Grand Theft Auto: Vice City

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Tak wygląda moje miasto nocą

Grand Theft Auto: Vice Versa City (GTA:VC, Grant Feft Ałto: Wajsiti) – gra komputerowa polegająca na wybijaniu murzynów, policjantów i złych ludzi jak przystało na jedną z części serii GTA. Akcja gry dzieje się w fuckcyjnym fikcyjnym mieście Wajßiti.

Fabuła

Koleś, którym będziemy kierować przez całą grę – Tommy Vercetti właśnie wyszedł z kicia. Od swojego bossa Sonny'ego Forelliego dostał za zadanie kupić trochę dragów od pewnych typów spod ciemnej gwiazdy i rozprowadzać je po mieście. No i faktycznie się takimi okazali, gdyż okradli Tommy'ego z całej kasy i zwiali z towarem. Teraz albo odzyska pieniądze Sonny'ego, albo ma wpier... yyy... noo... dol. Jeśli wydaje Ci się, że fabuła jest nudna, to ostrzegę Cię, że jest chyba najciekawsza z całej serii.

Ciekawe jak!

No... musi zabijać i te sprawy. Morderstwa, fałszerstwa, protekcje, wymuszenia, haracze. No i daje radę.

Miasto

Info.png Główny artykuł: Vice City

Misje

Niektóre misje podczas gry są tak idiotyczne, że aż zabawne. Przykładowo: zabicie jakiegoś biznesmena na polu golfowym, jazda motorówką przez checkpointy na czas, odwiezienie kolegi do szpitala, ponieważ zaczął się bawić materiałami wybuchowymi i odjęło mu rękę, zarąbywanie gangu za pomocą bomb spuszczanych z samolociku RC (jest też rozwalenie placu budowli z bomb podkładanych przez helikopter RC), rozproszenie zamieszek firmy budowlanej. W każdym razie twórcy się popisali, dzięki temu GTA:VC to najśmieszniejsza odsłona gry.

Główny bohater

Główny bohater to Tommy Vercetti, który jest przesadnie luzacki. Zazwyczaj nosi hawajską koszulę, jeansy, zegarek i sportowe buty. Oprócz tego zazwyczaj jakiegoś guna, ale z nim też odnosi się spokojnie i bez nerwów.

Inne ziomy w grze

  • Lance Vance – Lens Wens, Tommy spotyka go już na początku gry, gdy musi zabić kucharzy, którzy go gonią z tasakami (lol). Zawsze chodzi w białej marynarce, białych spodniach, ma łańcuch na klacie i jeździ swoim białym, choć wiecznie brudnym, Infernusem.
  • Ken Rosenberg – zawsze przestraszony prawnik Toma. To on odwiózł go z miejsca wymiany narkotyków na początku gry, gdyby nie on, to Vercetti by dostał kulkę w łeb. I Ken pewnie też. Łazi we fioletowych ciuchach i nosi ciotawe okulary. Nie nosi skarpetek.
  • Sonny Forelli – boss rodziny Forellich, przez całą grę Tommy zbiera forsę dla niego. Chodzi w żółtej, hawajskiej koszuli.
  • Juan Garcia Cortez – były wojskowy, często robi biby na swoim kozackim jachcie. Ustawia dużo wymian towarem. Gdyby nie jego piękna córka Mercedes, to nikt by go nie lubił. Tommy bierze od niego zadania na początku gry.
  • Mercedes Cortez – córka tego wyżej. Robi brzydkie rzeczy na ulicy i ekranie.
  • Kent Paul – często przebywa w Klubie Malibu. Jest managerem zespołu rockowego Love Fist. Jest dobrym informatorem Tommy'ego, więc często mówi mu różne rzeczy. Mimo, że nic z tego nie ma.
  • Avery Carrington – kapitalista z Teksasu. Można go spotkać w swojej limuzynie na jednym z placów budowy w Vice City. Ubiera się na kowboja. Tommy zaprasza go raz nawet na konie, jednak ten odmawia.
  • Ricardo Diaz – przez tego pacana transakcja z początku gry się rypła. Jednak w trakcie gry daje Tommy'emu misje. Ostatecznie dowiadujemy się, że ten nie lubi Ricardo. Jest gruby, niski i lubi przesiadywać w swojej rezydencji.
  • "Big" Mitch Baker – boss gangu motocyklowego. Lubi zespół Love Fist. Jest gruby, nosi skórzaną kurtkę i kask. Jeździ swoim dziadowskim motocyklem Angelem.
  • Umberto Robina – szef Kubańskich gangsterów. Cierpi na otyłość i nieładną twarz. Uważa się za macho. Nigdy nie był notowany, więc tylko zgrywa takiego kozaka. Ma swoją kafejkę Robina Cafe oraz duże cojones.
  • Aunt Poulet – zwana przez Polaków Ciocią Pulpet. Znana ze swoich herbatek, które odbierają świadomość. Poulet to liderka gangu Haitańców. Kolejny grubas.
  • Hilary King – najlepszy kierowca w mieście. Pomaga Tommy'emu w napadzie na bank. Również nie należy do chudych. Zostaje zabity podczas skoku przez antyterrorystów.
  • Cam Jones – ma swoją firmę ślusarską. Cam jest mistrzem w otwieraniu sejfów, więc Tommy zatrudnia go do pomocy w napadzie na bank. Jednak miał małego peszka i zginął podczas akcji. Phil go nie lubił.
  • Phil Cassidy – lubi, gdy się go myli z Feelem. Jest genialnym strzelcem i dilerem broni. Traci rękę podczas idiotycznej zabawy.

Broń

  • Aparat fotograficzny – zarąbista broń, niestety pojawia się tylko w jednej misji w grze. Aparatem można m.in. robić słitaśne fotki na Facebooka, a także obserwować okolicę, bo ma lepsze przybliżenie niż snajperka.
  • Pięść – używając jej musimy polegać na mocy Vercettiego. A jej współczynnik nie jest wysoki, więc całość daje gówniane rezultaty.
  • Kastet – wzmocnienie pięści, przydaje się. Można go podjumać ochroniarzom Klubu Malibu.
Nie ma to jak swobodna jazda na motocyklu...

Broń biała

  • Śrubokręt – świata nim nie zwojujemy, możemy nim jedynie wzbudzić zazdrość wśród budowlańców.
  • Młotek – w jednej z misji dostajemy go gratis! Znacznie lepszy niż śrubokręt, już można nim kogoś porządniej uszkodzić.
  • Nóż – badziew, lubią go cisi zabójcy, do którego Tommy nie należy. Zresztą w całym mieście nie ma żadnego takiego.
  • Tasak – ulubiona broń kucharzy. Przez nieuwagę można dostać nim w mordę w jednej z początkowych misji, w której trzeba przed szefami kuchni uciekać.
  • Kij bejsbolowy – w GTA 3 był jedyną bronią tego typu, w Vice City się nie przydaje, biegać z nim się nie da. Niby można nim mocno przypieprzyć, ale zanim Tommy się zamachnie, to potencjalna ofiara zdąży zwiać.
  • Piła mechaniczna – coś dla ciebie, jeśli lubisz sieczkę. Jeden hit i śmierć. Nie da się z nią biegać, a podczas chodzenia Vercetti kręci dupą. Przydaje się, gdy Tommy jest otoczony przez bandę jakichś idiotów z bejsbolami.
  • Maczeta – w sumie to samo co tasak. Niezbyt fajne, chyba, że dla szpanu.
  • Katana – broń myląca gracza. Osoba ciachnięta tym mieczem wykłada się na ziemię. Jednak po chwili wstaje, a wkurzony player nie lubi jej do końca gry.
  • Kij golfowy – można z nim biegać, daje dobre hity, szybko uderza, ogólnie super. Na domiar dobrego, Tommy może sobie dzięki niemu poudawać grę w golfa na ciałach trupów.

Broń ręczna

  • Granat – na równej powierzchni niezbyt użyteczny, co innego, gdy zrzucisz go z dużej wysokości, przy okazji nie zabijając siebie. Cienkie do misji, dobre do robienia rozrób. Przy wybuchu zabija ludzi, którzy znajdą się w pobliżu.
  • Koktajl Mołotowa – to samo co granat, jednak po wybuchu nie zabija przechodzących obok, a podpala. I tak po chwili się spalają. Co za debile, gdyby nosili gaśnice, to nic by im nie było.
  • Gaz łzawiący – jest tylko w wersji na Play Station 2, bo Rockstar nie lubi PeCetowców. Uniemożliwia atak atakowanemu. Niby kozackie, ale trzeba uważać, by nie załzawić siebie.

Pistolety

  • Colt .45 – dobry na początku gry, do zabijania słabszych i młodszych, wyłudzania od nich kasy oraz straszenia policji.
  • Colt Python – strzela wolno, ma tylko 6 naboi. Wszystkich bierze na hita.

Strzelby

  • Strzelba – ładnie się rozpryskują, dobre na jednostrzałowców, gdy Cię otoczą.
  • Krótka strzelba – to co wyżej, ale jest krótka przez co ma mniejszy dystans rażenia. Mimo to jest o 100$ droższa.
  • S.P.A.S 12 – nie to co wyżej. Nie wiedziałeś że można ze strzelby zrobić miniguna. A przed naciśnięciem w przycisk strzału nie spodziewałeś się, że wszystko zaraz stanie w płomieniach.

Pistolety maszynowe

  • Tec 9 – używa tego wielu twoich przeciwników. Ale nie ty , bo ty wiesz, że to ... .
  • Uzi – ma dużą prędkość (niczym slapujący basista). Będzie ci często towarzyszyć.
  • Mac 10 – jeszcze szybszy, w pełni mobilny. W misji w której mamy wyciąć ochronę statku, dla jakichś informacji wszyscy wychodzą ledwo żywi, ale z tą bronią wyjdziesz cały i zdrowy.
  • MP 5 – drogie, ale nie potrzebuje dużo ammo.

Karabiny automatyczne

  • Kruger – ma słabą szybkostrzelność i zadaje nawet dość duże uszkodzenia. Mało kto lubi tą broń, większość graczy już ma M4.
  • Karabinek M4 – szybkie i bardzo efektywne strzały. W niektórych misjach dają nam to za fri. Dobre do bicia policji.

Snajperki

  • Snajperka – sprawdza się przy zabijaniu pojedynczych ludzi z dużej odległości. Niestety niezbyt szybkie przeładowanie. Człowiek tafiony z niej zaczyna podskakiwać na jednej nodze, łapie się za szyję, wykonuje obrót wokół własnej osi i dopiero wtedy upada.
  • Ta lepsza snajperka – sprawdza się przy niszczeniu samochodów z prawie każdej odległości. Pozwala na to magazynek mieszczący 7 naboi.

Broń ciężka

  • Miotacz ognia – ludzie potraktowani tym bajerem są w tym samym momencie podpaleni ostatni raz w życiu. Miotacz ognia miota ogniem w przód na kilka metrów.
  • M60 – Podobne do automatycznych karabinów, jednak strzela szybciej. Kozacka broń, niestety nie da się z nią biegać.
  • Minigun – nikt nie wie, czemu ten gun jest „mini”. Potężna broń, w trymiga można tym wybić wszystkich ludzi znajdujących się na ulicy. Podczas chodzenia z tym, Tommy zachowuje się, jak przy chodzeniu z piłą mechaniczną. W dodatku jest tak pojemny, że prędzej znudzi ci się anihilacja Bogu ducha winnych pieszych niż wyczerpiesz w nim amunicję (ale i tak na helikopter trzeba dać z 2 magazynki).
  • Wyrzutnia rakiet – po wystrzale rozwala wszystko wokół, łącznie ze strzelającym. Na hita rozwala helikopter.

Gangi i mafie

  • Gang Diaza/Vercettiego – spotykani na Starfish Island. Działają dla Ricardo Diaza, póki nie zostanie zakopany do grobu. Wtedy przerzucają się na Tommy'ego. Biją z pistoletów, czasami z uzi, każdego, kto zaatakuje ich.
  • Ochroniarze – tak, też uważam, że to głupie, że ochroniarze są gangiem. W sumie nie robią nic nikomu, który nie robi nic nikomu. Spotykani na Starfish Island, przy lotnisku,przy centrum handlowym,przy budowach i przy polu golfowym. Strzelają niecelnie z jakiegoś pistoletu. Mają swój kozacko wolny samochód – Securicar.
  • Golfiści – jeżdżą wózkiem golfowym, biją ze swoich kijów (golfowych, oczywiście). Są przez to dość niebezpieczni na początku gry. Spotkać ich można koło pola golfowego. Bez powodu nikogo nie zaczepiają.
  • Street Wannabes – spotykani w dzielni Vice Point i na wyspie Prawn. Jeżdżą czasem wozem Gang Burrito, lub tym, co podrąbią innym. Lubią bić się bez powodu, szczególnie z ochroniarzami. Strzelają z tych samych pistoletów, co oni.
  • Haitańczycy – zawsze chodzą w dużych grupach, więc są ostrzy, mimo że strzelają z badziewnego colta. Jeżdżą autem Voodoo, którym sobie podskakują (moc hydraulicznego zawieszenia). Ich bossem jest Ciocia Pulpet. Ubierają się na fioletowo. Można ich spotkać w Little Haiti. Nie lubią Kubańczyków i chcą ich wybić...
  • Kubańczycy – ...i na odwrót, Kubańczycy nie lubią Haitańców. Mają pistolety. Lubią nosić białe i kremowe ciuchy. Jeżdżą Cuban Hermesami z wypasionymi neonami przy kołach. Ich szefem jest Umberto Robina.
  • Policjanci – chyba najliczniejszy gang w Vice City, można ich spotkać na terenie całego miasta. Jeżdżą łatwo rozpoznawalnymi autami pod nazwą radiowóz. Pomagają im 3 bliźniacze gangi: SWAT i FBI, a w szczególnych przypadkach wojsko.

Ciuchy Vercettiego

Tommy może zmieniać ubrania, co jest nowością (ale prymitywność...) względem poprzednich części GTA.

  • Street – hawajska koszula, jeansy i białe adidasy. Szpanerski strój.
  • Soiree – pseudoeleganckie wdzianko, po prostu granarniturowy garnitur.
  • Coveralls – obciachowy strój budowlańca/mechanika. To samo co street, jednak zamiast dżinsów – spodnie na szelkach.
  • Country club – jedna z najbardziej kontrowersyjnych rzeczy w grze: czy to ubranie robi większą siarę od poprzedniego? To strój golfisty, czerwony w czarną kratkę.
  • Bank job – strój specjalnie na napad na bank. Kombinezon w kolorze indygo i maska na twarzy.
  • Mr. Vercetti – ładne eleganckie ubranie, brązowy garnitur, niestety, niektórym kojarzy się z błotem.
  • Tracksuits – są to dwa dresy, jeden w kolorze czarnym, drugi w bordowym. Jeśli nie chcesz tracić respektu wśród innych gangów, lepiej tego nie zakładaj.
  • Casual – ubiór zwykłego mieszkańca miasta, T-shirt i dżinsy z adidasami. Włóż, jeśli nie chcesz zwracać na siebie uwagi wśród innych.
  • Cop outfit – wdzianko gliniarza, chyba najbardziej przydatny. Dzięki niemu można wejść na komisariat i do bazy wojskowej bez konsekwencji. Potem można stoczyć małą wojnę z wojskiem, w której zginiesz.
  • Havana – ciuch Kubańców. Po założeniu go, będziesz wyglądał jak oni. Wypasionym smaczkiem do tego jest czerwona bandamka na bani.
  • Frankie – Tommy dostaje to po ukończeniu gry w 100% (komu by się chciało...). To samo co street i casual, jednak koszulka jest biała i widnieje na niej napis "przeszedłem całe Vice City i wszystko, co dostałem, to ta lipna koszulka". Szpanerskie, ale gdy ją nosisz, ludzie się z Ciebie śmieją.

Posiadłości

W około środku gry włącza się możliwość kupowania posiadłości, co daje nowe misje, dodatkową kasę i w ogóle.

  • Cherry Popper Ice Cream Factory – fabryka lodów, do których nielegalnie są dodawane dragi. Po zakupie możesz wsiąść do miłego auta, którym możesz rozprowadzać wasze wyroby po mieście. Cena za działkę jest zależna od dzielnicy.
  • Film Studio – wytwórnia pornoli, nie wpuszczaj dzieci.
  • Kaufman Cabs – firma taksówkarska, która działa przeciw innej, konkurencyjnej.
  • The Malibu Club – najdroższa, ale i odblokowuje najciekawsze misje. Dzięki temu klubowi robimy napad na bank.
  • Pole Position Club – tutaj też nie wpuszczaj nieletnich. Klub striptizerski. Nazwa od pewnej gry komputerowej.
  • Boat Yard – doki z beznadziejnie trudnym zadaniem do wykonania.
  • Print Works – drukarnia fałszywych banknotów, ma ciekawe misje, jest w dobrym strategicznie miejscu i na oku glin.
  • Sunshine Autos Car Showroom – salon samochodowy, do którego trzeba zbierać konkretne modele.