Radio samochodowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(+Redkacja, o wreszcie jakiś techniczny artykuł)
(odnosniki do innych artykułów)
Znacznik: edytor wizualny
Linia 1: Linia 1:
{{Redakcja|Nowy artykuł, do przejrzenia}}
{{Redakcja|Nowy artykuł, do przejrzenia}}
Podzespół generujący szum i inne fale dźwiękowe. Standardowo każdy samochód powinien taki mieć.
Podzespół generujący [[szum]] i inne [[Dźwięk|fale dźwiękowe]]. Standardowo każdy [[samochód]] powinien taki mieć.


== Budowa radia ==
== Budowa radia ==
Radio zbudowane jest z odpowiednio dużej ilości elementów, tym większej ile dodatkowych funkcji takowe oferuje. Można wymienić najistotniejsze części:
[[Radio]] zbudowane jest z odpowiednio dużej ilości elementów, tym większej ile dodatkowych funkcji takowe oferuje. Można wymienić najistotniejsze części:


* Regulator głośności - służy do kontrolowania natężenia dźwięku, dodatkowo zaś występował w kilku wersjach:
* [[Potencjometr|Regulator głośności]] - służy do kontrolowania natężenia dźwięku, dodatkowo zaś występował w kilku wersjach:
*# Regulator z przyciskiem - można go wcisnąć, dzięki czemu załączamy lub wyłączamy radio, lub dzieje się nie wiadomo co, ponieważ tak naprawdę producenci nie za bardzo dogadali się co do standaryzacji tych przycisków i w niektórych urządzeniach może się, ot, włączyć menu. Przyczynia się do budowania frustracji kierowcy (w trakcie jazdy) przy próbie zmiany głośności, bo nieraz zdarza się wcisnąć gałkę i wyłączyć całkowicie piosenkę, na której refren tak bardzo nie mogliśmy się doczekać.
*# Regulator z [[Przycisk|przyciskiem]] - można go wcisnąć, dzięki czemu załączamy lub wyłączamy radio, lub dzieje się nie wiadomo co, ponieważ tak naprawdę [[Producent|producenci]] nie za bardzo dogadali się co do [[Standard|standaryzacji]] tych przycisków i w niektórych [[Urządzenie|urządzeniach]] może się, ot, włączyć [[Menu (klawisz)|menu]]. Przyczynia się do budowania [[Frustracja|frustracji]] [[kierowcy]] (w trakcie jazdy) przy próbie zmiany głośności, bo nieraz zdarza się wcisnąć gałkę i wyłączyć całkowicie [[Muzyka|piosenkę]], na której refren tak bardzo nie mogliśmy się doczekać.
*# Regulator z joystickiem - oprócz zmiany głośności i Bóg wie czego tam jeszcze, da się go wychylać w czterech kierunkach w celu nawigowania po menu. Gdy się w końcu zepsuje, podczas jazdy możemy próbować podgłośnić, ściszyć, właściwie zrobić cokolwiek ale przełącznik i tak zrobi odwrotnie i zamiast ściszyć - podgłośni; bonusowo możemy liczyć na nieoczekiwane zwroty akcji takie jak: <s>niepożądana</s> automatyczna zmiana stacji radiowej, przestawienie balansu wyłącznie na prawe głośniki z tyłu, niemożność wyjścia z ustawień czy też samoczynne ustawienie języka hebrajskiego. Nieprzewidywalność wyeksploatowanego urządzenia może zaowocować atakiem szału, lub, w łagodniejszym przypadku, pokonanie 1000km "na strzała" bez kawy czy energetyków (taki sprzęcik nie da zasnąć!).
*# Regulator z [[Joystick|joystickiem]] - oprócz zmiany głośności i [[Bóg]] wie czego tam jeszcze, da się go wychylać w czterech kierunkach w celu nawigowania po menu. Gdy się w końcu zepsuje, podczas jazdy możemy próbować podgłośnić, ściszyć, właściwie zrobić cokolwiek ale przełącznik i tak zrobi odwrotnie i zamiast ściszyć - podgłośni; bonusowo możemy liczyć na nieoczekiwane zwroty akcji takie jak: <s>niepożądana</s> automatyczna zmiana stacji radiowej, przestawienie [[Balans|balansu]] wyłącznie na prawe [[Głośnik|głośniki]] z tyłu, niemożność wyjścia z ustawień czy też samoczynne ustawienie [[Język|języka]] [[Język hebrajski|hebrajskiego]]. Nieprzewidywalność wyeksploatowanego urządzenia może zaowocować atakiem szału, lub, w łagodniejszym przypadku, pokonanie 1000km "na strzała" bez [[Kawa|kawy]] czy [[Napój energetyczny|energetyków]] (taki sprzęcik nie da [[Sen|zasnąć]]!).


** Wyświetlacz - standardowo mieści jedną linijkę tekstu i skromną ilość znaków. Wystarczająco by wyświetlić godzinę, nazwę stacji czy wulgarne tytuły piosenek, nie bardzo się jednak sprawdza do manewrowania po interfejsie ww. joystickiem lub strzałkami kierunkowymi. Żeby w ogóle cokolwiek na nim zrobić, użytkownik musi polegać na mocy wyobraźni, by odnaleźć się w labiryncie mnogich opcji. Oprócz tekstu, możemy również nacieszyć wzrok animacjami, które robią wrażenie pokrywających się z falami dźwiękowymi, choć w rzeczywistości bardzo często tak nie jest. W narożnikach wyświetlacza chyba każdy producent dekoruje je emblematami hipernowoczesnych, opatentowanych, licencjonowanych i bezkonkurencyjnych funkcji, których załączenie powoduje sekundową przerwę w emisji dźwięku, zapalenie się ikonki ''X Sound Turbo X-Plode HiFi Stereo Super<sup>®</sup>'', napisu ON i dalsze odtwarzanie dźwięku bez szczególnych zmian.
** [[Wyświetlacz ciekłokrystaliczny|Wyświetlacz]] - standardowo mieści jedną linijkę [[Tekst|tekstu]] i skromną ilość [[Znak|znaków]]. Wystarczająco by wyświetlić [[Czas|godzinę]], nazwę stacji czy wulgarne tytuły piosenek, nie bardzo się jednak sprawdza do manewrowania po [[Interfejs|interfejsie]] ww. joystickiem lub strzałkami kierunkowymi. Żeby w ogóle cokolwiek na nim zrobić, użytkownik musi polegać na [[Wyobraźnia|mocy wyobraźni]], by odnaleźć się w [[Labirynt|labiryncie]] mnogich opcji. Oprócz tekstu, możemy również nacieszyć [[wzrok]] [[Animacja|animacjami]], które robią wrażenie pokrywających się z falami dźwiękowymi, choć w [[Rzeczywistość|rzeczywistości]] bardzo często tak nie jest. W [[Róg|narożnikach]] wyświetlacza chyba każdy producent dekoruje je [[Emblemat|emblematami]] hipernowoczesnych, [[Patent|opatentowanych]], licencjonowanych i bezkonkurencyjnych funkcji, których załączenie powoduje sekundową przerwę w emisji dźwięku, zapalenie się [[Ikona|ikonki]] ''X Sound Turbo X-Plode HiFi Stereo Super<sup>®</sup>'', napisu ON i dalsze odtwarzanie dźwięku bez szczególnych zmian.
* Złącza - są radia, które mają standardowe złącza ISO i są takie, które go nie mają. W drugim przypadku rozwiązanie problemu mieści się w każdym sklepie motoryzacyjnym, tj. w postaci przejściówki o równowartości najtańszej paczki papierosów. Użytkownicy nie dają jednak za wygraną i poświęcają pół dnia na zdewastowanie fabrycznej wiązki w swoim gruzie, skręcając przewody i klejąc je taśmą malarską, która po nabraniu minimalnej ilości wilgoci subtelnie zsunie się i odsłoni druciki. Później dzieją się ciekawsze rzeczy niż z zepsutym joystickiem.
* [[Złącze|Złącza]] - są radia, które mają standardowe złącza ISO i są takie, które go nie mają. W drugim przypadku rozwiązanie [[Problem|problemu]] mieści się w każdym [[Sklep motoryzacyjny|sklepie motoryzacyjnym]], tj. w postaci [[Adapter|przejściówki]] o równowartości najtańszej paczki [[Papierosy|papierosów]]. [[Użytkownik|Użytkownicy]] nie dają jednak za wygraną i poświęcają pół dnia na [[Wandalizm|zdewastowanie]] fabrycznej wiązki w swoim [[Złom|gruzie]], skręcając [[Kabel|przewody]] i klejąc je taśmą malarską, która po nabraniu minimalnej ilości [[Wilgoć|wilgoci]] subtelnie zsunie się i odsłoni [[Drut|druciki]]. Później dzieją się ciekawsze rzeczy niż z zepsutym joystickiem.
* Czytnik USB - tak zwany ''feature killer'', w ostatnich czasach "być albo nie być" odbiornika radiowego. Użytkownicy, chcąc być na czasie, korzystają z dobrodziejstw najnowszych rozwiązań technologicznych i inwestują właśnie w takie radia. Zastanawiać może fakt, że mimo to dalej ładują do nich pirackie MP3-ki, który jest formatem starszym od węgla.
* Czytnik [[USB]] - tak zwany ''feature killer'', w ostatnich czasach "być albo nie być" odbiornika radiowego. Użytkownicy, chcąc być na czasie, korzystają z dobrodziejstw najnowszych rozwiązań [[Technologia|technologicznych]] i inwestują właśnie w takie radia. Zastanawiać może fakt, że mimo to dalej ładują do nich pirackie [[MP3]]-ki, który jest [[Format|formatem]] starszym od [[Węgiel|węgla]].
* Procesor DSP - mógłby wydawać się zbędnym bajerem, gdyby nie to, że ratuje niektóre jednostki z których użytkownicy odtwarzają pliki o prędkości transmisji zazwyczaj nieprzekraczającej 128kbps, a często utrzymującym się na poziomie 64kbps.
* [[Procesor]] [[DSP]] - mógłby wydawać się zbędnym [[Gadżet|bajerem]], gdyby nie to, że ratuje niektóre jednostki z których użytkownicy odtwarzają pliki o prędkości transmisji zazwyczaj nieprzekraczającej 128kbps, a często utrzymującym się na poziomie 64kbps.
* Czytnik CD - dawniej symbol dobrobytu. Aktualnie kojarzy się tylko z kłopotami, jako, że te najbardziej przeciętne radia nie radziły sobie z odczytem płyt i przerywały po wjechaniu w kałużę, próg zwalniający, przyhamowanie, staranowanie żula czy nawet pierdnięcie.
* [[CD|Czytnik CD]] - dawniej [[symbol]] [[Dobrobyt|dobrobytu]]. Aktualnie kojarzy się tylko z kłopotami, jako, że te najbardziej przeciętne radia nie radziły sobie z odczytem płyt i przerywały po wjechaniu w [[Kałuża|kałużę]], [[próg zwalniający]], przyhamowaniu, [[Taran|staranowaniu]] [[Żul|żula]] czy nawet [[Pierd|pierdnięcie]].
* Kaseciak - przestarzały element radia samochodowego. Co ciekawe, choć archaiczny, w konfrontacji z bezstratnym CD może wypaść lepiej (zakładając, że jest sprawny i nie ma apetytu na świeżą taśmę), bowiem muzyka w kaseciaku nie przestanie grać choćbyś nawet staranował 1000 drzew.
* [[Kaseta|Kaseciak]] - przestarzały element radia samochodowego. Co ciekawe, choć [[Archaizm|archaiczny]], w konfrontacji z bezstratnym CD może wypaść lepiej (zakładając, że jest sprawny i nie ma apetytu na świeżą taśmę), bowiem muzyka w kaseciaku nie przestanie grać choćbyś nawet staranował 1000 [[Drzewo|drzew]].


== Występowanie ==
== Występowanie ==
Radio można znaleźć w każdym samochodzie, z którego poprzedni właściciel zapomniał je wyciągnąć przed sprzedażą. Możemy podzielić je na dwa rodzaje:
Radio można znaleźć w każdym samochodzie, z którego poprzedni właściciel zapomniał je wyciągnąć przed sprzedażą. Możemy podzielić je na dwa rodzaje:


# Radio fabryczne - radio, które sprawia wrażenie kiepskiego, ale okazuje się, że działa bez zarzutu, komponuje się z pulpitem i kontrolkami i gra bardzo dobrze mimo pozornie niewielkiej mocy. Występuje rzadko, z powodu opisanego poniżej.
# Radio fabryczne - radio, które sprawia wrażenie [[Kiepski|kiepskiego]], ale okazuje się, że działa bez zarzutu, komponuje się z pulpitem i kontrolkami i gra bardzo dobrze mimo pozornie niewielkiej [[Moc|mocy]]. Występuje rzadko, z powodu opisanego poniżej.
# Radio uniwersalne - pojawia się tam, gdzie właściciel swojego 25-letniego rzęcha nie mógł pogodzić się z tym, że jego samochód ma tyle lat ile ma i dopuścił się "zabiegu odmładzającego", to znaczy: wyrzucił stare radio (które jest wystrojone pod jego instalację oraz głośniki) i zamontował nowe z marketu, które odtwarza CD czy tam ma inne bajery. Z zamontowaniem takiego radia - zwłaszcza przez nieodpowiednią osobę - wiążą się konsekwencje takie jak:
# Radio uniwersalne - pojawia się tam, gdzie właściciel swojego 25-letniego [[Złom|rzęcha]] nie mógł pogodzić się z tym, że jego samochód ma tyle lat ile ma i dopuścił się "zabiegu odmładzającego", to znaczy: wyrzucił stare radio (które jest wystrojone pod jego instalację oraz głośniki) i zamontował nowe z [[Supermarket|marketu]], które odtwarza CD czy tam ma inne bajery. Z zamontowaniem takiego radia - zwłaszcza przez [[Debil|nieodpowiednią osobę]] - wiążą się konsekwencje takie jak:
#* pocięta wiązka,
#* pocięta wiązka,
#* niedziałające sterowanie z kierownicy,
#* niedziałające sterowanie z kierownicy,
#* zapach palonego plastiku,
#* zapach palonego plastiku,
#* odwrotnie spolaryzowana wiązka głośników,
#* odwrotnie spolaryzowana wiązka głośników,
#* niedziałający zewnętrzny equalizer, wyświetlacz i inny osprzęt.
#* niedziałający zewnętrzny [[equalizer]], wyświetlacz i inny osprzęt.
Występuje rzadko, ponieważ obowiązkiem polskim jest zdemontować radio przed sprzedażą, choćby jego cena na rynku wtórnym oscylowała w okolicach 25 złotych.
Występuje rzadko, ponieważ obowiązkiem polskim jest zdemontować radio przed sprzedażą, choćby jego cena na [[Bazar|rynku wtórnym]] oscylowała w okolicach 25 złotych.


[[Kategoria:Technika]]
[[Kategoria:Technika]]

Wersja z 19:34, 26 kwi 2021

Podzespół generujący szum i inne fale dźwiękowe. Standardowo każdy samochód powinien taki mieć.

Budowa radia

Radio zbudowane jest z odpowiednio dużej ilości elementów, tym większej ile dodatkowych funkcji takowe oferuje. Można wymienić najistotniejsze części:

  • Regulator głośności - służy do kontrolowania natężenia dźwięku, dodatkowo zaś występował w kilku wersjach:
    1. Regulator z przyciskiem - można go wcisnąć, dzięki czemu załączamy lub wyłączamy radio, lub dzieje się nie wiadomo co, ponieważ tak naprawdę producenci nie za bardzo dogadali się co do standaryzacji tych przycisków i w niektórych urządzeniach może się, ot, włączyć menu. Przyczynia się do budowania frustracji kierowcy (w trakcie jazdy) przy próbie zmiany głośności, bo nieraz zdarza się wcisnąć gałkę i wyłączyć całkowicie piosenkę, na której refren tak bardzo nie mogliśmy się doczekać.
    2. Regulator z joystickiem - oprócz zmiany głośności i Bóg wie czego tam jeszcze, da się go wychylać w czterech kierunkach w celu nawigowania po menu. Gdy się w końcu zepsuje, podczas jazdy możemy próbować podgłośnić, ściszyć, właściwie zrobić cokolwiek ale przełącznik i tak zrobi odwrotnie i zamiast ściszyć - podgłośni; bonusowo możemy liczyć na nieoczekiwane zwroty akcji takie jak: niepożądana automatyczna zmiana stacji radiowej, przestawienie balansu wyłącznie na prawe głośniki z tyłu, niemożność wyjścia z ustawień czy też samoczynne ustawienie języka hebrajskiego. Nieprzewidywalność wyeksploatowanego urządzenia może zaowocować atakiem szału, lub, w łagodniejszym przypadku, pokonanie 1000km "na strzała" bez kawy czy energetyków (taki sprzęcik nie da zasnąć!).
    • Wyświetlacz - standardowo mieści jedną linijkę tekstu i skromną ilość znaków. Wystarczająco by wyświetlić godzinę, nazwę stacji czy wulgarne tytuły piosenek, nie bardzo się jednak sprawdza do manewrowania po interfejsie ww. joystickiem lub strzałkami kierunkowymi. Żeby w ogóle cokolwiek na nim zrobić, użytkownik musi polegać na mocy wyobraźni, by odnaleźć się w labiryncie mnogich opcji. Oprócz tekstu, możemy również nacieszyć wzrok animacjami, które robią wrażenie pokrywających się z falami dźwiękowymi, choć w rzeczywistości bardzo często tak nie jest. W narożnikach wyświetlacza chyba każdy producent dekoruje je emblematami hipernowoczesnych, opatentowanych, licencjonowanych i bezkonkurencyjnych funkcji, których załączenie powoduje sekundową przerwę w emisji dźwięku, zapalenie się ikonki X Sound Turbo X-Plode HiFi Stereo Super®, napisu ON i dalsze odtwarzanie dźwięku bez szczególnych zmian.
  • Złącza - są radia, które mają standardowe złącza ISO i są takie, które go nie mają. W drugim przypadku rozwiązanie problemu mieści się w każdym sklepie motoryzacyjnym, tj. w postaci przejściówki o równowartości najtańszej paczki papierosów. Użytkownicy nie dają jednak za wygraną i poświęcają pół dnia na zdewastowanie fabrycznej wiązki w swoim gruzie, skręcając przewody i klejąc je taśmą malarską, która po nabraniu minimalnej ilości wilgoci subtelnie zsunie się i odsłoni druciki. Później dzieją się ciekawsze rzeczy niż z zepsutym joystickiem.
  • Czytnik USB - tak zwany feature killer, w ostatnich czasach "być albo nie być" odbiornika radiowego. Użytkownicy, chcąc być na czasie, korzystają z dobrodziejstw najnowszych rozwiązań technologicznych i inwestują właśnie w takie radia. Zastanawiać może fakt, że mimo to dalej ładują do nich pirackie MP3-ki, który jest formatem starszym od węgla.
  • Procesor DSP - mógłby wydawać się zbędnym bajerem, gdyby nie to, że ratuje niektóre jednostki z których użytkownicy odtwarzają pliki o prędkości transmisji zazwyczaj nieprzekraczającej 128kbps, a często utrzymującym się na poziomie 64kbps.
  • Czytnik CD - dawniej symbol dobrobytu. Aktualnie kojarzy się tylko z kłopotami, jako, że te najbardziej przeciętne radia nie radziły sobie z odczytem płyt i przerywały po wjechaniu w kałużę, próg zwalniający, przyhamowaniu, staranowaniu żula czy nawet pierdnięcie.
  • Kaseciak - przestarzały element radia samochodowego. Co ciekawe, choć archaiczny, w konfrontacji z bezstratnym CD może wypaść lepiej (zakładając, że jest sprawny i nie ma apetytu na świeżą taśmę), bowiem muzyka w kaseciaku nie przestanie grać choćbyś nawet staranował 1000 drzew.

Występowanie

Radio można znaleźć w każdym samochodzie, z którego poprzedni właściciel zapomniał je wyciągnąć przed sprzedażą. Możemy podzielić je na dwa rodzaje:

  1. Radio fabryczne - radio, które sprawia wrażenie kiepskiego, ale okazuje się, że działa bez zarzutu, komponuje się z pulpitem i kontrolkami i gra bardzo dobrze mimo pozornie niewielkiej mocy. Występuje rzadko, z powodu opisanego poniżej.
  2. Radio uniwersalne - pojawia się tam, gdzie właściciel swojego 25-letniego rzęcha nie mógł pogodzić się z tym, że jego samochód ma tyle lat ile ma i dopuścił się "zabiegu odmładzającego", to znaczy: wyrzucił stare radio (które jest wystrojone pod jego instalację oraz głośniki) i zamontował nowe z marketu, które odtwarza CD czy tam ma inne bajery. Z zamontowaniem takiego radia - zwłaszcza przez nieodpowiednią osobę - wiążą się konsekwencje takie jak:
    • pocięta wiązka,
    • niedziałające sterowanie z kierownicy,
    • zapach palonego plastiku,
    • odwrotnie spolaryzowana wiązka głośników,
    • niedziałający zewnętrzny equalizer, wyświetlacz i inny osprzęt.

Występuje rzadko, ponieważ obowiązkiem polskim jest zdemontować radio przed sprzedażą, choćby jego cena na rynku wtórnym oscylowała w okolicach 25 złotych.