Tor kolejowy: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (nowa strona) Znacznik: edytor źródłowy |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
== Rozstaw szyn == |
== Rozstaw szyn == |
||
(wstęp) |
|||
=== Tor zwykły === |
|||
Bardzo nudny rozstaw, ma dokładnie 1435 mm. Podobno wybrano akurat taką szerokość, bo taką szerokość miały rzymskie [[rydwan]]y. Prawda jest taka, że znany pionier kolejnictwa, [[George Stephenson]]<ref>Nie mów że o nim nie słyszałeś</ref> chciał zrobić równy rozstaw 1500 mm, ale jako że był po paru [[Piwo|piwach]] to się ździebko machnął i wyszło mu 1435 mm. Tory zwykłe stosuje się we wszystkich cywilizowanych krajach [[Europa|europejskich]]<ref>[[Ukraina]] i [[Białoruś]] nie są cywilizowane</ref> oprócz [[Hiszpania|Hiszpanii]], [[Portugalia|Portugalii]] i [[Polska|Polski]]. |
|||
=== Tor polski === |
|||
[[Plik:Krzywe tory.jpg|250px|thumb|Jedno z wielu miejsc zmiany rozstawu szyn]] |
|||
Przeciętnemu [[Jan Kowalski|Kowalskiemu]] wydawać by się mogło, że najlogiczniej byłoby wszystkie tory zbudować z takim samym rozstawem. Jest to rozumowanie fundamentalnie błędne, gdyż jednolity rozstaw szyn pozbawiłby miliardy [[Polak]]ów pracy przy wymienianiu kół w pociągach. Oficjalnie wszystkie linie kolejowe w [[Polska|Polsce]] mają ten sam rozstaw – 1435 mm. Jest to oczywiste kłamstwo, tak naprawdę ten wymiar waha się od 1300 do 1500 mm. Jest to na tyle mała różnica, że przeciętny Kowalski jej nie zauważy, ale stwarza konieczność częstej wymiany wózków w pociągach jadących przez kraj. Zatrudnia się do tego celu całe [[III Rzesza|rzesze]] ludzi, którzy niezauważenie wymieniają zestawy kołowe co parędziesiąt kilometrów. Władze nie chcą się przyznać do tego faktu<ref>Wyobraź sobie gównoburzę, która by się rozpętała gdyby wszyscy się o tym dowiedzieli</ref> i tuszują sprawę tłumacząc, że ''pociąg się opóźnił z powodów niezależnych od przewoźnika''. |
Przeciętnemu [[Jan Kowalski|Kowalskiemu]] wydawać by się mogło, że najlogiczniej byłoby wszystkie tory zbudować z takim samym rozstawem. Jest to rozumowanie fundamentalnie błędne, gdyż jednolity rozstaw szyn pozbawiłby miliardy [[Polak]]ów pracy przy wymienianiu kół w pociągach. Oficjalnie wszystkie linie kolejowe w [[Polska|Polsce]] mają ten sam rozstaw – 1435 mm. Jest to oczywiste kłamstwo, tak naprawdę ten wymiar waha się od 1300 do 1500 mm. Jest to na tyle mała różnica, że przeciętny Kowalski jej nie zauważy, ale stwarza konieczność częstej wymiany wózków w pociągach jadących przez kraj. Zatrudnia się do tego celu całe [[III Rzesza|rzesze]] ludzi, którzy niezauważenie wymieniają zestawy kołowe co parędziesiąt kilometrów. Władze nie chcą się przyznać do tego faktu<ref>Wyobraź sobie gównoburzę, która by się rozpętała gdyby wszyscy się o tym dowiedzieli</ref> i tuszują sprawę tłumacząc, że ''pociąg się opóźnił z powodów niezależnych od przewoźnika''. |
||
Polska jest w kwestii rozstawu szyn ewenementem, we wszystkich innych krajach stosuje się jednolitą szerokość. |
Polska jest w kwestii rozstawu szyn ewenementem, we wszystkich innych krajach stosuje się jednolitą szerokość. |
||
=== Tor ruski === |
|||
Rozstaw szyn stosowany w Rosji od [[1847]] wymyślił słynny rosyjski uczony Wladimir Kolejow (od jego nazwiska pochodzi termin ''szyna Kolejowa'') na zlecenie cara Rosji (i króla Polski) [[Mikołaj I Romanow|Mikołaja I]]. Według relacji świadków car celowo wybrał inny rozstaw żeby ''wk{{cenzura3}}ić tych zasranych szwabów i polaczków''. Jak się okazało niecałe [[II Wojna Światowa|sto lat później]], carowi Mikołajowi rzeczywiście udało się wk{{cenzura3}}ić pewnego [[Adolf Hitler|austriackiego akwarelistę]]. Jakby tego było mało, car Mikołaj nadal z powodzeniem wk{{cenzura2}}ia [[Łódź|łodzian]], którzy nie mają trasy średnicowej, bo [[Łódź Kaliska|jeden dworzec]] miał rozstaw ruski, a [[Łódź Fabryczna|drugi]] normalny. |
|||
=== Tor metrowy === |
=== Tor metrowy === |
||
Ma dokładnie 1000 mm<ref>W Polsce rzecz jasna ±100 mm</ref>. Stosuje się go w biednych krajach [[afryka]]ńskich, których nie stać na szersze podkłady, a także na niektórych sieciach tramwajowych w Polsce. Tymi wyjątkami są: [[Łódź]], [[Toruń]], [[Elbląg]], [[Grudziądz]] i [[Bydgoszcz]], wszystkie inne cywilizowane ośrodki miejskie mają rozstaw 1435 mm. Legenda głosi, że dla tramwajów w Łodzi wybrano rozstaw metrowy, bo zwykłe tory byłyby za szerokie dla wąskich, łódzkich ulic. Prawda jest taka, że [[Żydzi|żydowscy fabrykanci]] którzy (oczywiście) finansowali budowę sieci tramwajowej chcieli trochę przyoszczędzić na podkładach<ref>''Dwudziesta willa sama się nie kupi, aj waj!''</ref>. |
Ma dokładnie 1000 mm<ref>W Polsce rzecz jasna ±100 mm</ref>. Stosuje się go w biednych krajach [[afryka]]ńskich, których nie stać na szersze podkłady, a także na niektórych sieciach tramwajowych w Polsce. Tymi wyjątkami są: [[Łódź]], [[Toruń]], [[Elbląg]], [[Grudziądz]] i [[Bydgoszcz]], wszystkie inne cywilizowane ośrodki miejskie mają rozstaw 1435 mm. Legenda głosi, że dla tramwajów w Łodzi wybrano rozstaw metrowy, bo zwykłe tory byłyby za szerokie dla wąskich, łódzkich ulic. Prawda jest taka, że [[Żydzi|żydowscy fabrykanci]] którzy (oczywiście) finansowali budowę sieci tramwajowej chcieli trochę przyoszczędzić na podkładach<ref>''Dwudziesta willa sama się nie kupi, aj waj!''</ref>. |
Wersja z 16:10, 1 sie 2017
Tor kolejowy – (zazwyczaj) dwa przerdzewiałe podłużne kawałki metalu ułożone obok siebie na paru przegniłych dechach. Tor służy w zamierzeniu pociągom i tramwajom do przemierzania świata, w praktyce zazwyczaj jest wykorzystywany jako miejsce spotkań towarzyskich lub lokalny ciąg komunikacyjny dla bydła.
Rodzaje
Rozstaw szyn
(wstęp)
Tor zwykły
Bardzo nudny rozstaw, ma dokładnie 1435 mm. Podobno wybrano akurat taką szerokość, bo taką szerokość miały rzymskie rydwany. Prawda jest taka, że znany pionier kolejnictwa, George Stephenson[1] chciał zrobić równy rozstaw 1500 mm, ale jako że był po paru piwach to się ździebko machnął i wyszło mu 1435 mm. Tory zwykłe stosuje się we wszystkich cywilizowanych krajach europejskich[2] oprócz Hiszpanii, Portugalii i Polski.
Tor polski
Przeciętnemu Kowalskiemu wydawać by się mogło, że najlogiczniej byłoby wszystkie tory zbudować z takim samym rozstawem. Jest to rozumowanie fundamentalnie błędne, gdyż jednolity rozstaw szyn pozbawiłby miliardy Polaków pracy przy wymienianiu kół w pociągach. Oficjalnie wszystkie linie kolejowe w Polsce mają ten sam rozstaw – 1435 mm. Jest to oczywiste kłamstwo, tak naprawdę ten wymiar waha się od 1300 do 1500 mm. Jest to na tyle mała różnica, że przeciętny Kowalski jej nie zauważy, ale stwarza konieczność częstej wymiany wózków w pociągach jadących przez kraj. Zatrudnia się do tego celu całe rzesze ludzi, którzy niezauważenie wymieniają zestawy kołowe co parędziesiąt kilometrów. Władze nie chcą się przyznać do tego faktu[3] i tuszują sprawę tłumacząc, że pociąg się opóźnił z powodów niezależnych od przewoźnika.
Polska jest w kwestii rozstawu szyn ewenementem, we wszystkich innych krajach stosuje się jednolitą szerokość.
Tor ruski
Rozstaw szyn stosowany w Rosji od 1847 wymyślił słynny rosyjski uczony Wladimir Kolejow (od jego nazwiska pochodzi termin szyna Kolejowa) na zlecenie cara Rosji (i króla Polski) Mikołaja I. Według relacji świadków car celowo wybrał inny rozstaw żeby wkić tych zasranych szwabów i polaczków. Jak się okazało niecałe sto lat później, carowi Mikołajowi rzeczywiście udało się wkić pewnego austriackiego akwarelistę. Jakby tego było mało, car Mikołaj nadal z powodzeniem wkia łodzian, którzy nie mają trasy średnicowej, bo jeden dworzec miał rozstaw ruski, a drugi normalny.
Tor metrowy
Ma dokładnie 1000 mm[4]. Stosuje się go w biednych krajach afrykańskich, których nie stać na szersze podkłady, a także na niektórych sieciach tramwajowych w Polsce. Tymi wyjątkami są: Łódź, Toruń, Elbląg, Grudziądz i Bydgoszcz, wszystkie inne cywilizowane ośrodki miejskie mają rozstaw 1435 mm. Legenda głosi, że dla tramwajów w Łodzi wybrano rozstaw metrowy, bo zwykłe tory byłyby za szerokie dla wąskich, łódzkich ulic. Prawda jest taka, że żydowscy fabrykanci którzy (oczywiście) finansowali budowę sieci tramwajowej chcieli trochę przyoszczędzić na podkładach[5].