – dzięki nim gracz może zbudować sobie własne państwo i armię, by wyruszyć z nią na podbój innych państw. Służy budowaniu w umysłach młodych ludzi, że taki [[Hitler|pan Adolf]] miał klawe życie i ciekawe zajęcia. |
* '''Gry strategiczne''' – dzięki nim gracz może zbudować sobie własne państwo i armię, by wyruszyć z nią na podbój innych państw. Służy budowaniu w umysłach młodych ludzi, że taki [[Hitler|pan Adolf]] miał klawe życie i ciekawe zajęcia. |
||
[[Plik:Taksonomia gier komputerowych1.JPG|thumb|right|230px|Taksonomia gier komputerowych]] |
|||
* Strzelanki – narzędzie [[Szatan]]a! Uczą ludzi przemocy, brutalności i wykorzenia wszelkie poszanowanie dla ludzkiego istnienia. Ulubiony temat krytyki tej części [[rodzice|rodziców]], którzy nie wiedzą nawet, że komputer nie jest tym ekranem na biurku, tylko skrzynią stojącą na podłodze. |
* '''Strzelanki''' – narzędzie [[Szatan]]a! Uczą ludzi przemocy, brutalności i wykorzenia wszelkie poszanowanie dla ludzkiego istnienia. Ulubiony temat krytyki tej części [[rodzice|rodziców]], którzy nie wiedzą nawet, że komputer nie jest tym ekranem na biurku, tylko skrzynią stojącą na podłodze. |
||
* Pasjanse – ulubiona rozrywka znudzonych urzędników i osób w średnim wieku okupujących komputery ich dzieci. |
* '''Pasjanse''' – ulubiona rozrywka znudzonych urzędników i osób w średnim wieku okupujących komputery ich dzieci. |
||
* [[MMORPG]] – RPG, w które gra sie przez internet. Rozwinięcie tego skrótowca brzmi: Marna Miernota Ogłupiająca Rzesze Prostej Gawiedzi. |
* '''[[MMORPG]]''' – RPG, w które gra sie przez internet. Rozwinięcie tego skrótowca brzmi: Marna Miernota Ogłupiająca Rzesze Prostej Gawiedzi. |
||
* Ścigałki – gry, w których najczęściej jeździ się samochodami, które są niezniszczalne, a nawet jadą dalej po uprzednim przypakowaniu w ścianę z prędkością 350 kilometrów na godzinę. Najsłynniejszą ścigałką jest |
* '''Ścigałki''' – gry, w których najczęściej jeździ się samochodami, które są niezniszczalne, a nawet jadą dalej po uprzednim przypakowaniu w ścianę z prędkością 350 kilometrów na godzinę. Najsłynniejszą ścigałką jest [[TrackMania|TruckMania]]. |
||
* Przygodówki – potrafią wkurzyć największego [[Pro|pr0 gejmera]]. Polegają na szukaniu jednego |
* '''Przygodówki''' – potrafią wkurzyć największego [[Pro|pr0 gejmera]]. Polegają na szukaniu jednego itema 2 godziny (a potem okazuje się, że to było tak blisko), rozmawianiu z [[NPC|NPC-ami]] i wypełnianiu misji takich jak wyłowienie kamyka z rzeki. Zwykle [[cel]]em gry jest uratowanie świata, uratowanie świata, pomoc [[moher|staruszce]] przejść na drugą stronę ulicy bądź uratowanie świata. Przedstawicielami przygodówek są np. Syberia, Tunguska: Tajne Akta czy Monkey Island<ref>A także [[Tomb Raider]], choć to strzelanka</ref> |
||
*Symulatory – gry tylko dla [[hardcore|hardkorów]]. Zazwyczaj polegają na dwugodzinnym przesuwaniu 4 suwaczków w 2 okienkach, po to, aby zmienić twardość |
*'''Symulatory''' – gry tylko dla [[hardcore|hardkorów]]. Zazwyczaj polegają na dwugodzinnym przesuwaniu 4 suwaczków w 2 okienkach, po to, aby zmienić twardość opon w ciężarówce, dostosować długość [[rzęsy|rzęs]] do kształtu twarzy [[Sim]]a bądź sprzedać ''[[Tibia|Tibię ver. 8.0.0.1]]'' EA Games. Najpopularniejsze gry tego typu to: [[Bomberman|Bimberman]], [[18 Wheels of Steel|18 Wheels of Grill]], i oczywiście [[The Sims|Śimsy]]. |
||
Linia 33: | Linia 28: | ||
* [[Pieniądze]] |
* [[Pieniądze]] |
||
* [[Piractwo]] |
* [[Piractwo]] |
||
* [[ |
* [[Gra planszowa]] |
||
* [[ |
* [[Gra półsłówek]] |
||
⚫ | |||
* [[Rasizm]] |
|||
* [[gra internetowa]] |
|||
* [[gra planszowa]] |
|||
* [[gra półsłówek]] |
|||
⚫ | |||
{{stubinf}} |
{{stubinf}} |
||
===Przypisy=== |
===Przypisy=== |
Wersja z 08:39, 17 paź 2011
Gry komputerowe dla dzieci to masakra dla ducha.
- Tyara Elżbieta Gas o grach komputerowych
Gra komputerowa – gra, w której gracz kontroluje komputer, a przynajmniej tak uważa, bo w rzeczywistości jest na odwrót. Nowa gra kosztuje ⅓ średniej pensji krajowej, na szczęście w Polsce istnieje piractwo komputerowe.
Nieletni zabójcy
Gry komputerowe rozwijają psychikę nieletnich. Umożliwiają rozładowanie negatywnych emocji, potrzebę potwierdzenia własnej mocy i władzy, pragnienie uzyskiwania korzyści i wyzyskiwania ofiary. Dzięki grom komputerowym młodzież może się wyszaleć w wirtualnym świecie, zrozumieć prawa rządzące normalnym światem. Mimo to gry komputerowe mają swoich przeciwników. Cenzorzy widzą w nich tylko i wyłącznie przemoc, motywy seksualne, rasizm, reklamowanie propagandy, przekleństw czy konsumpcji narkotyków, alkoholi, papierosów. Tacy ludzie nie rozumieją, że każde dziecko zauważy złe cechy bohatera gry. Będzie próbowało stać się przeciwieństwem Hitmana, Dukea Nukema, Raymana czy Pac-mana.
Zalety gier komputerowych
Prawdopodobnie najlepiej widocznymi wartościami gier komputerowych bądź wideo są wartości artystyczne i rozrywkowe, grafika trójwymiarowa, efekty specjalne, architektura, sztuczna inteligencja, efekty dźwiękowe, przedstawienia dramatyzmu wydarzeń, muzyka, fabuła oraz interaktywność. Tak naprawdę jest ich wiele więcej. Gry wieloosobowe pozwalają graczom na rywalizację z różnymi ludźmi na całym świecie, czyli na coś, co też jest unikalne dla gier. Miliony graczy na całym świecie jest przyciąganych przez możliwość interakcji z dużą liczbą graczy. Gry MMORPG pozwalają na tworzenie internetowych społeczeństw istniejących w stałych wirtualnych światach.
Popularność
Popularność gier komputerowych ciągle wzrasta. Średni wiek gracza to 34 lata. W Polsce nie robi się takich badań, lecz szacuje się, że średni wiek to 2 lata (przy czym większość gier jest przeznaczona od 18. roku życia). Gry komputerowe popularne są we wszelkich sklepach z grami komputerowymi, są także coraz częściej publikowane w gazetkach. Są również bardzo popularne na czarnym rynku, gdzie można je zakupić w bardzo niskiej jakości i bardzo niskiej cenie.
Gatunki gier komputerowych
- Zręcznościowe – zwykle polegają na skakaniu po platformach i uderzaniu głową w sufit. Większość dzisiejszych gier tego typu wzoruje się na genialnym Mario.
- cRPG – komputerowy odpowiednik RPG. Opiera się na bieganiu po wielu planszach z bronią lub rzucając czary i zabijaniu trolli, orków czy goblinów.
- Gry strategiczne – dzięki nim gracz może zbudować sobie własne państwo i armię, by wyruszyć z nią na podbój innych państw. Służy budowaniu w umysłach młodych ludzi, że taki pan Adolf miał klawe życie i ciekawe zajęcia.
- Strzelanki – narzędzie Szatana! Uczą ludzi przemocy, brutalności i wykorzenia wszelkie poszanowanie dla ludzkiego istnienia. Ulubiony temat krytyki tej części rodziców, którzy nie wiedzą nawet, że komputer nie jest tym ekranem na biurku, tylko skrzynią stojącą na podłodze.
- Pasjanse – ulubiona rozrywka znudzonych urzędników i osób w średnim wieku okupujących komputery ich dzieci.
- MMORPG – RPG, w które gra sie przez internet. Rozwinięcie tego skrótowca brzmi: Marna Miernota Ogłupiająca Rzesze Prostej Gawiedzi.
- Ścigałki – gry, w których najczęściej jeździ się samochodami, które są niezniszczalne, a nawet jadą dalej po uprzednim przypakowaniu w ścianę z prędkością 350 kilometrów na godzinę. Najsłynniejszą ścigałką jest TruckMania.
- Przygodówki – potrafią wkurzyć największego pr0 gejmera. Polegają na szukaniu jednego itema 2 godziny (a potem okazuje się, że to było tak blisko), rozmawianiu z NPC-ami i wypełnianiu misji takich jak wyłowienie kamyka z rzeki. Zwykle celem gry jest uratowanie świata, uratowanie świata, pomoc staruszce przejść na drugą stronę ulicy bądź uratowanie świata. Przedstawicielami przygodówek są np. Syberia, Tunguska: Tajne Akta czy Monkey Island[1]
- Symulatory – gry tylko dla hardkorów. Zazwyczaj polegają na dwugodzinnym przesuwaniu 4 suwaczków w 2 okienkach, po to, aby zmienić twardość opon w ciężarówce, dostosować długość rzęs do kształtu twarzy Sima bądź sprzedać Tibię ver. 8.0.0.1 EA Games. Najpopularniejsze gry tego typu to: Bimberman, 18 Wheels of Grill, i oczywiście Śimsy.
Zobacz też
Przypisy
- ↑ A także Tomb Raider, choć to strzelanka