II wojna światowa: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to 212.14.62.5. Ofiarą rewertu jest 83.238.23.214.) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Wojna światowa 2''' (inaczej '''II wojna światowa''') – [[gra komputerowa]] z gatunku [[MMORPG]], owoc wspólnej pracy [[Adolf Hitler|Hitler Studio]]s, [[Benito Mussolini|Mussolini Art]], [[Józef Stalin|StalinSoft]] oraz [[Hirohito|Japan Interactive]]. Gra cieszyła wielką popularnością, jednak w czasie rozgrywki odpadły 72 miliony graczy. Co ciekawe znaczną ich część stanowiły osoby, które wybrały karierę typu |
'''Wojna światowa 2''' (inaczej '''II wojna światowa''') – [[gra komputerowa]] z gatunku [[MMORPG]], owoc wspólnej pracy [[Adolf Hitler|Hitler Studio]]s, [[Benito Mussolini|Mussolini Art]], [[Józef Stalin|StalinSoft]] oraz [[Hirohito|Japan Interactive]]. Gra cieszyła wielką popularnością, jednak w czasie rozgrywki odpadły 72 miliony graczy. Co ciekawe znaczną ich część stanowiły osoby, które wybrały karierę typu „[[wojsko]]”, mimo iż miały najlepszy ekwipunek i dodatkowy tutorial. Rozgrywka rozpoczęła się 1 września 1939 roku, jednak gracze mieli wcześniej czas na przygotowania. Niektórzy badacze twierdzą, że przez tzw. „Host Marco Polo” azjatyckie serwery wystartowały dużo wcześniej, bo już 7 lipca 1937 roku. Grę zakończył w roku 1945 upadek firmy Japan Interactive, poprzedzony bankructwem Hitler Studios, której właściciel popełnił samobójstwo z niewiadomych przyczyn. |
||
== Rozgrywka == |
== Rozgrywka == |
||
[[Plik:Konf_jalta.jpg|right|250px|thumb|Prezes firmy StalinSoft spotyka się z najlepszymi graczami]] |
[[Plik:Konf_jalta.jpg|right|250px|thumb|Prezes firmy StalinSoft spotyka się z najlepszymi graczami]] |
||
[[Gracz |
[[Gracz]]e zostali podzieleni na tak zwane „państwa”. Celem gry było doprowadzenie „kraju” do zwycięstwa. Żeby to osiągnąć można było tworzyć własne, unikatowe itemy, rozwijać przełomowe technologie, posłużyć się [[dyplomacja|dyplomacją]], szpiegostwem, itp. Istniała również unikalna opcja budowania obozów dla pojmanych jednostek. Opcja ta pozwalała na pozyskiwanie [[Mydło|surowców potrzebnych do dalszego rozwoju]]. |
||
== Typy kariery == |
== Typy kariery == |
||
* [[Wojsko]] – bardzo popularna z uwagi na duże zapotrzebowanie, w tym wypadku gra zmienia się w strzelankę, a po osiągnięciu wysokiego poziomu [[RTS|strategię czasu rzeczywistego]]. |
* [[Wojsko]] – bardzo popularna z uwagi na duże zapotrzebowanie, w tym wypadku gra zmienia się w strzelankę, a po osiągnięciu wysokiego poziomu [[RTS|strategię czasu rzeczywistego]]. |
||
* [[Polityka]] – klasa ta wymaga wysokich wskaźników charyzmy, teoretycznie też inteligencji, ale często wystarczą dobra retoryka bądź wysoki atrybut szczęścia. Jej głównym celem jest zdobywanie poparcia innych playerów (warunki zwycięstwa zależały od kraju, np. w ZSRR wystarczała dobra gildia, jak [[NKWD]], która groziła |
* [[Polityka]] – klasa ta wymaga wysokich wskaźników charyzmy, teoretycznie też inteligencji, ale często wystarczą dobra retoryka bądź wysoki atrybut szczęścia. Jej głównym celem jest zdobywanie poparcia innych playerów (warunki zwycięstwa zależały od kraju, np. w ZSRR wystarczała dobra gildia, jak [[NKWD]], która groziła „wyborcom” [[PK]] lub zmianą regionu gry). Dostanie wystarczającej liczby głosów pozwala na decydowanie o losach innych graczy. |
||
* Partyzantka – popularna wśród graczy których |
* Partyzantka – popularna wśród graczy których „kraje” zostały zagarnięte przez przeciwnika. Wymaga dobrych umiejętności taktycznych. |
||
* Wytwórstwo [[broń|broni]] – z uwagi na duże zapotrzebowanie na broń ciesząca się dużym zainteresowaniem, jednak nudna, zdobywa się zazwyczaj mało złota i powoli awansuje. Dodatkowo handlowanie w celu uzyskania jak największego zysku, bez selekcji klientów spotyka się często z wrogością innych graczy, co może doprowadzić nawet do PK za kolaborację. |
* Wytwórstwo [[broń|broni]] – z uwagi na duże zapotrzebowanie na broń ciesząca się dużym zainteresowaniem, jednak nudna, zdobywa się zazwyczaj mało złota i powoli awansuje. Dodatkowo handlowanie w celu uzyskania jak największego zysku, bez selekcji klientów spotyka się często z wrogością innych graczy, co może doprowadzić nawet do PK za kolaborację. |
||
* Mieszkańcy obozu koncentracyjnego |
* Mieszkańcy obozu koncentracyjnego – najczęściej na tej pozycji grają Żydzi. Kariera na tym szczeblu charakteryzuje się przymusową pracą w zwierzęcych warunkach. Cieszyli się uznaniem wśród niemieckiego okupanta i jakże niezbędni do rozwoju III Rzeszy. Dzięki nim powstawały nowe drogi, mosty, a co najważniejsze służyli jako opał, środki higieny osobistej, nawozy do użyźniania ziemi. |
||
Oczywiście to tylko niektóre typy kariery w grze, pozostałe jak na przykład [[rolnik]], [[bezrobotny]] w mniejszym stopniu oddają charakter gry. |
Oczywiście to tylko niektóre typy kariery w grze, pozostałe jak na przykład [[rolnik]], [[bezrobotny]] w mniejszym stopniu oddają charakter gry. |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
== Przygotowania == |
== Przygotowania == |
||
Gracze mieli czas przed właściwą rozgrywką na przygotowanie się do rozgrywki, oto najsłynniejsze przypadki: |
Gracze mieli czas przed właściwą rozgrywką na przygotowanie się do rozgrywki, oto najsłynniejsze przypadki: |
||
* [[Adolf Hitler]] ([[Niemcy]]) – awatar głównego projektanta gry, przejął władzę w swoim |
* [[Adolf Hitler]] ([[Niemcy]]) – awatar głównego projektanta gry, przejął władzę w swoim „kraju” w drodze wyborów. |
||
* [[Francja]] – gracze z tego |
* [[Francja]] – gracze z tego „państwa” zbudowali potężne umocnienia na długości 3/4 granicy, które okazały się nieprzydatne, ponieważ wroga armia zwyczajnie je obeszła, a następnie kolaborowali z kim popadnie. |
||
* [[Polska]] – opracowano bombowiec taktyczny Łoś oraz ręczną rusznicę przeciwpancerną, potem przerobioną przez graczy z [[ZSRR]]. Główną aktywnością graczy Polskich było jednak, prowadzone na wiele sposobów, błędne ocenianie sytuacji i walczenie za innych. |
* [[Polska]] – opracowano bombowiec taktyczny Łoś oraz ręczną rusznicę przeciwpancerną, potem przerobioną przez graczy z [[ZSRR]]. Główną aktywnością graczy Polskich było jednak, prowadzone na wiele sposobów, błędne ocenianie sytuacji i walczenie za innych. |
||
* [[ZSRR]] – przywódca graczy z tego |
* [[ZSRR]] – przywódca graczy z tego „kraju” przyjął nietypową taktykę, w ramach przygotowań wyrzucił z gry wszystkich wysokolevelowych żołnierzy. Z drugiej strony, skorzystał skutecznie ze swoich dobrze wyskillowanych dyplomatów, co trudno powiedzieć o innych krajach. |
||
* [[USA]] |
* [[USA]] – gracze tego państwa użyli taktyki, która polegała na przyglądaniu się wszystkiemu. Pod koniec gry zaatakowali zajętą Francję i zrzucili bomby atomowo-pokojowe na Japonię, aby nabić fragi do końcowych statystyk. |
||
* [[Wielka Brytania]] |
* [[Wielka Brytania]] – gracze tego państwa nie robili nic, przygotowując się do wielkiego uderzenia. Niestety dostali laga, a gdy minął wojna dobiegła końca. Wielka Brytania dokonała w ciągu gry udanego bombardowania Niemców ulotkami i budowania zamków z piasku na [[Sahara|Saharze]]. Warto dodać, że w trakcie gry Wielka Brytania była broniona przez polski dywizjon 303, składający się z partyzantów „na wakacjach”. |
||
== Itemy == |
== Itemy == |
||
Linia 30: | Linia 30: | ||
* [[Wielka Brytania]] – karabin [[Lee Enfield]], myśliwiec [[Spitfire]], działo Bofors 40 mm. |
* [[Wielka Brytania]] – karabin [[Lee Enfield]], myśliwiec [[Spitfire]], działo Bofors 40 mm. |
||
* [[Japonia]] – pancernik Yamato (unikatowy). |
* [[Japonia]] – pancernik Yamato (unikatowy). |
||
* [[Polska]] |
* [[Polska]] – VIS'35 i karabin przeciwpancerny „Urugwaj”, czołg 7TP. |
||
== Przebieg rozgrywki == |
== Przebieg rozgrywki == |
||
Z uwagi na brak adminów rozgrywka przebiegała chaotycznie (nawet sam Hitler nie miał dużego wpływu na ciąg wydarzeń). To najważniejsze momenty gry: |
Z uwagi na brak adminów rozgrywka przebiegała chaotycznie (nawet sam Hitler nie miał dużego wpływu na ciąg wydarzeń). To najważniejsze momenty gry: |
||
* Włączenie [[Austria|Austrii]] do Niemiec – gracze z Austrii dobrowolnie zgadzają się na unię. |
* Włączenie [[Austria|Austrii]] do Niemiec – gracze z Austrii dobrowolnie zgadzają się na unię. |
||
* Włączenie [[Czechy|Czech]] do Niemiec – gracze czechosłowaccy zastraszeni przez niemieckich poddają się, nieliczni zmieniają klasę na |
* Włączenie [[Czechy|Czech]] do Niemiec – gracze czechosłowaccy zastraszeni przez niemieckich poddają się, nieliczni zmieniają klasę na „partyzant”. |
||
* Atak Niemiec na Polskę – porażka graczy polskich w starciach PvP, masowe przespecowania na partyzantów lub zmiany regionu gry. |
* Atak Niemiec na Polskę – porażka graczy polskich w starciach PvP, masowe przespecowania na partyzantów lub zmiany regionu gry. |
||
* Atak ZSRR na Polskę – j.w. |
* Atak ZSRR na Polskę – j.w. |
||
* Atak Niemiec na Belgię, Holandię i Luksemburg |
* Atak Niemiec na Belgię, Holandię i Luksemburg – sześciodniowa inwazja zakończona sukcesem, Francja traci pewność siebie; |
||
* Atak Niemiec na Francję |
* Atak Niemiec na Francję – gracze osi wkraczają do stolicy Francji po miesięcznym oblężeniu. |
||
* Cały świat pomaga Polsce (A co to takiego Polska? W Europie? Serio? Jaki układ sojuszniczy???); |
* Cały świat pomaga Polsce (A co to takiego Polska? W Europie? Serio? Jaki układ sojuszniczy???); |
||
* Atak ZSRR na [[Finlandia|Finlandię]] – zwycięstwo ZSRR dzięki ogromnej przewadze liczebnej, totalna kompromitacja wojsk radzieckich, ujawnienie niskolevelowości Armii Czerwonej; |
* Atak ZSRR na [[Finlandia|Finlandię]] – zwycięstwo ZSRR dzięki ogromnej przewadze liczebnej, totalna kompromitacja wojsk radzieckich, ujawnienie niskolevelowości Armii Czerwonej; |
||
Linia 46: | Linia 46: | ||
* Porażki Włochów na wszystkich frontach – włoscy gracze w klasie żołnierza wykazują zaskakująco niskie morale; |
* Porażki Włochów na wszystkich frontach – włoscy gracze w klasie żołnierza wykazują zaskakująco niskie morale; |
||
* Ogólny bałagan – koniec dobrej passy Niemców, levelujący skutecznie alianci i sowieci zaczynają wygrywać w PvP i gospodarczo; |
* Ogólny bałagan – koniec dobrej passy Niemców, levelujący skutecznie alianci i sowieci zaczynają wygrywać w PvP i gospodarczo; |
||
* [[Stalingrad]], [[Lądowanie w Normandii]], Bitwa pod Kurskiem, Kontrofensywa w Ardenach, Bitwa o Midway, itd. – gracze sojuszu |
* [[Stalingrad]], [[Lądowanie w Normandii]], Bitwa pod Kurskiem, Kontrofensywa w Ardenach, Bitwa o Midway, itd. – gracze sojuszu „Oś” przegrywają wszystkie ważniejsze starcia, także terytoria zajęte na początku gry. |
||
* Hitler sam odchodzi z gry. |
* Hitler sam odchodzi z gry. |
||
* [[Bomba atomowa]] na Japonię – gracze japońscy poddają się po okresie masowego odpadania z gry. |
* [[Bomba atomowa]] na Japonię – gracze japońscy poddają się po okresie masowego odpadania z gry. |
||
==Zwycięzcy |
== Zwycięzcy == |
||
Z uwagi na śmierć twórcy gry nie można jednoznacznie określić wygranych. Oficjalnie podaje się wszystkie |
Z uwagi na śmierć twórcy gry nie można jednoznacznie określić wygranych. Oficjalnie podaje się wszystkie „kraje”, które walczyły z Niemcami. Podobno to jednak Związek Radziecki jako jedyny dostał czego chciał. |
||
== Statystyki == |
== Statystyki == |
Wersja z 17:25, 24 paź 2011
Wojna światowa 2 (inaczej II wojna światowa) – gra komputerowa z gatunku MMORPG, owoc wspólnej pracy Hitler Studios, Mussolini Art, StalinSoft oraz Japan Interactive. Gra cieszyła wielką popularnością, jednak w czasie rozgrywki odpadły 72 miliony graczy. Co ciekawe znaczną ich część stanowiły osoby, które wybrały karierę typu „wojsko”, mimo iż miały najlepszy ekwipunek i dodatkowy tutorial. Rozgrywka rozpoczęła się 1 września 1939 roku, jednak gracze mieli wcześniej czas na przygotowania. Niektórzy badacze twierdzą, że przez tzw. „Host Marco Polo” azjatyckie serwery wystartowały dużo wcześniej, bo już 7 lipca 1937 roku. Grę zakończył w roku 1945 upadek firmy Japan Interactive, poprzedzony bankructwem Hitler Studios, której właściciel popełnił samobójstwo z niewiadomych przyczyn.
Rozgrywka
Gracze zostali podzieleni na tak zwane „państwa”. Celem gry było doprowadzenie „kraju” do zwycięstwa. Żeby to osiągnąć można było tworzyć własne, unikatowe itemy, rozwijać przełomowe technologie, posłużyć się dyplomacją, szpiegostwem, itp. Istniała również unikalna opcja budowania obozów dla pojmanych jednostek. Opcja ta pozwalała na pozyskiwanie surowców potrzebnych do dalszego rozwoju.
Typy kariery
- Wojsko – bardzo popularna z uwagi na duże zapotrzebowanie, w tym wypadku gra zmienia się w strzelankę, a po osiągnięciu wysokiego poziomu strategię czasu rzeczywistego.
- Polityka – klasa ta wymaga wysokich wskaźników charyzmy, teoretycznie też inteligencji, ale często wystarczą dobra retoryka bądź wysoki atrybut szczęścia. Jej głównym celem jest zdobywanie poparcia innych playerów (warunki zwycięstwa zależały od kraju, np. w ZSRR wystarczała dobra gildia, jak NKWD, która groziła „wyborcom” PK lub zmianą regionu gry). Dostanie wystarczającej liczby głosów pozwala na decydowanie o losach innych graczy.
- Partyzantka – popularna wśród graczy których „kraje” zostały zagarnięte przez przeciwnika. Wymaga dobrych umiejętności taktycznych.
- Wytwórstwo broni – z uwagi na duże zapotrzebowanie na broń ciesząca się dużym zainteresowaniem, jednak nudna, zdobywa się zazwyczaj mało złota i powoli awansuje. Dodatkowo handlowanie w celu uzyskania jak największego zysku, bez selekcji klientów spotyka się często z wrogością innych graczy, co może doprowadzić nawet do PK za kolaborację.
- Mieszkańcy obozu koncentracyjnego – najczęściej na tej pozycji grają Żydzi. Kariera na tym szczeblu charakteryzuje się przymusową pracą w zwierzęcych warunkach. Cieszyli się uznaniem wśród niemieckiego okupanta i jakże niezbędni do rozwoju III Rzeszy. Dzięki nim powstawały nowe drogi, mosty, a co najważniejsze służyli jako opał, środki higieny osobistej, nawozy do użyźniania ziemi.
Oczywiście to tylko niektóre typy kariery w grze, pozostałe jak na przykład rolnik, bezrobotny w mniejszym stopniu oddają charakter gry.
Przygotowania
Gracze mieli czas przed właściwą rozgrywką na przygotowanie się do rozgrywki, oto najsłynniejsze przypadki:
- Adolf Hitler (Niemcy) – awatar głównego projektanta gry, przejął władzę w swoim „kraju” w drodze wyborów.
- Francja – gracze z tego „państwa” zbudowali potężne umocnienia na długości 3/4 granicy, które okazały się nieprzydatne, ponieważ wroga armia zwyczajnie je obeszła, a następnie kolaborowali z kim popadnie.
- Polska – opracowano bombowiec taktyczny Łoś oraz ręczną rusznicę przeciwpancerną, potem przerobioną przez graczy z ZSRR. Główną aktywnością graczy Polskich było jednak, prowadzone na wiele sposobów, błędne ocenianie sytuacji i walczenie za innych.
- ZSRR – przywódca graczy z tego „kraju” przyjął nietypową taktykę, w ramach przygotowań wyrzucił z gry wszystkich wysokolevelowych żołnierzy. Z drugiej strony, skorzystał skutecznie ze swoich dobrze wyskillowanych dyplomatów, co trudno powiedzieć o innych krajach.
- USA – gracze tego państwa użyli taktyki, która polegała na przyglądaniu się wszystkiemu. Pod koniec gry zaatakowali zajętą Francję i zrzucili bomby atomowo-pokojowe na Japonię, aby nabić fragi do końcowych statystyk.
- Wielka Brytania – gracze tego państwa nie robili nic, przygotowując się do wielkiego uderzenia. Niestety dostali laga, a gdy minął wojna dobiegła końca. Wielka Brytania dokonała w ciągu gry udanego bombardowania Niemców ulotkami i budowania zamków z piasku na Saharze. Warto dodać, że w trakcie gry Wielka Brytania była broniona przez polski dywizjon 303, składający się z partyzantów „na wakacjach”.
Itemy
Oto najbardziej znane itemy stworzone przez graczy:
- Niemcy – pistolet maszynowy MP 40, czołg Tygrys, karabin szturmowy Stg. 44 (Szwaby miały pierwsze), Messerschmitt Bf 109, U-BOOT.
- ZSRR – pistolet maszynowy „Pepesza”, pistolet samopowtarzalny TT, czołg T-34.
- USA – karabin M1, bomba atomowa.
- Wielka Brytania – karabin Lee Enfield, myśliwiec Spitfire, działo Bofors 40 mm.
- Japonia – pancernik Yamato (unikatowy).
- Polska – VIS'35 i karabin przeciwpancerny „Urugwaj”, czołg 7TP.
Przebieg rozgrywki
Z uwagi na brak adminów rozgrywka przebiegała chaotycznie (nawet sam Hitler nie miał dużego wpływu na ciąg wydarzeń). To najważniejsze momenty gry:
- Włączenie Austrii do Niemiec – gracze z Austrii dobrowolnie zgadzają się na unię.
- Włączenie Czech do Niemiec – gracze czechosłowaccy zastraszeni przez niemieckich poddają się, nieliczni zmieniają klasę na „partyzant”.
- Atak Niemiec na Polskę – porażka graczy polskich w starciach PvP, masowe przespecowania na partyzantów lub zmiany regionu gry.
- Atak ZSRR na Polskę – j.w.
- Atak Niemiec na Belgię, Holandię i Luksemburg – sześciodniowa inwazja zakończona sukcesem, Francja traci pewność siebie;
- Atak Niemiec na Francję – gracze osi wkraczają do stolicy Francji po miesięcznym oblężeniu.
- Cały świat pomaga Polsce (A co to takiego Polska? W Europie? Serio? Jaki układ sojuszniczy???);
- Atak ZSRR na Finlandię – zwycięstwo ZSRR dzięki ogromnej przewadze liczebnej, totalna kompromitacja wojsk radzieckich, ujawnienie niskolevelowości Armii Czerwonej;
- Atak Niemiec na resztę Europy – wielkie zwycięstwa Niemców w walkach PvP;
- Japonia atakuje USA niewidzialną flotą – gracze-wojskowi z USA w końcu angażują się aktywnie w rozgrywkę;
- Porażki Włochów na wszystkich frontach – włoscy gracze w klasie żołnierza wykazują zaskakująco niskie morale;
- Ogólny bałagan – koniec dobrej passy Niemców, levelujący skutecznie alianci i sowieci zaczynają wygrywać w PvP i gospodarczo;
- Stalingrad, Lądowanie w Normandii, Bitwa pod Kurskiem, Kontrofensywa w Ardenach, Bitwa o Midway, itd. – gracze sojuszu „Oś” przegrywają wszystkie ważniejsze starcia, także terytoria zajęte na początku gry.
- Hitler sam odchodzi z gry.
- Bomba atomowa na Japonię – gracze japońscy poddają się po okresie masowego odpadania z gry.
Zwycięzcy
Z uwagi na śmierć twórcy gry nie można jednoznacznie określić wygranych. Oficjalnie podaje się wszystkie „kraje”, które walczyły z Niemcami. Podobno to jednak Związek Radziecki jako jedyny dostał czego chciał.
Statystyki
- W całej rozgrywce wzięło udział ~ 1 400 000 000 graczy
- 110 000 000 graczy wybrało klasę żołnierz.
- 18 000 000 graczy wybrało klasę mieszkaniec obozu koncentracyjnego.
- 2 080 000 graczy wybrało klasę partyzant.
- Rozgrywka trwała 6 lat i 2 dni.