Wydawnictwo

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 04:03, 19 lut 2006 autorstwa Szoferka (dyskusja • edycje)
(różn.) ← przejdź do poprzedniej wersji • przejdź do aktualnej wersji (różn.) • przejdź do następnej wersji → (różn.)
Siedziba skromnego wydawnictwa.

Ogólna charakterystyka

Wydawnictwo to instytucja skupiająca nadzieje poetów, prozaików, dramaturgów i krytyków literackich. Pod płaszczykiem dbałości o dobro literatury wydawnictwo zajmuje się drukowaniem i promowaniem tylko tych książek, które przyniosą mu zysk i w oczach przeciętnych czytelników stworzą wrażenie, że u tego wydawcy można już zawsze kupować w ciemno.

Marka

Interesujący mechanizm sprawia, że marka wydawnictwa w prostej linii przekłada się na trend literacki obecnego okresu. Wydawnictwo, z pomocą pism i krytyki, konstruuje kanon literatury i mówienia o literaturze, silnie promując swoje produkty i ignorując wszystkie inne, a gdy już go skontruuje, korzysta z literatury danego gatunku na zasadzie wyłączności i może dowolnie kształtować jego rozwój i losy, jakby zupełnie wykluczone było, że ktoś spoza wydawnictwa i skupionej wokół niego grupy mógłby coś w tym gatunku stworzyć lub zechcieć promować (również za granicą). Marka jest też podstawowym powodem, dla którego promowanie wyeksploatowanych schematów ma miejsce dopóki wydawnictwo nie przygotuje sobie nowej strategii wydawniczej, nie zbada rynku i nie znajdzie silnego ośrodka rozwoju nowego trendu. Marka jest bezpieczna, ponieważ daje się tłumaczyć wieloma rzeczami normalnie niedostępnymi: dbałością o zapotrzebowanie czytelnicze, wysypem ciekawych książek o podobnej tematyce czy wreszcie regułą jeden sezon - jeden temat.

Zobacz też: