Grand Theft Auto: San Andreas: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 37.248.255.198; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Runouw.)
M (- nadkategoria)
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 120: Linia 120:


[[Kategoria:Grand Theft Auto]]
[[Kategoria:Grand Theft Auto]]
[[Kategoria:Gry komputerowe]]


[[es:Grand Theft Auto: San Andreas]]
[[es:Grand Theft Auto: San Andreas]]

Wersja z 00:34, 3 sty 2016

Zagraj sobie tym gangsta!

Szablon:T siódma z kolei część gry z edukacyjnej serii dla najmłodszych Grand Theft Auto wydana przez firmę Rockstar Games.

Fabuła

Gra zaczyna się powrotem Carla Johnsona do rodzinnego miasta i od razu przyjeżdża na stypę. Postanawia zostać na dłużej, widząc jego gang, Rodziny z Grove Street, w rozsypce. Po za tym i tak nie mógłby wrócić, skoro skorumpowane gliny wrobiły go w zabójstwo policjanta. Ogółem rzecz biorąc, gra polega na eksterminowaniu makaroniarzy i cienkich jak dupa węża ballasów. Ewentualnie możemy robić misje (ale kto robi misje w takiej grze).

Bohaterowie

  • Szablon:T główny bohater gry, mudżyn i gangsta. Zabili mu mamę, więc za wszelką cenę chce dowiedzieć się, kto ją zabił i dorwać winnego.
  • Szablon:T brat CJ-a, fanatycznie oddany Rodzinom z Grove Street, których jest bossem. Lubi wydzierać mordę na swojego brata, niezależnie od tego, co zrobi czy nie.
  • Szablon:T grubas w okularach, który lubi gadać głupoty i filozofować. Na początku gry był naszym przyjacielem, jednak objawem zdrady była przed akcją gry przeprowadzka z Ganton do Idlewood, terenu Ballasów – CJ pytał się go, czemu się przeprowadził na teren Ballasów, jednak ten zmieniał niewygodny temat. Jak można było się domyślić, wkrótce jego zdrada wyszła na jaw – opuścił Rodziny, zamieszkał w fortecy kraku i zaczął robić brudną robotę z Ballasami i Vagosami. W ostatniej misji Carlowi udało się rozwalić fortecę i zabić go.
  • Szablon:T śmieszny kurdupel, który ciągle jarał jointy i podobnie jak Sweet lubił narzekać na Carla. Jego rola w gangu polegała na rabowaniu weteranów wojennych. Na początku gry był naszym przyjacielem, ale potem zdradził nas wraz z Big Smokiem, mieszając się z Ballasami i Syndykatem Loco w San Fierro. Został ubity przez CJ-a, krótko po śmierci T-Bone'a Mendeza.
  • Szablon:T skorumpowany gliniarz, główny antagonista w grze. Wraz ze swoim przydupasem z Polski, Eddiem Pulaskim, na początku gry aresztowali CJ-a, wrabiając go w zabójstwo policjanta. Przez to Carl musiał wykonywać dla nich brudną robotę, np. zabicie osoby, która im nie odpowiada. No i doigrał się procesu z Pulaskim, jednak został uniewinniony. Całe Los Santos się wkurwiło i wybuchły zamieszki. Jednak dzielny CJ i jego brat w ostatniej misji zaczęli gonić go, po czym on spadł prowadzonym przez siebie wozem strażackim z mostu, zadławił się i zdechł – zamieszki skończyły się i wszyscy byli zadowoleni.
  • Szablon:T Polak, spasiony blondas i wredna glina. W każdym swoim wystąpieniu pojawia się z Tenpennym, też był skorumpowanym gliniarzem i też dostał proces, którego się nie doczekał dzięki Sidżejowi. Prasa nawet nie wiedziała o jego śmierci.
  • Szablon:T dziwak z hamburgerem na łbie i gejowskim głosem. Dobrze się uczył, ale rzucił szkołę ze względu na chęć bycia prawdziwym gangsta, a także raperem. Jego starania przejawiały się w niewłaściwym parkowaniu cudzych samochodów czy kradzieży Poloneza babci, za co trafił do pierdla. Tam był w celi z Vagosem-pedałem, Freddym, który wykorzystał to, że OG Loc schylił się po mydło. Gdy Carl Johnson, Sweet i Big Smoke odebrali go z paki, jego pierwszym zleceniem było zabicie Freddy'ego. Dostał pracę w Burger Shocie jako sprzątacz kibli, po jakimś czasie awansując do jakże zaszczytnej rangi zmywacza naczyń. Z tego obiektu zlecał CJ-owi kradzież księgi rymów Madd Dogga, bo był kiepskim raperem (OG Loc, nie Madd) i wszyscy z niego się śmiali.
  • Szablon:T szef latynoskiego gangu Varrios Los Aztecas, kocha lowridery jak swoją matkę. Na początku Carl go nie lubił, bo myślał, że chce wziąć jego siostrę w aucie na jeden raz. Jednak Cesar udowodnił, że jest wporzo poprzez odkrycie zdrady gangu przez Rydera i Big Smoke'a. Pomagał CJ-owi w jego warsztacie i wiele, wiele razy, za co CJ na koniec gry pozwolił mu zaręczyć się z Kendl.
  • Szablon:T walnięta Kolumbijka, znana już z GTA III. Tutaj jednak jest tylko uliczną przestępczynią, co robi przypały z CJ-em. Posiada domek w lesie zwanym Fern Ridge, który jest też kryjówką Carla Johnsona. Romans z CJ-em był jednak krótki i związała się z Klaudiuszem, który przegrał wyścig z Carlem. W ramach przegranej oddała swojemu byłemu chłopakowi stary warsztat w Doherty, a sama uciekła z Claudem do Liberty City.
  • Szablon:T podstarzały hipis, co tylko sobie jara trawkę. Jest walnięty – wierzy w wiele teorii spiskowych, np. uważa, że rząd potrafi kontrolować umysły poprzez satelity, przez co wyłożył swój Matkomobil (tak zwie swojego Campera w kwiatki) folią. Carl na jego zlecenie podpierdolił Jetpacka ze Stefy 69, wartego 60 milionów dolarów, jednak gdy Truth wypierdalał się przy każdym użyciu, oddał go głównemu bohaterowi.
  • Szablon:T jeden z szefów Triad, zakłada z Carlem Kasyno Four Dragons i jest jednym z jego największych kumpli. Jest ślepotą, chociaż wstydzi przyznać się CJ-owi i o dziwo potrafi znakomicie strzelać.
  • Szablon:T tajny agent, rozwalił Syndykat Loco od środka. Postawił warunek Carlowi: albo robisz to, co ci zlecam i Sweet jest wolny, albo zgnije w pierdlu. Carl Johnson był więc uparty: na jego zlecenie kupił opuszczone lotnisko za zaledwie 80000 dolców, zniszczył samolot przemytników, ukradł Hydrę z bazy wojskowej w San Fierro itd; jednak po kradzieży Hydry Carl się wkurwił i miał dość jego drobnych robótek. Ten mówi jak gdyby nigdy nic, że Sweeta wypuścili i tyleśmy go widzieli w grze.
  • Szablon:T najlepszy raper w San Andreas, gdy CJ zajebał ukradł mu księgę rymów, dostał doła, stracił pieniądze w kasynie i chciał się zabić. Wtedy kradziej go uratował i zaczął współpracować z nim. Na koniec Madd Dogg dostaje złotą płytę, wszyscy w Domu Johnsonów się cieszą. Nikt nigdy nie widział jak stamtąd wychodzą, choć przy zapisywaniu ich tam nie ma.
  • Szablon:T don rodziny Leone, dziad bardziej znany z GTA III i LCS. Posiada Kasyno Caliguli wraz z wkurzającymi go Sindacco i Forelli, z którymi walczy o władzę nad kasynem w sprawiedliwy sposób. Zlecił Carlowi zabicie zabójców z mafii Forellich, co lecieli go zabić, a drugim razem CJ miał ubić Marco Forelliego w śnieżnym Liberty City.
  • Szablon:T siostra CJ-a, dziewczyna Cesara Valpiando, który na końcu ożeni się z nią. Występuje tylko w cutscenkach.

Gangi

W San Andreas jest 7 gangów ulicznych, 1 syndykat i 3 mafie.

Los Santos

  • Szablon:T gang Carla Johnsona, którego jest wiceliderem. Liderem jest jego brat Sweet.
  • Szablon:T główny wróg GSF, ubrany na fioletowo. Wprawieni gracze zdążyli znienawidzić zarówno gang, co jest oczywiste, jak i kolor.
  • Szablon:T hiszpański gang z żółtymi opaskami na głowie, z białym podkoszulkiem lub gołą klatą i mnóstwem tatuaży. Podobnie jak Ballasi, nie lubią nas.
  • Szablon:T tworzą go Latynosi, szefem jest dobry ziomal CJ-a i chłopak jego siostry, Cesar Vialpando. Nienawidzą się z Ballasami, San Fierro Rifa, a w szczególności z Vagosami. Prawdopodobnie mają Alzheimera lub amnezję – mimo że Carl Johnson został dobrym ziomkiem szefa tego gangu, atakują nas za byle gówno.Ich kolor to jasno-niebieski

San Fierro

  • Szablon:T jeszcze inni Hiszpanie, wyglądają jak robole. Są ciotowatymi wrogami Rodzin – gdy CJ ich zaatakuje, uciekają w siną dal, chyba że mają pistolet (co zdarza się rzadko).
  • Szablon:T nie jest to gang, ale działa jak takowy. Jego członkami byli: Jizzy B., T-Bone Mendez, Mike Toreno i zdrajcy Rodzin z Grove Street – Ryder i Big Smoke. Najpierw CJ wykonuje dla nich parę misji, ale potem rozwala syndykat poprzez zabicie wszystkich jego członków z wyjątkiem Mike'a Toreno. Kręcą z Ballasami, Vagosami i San Fierro Rifa.
  • Szablon:T żółtki w czarnych lub szarych garniturach, łażą z pistoletami i kałachami, przez co graczowi opłaca się ich zabijać. Są ziomami Rodzin, leją się z San Fierro Rifa, Da Nang Boys i Ballasami.
  • Szablon:T jeszcze inne żółtki z Wietnamu, neutralni poza misjami.

Las Venturas

Las Venturas to wyjątek spośród wszystkich miast z serii GTA – nie ma tam gangów ulicznych, więc ludzie są tam rozpieszczonymi ciotami – gdy np. uderzysz jednego z przechodniów, cała grupka zaczyna uciekać. Są tam za to mafie, ale poza kasynem Caligula i misjami są niewidoczni. Te mafie wyznają zasadę każdy z każdym – wszystkie razem się nienawidzą.

  • Szablon:T ich szefem jest stary dziad, Salvatore Leone. Leją się z Sindacco i Forellimi, zlecili nam dwie misje, polegające na zajebaniu Forellich. Potem okradliśmy ich kasyno z 5 milionów dolców, a Salvatore dzwonił do CJ-a, że rozpierdoli mu wszystko, włącznie z nim samym.
  • Szablon:T jeszcze inna mafia, nie lubią się z Leonami i Sindacco. Paru z nich zostało kropniętych przez Carla.
  • Szablon:T trzecia, najmniejsza mafia. Jego szefa nastraszyliśmy, potem spotkaliśmy się w rzeźni jego mafii i zmarł na atak serca.

Nowości i dziwactwa

Po pierwsze, w SA możemy dokonać rozboju bukietem kwiatów. Są one rozrzucone w całym San Andreas, trzeba tylko poszukać. Co ciekawe, kwiaty uderzają mocniej niż kij bejsbolowy czy katana.

Po drugie, mamy duży wybór partnerek. Dziewczyny zdobywamy w misjach, np. ratujemy jedną z płonącego domu i jest wielce zachwycona naszym wyczynem, zaczyna się do nas przymilać i zostaje naszą dziewczyną. Ten przypadek z płonącego domu to Denise. Jest strasznie upierdliwa. Będzie do nas wydzwaniać i zapraszać na kawę, co w rzeczywistości nie będzie kawą… Ciekawostką jest to, że możemy mieć nawet 6 dziewczyn naraz. Najgorsze jest sprawić, by wszystkie były happy. Każda ma różne zachcianki. Jednak (i tu uwaga), kiedy zbierzemy wszystkie ostrygi (czy muszelki, jak kto woli) znajdujące się pod wodą, nasze dziewczyny przestaną patrzeć na to, czy CJ jest gruby czy chudy, ma muskuły czy też nie.

Oprócz ostryg zbieramy również podkowy, robimy zdjęcia i malujemy tagi innych gangów (walki gangów są jednym z elementów gry). Jest to potrzebne do ukończenia gry na 100%. Oprócz tego i wypełniania zwykłych misji, wypełniamy misję policjanta, taksówkarza, strażaka i przewoźnika towarów. Ewentualnie pimp ridera, czyli gościa, który wozi panie lekkich obyczajów do klientów. No i oczywiście to wszystko bez kodów. Tak, ta gra jest możliwa do przejścia bez cheatowania, wy leniwce. Trzeba jednak cierpliwości i przydałaby się kamizelka kuloodporna. Niestety i to, i to się kiedyś kończy.

Po trzecie, nasz CJ może być jeszcze bardziej sexy, jeśli go ładnie ubierzemy, fryzjer mu zrobi jakiś fryz i strzelimy sobie jakąś gangsta dziarę. Na dziewczyny to naprawdę działa.

Po czwarte, żeby utrzymać naszego CJ-a przy życiu musimy go karmić pożywnym jedzeniem w fastfoodowych barach. Jeżeli jednak pochłoniemy za dużo hamburgerów, nasz bohater może się zwyczajnie spaść jak prosię. Cóż, niektóre dziewczyny lubią, gdy CJ jest niczym poduszka grzewcza. Zresztą, po co mamy sobie utrudniać życie, skoro możemy wpisać AEDUWNV oraz BUFFMEUP. Za pomocą pierwszego kodu Carl nigdy nie będzie głodny. Drugi powoduje maksymalny rozrost mięśni.

Po piąte, mamy duży wybór pojazdów oraz sposobów poruszania się nimi; możemy latać, pływać (wreszcie!) i jeździć po lądzie. Gdy wpiszemy kod RIPAZHA, możemy latać samochodami.

Po szóste, gra nam dostarcza wielu innych rozrywek, tj. gry wideo na konsolach, kasyno, zakłady w wyścigach konnych, dyskoteki, koszykówka, gra w bilard, wyścigi, rajdy czy strip clubs.

Po siódme, karabin snajperski ma bardzo interesujące właściwości. Można za jego pomocą zmienić rozmiar Księżyca, a patrząc przez jego lunetę w lustro, można dostrzec automat i spacerującą kobietę.

Po ósme, Carl będzie całkowicie odporny na ogień po przejściu misji strażaka. Sami strażacy przyjadą do palącego się miejsca w mniej niż 10 sekund! Natomiast deszcz nie jest w stanie ugasić pożaru - trzeba samemu się męczyć.

Stacje radiowe

Możemy umilić sobie jazdę samochodem, motorem, łodzią, samolotem poprzez muzykę. W GTA SA istnieje 10 różnych stacji:

  • Szablon:T „Oldskul hyp-hap! Onli at Plejbek FM!”. To radio nadaje oldschoolowy rap. Prowadzi ją Fort Right MC, któremu głos użyczył Chuck Norris D.
  • Szablon:T coś dla wieśniaków. Nadaje „kałntry”.
  • Szablon:T ktoś to radio ocenił na ocenę dostateczną (skrót: dst). Nadaje klasyczny rock.
  • Szablon:T gdyby Hitler żył dziś i grałby w GTA SA, to zapewne by słuchał SF-UR, bo radio prowadzi Niemiec – Hans Oberlander. Nadaje house.
  • Szablon:T bałns, lans i jeszcze hajs. Radio od funku się kłania.
  • Szablon:T jedyne radio, której DJ-em jest prawdziwa osoba – Julio G. Nadaje gangsta rap, np. Tupaca-madafaka. Głównymi słuchaczami są Carl Johnson i jego ziomale.
  • Szablon:T alternatywa wszelaka. W końcu alternatywną muzykę nadaje.
  • Szablon:T z duszą. Przecież nadaje soul.
  • Szablon:T Rastafari! Kingston Town! Jeżeli jesteś ogarnięty - wiesz co to radio nadaje, jeżeli nie – reggae.
  • Szablon:T nadaje groove. Niezbyt znany Polakom gatunek muzyczny.
  • Szablon:T jeżeli naprawdę lubisz słuchać, jak ktoś non-stop coś papla, to ta radiostacja jest dla Ciebie. Występuje w niej znany i lubiany fanom GTA Lazlow Jones.

Dla tych bardziej wybrednych istnieje USER TRACK PLAYER, gdzie gracz może poupychać swoje piosenki. Jednak reklamy w tej stacji i tak będą Nie muszą być, jak się dobrze w opcjach ustawi.

Ciekawostki gry

  • Karetka jedzie reanimować jednego gangstera (bez głowy), ale podczas drogi do celu rozjeżdża 20 przechodniów.
  • Pod policyjnym prysznicem na komendzie możemy znaleźć ciekawy dobytek nasuwający jednoznaczne myśli.
  • W grze występuje kilka chytrze ukrytych znaczków Rockstara®. Bardzo często można też widzieć liczbę 69. Na przykład istnieje w grze Strefa 69. Podejrzane…
  • W śmietnikach w miejscowości Angel Pine można znaleźć mapy Vice City.
  • Obok domu Cataliny znajdują się 3 zakopane groby, a obok nich leży łopata. Czyżby zabijała swoich kolejnych kochanków?
  • Wypełniając misję kierowcy karetki, statystycznie więcej osób zabijemy rozjechaniem niż uratujemy dowożąc do szpitala.
  • W grze istnieją samochody-widmo, czyli takie, których nie da się w żaden sposób naprawić. Jeżdżą bez kierowcy. Czasami możemy spotkać takie autko ścigając się w wyścigach.
  • W jednej z restauracji na billboardzie jest polecane fishy shit do jedzenia. Jak nie jesteś lamą z anglika, to zapewne wiesz, co to znaczy.
  • W GTA SA Carl może pływać i nurkować. We wcześniejszych częściach ta umiejętność protagoniście była obca.
  • W grze jest trochę pochowanych easter eggów, czyli niespodzianek. Jeden easter egg znajduje się na moście łączącym San Fierro z Tierra Robada. A co na nim jest? Napis: There is no easter egg. Go away.
  • Carl może nosić w swojej kieszeni pół arsenału armii, a przy okazji nie interesować tym faktem policji.
  • W grze możemy spotkać ludzi samobójców, np. rzucających się z wieżowców lub topiących się w wodzie po zrobieniu jakiegoś zdjęcia.
  • Niezależnie co odpowiesz dilerowi na ulicy, i tak nie kupisz od niego towaru.
  • Istnieje mod hot coffee, dzięki któremu możesz wejść do domu, kiedy Carl z dziewczyną tam… piją kawę, oczywiście!
  • Fryzjer potrafi zrobić w 2 sekundy afro łysemu.
  • Największym pojazdem w grze jest samolot osobowy AT-400 schowany w hangarze na lotnisku. Żeby móc do niego wejść, trzeba ukończyć flying school.
  • Wyjęcie aparatu fotograficznego na komisariacie jest bardziej karane niż zabicie nożem dwóch policjantów.
    • Na komisariacie jest jedna ciekawa rzecz: strzelba. Niestety musisz najpierw wyjąć broń białą lub wziąć dildo przy prysznicach, bo biorąc strzelbę gołymi łapami dostajesz +2 gwiazdki WANTED, zabierając ją ze sobą. Kiedy odruchowo zaczynasz strzelać do policjantów dochodzi kolejna. Jak wychodzisz z komisariatu jedyną opcją jest wzięcie auta i spierdalanie gdzie pieprz rośnie, jeżeli chcesz uniknąć zostania „wasted” lub „busted”.
  • Pojazdem najbardziej odpornym na zniszczenia jest rower. Większość sądzi, że najmocniejszy jest czołg, ale zostało jednak udowodnione, że CJ może go zniszczyć swoimi megabutami z Biedronki – rower jest na nie odporny.
  • W grze krążą legendy o Wielkiej Stopie. W jednym lesie jest nawet jej ślad.
  • Możesz strzelać czołgiem na dnie wody (jeziora, rzeki) ,a jeśli wpadłeś nim do wody możesz z tego skorzystać aby się z niej wydostać (podczas strzelania czołg w wodzie się przesuwa).
  • Obok bazy w Strefie 69 znajduje się dołek z sześcioma ciałami. Zazwyczaj łączy się to ze zdjęciem sześciu osób i UFO w pobliskim UFO-barze.
  • Przy końcu pasa startowego lotniska na pustyni znajduje się skała w kształcie czegoś co zainteresuje kobiety.
  • Kiedy strzeli się komuś w kolano z broni niezabijającej jednym trafieniem, to ta osoba zacznie uciekać, jak gdyby nigdy nie została zraniona.
  • Można swobodnie wejść na zaplecze restauracji Burger Shot i The Well Stacked Pizza Co., a personel nie będzie mieć nic przeciwko temu.
  • Nawet największe uszkodzenia w samochodzie można naprawić w jednej chwili. Wystarczy wjechać do swojego garażu, odsunąć się trochę i znowu podejść - voilà! Niektóre cwaniaczki wykorzystują ten fakt i ćwiczą skilla strzelając do swoich bryk w garażu.
  • Eddie Pulaski w przeciwieństwie do niektórych przechodniów w GTA IV, ani razu nie wymawia tego słowa.
  • UWAGA! W grze możemy stworzyć własnego zombiaka! Oto instrukcje:
  1. Wkurzamy jakiegoś gościa tak, żeby zaczął za nami iść z pięściami.
  2. Wsiadamy do jakiegoś samochodu.
  3. Jedziemy, ale wolno i pilnujemy, żeby wkurzony człowiek za nami biegł.
  4. Wjeżdżamy do najbliższego Pay'n'Spraya i czekamy, aż nasza zdobycz wejdzie za nami.
  5. Drzwi się zamykają za nami automatycznie (oczywiście, pilnujemy, żeby człowiek za nami wszedł).
  6. Wyjeżdżamy z Pay'n'Spraya i wychodzimy z samochodu.
  7. Nasz zesprayowany człowiek stał się zombi. Nie da się go w żaden sposób zabić, a jego jedynym celem jest zabicie nas. Niestety nasze zombi nie chce dać się zrekrutować. Musimy tylko daleko odjechać, by nie szlajało się cały czas za nami.