Świat Dysku: Różnice pomiędzy wersjami
(dr.) |
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika 188.147.99.19, powód: nic niewnosząca edycja) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 15 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Ziemia z kosmosu.jpg|thumb|Uproszczony model świata dysku. Bardzo uproszczony]] |
[[Plik:Ziemia z kosmosu.jpg|thumb|Uproszczony model świata dysku. Bardzo uproszczony]] |
||
{{cytaty|Świat Dysku}} |
{{cytaty|Świat Dysku}} |
||
{{cytat|Toż to bujda, granda zwykła!|Julian Tuwim o teorii stworzenia '''Świata Dysku''' przez [[Terry Pratchett|Terry'ego Pratchetta]]}} |
{{cytat|Toż to bujda, granda zwykła!|[[Julian Tuwim]] o teorii stworzenia '''Świata Dysku''' przez [[Terry Pratchett|Terry'ego Pratchetta]]}} |
||
{{cytat|Kula? Taki c{{cenzura3}}j, Magellan! Taki c{{cenzura3}}j!|'''Terry Pratchett''' do |
{{cytat|Kula? Taki c{{cenzura3}}j, Magellan! Taki c{{cenzura3}}j!|'''Terry Pratchett''' do Magellana}} |
||
'''Świat Dysku''' – dysk leżący na [[żółw]]iu, który wabi się A'Tuin. |
|||
Ano racja. Pseudoplanety z reguły nie leżą na żółwiach. |
Ano racja. Pseudoplanety z reguły nie leżą na żółwiach. |
||
Dlatego żółwiowi pomagają jeszcze 4 [[Słoń|słonie]] stojące na jego grzbiecie. |
Dlatego żółwiowi pomagają jeszcze 4 [[Słoń|słonie]] stojące na jego grzbiecie. |
||
Symbolizuje on kontrowersyjną propagandę słowną rozentuzjazmowaną poprzez tłum antropomorficznym prestidigitatorów. W skrócie oznacza to, że Świat Dysku lata jak Frisbee. |
Symbolizuje on kontrowersyjną propagandę słowną rozentuzjazmowaną poprzez tłum antropomorficznym prestidigitatorów. W skrócie oznacza to, że Świat Dysku lata jak Frisbee. |
||
== Położenie w Układzie Słonecznym == |
== Położenie w Układzie Słonecznym == |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
== Znaczenie w religiach == |
== Znaczenie w religiach == |
||
Świat Dysku ma wielkie znaczenie we wszystkich znanych [[religia]]ch. Chrześcijanie uważają, że Świat Dysku naprawdę nie istnieje i każdego, który uważa inaczej, wysyłają na tortury [[Inkwizycja|Inkwizycji]]. Buddyści natomiast sądzą, że A'Tuin to ich dawna zmarła babcia. Protestanci uważają, że Świat Dysku jest wspaniałym podarunkiem od [[Bóg|Boga]] i z tej okazji trzeba odtańczyć '''riverdance'''. Inną religią, w której Świat Dysku jest znaczącym elementem, jest Zakon [[Jedi]]. Według wyżej wymienionego Zakonu, na Świecie Dysku rodzą się [[midichloriany]], czyli źródła mocy Jedi, które przylatują i dają im siłę. |
Świat Dysku ma wielkie znaczenie we wszystkich znanych [[religia]]ch. Chrześcijanie uważają, że Świat Dysku naprawdę nie istnieje i każdego, który uważa inaczej, wysyłają na tortury [[Inkwizycja|Inkwizycji]]. Buddyści natomiast sądzą, że A'Tuin to ich dawna zmarła babcia. Protestanci uważają, że Świat Dysku jest wspaniałym podarunkiem od [[Bóg|Boga]] i z tej okazji trzeba odtańczyć '''riverdance'''. Inną religią, w której Świat Dysku jest znaczącym elementem, jest Zakon [[Jedi]]. Według wyżej wymienionego Zakonu, na Świecie Dysku rodzą się [[midichloriany]], czyli źródła mocy Jedi, które przylatują i dają im siłę. |
||
Ostatnią religijną grupą popierającą Dysk są wierzący w [[Latający Potwór Spaghetti|Latającego Potwora Spaghetti]]. Latający Potwór Spaghetti miał w roku 2012 zesłać na Ziemię kataklizm związany z [[Apokalipsa|końcem świata]], ze względu na nasze złe uczynki i nieszanowanie [[Wszechświat]]a. Wg Zakonu LPS A'tuin, miał dolecieć do Ziemi, by pożywić się pysznym [[spaghetti]]. Wskutek braku hamulców ma uderzyć w kulę ziemską i zniszczyć nas wszystkich. |
Ostatnią religijną grupą popierającą Dysk są wierzący w [[Latający Potwór Spaghetti|Latającego Potwora Spaghetti]]. Latający Potwór Spaghetti miał w roku 2012 zesłać na Ziemię kataklizm związany z [[Apokalipsa|końcem świata]], ze względu na nasze złe uczynki i nieszanowanie [[Wszechświat]]a. Wg Zakonu LPS A'tuin, miał dolecieć do Ziemi, by pożywić się pysznym [[spaghetti]]. Wskutek braku hamulców ma uderzyć w kulę ziemską i zniszczyć nas wszystkich. |
||
== Znani mieszkańcy |
== Znani mieszkańcy == |
||
* '''[[ |
* '''[[Rincewind]]''' – mag-dyletant, znający tylko jedno zaklęcie, którego zresztą nie potrafi użyć. Według ksiąg uratował Świat Dysku 20 razy. Potrafi błagać o przebaczenie w 47 językach. Świetnie biega, o ile ktoś go goni. |
||
* '''[[Dwukwiat]]''' – lekko niedorozwinięty sprzedawca ubezpieczeń z Wielkiego Imperium, wraz z Rincewindem ratującym Świat Dysku. Jego przeciętność w Wielkim Imperium okazała się względna. Po przeprowadzce do [[Ankh-Morpork]], okazało się, że stał się jego najbogatszym mieszkańcem. Wozi ze sobą skrzynię chodzącą na stu nogach zwaną Bagażem. Mimo wszelkich dowodów i tłumaczeń samego Rincewinda, nadal uważa go za bohatera. |
* '''[[Dwukwiat]]''' – lekko niedorozwinięty sprzedawca ubezpieczeń z Wielkiego Imperium, wraz z Rincewindem ratującym Świat Dysku. Jego przeciętność w Wielkim Imperium okazała się względna. Po przeprowadzce do [[Ankh-Morpork]], okazało się, że stał się jego najbogatszym mieszkańcem. Wozi ze sobą skrzynię chodzącą na stu nogach zwaną Bagażem. Mimo wszelkich dowodów i tłumaczeń samego Rincewinda, nadal uważa go za bohatera. |
||
* '''[[Bibliotekarz]]''' – orangutan (no dobra człowiek, który na skutek ciągłego przebywania w Bibliotece Magicznego Uniwersytetu, pełnego czasem przeciekających magicznych ksiąg, zmienił się w orangutana), odrzucił propozycje kolegów magów odwrócenia przemiany (a wy znając ich byście się zgodzili!?!), teraz ma 4 chwytne kończyny i nie potrzebuje drabiny, wiec kto by chciał się zmieniać. |
* '''[[Bibliotekarz]]''' – orangutan (no dobra człowiek, który na skutek ciągłego przebywania w Bibliotece Magicznego Uniwersytetu, pełnego czasem przeciekających magicznych ksiąg, zmienił się w orangutana), odrzucił propozycje kolegów magów odwrócenia przemiany (a wy znając ich byście się zgodzili!?!), teraz ma 4 chwytne kończyny i nie potrzebuje drabiny, wiec kto by chciał się zmieniać. |
||
* '''[[Cohen Barbarzyńca]]''' – [[barbarzyńca]] na emeryturze. Splądrował większość świątyń na Dysku. Ukradł jedno imperium. Ma sztuczną szczękę |
* '''[[Cohen Barbarzyńca]]''' – [[barbarzyńca]] na emeryturze. Splądrował większość świątyń na Dysku. Ukradł jedno imperium. Ma sztuczną szczękę – z zębów trolla |
||
* '''Bezdennie Głupi Johnson''' – niedoceniany wynalazca. Jego bardziej znane dzieła to: Poręczny, kieszonkowy posąg tytana oraz „Pieprzniczka i Solniczka” (aktualnie mieszkają w nich trzy rodziny). |
* '''Bezdennie Głupi Johnson''' – niedoceniany wynalazca. Jego bardziej znane dzieła to: Poręczny, kieszonkowy posąg tytana oraz „Pieprzniczka i Solniczka” (aktualnie mieszkają w nich trzy rodziny). |
||
* '''Patrycjusz [[Havelock Vetinari]]''' – szlachcic, głowa Ankh-Morpork, który jakimś cudem musiał odziedziczyć po krewnym ze [[Ziemia|Świata Kuli]] egzemplarz ''Księcia'' [[Niccolò Machiavelli|Machiavellego]]. A może [[Kradzież|pozyskał]] go podczas swojej edukacji? |
* '''Patrycjusz [[Havelock Vetinari]]''' – szlachcic, głowa Ankh-Morpork, który jakimś cudem musiał odziedziczyć po krewnym ze [[Ziemia|Świata Kuli]] egzemplarz ''Księcia'' [[Niccolò Machiavelli|Machiavellego]]. A może [[Kradzież|pozyskał]] go podczas swojej edukacji? |
||
* '''[[Samuel Vimes]]''' – |
* '''[[Samuel Vimes]]''' – najtwardszy gliniarz na Dysku, komendant straży miejskiej Ankh-Morpork. W swojej historii aresztował jedną [[Wojsko|armię]], potem jednak skapitulował. Aresztował też Patrycjusza Ankh-Morpork. Odnotowano szesnaście prób zabójstwa Vimesa (On przeżył, skrytobójcy niekoniecznie). |
||
* '''[[Nobby Nobbs]]''' – teoretycznie człowiek (choć musi mieć specjalny dokument, aby tego dowieść). Drobne kradzieże w sklepach traktuje jako dodatek do swojej pensji strażnika miejskiego... |
* '''[[Nobby Nobbs]]''' – teoretycznie człowiek (choć musi mieć specjalny dokument, aby tego dowieść). Drobne kradzieże w sklepach traktuje jako dodatek do swojej pensji strażnika miejskiego... |
||
* '''[[Moist von Lipwig]]''' – uroczy oszust, niegdyś powieszony przez Patrycjusza, lecz już czuje się lepiej. Człowiek o tak przeciętnej i nieciekawej twarzy, że sam siebie czasami nie może poznać przy goleniu. Główny Poczmistrz i dyrektor Banku Ankh-Morpork. Ma dość... niekonwencjonalne metody wydobywania instytucji mu podległych z zapaści (chociaż nie da się ukryć, że są to metody skuteczne). |
|||
* '''[[Leonard z Quirmu]]''' – ekscentryczny wynalazca. Potrafił wynaleźć wszystko. Jedyna dziedzina, w której miał problemy, to wymyślanie nazw. |
* '''[[Leonard z Quirmu]]''' – ekscentryczny wynalazca. Potrafił wynaleźć wszystko. Jedyna dziedzina, w której miał problemy, to wymyślanie nazw. |
||
* '''[[Śmierć]]''' – zna wszystkich i wszyscy znają jego. Mówi DUŻYMI LITERAMI. Najbardziej lubi wykonywać swoją pracę za pomocą kosy lub miecza, który rozcina atomy. |
* '''[[Śmierć (Świat Dysku)|Śmierć]]''' – zna wszystkich i wszyscy znają jego. Mówi DUŻYMI LITERAMI. Najbardziej lubi wykonywać swoją pracę za pomocą kosy lub miecza, który rozcina atomy. |
||
* '''[[Susan]]''' – Wnuczka śmierci w razie nieobecności dziadka przejmuje jego obowiązki (co poradzić, rodzinny interes), na co dzień guwernantka z pogrzebaczem przed którą drżą wszystkie potwory w szafach, piwnicach i innych ciemnych kątach. |
* '''[[Susan]]''' – Wnuczka śmierci w razie nieobecności dziadka przejmuje jego obowiązki (co poradzić, rodzinny interes), na co dzień guwernantka z pogrzebaczem przed którą drżą wszystkie potwory w szafach, piwnicach i innych ciemnych kątach. |
||
* '''[[Eskarina Kowal]](ska)<ref>W oryginale po prostu Smith, czyli symboliczne przeciętne nazwisko</ref>''' – dziewczynka, która miała być chłopcem. Dokładniej, to jej ojciec był ósmym potomkiem w rodzinie ósmego dziecka zdegradowanego maga (zgadnijcie [[Seks|za co]]), a Eskarina urodziła się również jako ósma. Jako że oznaczało to [[Czarodzicielstwo|olbrzymi]] potencjał magiczny, jeden z umierających magów chciał przekazać dziecięciu moc, myśląc, że natknął się na chłopca. Był już jednak tak ślepy, że nie przyuważył braku odpowiednich części ciała. |
* '''[[Eskarina Kowal]](ska)<ref>W oryginale po prostu Smith, czyli symboliczne przeciętne nazwisko</ref>''' – dziewczynka, która miała być chłopcem. Dokładniej, to jej ojciec był ósmym potomkiem w rodzinie ósmego dziecka zdegradowanego maga (zgadnijcie [[Seks|za co]]), a Eskarina urodziła się również jako ósma. Jako że oznaczało to [[Czarodzicielstwo|olbrzymi]] potencjał magiczny, jeden z umierających magów chciał przekazać dziecięciu moc, myśląc, że natknął się na chłopca. Był już jednak tak ślepy, że nie przyuważył braku odpowiednich części ciała. |
||
* Trzy wiedźmy: |
* Trzy wiedźmy: |
||
** '''[[Babcia Weatherwax]]''' – bardzo miła emerytka. Dopóki jest się grzecznym... Jej ulubiona zasada to: |
** '''[[Babcia Weatherwax]]''' – bardzo miła emerytka. Dopóki jest się grzecznym... Jej ulubiona zasada to: „Jeśli łamiesz zasady, łam je mocno i na dobre”. |
||
** '''[[Niania Ogg]]''' – plenna jak królik. Ma 15 dzieci, a każde z nich tyle samo etc., że nie zna nawet połowy ich imion (w okolicy Lancre mieszka około 70 Oggów). Jest źródłem robót domowych u swoich synowych. |
** '''[[Niania Ogg]]''' – plenna jak królik. Ma 15 dzieci, a każde z nich tyle samo etc., że nie zna nawet połowy ich imion (w okolicy Lancre mieszka około 70 Oggów). Jest źródłem robót domowych u swoich synowych. |
||
** '''[[Magrat Garlick]]''' – młoda wiedźma zakochana w królewskim Błaźnie (który zostaje później królem Lancre, gdyż trzeba urodzić się błaznem, żeby zostać królem). Lubi sabaty, okultystyczną biżuterię, a Niania i babcia Weatherwax traktują ją jak dziecko. |
** '''[[Magrat Garlick]]''' – młoda wiedźma zakochana w królewskim Błaźnie (który zostaje później królem Lancre, gdyż trzeba urodzić się błaznem, żeby zostać królem). Lubi sabaty, okultystyczną biżuterię, a Niania i babcia Weatherwax traktują ją jak dziecko. |
||
== Ciekawostki == |
== Ciekawostki == |
||
* Szanse jeden na milion w Świecie Dysku spełniają się w dziewięciu przypadkach na dziesięć. |
* Szanse jeden na milion w Świecie Dysku spełniają się w dziewięciu przypadkach na dziesięć. |
||
* [[Światło]] w Świecie Dysku jest ospałe i leniwe. Można o nie ostrzyć miecze (ewentualnie kosy). |
* [[Światło]] w Świecie Dysku jest ospałe i leniwe. Można o nie ostrzyć miecze (ewentualnie kosy). |
||
Linia 41: | Linia 42: | ||
* W stosunku do dwóch postaci – Eskariny i Magrat – autor stosuje podobne opisy, jeżeli chodzi o stopień uświadomienia bohaterek. |
* W stosunku do dwóch postaci – Eskariny i Magrat – autor stosuje podobne opisy, jeżeli chodzi o stopień uświadomienia bohaterek. |
||
* W Ankh-Morpork nie ma kanalizacji, a jest to największe miasto w Świecie Dysku. |
* W Ankh-Morpork nie ma kanalizacji, a jest to największe miasto w Świecie Dysku. |
||
* Wodę (można ją nazwać wodą tylko dlatego, że porusza się szybciej niż okoliczny grunt) w Ankh można kroić nożem i nosić w siatce. Pić już raczej nie. Nie można również łowić tam ryb, ponieważ trudno zmusić haczyk do zanurzenia się w nurcie. Jest jedyną rzeką na której można obrysować kredą wrzucone do niej zwłoki. |
* Wodę (można ją nazwać wodą tylko dlatego, że porusza się szybciej niż okoliczny grunt) w rzece Ankh można kroić nożem i nosić w siatce. Pić już raczej nie. Nie można również łowić tam ryb, ponieważ trudno zmusić haczyk do zanurzenia się w nurcie. Żyjące w niej ryby wybuchają po włożeniu ich do czystej wody. Jest jedyną rzeką na której można obrysować kredą wrzucone do niej zwłoki. |
||
* W Ankh-Morpork istnieje Gildia Skrytobójców (Gildia Asasynów). |
* W Ankh-Morpork istnieje Gildia Skrytobójców (Gildia Asasynów). |
||
* Gildia Skrytobójców nie jest jedyna. Istnieje także wiele innych, a wśród nich Gildia Muzykantów, Gildia Złodziei, Gildia Błaznów, Gildia Żebraczy, Gildia Psów, |
* Gildia Skrytobójców nie jest jedyna. Istnieje także wiele innych, a wśród nich Gildia Muzykantów, Gildia Złodziei, Gildia Błaznów, Gildia Żebraczy, Gildia Psów, a nawet Gildia Szwaczek (absolutnie nie mylić ich z miłymi paniami zszywającymi ubrania i inne)! |
||
* W Świecie Dysku jest o jeden [[Kolory|kolor]] więcej niż na Ziemi (oktaryna), który widzą tylko magowie i koty. Dla większości jest ciemną plamą, ale wygląda jak zielono-fioletowy. |
* W Świecie Dysku jest o jeden [[Kolory|kolor]] więcej niż na Ziemi (oktaryna), który widzą tylko magowie i koty. Dla większości jest ciemną plamą, ale wygląda jak zielono-fioletowy. |
||
* W Świecie Dysku tydzień trwa osiem dni, liczba ta jest uważana przez tamtejszych magów za pechową, więc nigdy jej nie wypowiadają. |
* W Świecie Dysku tydzień trwa osiem dni, liczba ta jest uważana przez tamtejszych magów za pechową, więc nigdy jej nie wypowiadają. |
||
* Mimo rozpowszechnianych plotek, ciężko spaść z krawędzi Świata Dysku, bowiem ktoś mądry postawił tam wielką, długą sieć, wyłapującą wszystkie śmieci i ludzi, którzy tam spływają. Jednak można zeskoczyć z jednej z krawędziowych wysepek. Pewien wodny troll stwierdził, że znalazł się w Świecie Dysku, bo spadł z innego płaskiego Świata na Świat Dysku, i chciałby skoczyć z powrotem, ale się boi... |
* Mimo rozpowszechnianych plotek, ciężko spaść z krawędzi Świata Dysku, bowiem ktoś mądry postawił tam wielką, długą sieć, wyłapującą wszystkie śmieci i ludzi, którzy tam spływają. Jednak można zeskoczyć z jednej z krawędziowych wysepek. Pewien wodny troll stwierdził, że znalazł się w Świecie Dysku, bo spadł z innego płaskiego Świata na Świat Dysku, i chciałby skoczyć z powrotem, ale się boi... |
||
* Kraniec świata dysku znajduje się prawdopodobnie na stronie MSI Polska. [http://pl.msi.com/service/404/ Link] |
* Kraniec świata dysku znajduje się prawdopodobnie na stronie MSI Polska. [http://pl.msi.com/service/404/ Link] |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[Płaska Ziemia]] |
|||
{{Przypisy}} |
{{Przypisy}} |
Aktualna wersja na dzień 19:53, 21 maj 2022
Toż to bujda, granda zwykła!
- Julian Tuwim o teorii stworzenia Świata Dysku przez Terry'ego Pratchetta
Kula? Taki cj, Magellan! Taki cj!
- Terry Pratchett do Magellana
Świat Dysku – dysk leżący na żółwiu, który wabi się A'Tuin. Ano racja. Pseudoplanety z reguły nie leżą na żółwiach. Dlatego żółwiowi pomagają jeszcze 4 słonie stojące na jego grzbiecie. Symbolizuje on kontrowersyjną propagandę słowną rozentuzjazmowaną poprzez tłum antropomorficznym prestidigitatorów. W skrócie oznacza to, że Świat Dysku lata jak Frisbee.
Położenie w Układzie Słonecznym[edytuj • edytuj kod]
W Układzie Słonecznym lata tuż za Merkurym. Niektórzy twierdzą, że Świat Dysku został stworzony przez elektryka jądrowego Terry Pratchetta. Kłamstwo i totalna nieprawda. Świat Dysku przemieszcza się powoli w naszą stronę i według pewnych ekspertów ds. paranormalnych uderzy w nas w 2012 roku niszcząc Ziemię i cały wszechświat. Potem wszystko zacznie się od nowa i znowu będą pokazywać Star Treka. Twierdzenie to jest dość kontrowersyjne, szczególnie jeżeli chodzi o fragment ze Star Trekiem. Z pewnych źródeł udało się nam dowiedzieć, że dystrybutorzy więcej nie wydadzą takiego chłamu.
Znaczenie w religiach[edytuj • edytuj kod]
Świat Dysku ma wielkie znaczenie we wszystkich znanych religiach. Chrześcijanie uważają, że Świat Dysku naprawdę nie istnieje i każdego, który uważa inaczej, wysyłają na tortury Inkwizycji. Buddyści natomiast sądzą, że A'Tuin to ich dawna zmarła babcia. Protestanci uważają, że Świat Dysku jest wspaniałym podarunkiem od Boga i z tej okazji trzeba odtańczyć riverdance. Inną religią, w której Świat Dysku jest znaczącym elementem, jest Zakon Jedi. Według wyżej wymienionego Zakonu, na Świecie Dysku rodzą się midichloriany, czyli źródła mocy Jedi, które przylatują i dają im siłę.
Ostatnią religijną grupą popierającą Dysk są wierzący w Latającego Potwora Spaghetti. Latający Potwór Spaghetti miał w roku 2012 zesłać na Ziemię kataklizm związany z końcem świata, ze względu na nasze złe uczynki i nieszanowanie Wszechświata. Wg Zakonu LPS A'tuin, miał dolecieć do Ziemi, by pożywić się pysznym spaghetti. Wskutek braku hamulców ma uderzyć w kulę ziemską i zniszczyć nas wszystkich.
Znani mieszkańcy[edytuj • edytuj kod]
- Rincewind – mag-dyletant, znający tylko jedno zaklęcie, którego zresztą nie potrafi użyć. Według ksiąg uratował Świat Dysku 20 razy. Potrafi błagać o przebaczenie w 47 językach. Świetnie biega, o ile ktoś go goni.
- Dwukwiat – lekko niedorozwinięty sprzedawca ubezpieczeń z Wielkiego Imperium, wraz z Rincewindem ratującym Świat Dysku. Jego przeciętność w Wielkim Imperium okazała się względna. Po przeprowadzce do Ankh-Morpork, okazało się, że stał się jego najbogatszym mieszkańcem. Wozi ze sobą skrzynię chodzącą na stu nogach zwaną Bagażem. Mimo wszelkich dowodów i tłumaczeń samego Rincewinda, nadal uważa go za bohatera.
- Bibliotekarz – orangutan (no dobra człowiek, który na skutek ciągłego przebywania w Bibliotece Magicznego Uniwersytetu, pełnego czasem przeciekających magicznych ksiąg, zmienił się w orangutana), odrzucił propozycje kolegów magów odwrócenia przemiany (a wy znając ich byście się zgodzili!?!), teraz ma 4 chwytne kończyny i nie potrzebuje drabiny, wiec kto by chciał się zmieniać.
- Cohen Barbarzyńca – barbarzyńca na emeryturze. Splądrował większość świątyń na Dysku. Ukradł jedno imperium. Ma sztuczną szczękę – z zębów trolla
- Bezdennie Głupi Johnson – niedoceniany wynalazca. Jego bardziej znane dzieła to: Poręczny, kieszonkowy posąg tytana oraz „Pieprzniczka i Solniczka” (aktualnie mieszkają w nich trzy rodziny).
- Patrycjusz Havelock Vetinari – szlachcic, głowa Ankh-Morpork, który jakimś cudem musiał odziedziczyć po krewnym ze Świata Kuli egzemplarz Księcia Machiavellego. A może pozyskał go podczas swojej edukacji?
- Samuel Vimes – najtwardszy gliniarz na Dysku, komendant straży miejskiej Ankh-Morpork. W swojej historii aresztował jedną armię, potem jednak skapitulował. Aresztował też Patrycjusza Ankh-Morpork. Odnotowano szesnaście prób zabójstwa Vimesa (On przeżył, skrytobójcy niekoniecznie).
- Nobby Nobbs – teoretycznie człowiek (choć musi mieć specjalny dokument, aby tego dowieść). Drobne kradzieże w sklepach traktuje jako dodatek do swojej pensji strażnika miejskiego...
- Moist von Lipwig – uroczy oszust, niegdyś powieszony przez Patrycjusza, lecz już czuje się lepiej. Człowiek o tak przeciętnej i nieciekawej twarzy, że sam siebie czasami nie może poznać przy goleniu. Główny Poczmistrz i dyrektor Banku Ankh-Morpork. Ma dość... niekonwencjonalne metody wydobywania instytucji mu podległych z zapaści (chociaż nie da się ukryć, że są to metody skuteczne).
- Leonard z Quirmu – ekscentryczny wynalazca. Potrafił wynaleźć wszystko. Jedyna dziedzina, w której miał problemy, to wymyślanie nazw.
- Śmierć – zna wszystkich i wszyscy znają jego. Mówi DUŻYMI LITERAMI. Najbardziej lubi wykonywać swoją pracę za pomocą kosy lub miecza, który rozcina atomy.
- Susan – Wnuczka śmierci w razie nieobecności dziadka przejmuje jego obowiązki (co poradzić, rodzinny interes), na co dzień guwernantka z pogrzebaczem przed którą drżą wszystkie potwory w szafach, piwnicach i innych ciemnych kątach.
- Eskarina Kowal(ska)[1] – dziewczynka, która miała być chłopcem. Dokładniej, to jej ojciec był ósmym potomkiem w rodzinie ósmego dziecka zdegradowanego maga (zgadnijcie za co), a Eskarina urodziła się również jako ósma. Jako że oznaczało to olbrzymi potencjał magiczny, jeden z umierających magów chciał przekazać dziecięciu moc, myśląc, że natknął się na chłopca. Był już jednak tak ślepy, że nie przyuważył braku odpowiednich części ciała.
- Trzy wiedźmy:
- Babcia Weatherwax – bardzo miła emerytka. Dopóki jest się grzecznym... Jej ulubiona zasada to: „Jeśli łamiesz zasady, łam je mocno i na dobre”.
- Niania Ogg – plenna jak królik. Ma 15 dzieci, a każde z nich tyle samo etc., że nie zna nawet połowy ich imion (w okolicy Lancre mieszka około 70 Oggów). Jest źródłem robót domowych u swoich synowych.
- Magrat Garlick – młoda wiedźma zakochana w królewskim Błaźnie (który zostaje później królem Lancre, gdyż trzeba urodzić się błaznem, żeby zostać królem). Lubi sabaty, okultystyczną biżuterię, a Niania i babcia Weatherwax traktują ją jak dziecko.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- Szanse jeden na milion w Świecie Dysku spełniają się w dziewięciu przypadkach na dziesięć.
- Światło w Świecie Dysku jest ospałe i leniwe. Można o nie ostrzyć miecze (ewentualnie kosy).
- Gdzieś podobno istnieje tajemnicza wioska, gdzie „Słońce Nie Dochodzi”.
- W stosunku do dwóch postaci – Eskariny i Magrat – autor stosuje podobne opisy, jeżeli chodzi o stopień uświadomienia bohaterek.
- W Ankh-Morpork nie ma kanalizacji, a jest to największe miasto w Świecie Dysku.
- Wodę (można ją nazwać wodą tylko dlatego, że porusza się szybciej niż okoliczny grunt) w rzece Ankh można kroić nożem i nosić w siatce. Pić już raczej nie. Nie można również łowić tam ryb, ponieważ trudno zmusić haczyk do zanurzenia się w nurcie. Żyjące w niej ryby wybuchają po włożeniu ich do czystej wody. Jest jedyną rzeką na której można obrysować kredą wrzucone do niej zwłoki.
- W Ankh-Morpork istnieje Gildia Skrytobójców (Gildia Asasynów).
- Gildia Skrytobójców nie jest jedyna. Istnieje także wiele innych, a wśród nich Gildia Muzykantów, Gildia Złodziei, Gildia Błaznów, Gildia Żebraczy, Gildia Psów, a nawet Gildia Szwaczek (absolutnie nie mylić ich z miłymi paniami zszywającymi ubrania i inne)!
- W Świecie Dysku jest o jeden kolor więcej niż na Ziemi (oktaryna), który widzą tylko magowie i koty. Dla większości jest ciemną plamą, ale wygląda jak zielono-fioletowy.
- W Świecie Dysku tydzień trwa osiem dni, liczba ta jest uważana przez tamtejszych magów za pechową, więc nigdy jej nie wypowiadają.
- Mimo rozpowszechnianych plotek, ciężko spaść z krawędzi Świata Dysku, bowiem ktoś mądry postawił tam wielką, długą sieć, wyłapującą wszystkie śmieci i ludzi, którzy tam spływają. Jednak można zeskoczyć z jednej z krawędziowych wysepek. Pewien wodny troll stwierdził, że znalazł się w Świecie Dysku, bo spadł z innego płaskiego Świata na Świat Dysku, i chciałby skoczyć z powrotem, ale się boi...
- Kraniec świata dysku znajduje się prawdopodobnie na stronie MSI Polska. Link
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy
- ↑ W oryginale po prostu Smith, czyli symboliczne przeciętne nazwisko