Nonsensopedia:Spotkania/24.05.19/reforma

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
< Nonsensopedia:Spotkania‎ • 24.05.19
Wersja z dnia 17:07, 17 lip 2019 autorstwa Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (→‎Wymogi: delink bo to i tak archiwum, niech spoczywa w pokoju)
PUA

Zasady

  1. Administratorem nie może zostać pacyna.
  2. Kandydować mogą użytkownicy, posiadający uprawnienia moderatora lub bałwanka i minimum 750 edycji kreatywnych w przestrzeniach głównej, NonNews, Cytaty, Słownik, Nonźródła, Gra i Poradnik.
    Proponuję zupełnie wywalić wymóg 750 edycji, promuje durne nabijanie licznika i trzepanie do niego kapucyna. Administratorzy to nie durnie, wiedzą kto się nadaje na admina a kto nie i nie będzie im jakiś licznik rozkazywać. Do tego w PUA bierze udział cała społeczność i stanowi pewien bezpiecznik, w razie gdyby admini wpadli na genialny pomysł uadminowania pacyny czy losowego ziomka z 20 kreatywnymi. ~ Ostrzyciel
  3. Kandydat dodatkowo musi być minimum 2 miesiące na pokładzie i spełniać wymogi.
  4. Administratorzy mają obowiązek głosowania, a unikanie go może poskutkować odebraniem uprawnień jest wystarczającym argumentem do wystawienia głosowania o odebranie uprawnień. Ponadto w głosowaniu mogą wziąć udział użytkownicy, których ostatnia edycja w podanych przestrzeniach jest datowana na mniej niż miesiąc 30 dni przed rozpoczęciem głosowania, posiadający co najmniej uprawnienia bałwanka i minimum 750 edycji kreatywnych w podanych przestrzeniach.spełniający wymagania formalne do kandydowania (punkty 2. i 3.).
    Nie chcemy ściągania nieaktywnych, byleby tylko przepchnęli kandydata. Takie osoby zwykle nie mają rozeznania w aktualnej sytuacji, a ewentualne konsekwencje ich nie interesują.
    1. Zapis pozwalał na odebranie uprawnień administratorowi, który uchyla się od głosowania w niejasny sposób.
    2. 30 dni jest bardziej precyzyjne, miesiąc może być potraktowany różnie.
    3. Uproszczenie zasad.
  5. Aby wniosek przeszedł, musi zagłosować co najmniej 60% uprawnionych do głosowania i > 50% administratorów według stanu na moment rozpoczęcia głosowania, w tym za przyznaniem uprawnień jest >50% głosujących, i >50% administratorów i co najmniej połowa liczby biurokratów, nie licząc głosów wstrzymujących się. Głosowanie trwa 7 dni lub do momentu spełnienia wyżej wymienionych warunków., gdy ≥50% administratorów jest przeciw.
    Dla osoby, która się nadaje, to naprawdę nie będzie problem. Ilość osób uprawnionych do głosowania sprawdza administracja. Liczony jest stan uprawnień w momencie rozpoczęcia głosowania, wszelkie zmiany uprawnień dokonane w tym czasie nie mają wpływu na głosowanie. Głosy wstrzymujące się są liczone jedynie do kworum i nie mają wpływu na wynik głosowania.
    1. Szukanie listy 60% uprawnionych do głosowania jest raczej uciążliwe i łatwo się pomylić.
    2. O biurokratach ustalone było na spotkaniu
    3. Związane usunięciem wymogu 60% uprawnionych.
  6. Jeśli zgłaszający nie jest kandydatem, potrzebne jest potwierdzenie chęci ubiegania się o stanowisko admina.
    Ma to zapobiec zgłaszaniu użytkowników bez ich wiedzy i zgody.
  7. Każde głosowanie wymaga sprawdzenia przez jednego z administratorów jego zgodności z regulaminem. Potwierdzenie to jest jednocześnie oficjalnym rozpoczęciem głosowania.
  8. Dyskusja służy tylko i wyłącznie ocenie przydatności kandydata na stanowisko.
    Nikt w swoim głosowaniu nie chciałby ujrzeć wycieczek osobistych, zamiast komentarzy na temat sensu jego nominacji. PUA nie jest miejscem ani prowadzenia sporów, ani ich mediacji.
  9. Naturalnie, zasady nie działają wstecz.

Wymogi

Poniższa lista definiuje wymogi, które musi spełniać kandydat, by pomyślnie przejść PUA.

Te całe wymogi można nieco skrócić i zapisać bardziej w charakterze sugestii, a nie jakiejś kijowdupnej czeklisty rodem z korpo. ~ Ostrzyciel

Obowiązkowe

  1. Brak cholerycznego temperamentu, umiejętność współpracy z innymi, załatwianie spornych spraw via forum/queryDobra umiejętność pracy zespołowej.
  2. Posiadanie dobrego kontaktu ze społecznością.
  3. Pomoc nowym użytkownikom oraz tym, którzy już są w użytkowaniu nowych umiejętności.
  4. Redakcja i formatowanie bardzo dobrze opanowane.
  5. Umiejętność kategoryzacji.
  6. Podstawowa znajomość licencji.
  7. Umiejętność archiwizowania stron i głosowań (np. zmiana ANM, kończenie SDU, etc.).
  8. Współpraca z interfejsem MediaWiki (dotyczy to świadomego używania stron specjalnych).
  9. Umiejętność pisania szablonów, znajomość kolejności ich wstawiania.
  10. Podstawowa znajomość komunikatów MediaWiki i magicznych słów.
  11. Poczucie odpowiedzialności za powoływanie moderatorów treści i umiejętność zarządzania ich pracą.

Nieobowiązkowe

  1. Brak parcia.
  2. Umiejętność rozwijania Gry.
  3. Dodatkowe Umiejętności techniczne mile widziane (ale do tego nie potrzeba tłumu).
OUA

Zasady

Obecne zasady:

  • Głosują wyłącznie administratorzy.
  • Uprawnienia zostają odebrane, jeśli głosuje >60% administratorów i >50% jest za odebraniem.
  • Głosowanie trwa 7 dni od zatwierdzenia przez administratora kandydatury lub do momentu spełnienia wyżej wymienionych warunków.
  • Biurokrata może odebrać uprawnienia natychmiastowo w przypadku nadużycia uprawnień (czyli wszystkie działania, w których administrator działa na korzyść własną bądź osób trzecich oraz nie jest bezstronny i autonomiczny w swoich decyzjach) bądź zachowań wymagających natychmiastowej interwencji administracji (działalność na szkodę projektu, łamanie zasad, prowokowanie do podziałów).
  • Administratora zgłosić mogą wszyscy zarejestrowani i aktywni użytkownicy.
  • W dyskusji może wypowiedzieć się każdy zarejestrowany użytkownik, opiniując daną kandydaturę, jednak administracja rozstrzyga w głosowaniu kandydaturę w sposób ostateczny.

Propozycja Polskacafe z moimi (Trojanina) uwagami:

  1. Wniosek o rozpoczęcie głosowania może złożyć każdy zarejestrowany i aktywny użytkownik.
  2. Głosować mogą administratorzy a także osoby posiadające uprawnienia moderatora treści lub bałwanka oraz minimum 750 edycji kreatywnych. Ponadto, ich ostatnia edycja w przestrzeniach kreatywnych musi być wykonana mniej niż 30 dni przed rozpoczęciem głosowania (nie dotyczy administratorów).
  3. W dyskusji może się wypowiedzieć każdy, opiniując daną kandydaturę, jednak nie ma to bezpośredniego wpływu na ostateczny wynik głosowania.
  4. Administratorzy mają obowiązek głosowania, a unikanie go jest wystarczającym argumentem do wystawienia głosowania o odebranie uprawnień.
  5. Administrator, któremu wystawiono głosowanie, nie ma prawa głosować. Głosowanie jest natomiast dobrym miejscem do merytorycznej dyskusji i obrony.
  6. Głosowanie trwa 7 dni od zatwierdzenia przez administratora kandydatury.
  7. Aby wniosek o odebranie uprawnień przeszedł, poprzeć go musi minimum 60% głosujących.
  8. W sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji biurokrata może zawiesić użytkownika w prawach administratora natychmiastowo, ma on jednak obowiązek wystawić wiążące głosowanie w ciągu 24 godzin od odebrania uprawnień.
  9. Odebranie uprawnień administratora powoduje również utratę praw biurokraty.

Do zastanowienia – czy zostawić możliwość odebrania uprawnień adminowi przez samą administrację, bez reszty społeczności? ~ Ostrzyciel

OUB (Odebranie Uprawnień Biurokraty)
  1. W głosowaniu za odebraniem uprawnień biurokraty głosują administratorzy.
  2. Głosowanie dotyczy wyłącznie praw biurokraty. Do odbierania również praw administratora służy OUA.
  3. Głosowanie trwa tydzień od momentu wystawienia przez administratora i jest prowadzone na forum.
  4. Jeśli odwoływany biurokrata pełni tę funkcję jako jedyny, wystawiający głosowanie lub inny administrator ma obowiązek zgłosić kandydaturę na nowego biurokratę.
  5. Administratorzy mają obowiązek głosowania w OUB.
  6. Aby głosowanie przeszło, konieczna jest obecność >50% administratorów, z czego za musi być przynajmniej 60% z nich.
PUB (Przyznanie Uprawnień Biurololokraty)
  1. Kandydatem do przyznawania uprawnień biurokraty może być jedynie administrator.
  2. W głosowaniu za przyznaniem praw biurokraty głosują wyłącznie administratorzy.
  3. Administratorzy mają obowiązek głosowania.
  4. Głosowanie jest prowadzone na forum i trwa 7 dni od momentu wystawienia.
  5. Aby głosowanie przeszło, konieczna jest obecność >50% administratorów, z czego za musi być przynajmniej 60% z nich.