Asembler: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
Linia 1: Linia 1:

{{Programowanie}}
{{Programowanie}}
[[Grafika:Disassembler.PNG|thumb|right|200px|Przez disassemblera można nawet disassemblowac obrazki!]]
[[Grafika:Disassembler.PNG|thumb|right|200px|Przez disassemblera można nawet disassemblowac obrazki!]]
'''Asemblery''' ([[Język angielski|ang.]] „niewiem o co biega”) – wielgachna rodzina [[język programowania|języków programowania]] wymyślonych w celu utrudniania życia ludzkości. Programy zapisane w asemblerach są wręcz nieludzko długie, w związku z czym wykorzystywane są głównie przez [[Haker|prawdziwych hakerów]] i ich organy nabyte, potocznie zwane [[Komputer|komputerami]].
'''Asemblery''' ([[Język angielski|ang.]] „niewiem o co biega”) – wielgachna rodzina [[język programowania|języków programowania]] wymyślonych w celu utrudniania życia ludzkości. Programy zapisane w asemblerach są wręcz nieludzko długie, w związku z czym wykorzystywane są głównie przez [[Haker|prawdziwych hakerów]] i ich organy nabyte, potocznie zwane [[Komputer|komputerami]].

KIELON ROBI LODA JENDRUCHOWI


==Hello World==
==Hello World==

Wersja z 21:34, 23 lis 2009

Ten artykuł jest częścią cyklu naukowego języki komputerowe.

Języki programowania:


Inne języki komputerowe:


edytuj ten szablon
Plik:Disassembler.PNG
Przez disassemblera można nawet disassemblowac obrazki!

Asemblery (ang. „niewiem o co biega”) – wielgachna rodzina języków programowania wymyślonych w celu utrudniania życia ludzkości. Programy zapisane w asemblerach są wręcz nieludzko długie, w związku z czym wykorzystywane są głównie przez prawdziwych hakerów i ich organy nabyte, potocznie zwane komputerami.

KIELON ROBI LODA JENDRUCHOWI

Hello World

TITLE hello-w
ss stos
algin 1,1
int zero
add tekst
.code
text tekst
wyswietl:
pop stos,viewer
view tekst
goto przypisz
goto wyswietl
.data
kielich=kradnij(kielich)
kieliszek=kielich(zdrobienie,for (wino or winko))
kufel=kubek(szklany,duży,for (piwo(jasne or ciemne) or piwko(jasne or ciemne)))
beka=znaczenie(2(kradnij(beka,drewniana)),1(beknij(głośno)))
beczka=beka(zdrobnienie,znaczenie(2))
szklanka=kradnij(szklanka))
szklaneczka=zdrobnienie(szklanka))
tekst=Hello World
txt = tekst
.code
nop
nop
nop
nop
nop
txt Hello
nop
push dx
mov tekst,dx
nop
push
open piwo
wlej piwo,kufel
pij kufel
push ax
add ax,bx
int 21h
pop dx
int 10h
newlist lista,dx
open wódka
wlej wódka,szklaneczka
pij szklaneczka
add szklaneczka,bx
add bx,ax
add dx,ax
push dx
pop bx
push cx
pop dx
pop dx
pop dx
mov bx,ax
add ax,cx
add ax,dx
int 21h
open bimber
wlej bimber,beczka
pij beczka
add ax,cx
add cx,dx
add dx,cx
add ax,dx
mov dx,cx
push cx
pop dx
pop dx
pop dx
pop cs
pop ds
pop ds
pop es
pop ds
pop es
open wino
wlej wino,kieliszek
pij kieliszek
nop
push
exec Hello
nop
push
push
push
int linie
push
nop
Lista:
(1)=:=Hello
(2)=:=World
nop
push
nop
nop
push
nop
nop
nop
nop
nop
nop
nop
nop
push
create LIST,Lista2
aint i
char znak
Przypisz:
i=znak(number)
znak-i
add Lista2(i),znak
push znak
goto przypisz
end
Lista: Lista

Przykład programowania systemu

Tak problem wygląda dla zwyczajnego człowieka:

        Wino za 2 zł
    Kiełbasa za 5 zł
 +     Fajki za 4 zł
--------------------
    W sumie:   11 zł

W asemblerze rozwiązanie tego samego problemu wygląda tak:

.data
  align 1024
  wino     dw 2   ;    1
  kiełbasa dw 5   ;    2
  fajki    dw 4   ;    3
  w_sumie  dw ?   ;    |
  dodaj    dd 0   ;    |
  ile      dw 3   ;  <-
.code
  nop
  nop
  nop
  nop
  nop
  nop
  nop
  nop
  nop
  jmp start
 dodawaj proc near
  nop
  push ax
  nop
  sub ax,ax
  nop
  push ds
  nop
  mov ds, seg w_sumie
  nop
  push dx
  nop
  mov dx, offset w_sumie
  nop
  mov ds:dx, ax
  nop
  mov dx, offset ile
  nop
  push ecx
  nop
  mov cx, ds:dx
  nop
  int cyferka=0
  cyferka+1=
  drukuj
  lista:
  0+0
  888=888 
  mov dx, offset wino
  nop
  dec dx
  nop
  align 4096
  lista:
   nop
   inc dx
   nop
   call proc
   nop
   inc dx
   nop
  loop lista
  nop
  pop ecx
  nop
  pop dx
  nop
  pop ds
  nop
  pop ax
  nop
  ret
 dodawaj endp
 dodaj proc near
  nop
  push ecx
  nop
  xor ecx, ecx
  nop
  mov cx, ds:dx
  nop
  jmp bbb
 align 3
 aaa:
  nop
  mov bx, ds:dx
  nop
  align 65536
  dodawanie:
   nop
   inc bx
   nop
  loop dodawanie
  nop
  mov ds:dx, bx
  nop
  pop dx
  nop
  pop bx
  nop
  jmp ccc
 align 49
 bbb:
  nop
  push bx
  nop
  push dx
  nop
  mov dx, offset w_sumie
  jmp aaa
 align 107
 ccc:
  pop ecx
  nop
  ret
 endp dodaj
 pisz proc near
  nop
  push bp
  nop
  mov bp, 3
  nop
  push ax
  nop
  inc bp
  nop
  inc bp
  nop
  push bx
  nop
  inc bp
  nop
  inc ah
  nop
  inc bp
  nop
  inc ah
  nop
  inc bp
  nop
  sub bx, bx
  nop
  inc bp
  nop
  push ecx
  nop
  inc bp
  nop
  mov ecx, 1
  nop
  inc bp
  nop
  inc ecx
  nop
  inc ecx
  nop
  inc ecx
  nop
  inc bp
  nop
  add ecx,2
  nop
  inc bp
  nop
  inc ecx
  nop
  inc ecx
  nop
  inc ecx
  nop
  inc ecx
  nop
  inc ecx
  nop
  inc ecx
  nop
  align 32768
  znak1:
   nop
   and ah, 0
   nop
   or  ah, 1
   nop
   add dl, ah
   nop
   shl ah, ah
   nop
   add dl, ah
   nop
   inc dl
   nop
  loop znak1
  nop
  xor ah, ah
  nop
  int 21h
  nop
  add ecx, bp
  nop
  dec ecx
  nop
  align 8192
  znak2:
   nop
   dec dl
   nop
   dec dl
   nop
   dec dl
   nop
   dec dl
   nop
  loop znak2
  nop
  pop ecx
  nop
  pop bx
  nop
  pop ax
  nop
  pop bp
  nop
  ret
 endp pisz
 align 2048
 start:
  nop
  nop
  nop
  nop
  nop
  nop
  call dodawaj
  nop
  mov dl, 1
  nop
  call pisz
  nop
  call pisz
  nop
  mov ax,4c00h
  nop
  int 21h
  nop