Gleba: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(addimage) |
M |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Gleba''' - górna warstwa powierzchni [[Ziemia|Ziemi]], tzw. [[litosfera|litejsfery]], na której rośnie, np.: [[trawa]], [[drzewo|drzewa]], bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w |
'''Gleba''' - górna warstwa powierzchni [[Ziemia|Ziemi]], tzw. [[litosfera|litejsfery]], na której rośnie, np.: [[trawa]], [[drzewo|drzewa]], bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym [[proces glebotwórczy|procesem glebotwórczym]], który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne [[żyjątka]] gryzą zębami twarde [[skała|skały]], krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej. |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych.[[Grafika:Radioakt.gif|thumb|150px|right|Światowy symbol gleb klasy I]] |
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych.[[Grafika:Radioakt.gif|thumb|150px|right|Światowy symbol gleb klasy I]] |
||
*'''klasa I''' - podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata - krajów [[unia Europejska|Unii Europejskiej]], [[USA|Stanów Zjednoczonych]]. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby ''klasy I'' zostały przekształcone z gleb ''klasy V'', które uznane są przez człowieka za |
*'''klasa I''' - podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata - krajów [[unia Europejska|Unii Europejskiej]], [[USA|Stanów Zjednoczonych]]. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby ''klasy I'' zostały przekształcone z gleb ''klasy V'', które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb ''klasy I'' jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie chodowli [[warzywo|warzyw]] i [[owoc|owoców]] z zastosowaniem [[inżynieria genetyczna|inżynierii genetycznej]], a także technologii produkcji [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz środków owado- i chwasto-bójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach ''klasy II''. Rośliny uprawiane na tych glebach muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb ''klasy I'' są bardzo zdrowe, posiadają dużo [[ołów|ołowiu]], który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich [[kość|kości]], a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne [[siarczki]] oraz [[chlorki]] i śladową zawartość [[cyklon B|Cyklonu B]]. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach ''klasy I'' świadczy fakt, żę największy światowy producent zdrowej żywności - [[McDonald's]], produkuje [[frytki]] z [[ziemniak|ziemniaków]] wychodowanych właśnie na glebie ''klasy I''. |
||
*'''klasa II''' - widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz inny [[środek chemiczny|środków chemicznych]], mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb. |
*'''klasa II''' - widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości [[nawóz sztuczny|nawozów sztucznych]] oraz inny [[środek chemiczny|środków chemicznych]], mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb. |
||
*'''klasa III''' - trochę gorsza od ''klasy II'', (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka. |
*'''klasa III''' - trochę gorsza od ''klasy II'', (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka. |
Wersja z 08:51, 26 sie 2006
Gleba - górna warstwa powierzchni Ziemi, tzw. litejsfery, na której rośnie, np.: trawa, drzewa, bądź nic nie rośnie, jeśli gleba w danym miejscu jest zanieczyszczona. Gleba powstaje w procesie zwanym procesem glebotwórczym, który się nigdy nie kończy. W procesie tym drobne żyjątka gryzą zębami twarde skały, krusząc je na coraz mniejsze fragmenty, aż do uzyskania gleby właściwej.
Charakterystyka
Glebę dzieli się, ze względu na przydatność rolniczą, na 5 klas glebowych.
- klasa I - podstawowy rodzaj gleb najbardziej rozwiniętych obszarów świata - krajów Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych. Zajmują 77% całkowitej powierzchni gleb. Gleby te nie istniałyby bez całkowitej kontroli człowieka. Gleby klasy I zostały przekształcone z gleb klasy V, które uznane są przez człowieka za najgorsze i bezproduktywne. Na jakość i żyzność gleb klasy I jedyny istotny wpływ mają najnowsze osiągnięcia w dziedzinie chodowli warzyw i owoców z zastosowaniem inżynierii genetycznej, a także technologii produkcji nawozów sztucznych oraz środków owado- i chwasto-bójczych. Owoce i warzywa uprawiane na tych glebach są kilka razy większe od warzyw i owoców uprawianych na glebach klasy II. Rośliny uprawiane na tych glebach muszą być opryskiwane do kilku razy w tygodniu, aby zachowały swoje walory estetyczne, smakowe oraz były przez długi czas świeże. Rośliny pochodzące z gleb klasy I są bardzo zdrowe, posiadają dużo ołowiu, który jest bardzo ważnym składnikiem budowy ludzkich kości, a także ważne związki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak metan, benzen, różne siarczki oraz chlorki i śladową zawartość Cyklonu B. O tym, jak zdrowe są warzywa uprawiane na glebach klasy I świadczy fakt, żę największy światowy producent zdrowej żywności - McDonald's, produkuje frytki z ziemniaków wychodowanych właśnie na glebie klasy I.
- klasa II - widoczne znaczne ślady ingerencji człowieka, który chcąc poprawić żyzność gleby stosuje niewielkie ilości nawozów sztucznych oraz inny środków chemicznych, mających na celu poprawienie jakości gleby. Gleba w większości traci naturalną żyzność, lecz pozwala na otrzymywanie dużo większych warzyw i owoców, niż powinny być w rzeczywistości. Gleby tej klasy zajmują obszar 10% całkowitej powierzchni światowych gleb.
- klasa III - trochę gorsza od klasy II, (zajmuje około 5%), szczególnie nadaje się do sadzenia lasów. Zauważalne częściowe oznaki ingerencji człowieka.
- klasa IV - określana, jako gleba przejściowa (zajmuje 7% powierzchni wszystkich gleb), średniej żyzności, człowiek ingeruje w bardzo małym stopniu.
- klasa V - najrzadziej występująca na świecie (zajmuje około 1% powierzchni wszystkich gleb świata), jest bardzo żyzna, czysta, zdrowa, nie skażona chemicznie i świetnie nadaje się pod uprawę wszelkich warzyw i owoców, głównie buraków i pietruszki, a także do upraw zboża. Występuje na obszarach, gdzie w żaden sposób nie ingerował jeszcze człowiek, z tego względu uznana przez człowieka za całkowicie nieprzydatną i najmocniej skażoną.
Zawartość gleby
Składniki gleby i ich zawartość procentowa:
- H2SO3 - 65%,
- CO2 - 12%,
- (COOH)2 - 10%
- HCl - 5%,
- HCN - 5%,
- inne - 3%
- azbest - 80%,
- ołów - 15%
- żelazo - 2%
- inne - 3%
różne drobne organizmy żywe: