Mikrofon
Całuję się z mikrofonem. Cmok. Cmok.
Marcin Świetlicki o mikrofonie
Mikrofon – atrybut władzy (kto ma mikrofon, ten ma władzę) pozwalający prowadzić w pojedynkę równoprawny dialog z całą salą ludzi. Wytrawni dialogerzy opracowują własny styl manipulowania mikrofonem i można ich poznać tylko po tym, w jaki sposób manipulują nim na odcinku od szyi do splotu słonecznego. Podczas dialogu osoba z mikrofonem udaje, że zawstydza ją wrzawa po każdym wypowiedzianym słowie, i nie daje po sobie poznać, że publika w ten sposób tylko rozwala występ. Przyjaźnie wypowiedziane oddaję mikrofon jest dla oddającego nie mniej bolesne, niż oddanie nerki.
Mikrofon w muzyce przysuwany i odsuwany od twarzy służy do regulowania głośności wokaliz, bo realizator nie wyrobiłby się z zachciankami śpiewaka. Na koncertach jest wykorzystywany w symbolicznym geście pojednania z fanami: zostaje wyciągnięty w ich kierunku, czasem na statywie. Każdy pojedynczy fan, niesiony owczym pędem uwielbienia, zapomina że jego śpiew nie skrobnie nawet mikrofonu, bo na koncerach stosuje się mikrofony pojemnościowe, a nie kierunkowe.
Mikrofon w beatboxie – ściśle osobiste, regularnie niehigieniczne narzędzie pracy. W chwili występu wygląda jak stały element głowy bitboxera. Beatboxerzy skrobią swoje mikrofony zębami, niczym bobry, w ten sposób wypracowując własne brzmienie.
Typy mikrofonów
- Mikrofon nienamaczalny – nic przez niego nie słychać, bo jest zawinięty w firmową folię.
- Mikrofon posiłkowy – drugi gitarzysta fałszuje do niego chórki. Używany przez pół minuty w ciągu koncertu, przez resztę czasu ściąga bonusowe szumy.
- Mikrofon początkowy – kupiony za trzy dychy. Psuje się po podłączeniu przez kabel za pięć dych.
- Mikrofon wyłączony przez cenzora wraz z całą sceną. Występował w PRLu na gigach punkowych.
- Mikrofon niespodziewany na castingach traktowany tak, jakby trzeba było zbliżyć do ust żywego raka.
- Mikrofon permanentny – z zepsutym wyłącznikiem.
- Mikrofon zestrachany – sprzęga się ze wszystkim.
- Mikrofon stereofoniczny – robi naturalne vibratto stereo, bo ma niestabilny sygnał na kanałach.
- Mikrofon zdobyczny – jedyna rzecz wyniesiona z poprzedniej kapeli.