Traktor: Różnice pomiędzy wersjami
(→C451: dodano grafikę) |
M (red.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:Malowany traktor.JPG|thumb|Malowany traktor]] |
[[Grafika:Malowany traktor.JPG|thumb|right|200px|Malowany traktor]] |
||
[[Grafika:traktorka.jpg|thumb|Traktor wyemancypowany]] |
[[Grafika:traktorka.jpg|thumb|right|200px|Traktor wyemancypowany]] |
||
'''Traktor''' – automobil mechaniczno-elektroniczny, spełniający rolę idealnego samochodu terenowego na polskie drogi oraz urządzenia do |
'''Traktor''' – automobil mechaniczno-elektroniczny, spełniający rolę idealnego samochodu terenowego na polskie drogi oraz urządzenia do [[rolnictwo|pracy na roli]]. Każdy szanujący się [[rolnik]] ma w swoich zasobach co najmniej jeden traktor polowy, a niekiedy także traktor ogrodowy (kosiarkę). |
||
Każdy producent |
Każdy producent traktorów dodaje do swoich produktów metalowy komin z tłumikiem, pozwalający na tworzenie [[dziura ozonowa|dziur ozonowych]], które powodują [[efekt cieplarniany]] i, co za tym idzie, stwarzają przyjazny klimat dla roślin uprawnych. |
||
Blacha na masce przeciętnego traktora posiada wyjątkowe właściwości plastyczne. Nie da się jej wylakierować, natomiast świetnie maluje się na niej farbami olejnymi oraz do kaloryferów. |
Blacha na masce przeciętnego traktora posiada wyjątkowe właściwości plastyczne. Nie da się jej wylakierować, natomiast świetnie maluje się na niej farbami olejnymi oraz do kaloryferów. |
||
==Budowa== |
|||
==Standardowe elementy anatomii== |
|||
===Silnik=== |
===Silnik=== |
||
Potocznie twierdzi się, że silnik jest dla ciągnika sercem, choć w rzeczywistości można go porównać co najwyżej do [[wątroba|wątroby]] |
Potocznie twierdzi się, że silnik jest dla ciągnika sercem, choć w rzeczywistości można go porównać co najwyżej do [[wątroba|wątroby]] – wykonuje bardzo wiele operacji na raz, między innymi: |
||
*spala paliwo, ropę, gaz, trutki na myszy, trunki dla ludzi |
*spala paliwo, ropę, gaz, trutki na myszy, trunki dla ludzi; |
||
**itp. itd. etc. |
**itp. itd. etc. |
||
*podwyższa ciśnienie w swoim wnętrzu |
*podwyższa ciśnienie w swoim wnętrzu; |
||
*podwyższa temperaturę w swoim wnętrzu |
*podwyższa temperaturę w swoim wnętrzu; |
||
*zmniejsza ilość paliwa w baku |
*zmniejsza ilość paliwa w baku; |
||
*zwiększa ilość energii w traktorze. |
*zwiększa ilość energii w traktorze. |
||
===Bak na paliwo=== |
===Bak na paliwo=== |
||
W przeciwieństwie do samochodów, ta część budowy u traktorów znajduje się w silniku. Jest to rozwiązanie prymitywne, ale praktyczne, bo paliwo ma blisko do silnika. Z drugiej strony rozwiązanie to jest też bardzo niebezpieczne, bo za nic nie można do baku wlewać paliwa wysokooktanowego, bo ma ono niską temperaturę zapłonu. |
W przeciwieństwie do samochodów, ta część budowy u traktorów znajduje się w silniku. Jest to rozwiązanie prymitywne, ale praktyczne, bo paliwo ma blisko do silnika. Z drugiej strony rozwiązanie to jest też bardzo niebezpieczne, bo za nic nie można do baku wlewać paliwa wysokooktanowego, bo ma ono niską temperaturę zapłonu. |
||
W takim systemie najlepiej jest dolewać do paliwa trochę wody, albo Coca-coli, aby bak przypadkowo nie spalił kierowcy ciągnika. Korzystają na tym właściciele stacji paliw, bo nawet nikt nie ma do nich pretensji, gdy rozcieńczają paliwo w innym płynie. Jest to też świetne pole do łapówek |
W takim systemie najlepiej jest dolewać do paliwa trochę wody, albo Coca-coli, aby bak przypadkowo nie spalił kierowcy ciągnika. Korzystają na tym właściciele stacji paliw, bo nawet nikt nie ma do nich pretensji, gdy rozcieńczają paliwo w innym płynie. Jest to też świetne pole do łapówek – im więcej wody bez dodatku coli wleje się do paliwa, tym częściej trzeba będzie wymieniać w traktorze układ paliwowy, na czym mogą skorzystać producenci części zapasowych. |
||
===Kabina kierowcy=== |
===Kabina kierowcy=== |
||
Drugi, co do roli, element w traktorze. |
Drugi, co do roli, element w traktorze. Jest wyposażona w fotel dla farmera. W nowych traktorach jest ponadto wbudowany autopilot. W traktorach szynowych nie był potrzebny, bo i tak maszyny musiały jechać po jednej linii. Standardem jest zamontowanie przedniej szyby oraz wycieraczki. Luksusem jest natomiast szyberdach. |
||
Zdarzają się także traktory bez kabiny, czyli kabriolety. Pozwalają poczuć świeże powietrze, a także prawdziwy odór [[gnój|gnoju]] z [[rozrzutnik]]a. |
Zdarzają się także traktory bez kabiny, czyli kabriolety. Pozwalają poczuć świeże powietrze, a także prawdziwy odór [[gnój|gnoju]] z [[rozrzutnik]]a. |
||
====Wrota wejściowe==== |
====Wrota wejściowe==== |
||
Baaardzo rzadko spotykany element u starych traktorów. Powstają po to, aby rolnik nie wypadł z kabiny. Niegdyś ich nie było i rolnicy masowo wylatywali w błoto, po czym musieli gonić maszynę. Typowe drzwi od traktora zbudowane są z metalu |
Baaardzo rzadko spotykany element u starych traktorów. Powstają po to, aby rolnik nie wypadł z kabiny. Niegdyś ich nie było i rolnicy masowo wylatywali w błoto, po czym musieli gonić maszynę. Typowe drzwi od traktora zbudowane są z metalu lub ołowiu, rzadziej aluminium. Posiadają szybę, którą można dowolnie otwierać i zamykać. Nowsze modele mają ponadto lufcik, który może z powodzeniem zastępować wentylację. |
||
===Koła=== |
===Koła=== |
||
[[Grafika:Koło traktora i kury.JPG| |
[[Grafika:Koło traktora i kury.JPG|right|thumb|200px|Zużyte opony można wykorzystać na wiele sposobów. W tym przypadku: poidło dla drobiu]] |
||
Traktory posiadają charakterystyczny układ kół odwrotny do tego w [[kombajn]]ach. Z przodu znajdują się dwa koła małe, które zdają się na kierownicę. Z tyłu, do tylnej |
Traktory posiadają charakterystyczny układ kół, odwrotny do tego w [[kombajn]]ach. Z przodu znajdują się dwa koła małe, które zdają się na kierownicę. Z tyłu, do tylnej osi przyczepione są koła tylne, większe od przednich, zdane na silnik. Na metalowych kołach mocuje się opony, bez których trą się one o asfalt, co grozi spaleniem pola. Ponadto bez opon koła mogą samodzielnie przemłucić zboże, co jest niepoprawne, ponieważ ogólnie znaną tradycją jest powierzanie żniw kierowcom kombajnów, nawet, kiedy zagarniają oni nieco plonów (jeśli zdarza się to częściej, farmerzy biorą widły i napadają na dom incydenciarza). |
||
===Komin=== |
===Komin=== |
||
[[Grafika:Komin traktora.JPG|thumb|Ciemny komin]] |
[[Grafika:Komin traktora.JPG|thumb|right|200px|Ciemny komin]] |
||
We wszystkich traktorach stosowany jest różnobarwny komin z elementami rury wydechowej. To on zapobiega niszczeniu upraw i wyjątkowo szybko pomaga w |
We wszystkich traktorach stosowany jest różnobarwny komin z elementami rury wydechowej. To on zapobiega niszczeniu upraw i wyjątkowo szybko pomaga w rozwoju efektu cieplarnianego. Składa się rury dopływowej (tej na dole, która odbiera spaliny z silnika), tłumika (element, który ucisza klekotanie gazów), rury wypływowej (tej, która zabiera gazy z tłumika i wnosi do atmosfery) i kołatki, którą spotyka się nie zawsze, ponieważ służy tylko do informowania, czy gaz nie leci z komina. |
||
==Typy traktorów== |
==Typy traktorów== |
||
===Koń=== |
===Koń=== |
||
Pierwszy ciągnik rolniczy. Został wyprodukowany po raz pierwszy 60 |
Pierwszy ciągnik rolniczy. Został wyprodukowany po raz pierwszy 60 milionów lat temu przez firmę God Inc. Producent przez wiele lat eksperymentował nad tym urządzeniem, aż z małej rurki z korbką przekształciło się w wielki zwój przewodów hydraulicznych i elektrycznych z silnikiem maszynowym. Inne firmy tworzą do niego dodatkowe części, czyli m.in. tzw. siodła, uprzęże itp. |
||
Ostatnio coraz powszechniejsze staje się eliminowanie koni z użytku, gdyż w przeciwieństwie do nowoczesnych maszyn, zachowują inteligencję, a więc w każdym momencie mogą założyć związek zawodowy. |
Ostatnio coraz powszechniejsze staje się eliminowanie koni z użytku, gdyż w przeciwieństwie do nowoczesnych maszyn, zachowują inteligencję, a więc w każdym momencie mogą założyć [[związek zawodowy]]. |
||
===Traktor szynowy=== |
===Traktor szynowy=== |
||
Jedno z nowszych urządzeń tego typu. Potrafiło wykorzystywać koleiny jako drogę. Najskuteczniejszym sposobem wykorzystania było ustawienie na polu rzędu szyn. Do traktora podczepiało się odpowiednie urządzenia |
Jedno z nowszych urządzeń tego typu. Potrafiło wykorzystywać koleiny jako drogę. Najskuteczniejszym sposobem wykorzystania było ustawienie na polu rzędu szyn. Do traktora podczepiało się odpowiednie urządzenia: od pługów, przez brony, do elektrograczek. Wykorzystywał napęd z [[akumulator]]ów alkalicznych. |
||
Wymyślny system poruszania się został zlikwidowany w nowszych wersjach traktorów, aczkolwiek wykorzystano go w [[pociąg]]ach, które ponadto zaczerpnęły pomysł z modelu poniżej. |
Wymyślny system poruszania się został zlikwidowany w nowszych wersjach traktorów, aczkolwiek wykorzystano go w [[pociąg]]ach, które ponadto zaczerpnęły pomysł z modelu poniżej. |
||
===Traktor parowy=== |
===Traktor parowy=== |
||
Pojazd wyjątkowo nowoczesny, zwłaszcza w XVIII wieku, kiedy rozpoczęto produkcję. Ten model czerpie energię do ruchu z gigantycznego czajnika |
Pojazd wyjątkowo nowoczesny, zwłaszcza w XVIII wieku, kiedy rozpoczęto produkcję. Ten model czerpie energię do ruchu z gigantycznego czajnika umieszczonego pod maską. Wlewa się do niego kilkanaście kubłów zimnej wody, która potem w magiczny sposób staje się gorąca. Za produkcję traktorów tego typu osądzano czarownice i wiedźmy. |
||
Czajnik w traktorze idealnie sprawdzał się jako prymitywne jacuzzi. Ponieważ wchodzenie do traktora było dość niewygodne, wkrótce oddzielono czajniki od traktorów i sprzedawano oddzielnie. [[Wiedźma|Wiedźmy]] i [[czarownica|czarownice]] ostro protestowały przed naruszeniem własności intelektualnej, do póki w urządzeniu nowego typu nie ugotował się władca Turcji. Wtedy stwierdzono, że był to skutek czarnych mocy zawartych w traktorowych czajnikach i wznowiono przez to [[palenie czarownic]]. |
Czajnik w traktorze idealnie sprawdzał się jako prymitywne [[jacuzzi]]. Ponieważ wchodzenie do traktora było dość niewygodne, wkrótce oddzielono czajniki od traktorów i sprzedawano oddzielnie. [[Wiedźma|Wiedźmy]] i [[czarownica|czarownice]] ostro protestowały przed naruszeniem własności intelektualnej, do póki w urządzeniu nowego typu nie ugotował się władca Turcji. Wtedy stwierdzono, że był to skutek czarnych mocy zawartych w traktorowych czajnikach i wznowiono przez to [[palenie czarownic]]. |
||
===Traktor na kołach=== |
===Traktor na kołach=== |
||
Linia 55: | Linia 58: | ||
Ważne cechy takich traktorów: |
Ważne cechy takich traktorów: |
||
*Są straszliwie uczulone na [[biopaliwo]] i [[olej napędowy]] |
*Są straszliwie uczulone na [[biopaliwo]] i [[olej napędowy]]. |
||
*Bardzo łatwo wybuchają po podaniu [[spirytus]]u. |
*Bardzo łatwo wybuchają po podaniu [[spirytus]]u. |
||
*W przeciwieństwie do samochodów, nie mają bagażników |
*W przeciwieństwie do samochodów, nie mają bagażników. |
||
*W przeciwieństwie do poprzedników, mogą mieć więcej miejsc siedzących |
*W przeciwieństwie do poprzedników, mogą mieć więcej miejsc siedzących. |
||
===Traktor gąsienicowy=== |
===Traktor gąsienicowy=== |
||
Jedna z najnowszych zdobyczy technologii, odkryta dopiero w 1931 (Ha! Tego nie wie nawet angielska Wikipedia!). Obfituje w mnóstwo innowacji. Ciągniki gąsienicowe jako pierwsze były wykonywane ze stopu [[plastik]]u, plasteliny i modeliny. Jako napęd wykorzystują pedały oraz korbkę przy kierownicy, jednak największą innowacją jest to, że osie nie napędzają kół, tylko gąsienice zbudowane z płyt ołowiu. |
Jedna z najnowszych zdobyczy technologii, odkryta dopiero w 1931 (Ha! Tego nie wie nawet angielska Wikipedia!). Obfituje w mnóstwo innowacji. Ciągniki gąsienicowe jako pierwsze były wykonywane ze stopu [[plastik]]u, [[plastelina|plasteliny]] i [[modelina|modeliny]]. Jako napęd wykorzystują pedały oraz korbkę przy kierownicy, jednak największą innowacją jest to, że osie nie napędzają kół, tylko gąsienice zbudowane z płyt ołowiu. |
||
W latach 70. i 80. traktory na ołowiowych gąsienicach były masowo eliminowane z upraw, z powodu niedogodności technicznych i obsługowych. Obecnie najlepiej sprawdzają się jako idealne niszczarki upraw sąsiada. |
W latach 70. i 80. traktory na ołowiowych gąsienicach były masowo eliminowane z upraw, z powodu niedogodności technicznych i obsługowych. Obecnie najlepiej sprawdzają się jako idealne niszczarki upraw sąsiada. |
||
Linia 68: | Linia 71: | ||
===Traktor kroczący=== |
===Traktor kroczący=== |
||
Z łaciny ''Tractor erectus''. Pierwsza maszyna na dwóch nogach. Została wynaleziona w [[Indie|Indiach]] |
Z łaciny ''Tractor erectus''. Pierwsza maszyna na dwóch nogach. Została wynaleziona w [[Indie|Indiach]]. Najlepiej sprawdza się jako auto wspinaczkowe oraz uliczne, ponieważ w Indiach ulice są bardzo zatłoczone i niekiedy można natrafić na altankę na środku drogi. |
||
Trudno powiedzieć, czy ten środek transportu należy nazywać traktorem, czy utworzyć od niego nową grupę pojazdów, bo do pracy w polu zbyt dobrze się nie nadaje, z tego powodu, że [[chwytnik]]i do maszyn rolniczych znajdują się na wysokości około dwóch metrów. |
|||
Kolejną widoczną różnicą jest cena rodem z [[Microsoft]]u, mimo iż nie miał on zbyt wiele wspólnego z projektem. Sprawia to, że traktor kroczący nadaje się tylko dla rolników-multimilionerów. Ich z kolei jest na świecie bardzo niewielu, bo zazwyczaj gdy już farmer dorobi się swojego, to idzie na emeryturę, a gospodarstwo diabli biorą. |
Kolejną widoczną różnicą jest cena rodem z [[Microsoft]]u, mimo iż nie miał on zbyt wiele wspólnego z projektem. Sprawia to, że traktor kroczący nadaje się tylko dla rolników-multimilionerów. Ich z kolei jest na świecie bardzo niewielu, bo zazwyczaj gdy już farmer dorobi się swojego, to idzie na emeryturę, a gospodarstwo diabli biorą. |
||
===Traktor na poduszce magnetycznej=== |
===Traktor na poduszce magnetycznej=== |
||
Aktualnie testowany w [[Japonia|Japonii]] superszybki traktor, którego napęd polega na lewitacji. Prototyp waży 395 kilogramów i unosi się nad specjalną, namagnesowaną [[szyny|szyną]]. Ujawniono niedawno, że na tym typie traktorów został ustanowiony nowy rekord prędkości pojazdów naziemnych: 1212 km/h. ''Te ciągniki to nasza przyszłość!'' |
Aktualnie testowany w [[Japonia|Japonii]] superszybki traktor, którego napęd polega na lewitacji. Prototyp waży 395 kilogramów i unosi się nad specjalną, namagnesowaną [[szyny|szyną]]. Ujawniono niedawno, że na tym typie traktorów został ustanowiony nowy rekord prędkości pojazdów naziemnych: 1212 km/h. ''Te ciągniki to nasza przyszłość!'' – twierdzą konstruktorzy. |
||
Dlatego, iż traktor jest bardzo szybki, wkrótce zacznie się opracowywać nowe maszyny rolnicze, które nie odpadną od chwytników |
Dlatego, iż traktor jest bardzo szybki, wkrótce zacznie się opracowywać nowe maszyny rolnicze, które nie odpadną od chwytników wskutek nacisku powietrza. Stworzy się też nowe metody szkolenia rolników oraz prawo jazdy na traktory, aby zbyt szybka jazda nie skończyła się wysoko nad ziemią. |
||
==Modele traktorów popularne na polskiej wsi== |
==Modele traktorów popularne na polskiej wsi== |
||
===Ciągówka=== |
===Ciągówka=== |
||
Amatorskie, a zarazem wielce praktyczne dzieło [[Ursus]]a, a zarazem pierwszy seryjnie produkowany ciągnik w Polsce. Opiera się na tanim w produkcji podwoziu dorożkarskim |
Amatorskie, a zarazem wielce praktyczne dzieło [[Ursus]]a, a zarazem pierwszy seryjnie produkowany ciągnik w Polsce. Opiera się na tanim w produkcji podwoziu dorożkarskim oraz gigantycznym baku na paliwo, przypominającym [[bojler]]. Prostopadle do niego znajduje się coś podobnego do silnika, co prawdopodobnie nim nie jest, bo przypomina [[sieczkarnia|sieczkarnię]]. To, co silnikiem jest (a coś takiego musi w środku istnieć) emituje fale ciepła, które można uznać wręcz za centralne ogrzewanie. Ponadto „sieczkarnia” może służyć jako sieczkarnia lub [[kamień młynarski]], a można ją nawet wykorzystać jako elektrownię, która sama ładuje sobie akumulatory. |
||
===Dwudziestka piątka=== |
===Dwudziestka piątka=== |
||
[[Grafika:Z25 na chodzie.jpg|thumb|Traktor na chodzie]] |
[[Grafika:Z25 na chodzie.jpg|thumb|right|200px|Traktor na chodzie]] |
||
'''Zetor 25''' |
'''[[Zetor 25]]''' – prototyp tego ciągnika został zaprojektowany w rekordowym czasie trzech miesięcy, do listopada 1944. Po wojnie był najpopularniejszym i najtańszym, a także najbardziej masowo produkowanym urządzeniem tego typu. Pochodzi z [[Czechosłowacja|Czechosłowacji]], gdzie zmotoryzował cały kraj, od południa, przez zachód i wschód, aż do północy. |
||
Był bardzo tani w produkcji, bo nie posiadał kabiny |
Był bardzo tani w produkcji, bo nie posiadał kabiny ani odpowiedniej rury wydechowej. Dym z silnika wylatywał bezpośrednio spod maski i leciał do tyłu, na [[kierowca|kierowcę]]. To od niego pochodzi stereotyp rolnika w sadzy. |
||
===Czterdziestka=== |
===Czterdziestka=== |
||
'''Ursus C-4011''' - traktor o nazwie nieco trudnej do zapamiętania, ale |
'''[[Ursus C-4011]]''' - traktor o nazwie nieco trudnej do zapamiętania, ale popularnej. Miał wiele lat świetności. Wszystkie jego części są skrupulatnie ukryte w środku. Był produkowany zazwyczaj w kolorze czerwonym i wykazywał tendencję do [[rdza|rdzewnienia]] oraz śniedzenia. Ten model jest zarówno kanciasty, jak i zaokrąglony. Miał moc 42 koni mechanicznych i automatyczną regulację wysokości orki (znaczy się orania, bo z waleniami nie ma nic wspólnego). Do 1992 roku, czyli końca produkcji wprowadzano do niego wiele poprawek (m.in. Service Pack C-4023, Service Pack C-4064 i bardzo ważne Service Pack C-4072). |
||
===C451=== |
===C451=== |
||
[[Grafika:Ursus C451 - budowa.JPG|thumb|Budowa]] |
[[Grafika:Ursus C451 - budowa.JPG|thumb|Budowa]] |
||
<code>''Ten majstersztyk przybył z |
<code>''Ten majstersztyk przybył z dalekiego kraju...''</code> |
||
:<code>[[James Bond]] o |
:<code>[[James Bond]] o '''tym ciągniku'''</code> |
||
'''Lanz-Bulldog''', '''LB-45''', '''Sagan na gumowych kołach''' |
'''Lanz-Bulldog''', '''LB-45''', '''Sagan na gumowych kołach''' – terenowy traktor szpiegowski, produkowany w tajnych podziemiach warszawskich zakładów Ursusa. Jego historia sięga 1945 roku, kiedy to brytyjski wywiad przekupił łapówką polski podupadły wywiad, aby ten przekupił Ursusa, by stworzył on model super wytrzymałego traktora o dużych możliwościach, który jednak nie będzie budził podejrzeń. Podczas wielu lat produkcji z fabryki wyjechało 60 000 sztuk tego modelu, który został odznaczony orderem Urządzenia XXI wieku. Produkcja skończyła się, kiedy o sprawie dowiedział się niemiecki wywiad, który wraz z czechosłowackim wywiadem zbombardował warszawskie zakłady. |
||
Według potwierdzonych przekazów, nowy C451 miał moc 450 KM. |
Według potwierdzonych przekazów, nowy C451 miał moc 450 KM. Cenzura zabroniła ujawniać tej informacji, bo mogła powodować podejrzenia co do agentów w Polsce. Po włączeniu trybu turbo prędkość maksymalna wynosi 300 kilometrów na godzinę. W przeciwnym razie wszystkie podejrzenia znikają, bo nie może przejść ponad 30 km/h. |
||
===Rusek=== |
===Rusek=== |
||
[[Grafika:Rusek od przodu.JPG|thumb|Rusek od frontu]] |
[[Grafika:Rusek od przodu.JPG|thumb|right|200px|Rusek od frontu]] |
||
'''Влaдимирей''' |
'''Влaдимирей''' – międzynarodowy projekt mający na celu stworzenie praktycznego traktora, mającego prawdziwe właściwości [[plastyka|plastyczne]]. Nieźle się powiódł – można pomalować praktycznie każdą część traktora bez jego uszkodzenia, gdyż wszystko jest na wierzchu i, co za tym, idzie, łatwiej się naprawia. [[Maska (motoryzacja)|Maskę]] można otwierać poprzez podniesienie jej do góry lub rozwarcie małych drzwiczek z przodu. W przedniej części anatomii ruska znajduje się przede wszystkim ciężarek, który pozwala traktorowi utrzymać równowagę na wybojach, a po wyjęciu z uchwytu może posłużyć jako kowadło końskich podków. Każdy został wykonany z rosyjskiej, grubej, syberyjskiej brachy, aby rolnik nie zamarzł podczas uprawy roli. |
||
===Trzydziestka=== |
===Trzydziestka=== |
||
'''Ursus C-330''' |
'''[[Ursus C-330]]''' – bardzo żywotny traktor, produkowany od roku [[1981]] do dziś, choć już z mniejszego rozpędu. Został oparty na systemie z czterdziestki, oraz zoptymalizowano w nim pracę silnika, który jest teraz mocarniejszy o 4%. Jest produkowany w zasadzie bez kabiny. Ten element mogą ewentualnie zrobić rolnicy, za pomocą zestawu ''Kabina Ursusa Trzydziestki – zrób to sam''. Dzieje się tak, ponieważ zainstalowano w nim wielce innowacyjną gałkę zmiany biegów, przymocowaną do błotnika. Jest to jeden z najtańszych polskich traktorów, a więc stał się bardzo popularny, zwłaszcza za [[PRL]]-u. |
||
'''Wady:''' |
'''Wady:''' |
||
* |
*mało biegów (zaledwie cztery) |
||
* |
*brak piątego biegu |
||
* |
*brzęczenie przy zmianie biegów |
||
* |
*dostępny tylko model cabrio. |
||
'''Elementy |
'''Elementy tuningu:''' |
||
* |
*dywaniki na schodach do fotela kierowcy |
||
* |
*ewentualna zmiana gałki skrzyni biegów na joystick |
||
* |
*możliwość zamienienia kierownicy na Wiilota z nunchukiem |
||
* |
*wymiana pionowej rury wydechowej na ceglany kominek |
||
[[Kategoria:Motoryzacja]] |
[[Kategoria:Motoryzacja]] |
Wersja z 18:09, 18 maj 2007
Traktor – automobil mechaniczno-elektroniczny, spełniający rolę idealnego samochodu terenowego na polskie drogi oraz urządzenia do pracy na roli. Każdy szanujący się rolnik ma w swoich zasobach co najmniej jeden traktor polowy, a niekiedy także traktor ogrodowy (kosiarkę).
Każdy producent traktorów dodaje do swoich produktów metalowy komin z tłumikiem, pozwalający na tworzenie dziur ozonowych, które powodują efekt cieplarniany i, co za tym idzie, stwarzają przyjazny klimat dla roślin uprawnych.
Blacha na masce przeciętnego traktora posiada wyjątkowe właściwości plastyczne. Nie da się jej wylakierować, natomiast świetnie maluje się na niej farbami olejnymi oraz do kaloryferów.
Budowa
Silnik
Potocznie twierdzi się, że silnik jest dla ciągnika sercem, choć w rzeczywistości można go porównać co najwyżej do wątroby – wykonuje bardzo wiele operacji na raz, między innymi:
- spala paliwo, ropę, gaz, trutki na myszy, trunki dla ludzi;
- itp. itd. etc.
- podwyższa ciśnienie w swoim wnętrzu;
- podwyższa temperaturę w swoim wnętrzu;
- zmniejsza ilość paliwa w baku;
- zwiększa ilość energii w traktorze.
Bak na paliwo
W przeciwieństwie do samochodów, ta część budowy u traktorów znajduje się w silniku. Jest to rozwiązanie prymitywne, ale praktyczne, bo paliwo ma blisko do silnika. Z drugiej strony rozwiązanie to jest też bardzo niebezpieczne, bo za nic nie można do baku wlewać paliwa wysokooktanowego, bo ma ono niską temperaturę zapłonu.
W takim systemie najlepiej jest dolewać do paliwa trochę wody, albo Coca-coli, aby bak przypadkowo nie spalił kierowcy ciągnika. Korzystają na tym właściciele stacji paliw, bo nawet nikt nie ma do nich pretensji, gdy rozcieńczają paliwo w innym płynie. Jest to też świetne pole do łapówek – im więcej wody bez dodatku coli wleje się do paliwa, tym częściej trzeba będzie wymieniać w traktorze układ paliwowy, na czym mogą skorzystać producenci części zapasowych.
Kabina kierowcy
Drugi, co do roli, element w traktorze. Jest wyposażona w fotel dla farmera. W nowych traktorach jest ponadto wbudowany autopilot. W traktorach szynowych nie był potrzebny, bo i tak maszyny musiały jechać po jednej linii. Standardem jest zamontowanie przedniej szyby oraz wycieraczki. Luksusem jest natomiast szyberdach.
Zdarzają się także traktory bez kabiny, czyli kabriolety. Pozwalają poczuć świeże powietrze, a także prawdziwy odór gnoju z rozrzutnika.
Wrota wejściowe
Baaardzo rzadko spotykany element u starych traktorów. Powstają po to, aby rolnik nie wypadł z kabiny. Niegdyś ich nie było i rolnicy masowo wylatywali w błoto, po czym musieli gonić maszynę. Typowe drzwi od traktora zbudowane są z metalu lub ołowiu, rzadziej aluminium. Posiadają szybę, którą można dowolnie otwierać i zamykać. Nowsze modele mają ponadto lufcik, który może z powodzeniem zastępować wentylację.
Koła
Traktory posiadają charakterystyczny układ kół, odwrotny do tego w kombajnach. Z przodu znajdują się dwa koła małe, które zdają się na kierownicę. Z tyłu, do tylnej osi przyczepione są koła tylne, większe od przednich, zdane na silnik. Na metalowych kołach mocuje się opony, bez których trą się one o asfalt, co grozi spaleniem pola. Ponadto bez opon koła mogą samodzielnie przemłucić zboże, co jest niepoprawne, ponieważ ogólnie znaną tradycją jest powierzanie żniw kierowcom kombajnów, nawet, kiedy zagarniają oni nieco plonów (jeśli zdarza się to częściej, farmerzy biorą widły i napadają na dom incydenciarza).
Komin
We wszystkich traktorach stosowany jest różnobarwny komin z elementami rury wydechowej. To on zapobiega niszczeniu upraw i wyjątkowo szybko pomaga w rozwoju efektu cieplarnianego. Składa się rury dopływowej (tej na dole, która odbiera spaliny z silnika), tłumika (element, który ucisza klekotanie gazów), rury wypływowej (tej, która zabiera gazy z tłumika i wnosi do atmosfery) i kołatki, którą spotyka się nie zawsze, ponieważ służy tylko do informowania, czy gaz nie leci z komina.
Typy traktorów
Koń
Pierwszy ciągnik rolniczy. Został wyprodukowany po raz pierwszy 60 milionów lat temu przez firmę God Inc. Producent przez wiele lat eksperymentował nad tym urządzeniem, aż z małej rurki z korbką przekształciło się w wielki zwój przewodów hydraulicznych i elektrycznych z silnikiem maszynowym. Inne firmy tworzą do niego dodatkowe części, czyli m.in. tzw. siodła, uprzęże itp.
Ostatnio coraz powszechniejsze staje się eliminowanie koni z użytku, gdyż w przeciwieństwie do nowoczesnych maszyn, zachowują inteligencję, a więc w każdym momencie mogą założyć związek zawodowy.
Traktor szynowy
Jedno z nowszych urządzeń tego typu. Potrafiło wykorzystywać koleiny jako drogę. Najskuteczniejszym sposobem wykorzystania było ustawienie na polu rzędu szyn. Do traktora podczepiało się odpowiednie urządzenia: od pługów, przez brony, do elektrograczek. Wykorzystywał napęd z akumulatorów alkalicznych.
Wymyślny system poruszania się został zlikwidowany w nowszych wersjach traktorów, aczkolwiek wykorzystano go w pociągach, które ponadto zaczerpnęły pomysł z modelu poniżej.
Traktor parowy
Pojazd wyjątkowo nowoczesny, zwłaszcza w XVIII wieku, kiedy rozpoczęto produkcję. Ten model czerpie energię do ruchu z gigantycznego czajnika umieszczonego pod maską. Wlewa się do niego kilkanaście kubłów zimnej wody, która potem w magiczny sposób staje się gorąca. Za produkcję traktorów tego typu osądzano czarownice i wiedźmy.
Czajnik w traktorze idealnie sprawdzał się jako prymitywne jacuzzi. Ponieważ wchodzenie do traktora było dość niewygodne, wkrótce oddzielono czajniki od traktorów i sprzedawano oddzielnie. Wiedźmy i czarownice ostro protestowały przed naruszeniem własności intelektualnej, do póki w urządzeniu nowego typu nie ugotował się władca Turcji. Wtedy stwierdzono, że był to skutek czarnych mocy zawartych w traktorowych czajnikach i wznowiono przez to palenie czarownic.
Traktor na kołach
Obecnie najpopularniejszy traktor. Jego budowa obfituje w kanciaste rogi oraz chłodnice różnej wielkości. Różni producenci tworzyli różnorodne ciągniki, różniące się przede wszystkim sposobem otwierania klapy oraz rozmiarami kół. Ciężkie opony pomagają we wgniataniu nasion roślin w glebę oraz pobudzaniu do pracy dżdżownic. Odżywia się paliwem, benzyną lub gazem, a nawet ropą, zależnie od tego, co mu właściciel wleje do baku.
Ważne cechy takich traktorów:
- Są straszliwie uczulone na biopaliwo i olej napędowy.
- Bardzo łatwo wybuchają po podaniu spirytusu.
- W przeciwieństwie do samochodów, nie mają bagażników.
- W przeciwieństwie do poprzedników, mogą mieć więcej miejsc siedzących.
Traktor gąsienicowy
Jedna z najnowszych zdobyczy technologii, odkryta dopiero w 1931 (Ha! Tego nie wie nawet angielska Wikipedia!). Obfituje w mnóstwo innowacji. Ciągniki gąsienicowe jako pierwsze były wykonywane ze stopu plastiku, plasteliny i modeliny. Jako napęd wykorzystują pedały oraz korbkę przy kierownicy, jednak największą innowacją jest to, że osie nie napędzają kół, tylko gąsienice zbudowane z płyt ołowiu.
W latach 70. i 80. traktory na ołowiowych gąsienicach były masowo eliminowane z upraw, z powodu niedogodności technicznych i obsługowych. Obecnie najlepiej sprawdzają się jako idealne niszczarki upraw sąsiada.
Obecnie najpopularniejsze są maszyny na gąsienicach z nieścieralnej, krzepkiej, mocnej, twardej, antylepkiej, wygodnej i wzorkowanej gumy (o ile taki twór można gumą nazwać).
Traktor kroczący
Z łaciny Tractor erectus. Pierwsza maszyna na dwóch nogach. Została wynaleziona w Indiach. Najlepiej sprawdza się jako auto wspinaczkowe oraz uliczne, ponieważ w Indiach ulice są bardzo zatłoczone i niekiedy można natrafić na altankę na środku drogi.
Trudno powiedzieć, czy ten środek transportu należy nazywać traktorem, czy utworzyć od niego nową grupę pojazdów, bo do pracy w polu zbyt dobrze się nie nadaje, z tego powodu, że chwytniki do maszyn rolniczych znajdują się na wysokości około dwóch metrów.
Kolejną widoczną różnicą jest cena rodem z Microsoftu, mimo iż nie miał on zbyt wiele wspólnego z projektem. Sprawia to, że traktor kroczący nadaje się tylko dla rolników-multimilionerów. Ich z kolei jest na świecie bardzo niewielu, bo zazwyczaj gdy już farmer dorobi się swojego, to idzie na emeryturę, a gospodarstwo diabli biorą.
Traktor na poduszce magnetycznej
Aktualnie testowany w Japonii superszybki traktor, którego napęd polega na lewitacji. Prototyp waży 395 kilogramów i unosi się nad specjalną, namagnesowaną szyną. Ujawniono niedawno, że na tym typie traktorów został ustanowiony nowy rekord prędkości pojazdów naziemnych: 1212 km/h. Te ciągniki to nasza przyszłość! – twierdzą konstruktorzy.
Dlatego, iż traktor jest bardzo szybki, wkrótce zacznie się opracowywać nowe maszyny rolnicze, które nie odpadną od chwytników wskutek nacisku powietrza. Stworzy się też nowe metody szkolenia rolników oraz prawo jazdy na traktory, aby zbyt szybka jazda nie skończyła się wysoko nad ziemią.
Modele traktorów popularne na polskiej wsi
Ciągówka
Amatorskie, a zarazem wielce praktyczne dzieło Ursusa, a zarazem pierwszy seryjnie produkowany ciągnik w Polsce. Opiera się na tanim w produkcji podwoziu dorożkarskim oraz gigantycznym baku na paliwo, przypominającym bojler. Prostopadle do niego znajduje się coś podobnego do silnika, co prawdopodobnie nim nie jest, bo przypomina sieczkarnię. To, co silnikiem jest (a coś takiego musi w środku istnieć) emituje fale ciepła, które można uznać wręcz za centralne ogrzewanie. Ponadto „sieczkarnia” może służyć jako sieczkarnia lub kamień młynarski, a można ją nawet wykorzystać jako elektrownię, która sama ładuje sobie akumulatory.
Dwudziestka piątka
Zetor 25 – prototyp tego ciągnika został zaprojektowany w rekordowym czasie trzech miesięcy, do listopada 1944. Po wojnie był najpopularniejszym i najtańszym, a także najbardziej masowo produkowanym urządzeniem tego typu. Pochodzi z Czechosłowacji, gdzie zmotoryzował cały kraj, od południa, przez zachód i wschód, aż do północy.
Był bardzo tani w produkcji, bo nie posiadał kabiny ani odpowiedniej rury wydechowej. Dym z silnika wylatywał bezpośrednio spod maski i leciał do tyłu, na kierowcę. To od niego pochodzi stereotyp rolnika w sadzy.
Czterdziestka
Ursus C-4011 - traktor o nazwie nieco trudnej do zapamiętania, ale popularnej. Miał wiele lat świetności. Wszystkie jego części są skrupulatnie ukryte w środku. Był produkowany zazwyczaj w kolorze czerwonym i wykazywał tendencję do rdzewnienia oraz śniedzenia. Ten model jest zarówno kanciasty, jak i zaokrąglony. Miał moc 42 koni mechanicznych i automatyczną regulację wysokości orki (znaczy się orania, bo z waleniami nie ma nic wspólnego). Do 1992 roku, czyli końca produkcji wprowadzano do niego wiele poprawek (m.in. Service Pack C-4023, Service Pack C-4064 i bardzo ważne Service Pack C-4072).
C451
Ten majstersztyk przybył z dalekiego kraju...
James Bond o tym ciągniku
Lanz-Bulldog, LB-45, Sagan na gumowych kołach – terenowy traktor szpiegowski, produkowany w tajnych podziemiach warszawskich zakładów Ursusa. Jego historia sięga 1945 roku, kiedy to brytyjski wywiad przekupił łapówką polski podupadły wywiad, aby ten przekupił Ursusa, by stworzył on model super wytrzymałego traktora o dużych możliwościach, który jednak nie będzie budził podejrzeń. Podczas wielu lat produkcji z fabryki wyjechało 60 000 sztuk tego modelu, który został odznaczony orderem Urządzenia XXI wieku. Produkcja skończyła się, kiedy o sprawie dowiedział się niemiecki wywiad, który wraz z czechosłowackim wywiadem zbombardował warszawskie zakłady.
Według potwierdzonych przekazów, nowy C451 miał moc 450 KM. Cenzura zabroniła ujawniać tej informacji, bo mogła powodować podejrzenia co do agentów w Polsce. Po włączeniu trybu turbo prędkość maksymalna wynosi 300 kilometrów na godzinę. W przeciwnym razie wszystkie podejrzenia znikają, bo nie może przejść ponad 30 km/h.
Rusek
Влaдимирей – międzynarodowy projekt mający na celu stworzenie praktycznego traktora, mającego prawdziwe właściwości plastyczne. Nieźle się powiódł – można pomalować praktycznie każdą część traktora bez jego uszkodzenia, gdyż wszystko jest na wierzchu i, co za tym, idzie, łatwiej się naprawia. Maskę można otwierać poprzez podniesienie jej do góry lub rozwarcie małych drzwiczek z przodu. W przedniej części anatomii ruska znajduje się przede wszystkim ciężarek, który pozwala traktorowi utrzymać równowagę na wybojach, a po wyjęciu z uchwytu może posłużyć jako kowadło końskich podków. Każdy został wykonany z rosyjskiej, grubej, syberyjskiej brachy, aby rolnik nie zamarzł podczas uprawy roli.
Trzydziestka
Ursus C-330 – bardzo żywotny traktor, produkowany od roku 1981 do dziś, choć już z mniejszego rozpędu. Został oparty na systemie z czterdziestki, oraz zoptymalizowano w nim pracę silnika, który jest teraz mocarniejszy o 4%. Jest produkowany w zasadzie bez kabiny. Ten element mogą ewentualnie zrobić rolnicy, za pomocą zestawu Kabina Ursusa Trzydziestki – zrób to sam. Dzieje się tak, ponieważ zainstalowano w nim wielce innowacyjną gałkę zmiany biegów, przymocowaną do błotnika. Jest to jeden z najtańszych polskich traktorów, a więc stał się bardzo popularny, zwłaszcza za PRL-u.
Wady:
- mało biegów (zaledwie cztery)
- brak piątego biegu
- brzęczenie przy zmianie biegów
- dostępny tylko model cabrio.
Elementy tuningu:
- dywaniki na schodach do fotela kierowcy
- ewentualna zmiana gałki skrzyni biegów na joystick
- możliwość zamienienia kierownicy na Wiilota z nunchukiem
- wymiana pionowej rury wydechowej na ceglany kominek