Świat Dysku: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika 188.147.99.19, powód: nic niewnosząca edycja)
Znacznik: rewert
 
(Nie pokazano 48 wersji utworzonych przez 38 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:800px-ziemia z kosmosu.jpeg|thumb|Uproszczony model świata dysku. Bardzo uproszczony]]
[[Plik:Ziemia z kosmosu.jpg|thumb|Uproszczony model świata dysku. Bardzo uproszczony]]
{{cytaty|Świat Dysku}}
{{cytat|Toż to bujda, granda zwykła!|Julian Tuwim o teorii stworzenia '''Świata Dysku''' przez [[Terry Pratchett|Terry'ego Pratchetta]]}}
{{cytat|Toż to bujda, granda zwykła!|[[Julian Tuwim]] o teorii stworzenia '''Świata Dysku''' przez [[Terry Pratchett|Terry'ego Pratchetta]]}}
{{cytat|Kula? Taki chuj, Magellan! Taki chuj!|'''Terry Pratchett''' do '''Magellana'''.}}
{{cytat|Kula? Taki c{{cenzura3}}j, Magellan! Taki c{{cenzura3}}j!|'''Terry Pratchett''' do Magellana}}

'''Świat Dysku''' – dysk leżący na [[Żółw|żółwiu]], który wabi się A'Tuin.

Ano racja. Pseudoplanety z reguły nie leżą na żółwiach.


'''Świat Dysku''' – dysk leżący na [[żółw]]iu, który wabi się A'Tuin.
Ano racja. Pseudoplanety z reguły nie leżą na żółwiach.
Dlatego żółwiowi pomagają jeszcze 4 [[Słoń|słonie]] stojące na jego grzbiecie.
Dlatego żółwiowi pomagają jeszcze 4 [[Słoń|słonie]] stojące na jego grzbiecie.
Symbolizuje on kontrowersyjną propagandę słowną rozentuzjazmowaną poprzez tłum antropomorficznym prestidigitatorów. W skrócie oznacza to, że Świat Dysku lata jak Frisbee.

Symbolizuje on kontrowersyjną propagandę słowną rozentuzjazmowaną poprzez tłum antropomorficznym prestidigitatorów. W skrócie oznacza to, że Świat Dysku lata jak Frisbee.


== Położenie w Układzie Słonecznym ==
== Położenie w Układzie Słonecznym ==
Linia 15: Linia 13:


== Znaczenie w religiach ==
== Znaczenie w religiach ==
Świat Dysku ma wielkie znaczenie we wszystkich znanych [[religia]]ch. Chrześcijanie uważają, że Świat Dysku naprawdę nie istnieje i każdego, który uważa inaczej, wysyłają na tortury [[Inkwizycja|Inkwizycji]]. Buddyści natomiast sądzą, że A'Tuin to ich dawna zmarła babcia. Protestanci uważają, że Świat Dysku jest wspaniałym podarunkiem od [[Bóg|Boga]] i z tej okazji trzeba odtańczyć '''riverdance'''. Inną religią, w której Świat Dysku jest znaczącym elementem, jest Zakon [[Jedi]]. Według wyżej wymienionego Zakonu, na Świecie Dysku rodzą się [[midichloriany]], czyli źródła mocy Jedi, które przylatują i dają im siłę.
Świat Dysku ma wielkie znaczenie we wszystkich znanych [[religia]]ch. Chrześcijanie uważają, że Świat Dysku naprawdę nie istnieje i każdego, który uważa inaczej, wysyłają na tortury [[Inkwizycja|Inkwizycji]]. Buddyści natomiast sądzą, że A'Tuin to ich dawna zmarła babcia. Protestanci uważają, że Świat Dysku jest wspaniałym podarunkiem od [[Bóg|Boga]] i z tej okazji trzeba odtańczyć '''riverdance'''. Inną religią, w której Świat Dysku jest znaczącym elementem, jest Zakon [[Jedi]]. Według wyżej wymienionego Zakonu, na Świecie Dysku rodzą się [[midichloriany]], czyli źródła mocy Jedi, które przylatują i dają im siłę.


Ostatnią religijną grupą popierającą Dysk są wierzący w [[Latający Potwór Spaghetti|Latającego Potwora Spaghetti]]. Latający Potwór Spaghetti miał w roku 2012 zesłać na Ziemię kataklizm związany z [[Apokalipsa|końcem świata]], ze względu na nasze złe uczynki i nieszanowanie [[Wszechświat]]a. Wg Zakonu LPS A'tuin, miał dolecieć do Ziemi, by pożywić się pysznym [[spaghetti]]. Wskutek braku hamulców ma uderzyć w kulę ziemską i zniszczyć nas wszystkich.
Ostatnią religijną grupą popierającą Dysk są wierzący w [[Latający Potwór Spaghetti|Latającego Potwora Spaghetti]]. Latający Potwór Spaghetti miał w roku 2012 zesłać na Ziemię kataklizm związany z [[Apokalipsa|końcem świata]], ze względu na nasze złe uczynki i nieszanowanie [[Wszechświat]]a. Wg Zakonu LPS A'tuin, miał dolecieć do Ziemi, by pożywić się pysznym [[spaghetti]]. Wskutek braku hamulców ma uderzyć w kulę ziemską i zniszczyć nas wszystkich.


== Znani mieszkańcy ==
== Znani mieszkańcy ==
* '''[[Rincewind]]''' – mag-dyletant, znający tylko jedno zaklęcie, którego zresztą nie potrafi użyć. Według ksiąg uratował Świat Dysku 20 razy. Potrafi błagać o przebaczenie w 47 językach.
* '''[[Rincewind]]''' – mag-dyletant, znający tylko jedno zaklęcie, którego zresztą nie potrafi użyć. Według ksiąg uratował Świat Dysku 20 razy. Potrafi błagać o przebaczenie w 47 językach. Świetnie biega, o ile ktoś go goni.
* '''[[Dwukwiat]]''' – lekko niedorozwinięty sprzedawca ubezpieczeń z Wielkiego Imperium, wraz z Rincewindem ratującym Świat Dysku. Jego przeciętność w Wielkim Imperium okazała się względna. Po przeprowadzce do Ankh-Morpok, okazało się, że stał się jego najbogatszym mieszkańcem. Wozi ze sobą skrzynię chodzącą na stu nogach zwaną Bagażem.
* '''[[Dwukwiat]]''' – lekko niedorozwinięty sprzedawca ubezpieczeń z Wielkiego Imperium, wraz z Rincewindem ratującym Świat Dysku. Jego przeciętność w Wielkim Imperium okazała się względna. Po przeprowadzce do [[Ankh-Morpork]], okazało się, że stał się jego najbogatszym mieszkańcem. Wozi ze sobą skrzynię chodzącą na stu nogach zwaną Bagażem. Mimo wszelkich dowodów i tłumaczeń samego Rincewinda, nadal uważa go za bohatera.
* '''[[Bibliotekarz]]''' – orangutan (no dobra człowiek, który na skutek ciągłego przebywania w Bibliotece Magicznego Uniwersytetu, pełnego czasem przeciekających magicznych ksiąg, zmienił się w orangutana), odrzucił propozycje kolegów magów odwrócenia przemiany (a wy znając ich byście się zgodzili!?!), teraz ma 4 chwytne kończyny i nie potrzebuje drabiny, wiec kto by chciał się zmieniać.
* '''[[Cohen Barbarzyńca]]''' – [[barbarzyńca]] na emeryturze. Splądrował większość świątyń na Dysku. Ukradł jedno królestwo.
* '''[[Cohen Barbarzyńca]]''' – [[barbarzyńca]] na emeryturze. Splądrował większość świątyń na Dysku. Ukradł jedno imperium. Ma sztuczną szczękę – z zębów trolla
* '''Bezdennie Głupi Johnson''' – niedoceniany wynalazca. Jego bardziej znane dzieła to: Poręczny, kieszonkowy posąg tytana oraz „Pieprzniczka i Solniczka” (aktualnie mieszkają w nich trzy rodziny).
* '''Bezdennie Głupi Johnson''' – niedoceniany wynalazca. Jego bardziej znane dzieła to: Poręczny, kieszonkowy posąg tytana oraz „Pieprzniczka i Solniczka” (aktualnie mieszkają w nich trzy rodziny).
* '''Samuel Vimes''' – w swojej historii pojmał jedną [[Wojsko|armię]], potem jednak skapitulował. Aresztował Patrycjusza Ankh-Morpork. Odnotowano szesnaście prób zabójstwa Vimesa. Wszystkie nieudane.
* '''Patrycjusz [[Havelock Vetinari]]''' – szlachcic, głowa Ankh-Morpork, który jakimś cudem musiał odziedziczyć po krewnym ze [[Ziemia|Świata Kuli]] egzemplarz ''Księcia'' [[Niccolò Machiavelli|Machiavellego]]. A może [[Kradzież|pozyskał]] go podczas swojej edukacji?
* '''Leonard z Quirmu''' – ekscentryczny wynalazca. Potrafił wynaleźć wszystko. Jedyna dziedzina, w której miał problemy, to wymyślanie nazw.
* '''[[Samuel Vimes]]''' – najtwardszy gliniarz na Dysku, komendant straży miejskiej Ankh-Morpork. W swojej historii aresztował jedną [[Wojsko|armię]], potem jednak skapitulował. Aresztował też Patrycjusza Ankh-Morpork. Odnotowano szesnaście prób zabójstwa Vimesa (On przeżył, skrytobójcy niekoniecznie).
* '''[[Śmierć]]''' – zna wszystkich i wszyscy znają jego. Mówi DUŻYMI LITERAMI. Najbardziej lubi wykonywać swoją pracę za pomocą kosy lub miecza, który rozcina atomy.
* '''[[Nobby Nobbs]]''' – teoretycznie człowiek (choć musi mieć specjalny dokument, aby tego dowieść). Drobne kradzieże w sklepach traktuje jako dodatek do swojej pensji strażnika miejskiego...
* '''[[Moist von Lipwig]]''' – uroczy oszust, niegdyś powieszony przez Patrycjusza, lecz już czuje się lepiej. Człowiek o tak przeciętnej i nieciekawej twarzy, że sam siebie czasami nie może poznać przy goleniu. Główny Poczmistrz i dyrektor Banku Ankh-Morpork. Ma dość... niekonwencjonalne metody wydobywania instytucji mu podległych z zapaści (chociaż nie da się ukryć, że są to metody skuteczne).
* '''[[Leonard z Quirmu]]''' – ekscentryczny wynalazca. Potrafił wynaleźć wszystko. Jedyna dziedzina, w której miał problemy, to wymyślanie nazw.
* '''[[Śmierć (Świat Dysku)|Śmierć]]''' – zna wszystkich i wszyscy znają jego. Mówi DUŻYMI LITERAMI. Najbardziej lubi wykonywać swoją pracę za pomocą kosy lub miecza, który rozcina atomy.
* '''[[Susan]]''' – Wnuczka śmierci w razie nieobecności dziadka przejmuje jego obowiązki (co poradzić, rodzinny interes), na co dzień guwernantka z pogrzebaczem przed którą drżą wszystkie potwory w szafach, piwnicach i innych ciemnych kątach.
* '''[[Eskarina Kowal]](ska)<ref>W oryginale po prostu Smith, czyli symboliczne przeciętne nazwisko</ref>''' – dziewczynka, która miała być chłopcem. Dokładniej, to jej ojciec był ósmym potomkiem w rodzinie ósmego dziecka zdegradowanego maga (zgadnijcie [[Seks|za co]]), a Eskarina urodziła się również jako ósma. Jako że oznaczało to [[Czarodzicielstwo|olbrzymi]] potencjał magiczny, jeden z umierających magów chciał przekazać dziecięciu moc, myśląc, że natknął się na chłopca. Był już jednak tak ślepy, że nie przyuważył braku odpowiednich części ciała.
* Trzy wiedźmy:
* Trzy wiedźmy:
** '''[[Babcia Weatherwax]]''' - bardzo miła emerytka. Dopóki jest się grzecznym... Jej ulubiona zasada to: "Jeśli łamiesz zasady, łam je mocno i na dobre".
** '''[[Babcia Weatherwax]]''' bardzo miła emerytka. Dopóki jest się grzecznym... Jej ulubiona zasada to: „Jeśli łamiesz zasady, łam je mocno i na dobre”.
** '''[[Niania Ogg]]''' – plenna jak królik. Ma 15 dzieci i tyle wnucząt i prawnucząt, synowych, zięciów etc., że nie zna nawet połowy ich imion (w okolicy Lancre mieszka około 70 Oggów). Jest źródłem robót domowych u swoich synowych.
** '''[[Niania Ogg]]''' – plenna jak królik. Ma 15 dzieci, a każde z nich tyle samo etc., że nie zna nawet połowy ich imion (w okolicy Lancre mieszka około 70 Oggów). Jest źródłem robót domowych u swoich synowych.
** '''[[Magrat Garlick]]''' – młoda wiedźma zakochana w królewskim Błaźnie (który zostaje później królem Lancre, gdyż trzeba urodzić się błaznem, żeby zostać królem). Lubi sabaty, okutystyczną biżuterię, a Niania i babcia Weatherwax traktują ją jak dziecko.
** '''[[Magrat Garlick]]''' – młoda wiedźma zakochana w królewskim Błaźnie (który zostaje później królem Lancre, gdyż trzeba urodzić się błaznem, żeby zostać królem). Lubi sabaty, okultystyczną biżuterię, a Niania i babcia Weatherwax traktują ją jak dziecko.


== Ciekawostki ==
== Ciekawostki ==
* Światło w Świecie Dysku jest ospałe i leniwie. Można o nie ostrzyć miecze (ewentualnie kosy).
* Szanse jeden na milion w Świecie Dysku spełniają się w dziewięciu przypadkach na dziesięć.
* [[Światło]] w Świecie Dysku jest ospałe i leniwe. Można o nie ostrzyć miecze (ewentualnie kosy).
* Gdzieś podobno istnieje tajemnicza wioska, gdzie „Słońce Nie Dochodzi”.
* Gdzieś podobno istnieje tajemnicza wioska, gdzie „Słońce Nie Dochodzi”.
* W stosunku do dwóch postaci – Eskariny i Magrat – autor stosuje podobne opisy, jeżeli chodzi o stopień uświadomienia bohaterek.
* W Ankh-Morpork nie ma kanalizacji, a jest to największe miasto w Świecie Dysku.
* W Ankh-Morpork nie ma kanalizacji, a jest to największe miasto w Świecie Dysku.
* Wodę (można ją nazwać wodą tylko dlatego, że porusza się szybciej niż okoliczny grunt) w rzece Ankh można kroić nożem i nosić w siatce. Pić już raczej nie. Nie można również łowić tam ryb, ponieważ trudno zmusić haczyk do zanurzenia się w nurcie. Żyjące w niej ryby wybuchają po włożeniu ich do czystej wody. Jest jedyną rzeką na której można obrysować kredą wrzucone do niej zwłoki.
* W Ankh-Morpork istnieje Związek Zawodowy Skrytobójców (Gildia Asasynów).
* W Ankh-Morpork istnieje Gildia Skrytobójców (Gildia Asasynów).
* Wodę (można ją nazwać wodą tylko dlatego, że porusza się szybciej niż okoliczny grunt) w Ankh-Morpork można kroić nożem. Pić już raczej nie.
* Gildia Skrytobójców nie jest jedyna. Istnieje także wiele innych, a wśród nich Gildia Muzykantów, Gildia Złodziei, Gildia Błaznów, Gildia Żebraczy, Gildia Psów, a nawet Gildia Szwaczek (absolutnie nie mylić ich z miłymi paniami zszywającymi ubrania i inne)!
* W Świecie Dysku jest o jeden kolor więcej niż na Ziemi (oktaryna).
* W Świecie Dysku jest o jeden [[Kolory|kolor]] więcej niż na Ziemi (oktaryna), który widzą tylko magowie i koty. Dla większości jest ciemną plamą, ale wygląda jak zielono-fioletowy.
* W Świecie Dysku tydzień trwa osiem dni, liczba ta jest uważana przez tamtejszych magów za pechową, więc nigdy jej nie wypowiadają.
* Mimo rozpowszechnianych plotek, ciężko spaść z krawędzi Świata Dysku, bowiem ktoś mądry postawił tam wielką, długą sieć, wyłapującą wszystkie śmieci i ludzi, którzy tam spływają. Jednak można zeskoczyć z jednej z krawędziowych wysepek. Pewien wodny troll stwierdził, że znalazł się w Świecie Dysku, bo spadł z innego płaskiego Świata na Świat Dysku, i chciałby skoczyć z powrotem, ale się boi...
* Mimo rozpowszechnianych plotek, ciężko spaść z krawędzi Świata Dysku, bowiem ktoś mądry postawił tam wielką, długą sieć, wyłapującą wszystkie śmieci i ludzi, którzy tam spływają. Jednak można zeskoczyć z jednej z krawędziowych wysepek. Pewien wodny troll stwierdził, że znalazł się w Świecie Dysku, bo spadł z innego płaskiego Świata na Świat Dysku, i chciałby skoczyć z powrotem, ale się boi...
* Kraniec świata dysku znajduje się prawdopodobnie na stronie MSI Polska. [http://pl.msi.com/service/404/ Link]

== Zobacz też ==
* [[Płaska Ziemia]]


{{Przypisy}}


[[Kategoria:Świat Dysku]]
[[Kategoria:Świat Dysku]]

Aktualna wersja na dzień 19:53, 21 maj 2022

Uproszczony model świata dysku. Bardzo uproszczony
Noncytaty
Zobacz cytaty:

Toż to bujda, granda zwykła!

Julian Tuwim o teorii stworzenia Świata Dysku przez Terry'ego Pratchetta

Kula? Taki cCenzura2.svgj, Magellan! Taki cCenzura2.svgj!

Terry Pratchett do Magellana

Świat Dysku – dysk leżący na żółwiu, który wabi się A'Tuin. Ano racja. Pseudoplanety z reguły nie leżą na żółwiach. Dlatego żółwiowi pomagają jeszcze 4 słonie stojące na jego grzbiecie. Symbolizuje on kontrowersyjną propagandę słowną rozentuzjazmowaną poprzez tłum antropomorficznym prestidigitatorów. W skrócie oznacza to, że Świat Dysku lata jak Frisbee.

Położenie w Układzie Słonecznym[edytuj • edytuj kod]

W Układzie Słonecznym lata tuż za Merkurym. Niektórzy twierdzą, że Świat Dysku został stworzony przez elektryka jądrowego Terry Pratchetta. Kłamstwo i totalna nieprawda. Świat Dysku przemieszcza się powoli w naszą stronę i według pewnych ekspertów ds. paranormalnych uderzy w nas w 2012 roku niszcząc Ziemię i cały wszechświat. Potem wszystko zacznie się od nowa i znowu będą pokazywać Star Treka. Twierdzenie to jest dość kontrowersyjne, szczególnie jeżeli chodzi o fragment ze Star Trekiem. Z pewnych źródeł udało się nam dowiedzieć, że dystrybutorzy więcej nie wydadzą takiego chłamu.

Znaczenie w religiach[edytuj • edytuj kod]

Świat Dysku ma wielkie znaczenie we wszystkich znanych religiach. Chrześcijanie uważają, że Świat Dysku naprawdę nie istnieje i każdego, który uważa inaczej, wysyłają na tortury Inkwizycji. Buddyści natomiast sądzą, że A'Tuin to ich dawna zmarła babcia. Protestanci uważają, że Świat Dysku jest wspaniałym podarunkiem od Boga i z tej okazji trzeba odtańczyć riverdance. Inną religią, w której Świat Dysku jest znaczącym elementem, jest Zakon Jedi. Według wyżej wymienionego Zakonu, na Świecie Dysku rodzą się midichloriany, czyli źródła mocy Jedi, które przylatują i dają im siłę.

Ostatnią religijną grupą popierającą Dysk są wierzący w Latającego Potwora Spaghetti. Latający Potwór Spaghetti miał w roku 2012 zesłać na Ziemię kataklizm związany z końcem świata, ze względu na nasze złe uczynki i nieszanowanie Wszechświata. Wg Zakonu LPS A'tuin, miał dolecieć do Ziemi, by pożywić się pysznym spaghetti. Wskutek braku hamulców ma uderzyć w kulę ziemską i zniszczyć nas wszystkich.

Znani mieszkańcy[edytuj • edytuj kod]

  • Rincewind – mag-dyletant, znający tylko jedno zaklęcie, którego zresztą nie potrafi użyć. Według ksiąg uratował Świat Dysku 20 razy. Potrafi błagać o przebaczenie w 47 językach. Świetnie biega, o ile ktoś go goni.
  • Dwukwiat – lekko niedorozwinięty sprzedawca ubezpieczeń z Wielkiego Imperium, wraz z Rincewindem ratującym Świat Dysku. Jego przeciętność w Wielkim Imperium okazała się względna. Po przeprowadzce do Ankh-Morpork, okazało się, że stał się jego najbogatszym mieszkańcem. Wozi ze sobą skrzynię chodzącą na stu nogach zwaną Bagażem. Mimo wszelkich dowodów i tłumaczeń samego Rincewinda, nadal uważa go za bohatera.
  • Bibliotekarz – orangutan (no dobra człowiek, który na skutek ciągłego przebywania w Bibliotece Magicznego Uniwersytetu, pełnego czasem przeciekających magicznych ksiąg, zmienił się w orangutana), odrzucił propozycje kolegów magów odwrócenia przemiany (a wy znając ich byście się zgodzili!?!), teraz ma 4 chwytne kończyny i nie potrzebuje drabiny, wiec kto by chciał się zmieniać.
  • Cohen Barbarzyńcabarbarzyńca na emeryturze. Splądrował większość świątyń na Dysku. Ukradł jedno imperium. Ma sztuczną szczękę – z zębów trolla
  • Bezdennie Głupi Johnson – niedoceniany wynalazca. Jego bardziej znane dzieła to: Poręczny, kieszonkowy posąg tytana oraz „Pieprzniczka i Solniczka” (aktualnie mieszkają w nich trzy rodziny).
  • Patrycjusz Havelock Vetinari – szlachcic, głowa Ankh-Morpork, który jakimś cudem musiał odziedziczyć po krewnym ze Świata Kuli egzemplarz Księcia Machiavellego. A może pozyskał go podczas swojej edukacji?
  • Samuel Vimes – najtwardszy gliniarz na Dysku, komendant straży miejskiej Ankh-Morpork. W swojej historii aresztował jedną armię, potem jednak skapitulował. Aresztował też Patrycjusza Ankh-Morpork. Odnotowano szesnaście prób zabójstwa Vimesa (On przeżył, skrytobójcy niekoniecznie).
  • Nobby Nobbs – teoretycznie człowiek (choć musi mieć specjalny dokument, aby tego dowieść). Drobne kradzieże w sklepach traktuje jako dodatek do swojej pensji strażnika miejskiego...
  • Moist von Lipwig – uroczy oszust, niegdyś powieszony przez Patrycjusza, lecz już czuje się lepiej. Człowiek o tak przeciętnej i nieciekawej twarzy, że sam siebie czasami nie może poznać przy goleniu. Główny Poczmistrz i dyrektor Banku Ankh-Morpork. Ma dość... niekonwencjonalne metody wydobywania instytucji mu podległych z zapaści (chociaż nie da się ukryć, że są to metody skuteczne).
  • Leonard z Quirmu – ekscentryczny wynalazca. Potrafił wynaleźć wszystko. Jedyna dziedzina, w której miał problemy, to wymyślanie nazw.
  • Śmierć – zna wszystkich i wszyscy znają jego. Mówi DUŻYMI LITERAMI. Najbardziej lubi wykonywać swoją pracę za pomocą kosy lub miecza, który rozcina atomy.
  • Susan – Wnuczka śmierci w razie nieobecności dziadka przejmuje jego obowiązki (co poradzić, rodzinny interes), na co dzień guwernantka z pogrzebaczem przed którą drżą wszystkie potwory w szafach, piwnicach i innych ciemnych kątach.
  • Eskarina Kowal(ska)[1] – dziewczynka, która miała być chłopcem. Dokładniej, to jej ojciec był ósmym potomkiem w rodzinie ósmego dziecka zdegradowanego maga (zgadnijcie za co), a Eskarina urodziła się również jako ósma. Jako że oznaczało to olbrzymi potencjał magiczny, jeden z umierających magów chciał przekazać dziecięciu moc, myśląc, że natknął się na chłopca. Był już jednak tak ślepy, że nie przyuważył braku odpowiednich części ciała.
  • Trzy wiedźmy:
    • Babcia Weatherwax – bardzo miła emerytka. Dopóki jest się grzecznym... Jej ulubiona zasada to: „Jeśli łamiesz zasady, łam je mocno i na dobre”.
    • Niania Ogg – plenna jak królik. Ma 15 dzieci, a każde z nich tyle samo etc., że nie zna nawet połowy ich imion (w okolicy Lancre mieszka około 70 Oggów). Jest źródłem robót domowych u swoich synowych.
    • Magrat Garlick – młoda wiedźma zakochana w królewskim Błaźnie (który zostaje później królem Lancre, gdyż trzeba urodzić się błaznem, żeby zostać królem). Lubi sabaty, okultystyczną biżuterię, a Niania i babcia Weatherwax traktują ją jak dziecko.

Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]

  • Szanse jeden na milion w Świecie Dysku spełniają się w dziewięciu przypadkach na dziesięć.
  • Światło w Świecie Dysku jest ospałe i leniwe. Można o nie ostrzyć miecze (ewentualnie kosy).
  • Gdzieś podobno istnieje tajemnicza wioska, gdzie „Słońce Nie Dochodzi”.
  • W stosunku do dwóch postaci – Eskariny i Magrat – autor stosuje podobne opisy, jeżeli chodzi o stopień uświadomienia bohaterek.
  • W Ankh-Morpork nie ma kanalizacji, a jest to największe miasto w Świecie Dysku.
  • Wodę (można ją nazwać wodą tylko dlatego, że porusza się szybciej niż okoliczny grunt) w rzece Ankh można kroić nożem i nosić w siatce. Pić już raczej nie. Nie można również łowić tam ryb, ponieważ trudno zmusić haczyk do zanurzenia się w nurcie. Żyjące w niej ryby wybuchają po włożeniu ich do czystej wody. Jest jedyną rzeką na której można obrysować kredą wrzucone do niej zwłoki.
  • W Ankh-Morpork istnieje Gildia Skrytobójców (Gildia Asasynów).
  • Gildia Skrytobójców nie jest jedyna. Istnieje także wiele innych, a wśród nich Gildia Muzykantów, Gildia Złodziei, Gildia Błaznów, Gildia Żebraczy, Gildia Psów, a nawet Gildia Szwaczek (absolutnie nie mylić ich z miłymi paniami zszywającymi ubrania i inne)!
  • W Świecie Dysku jest o jeden kolor więcej niż na Ziemi (oktaryna), który widzą tylko magowie i koty. Dla większości jest ciemną plamą, ale wygląda jak zielono-fioletowy.
  • W Świecie Dysku tydzień trwa osiem dni, liczba ta jest uważana przez tamtejszych magów za pechową, więc nigdy jej nie wypowiadają.
  • Mimo rozpowszechnianych plotek, ciężko spaść z krawędzi Świata Dysku, bowiem ktoś mądry postawił tam wielką, długą sieć, wyłapującą wszystkie śmieci i ludzi, którzy tam spływają. Jednak można zeskoczyć z jednej z krawędziowych wysepek. Pewien wodny troll stwierdził, że znalazł się w Świecie Dysku, bo spadł z innego płaskiego Świata na Świat Dysku, i chciałby skoczyć z powrotem, ale się boi...
  • Kraniec świata dysku znajduje się prawdopodobnie na stronie MSI Polska. Link

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. W oryginale po prostu Smith, czyli symboliczne przeciętne nazwisko