Ludzki żywot

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 20:16, 22 lut 2009 autorstwa ArturVonFornal (dyskusja • edycje) (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Sir Damiinho. Autor wycofanej wersji to Żeźnik.)

Ludzki żywot – gra z gatunku MMORPG. Wydawca nie jest do końca znany, różnoracy specjaliści wspominają o Bóg Studios, jak również o Biologia Arts, ze szczególnym uwzględnieniem grupy Ewolucja. Okrzyknięta najbardziej innowacyjną grą wszech czasów, głównie z racji niesamowitych efektów graficznych oraz technologicznych; wielowątkowej, nieliniowej fabuły, a także z niebywałej popularności – obecnie gra w nią około 6,6 miliarda ludzi, a liczba ta systematycznie rośnie. Niejasny jest również proces i czas powstawania tej niezwykłej gry, według niektórych zajęło to kilkaset milinów lat a wg innych tylko 6 dni. Zważając na bardzo wysoki poziom wykonania druga wersja wydaje się być niedorzeczna, choć dawniej zdecydowana większość graczy uważała ją za racjonalną.

Ogólny zarys

Rozgrywka prowadzona jest z perspektywy pierwszej osoby (FPP) i opiera się w głównej mierze na interakcji z innymi graczami oraz otoczeniem. Bohater gry rozwija się, zdobywa doświadczenie i wiedzę. Wiele zamieszania wprowadza fakt, że fabuła gry nie jest w żadnym stopniu stała. Każdy z graczy rozpoczyna swoją historię zupełnie inaczej oraz prowadzi ją w zupełnie inny, indywidualny sposób. Każda rozgrywka niesie ze sobą zupełnie odmienny poziom wrażeń. Nawet najmniejsze wybory mają wpływ na kolejne wydarzenia. Fakt ten pogłębiony jest również przez bardzo duży aspekt losowości, oraz to, że na świat wpływają jednocześnie miliardy innych użytkowników.

Mechanika gry

Screenshot z jednej z wiejskich lokacji serwera Polska

Gracz jest w gruncie rzeczy całkowicie wolny, (wyjątkami są niektóre serwery z co bardziej restrykcyjną polityką) może robić cokolwiek, oczywiście w ramach zdrowego rozsądku i obowiązującego na serwerze prawa. Gracz, idąc przez życie zdobywa doświadczenie oraz nowe, przydatne bądź nie, umiejętności. Punkty biegłości w danej dziedzinie zdobywa jedynie dzięki praktyce. Im dłużej wykonuje daną pracę, tym lepiej mu ona wychodzi. Bardziej efektywnie dzieje się to, jeżeli pracujemy z już bardziej doświadczonym graczem, który uczy nas danej dziedziny. Często zdobywanie doświadczenia w niektórych domenach przychodzi łatwiej niż w innych. Jest to indywidualna i generowana losowo cecha. Najczęściej dzieje się to na początku gry, bądź w początkowych jej etapach. Można przyśpieszyć proces zdobywania statystyk używając niedozwolonych farmaceutyków, jak sterydy. Aczkolwiek wiąże się to z powikłaniami zdrowotnymi.

Charakterystyczną rzeczą jest interfejs bez jakichkolwiek wskaźników. Stan zdrowia opieramy na własnym samopoczuciu, sposobie w jaki wyświetlany jest obraz (przy niektórych chorobach i upojeniu alkoholowym występują np. omamy wzrokowe), albo na podstawie zmian na ciele. Gracze, którzy wybrali klasę "Medyk" są w stanie rozpoznać choroby, lub inne problemy ze zdrowiem, u innych graczy, po uprzednim przebadaniu, czyli sprawdzeniu ich parametrów, np. temperatury ciała.

Postać gracza musi odżywiać się oraz załatwiać wiele innych czynności fizjologicznych. W przeciwnym wypadku, może to grozić przedwczesnym końcem gry.

Otwieranie okna ekwipunku

Całe otoczenie jest tworzone przez oddziaływania graczy, a kolejni użytkownicy żyją w świecie zbudowanym przez poprzednich. Wszystkie miasta i jakiekolwiek rzeczy zostały zbudowane przez innych użytkowników, gry z takim stopniem interakcji trudno szukać.

Rozgrywka kończy się w momencie śmierci, a czy po niej występuje jakiś inny poziom pozostaje tajemnicą. Duża część teistów wierzy, że po śmierci następuje przejście do etapu bonusowego w postaci nieba bądź piekła, a także spotkanie z samym twórcą projektu. Ateiści uważają, że po śmierci to będą martwi i nigdzie nie pójdą. Osobną grupę stanowią hinduiści czy buddyści, oni wierzą, że po śmierci następuje respawn, niestety traci się przy okazji cały ekwipunek, doświadczenie, oraz znów startuje na poziomie 0.

Przebieg gry

Wysokiej jakości efekty HDR

Do gry można dołączyć tylko na zaproszenie. Gra zaczyna się w momencie narodzin (aczkolwiek według niektórych, zaczyna się ona już w momencie poczęcia). Gracz nie ma wpływu na jakim serwerze (zwanym w grze państwem) się urodzi, podobnie nie ma wpływu na swój wygląd, płeć czy inne statystyki początkowe. W późniejszych etapach gry jest możliwa zmiana pewnych aspektów wyglądu swojej postaci, w procesie zwanym operacja plastyczna, jednak wiąże się to z dużymi kosztami i większość graczy na nią nie stać. Pierwszym okresem jest wiek niemowlęcy i dziecięcy. Można powiedzieć, że jest to bardzo rozbudowany samouczek, w którym rolę nauczycieli na samym początku pełnią rodzice – najczęściej dwoje wysokopoziomowych użytkowników (coś około 30-40 poziomu). Oni uczą w jaki sposób poruszać się po świecie, nauczają podstawowych umiejętności jak mówienie i interakcja z innymi graczami. Zapewniają również pożywienie i opiekę w pierwszych etapach.

Kolejną fazą jest wiek szkolny. Dla wielu jeden z trudniejszych kroków, zaczyna się on gdy postać uzyskuje w okolicach 7 poziomu (w zależności od zasad serwera oraz poczynań rodziców). W tym etapie gry pogłębiana jest nasza wiedza z najróżniejszych dziedzin. Również w tym momencie zaczynają być dostępne pierwsze tzw. Dokonania, przełomowe dla przebiegu gry chwile, np. pierwszy pocałunek. Etap szkolny jest stosunkowo długi i mozolny. Poziom, z którym gracz skończy ten element rozgrywki jest bardzo różny. Najczęściej wynosi jednak on obecnie około 20-30.

Jedna z wielu minigier – gotowanie

W tym czasie aktywuje się podpoziom bycia nastolatkiem. Niezwykle burzliwy i chaotyczny etap. W nim bardzo wzrasta stopień interakcji z innymi postaciami, pojawiają się nowe opcje i dokonania, wcześniej niedostępne, np. obudzenie się po pijaku na szwedzkim kutrze rybackim.

Stadium szkolne skutkuje najczęściej wybraniem klasy postaci. Zależy ona od wiedzy jaką zdobyliśmy przez cały poprzedni okres. Oczywiście niektórzy użytkownicy używają ułatwień w postaci tzw. znajomości, albo wujka na stanowisku. Często jest to źle postrzegane przez innych graczy i uważane za akt lamerstwa.

W okolicach 18 poziomu doświadczenia otwiera się droga do klasy postaci żołnierza. Po przejściu komisji poborowej, a następnie szkolenia, gra zamienia się w rasową strzelankę. Istnieje też możliwość kierowania pojazdami, a w miarę awansów w wojsku, gra zaczyna przypominać strategię, gdzie kierujesz podległymi oddziałami. Wiele osób jednak mocno unika tego etapu gry z wielu przeróżnych powodów.

Kolejny etap gry przejawia się tym, że zaczynamy przyjmować regularne questy, za które dostajemy wynagrodzenie. Przeznaczane jest ono na pożywienie, płacenie rachunków, kupowanie kolejnych itemów itp.

W okolicach poziomu 20 do 40 gracze wstępują w formalne związki, po czym mogą zespawnować kolejnego użytkownika. Nazywane jest to poczęciem dziecka i zdarza się, że zostaje ono zainicjowane przypadkowo. Jest to etap opcjonalny, przez wielu w ogóle niepodejmowany z racji stopnia trudności. Istnieją także cheaty, powszechnie zwane kondomami, które nie dopuszczają nowych użytkowników do tej gry. Jednak używanie ich spotyka się z ostrą krytyką ze strony użytkowników teistycznych.

Schyłkowym etapem jest emerytura. Niestety na bardzo wysokich poziomach doświadczenia spadają statystyki związane z siłą i kondycją. Później następuje już koniec gry i outro zwane śmiercią.

Podczas gry istnieje możliwość wylogowania się. Przeważnie następuje to wieczorem lub nocą (na różnych serwerach jest różny czas). W nocy zostają na serwerach tylko gracze zdobywający doświadczenie w pracy i studenci architektury. Ponowne zalogowanie się na serwer przeważnie trwa trochę czasu, gdyż po wylogowaniu i braku aktywności na serwerze gracz traci siły, które odzyskuje w przeciągu kilku godzin. Czas braku aktywności na serwerze jest potocznie nazywany „snem”. W tym czasie często wyświetlane są różne cutscenki nazywane marzeniami sennymi.

Sprawa głównego admina

Fan art przedstawiający wyobrażenie wyglądu głównego admina

Ludność graczy jest podzielona pod względem teorii, czy istnieje jakiś główny Admin, najczęściej utożsamiany z twórcą samej gry. Wielu nie wierzy w istnienie Admina. Większość jest jednak jego zwolennikiem i żeby nie dostać kicka przed końcem gry, albo wiecznego bana stosuje się do jego reguł. Aczkolwiek nawet wśród wierzących istnieją rozbieżności co do szczegółów postaci Admina.

Między graczami pojawiła się plotka, że w 2012 r. może nastać zamknięcie całej serwerowni Ziemia. Według niektórych natomiast nastąpi wtedy jedynie przerwa techniczna i wprowadzenie m.in. upragnionych patchy i update'ów. Kolejni twierdzą, że serwery w ogóle się nie podniosą, a jeszcze inni uważają, że po prostu nic się nie stanie.

Wśród graczy bywają Hakerzy twierdzący że udało im się dostać do zaplecza gry lub nasłuchać kodowanie poleceń admina i znają przyszłość. Bardziej znany to Nostradamus który grał w grę około 1503-1566 i wyciągnął z gry parę ciekawych informacji. Jednak spekuluje się że znalazł tylko dziurę w plikach, które Administrator załatał wydając Service Pack. Innymi Hakerami są Papieża. Podają się oni za moderatorów a Jan Paweł II uważany był za Junior Admina. Moderatorzy mają za zadanie interpretować skrypty i luki które zdarzają się w grze (typu kondomy czy LSD). Głównie chodzi o to aby gracze nie próbowali Cracków i Trików. Administrator i Junior Admin mają układ który wydał się 13 maja 1981. Przyznał się do niego sam junior a moderatorzy potwierdzili. Jeden z graczy chciał włamać się na konto jednego z moderatorów (Jana Pawła) przez Bruce force. Użył do tego pistoletu. Jak później stwierdzono gracz strzelał a Admin prowadził kule a konkretniej mama admina. To daje spekulacje że jednak ktoś ma wpływ na grę a nawet do panelu administracji dopuszcza swoją mamę.

Co do kontroli na grą uważa się że dostęp do zaplecza mają między innymi mama i tata admina i kilku kupli typu św. Paweł, św. Hieronim i inni. św. Piotr Jest osobą prowadzącą statystki gry i decydującą o przejściu do bonusowego levela. Ponoć wszystko trzyma w księgach a nie na nośnikach typu pendrive. Daje to pewność graczom ze nikt nie włamie się i nie zamieni końcowych wyników.

Administrator nie pobiera opłat za korzystanie z serwera w ogólnym zestawianiu liczy się punktacja zdobyta w czasie gry. Są gracze prowadzący zajęcie z reguł Administratora i z reguł gry. Zajęcia są prowadzone grupowo w formie spotkania tzw. Msze. W czasie tych mszy pobierane są dobrowolne opłaty. Opłaty trafiają na utrzymanie lokali do spotkań i na pomoc mniej rozgarniętym graczom. Cena za spotkanie nie jest ustalona jednak jest publiczna i reszta graczy widzi ile dał dany gracz. Pomoc dla innych graczy jest znikoma większość idzie do moderatorów a ponoć nawet do Junior Admina.

Strona techniczna

Doskonała fizyka płynów

Życie chwalone jest za doskonałą oprawę audiowizualną. Każda lokacja dopieszczona jest w najmniejszych detalach, tekstury w niewyobrażalnej rozdzielczości, cienie i gra świateł w najlepszym, zapierającym dech w piersiach, wydaniu. Niesamowita jest również sztuczna inteligencja NPC, jak np. zwierząt. Aczkolwiek niektórzy twierdzą, że również oni są zwyczajnymi graczami, po prostu o dużo mniejszych prawach.

Fizyka w grze jest najwyższej jakości, bijąc na głowę dotychczasowe systemy takie jak Havok czy PhysX. Wielu użytkowników postanawia zgłębiać jej tajniki wybierając klasę naukowca.

Należy nadmienić, że całość ma bardzo niskie wymagania sprzętowe. Właściwie ruszy na prawie każdej konfiguracji. Wyjątek stanowi przypadek, gdy gra wylosuje nowemu graczowi jedną z mutacji letalnych. Nie zdarza się to jednak zbyt często.

Mimo niezwykle wydajnego silnika graficznego, zdarzają się błędy wyświetlania obrazu. Np. artefakty występujące po zbyt długim bezpośrednim patrzeniu się w silne źródła światła, czy też zjawisko nazywane mgłą oraz związane z tym problemy z odległością rysowania horyzontu i wyświetlaniem tekstur.

Opinie na temat gry

Tłum użytkowników

Wiele osób krytykuje Życie za jego miejscami bardzo wysoki stopień trudności. Nieprzewidywalność scenariusza skutkuje tym, że niemożliwe jest znalezienie solucji. Istnieją tylko ogólne poradniki dotyczące pojedynczych dziedzin życia. Zajmuje się tym m.in. psychologia. Brak zapisu w dowolnym momencie, ani nawet systemu checkpointów drastycznie obniża grywalność i komfort grania.

Narzeka się też na wciąż niepoprawione bugi, momentami nieracjonalną fabułę oraz brak darmowych serwerów (często koszta są po prostu ukryte, ale nadal istnieją). Zmniejszenie opłat na serwerach od lat obiecywane jest przy okazji wyborów przez kolejnych kandydatów na moderatorów. Efektów jednak nie ma sensu się doszukiwać.

Niektórzy również marzą o cheatach, ale oficjalnych nikt nie odkrył. Kod gry jest jak do tej pory niezłamany i nie powstały również żadne trainery. Krążą pogłoski, że Usain Bolt ma speedhacka, Simo Häyhä miał aimbota, niektórzy z gildii Armia używają wallhacków termowizyjnych, zaś ninja odkryli sposób na włączenie ghost mode.

Mimo sporadycznych przypadków samobójstw, oraz kicków (które często są jedynie wypadkami), większość ludzi gra do naturalnego końca gry, osiągając całkiem wysokie poziomy doświadczenia rzędu 80-90. Wyższą średnią osiąga serwer Japonia, lecz nie ze względu na lepsze statystki, tylko z powodu lepszych graczy. Oficjalnie najwyższy poziom zdobyła graczka na serwerze Francja, mianowicie 122. Niemal dogoniła ją graczka serwera Polska, która osiągnęła poziom 116.

Wymagania sprzętowe

Działa na każdym sprzęcie, aczkolwiek na urządzeniach z wadami technicznymi może nie działać głos bądź obraz, bądź okienko komunikacji. Wtedy jesteś nazywany odpowiednie głuchym, niewidomym bądź niemym. Zdarza się także obciążenie, a wtedy gra nie działa w pełni sprawnie; Mamy ograniczone niektóre ruchy, ale występują też inne usterki. Wtedy będziesz nazywany niepełnosprawnym.

Życzymy miłej gry!

Medal.svg