Komiks: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (r2.7.3) (Robot dodał eo, es, nl, pt)
Znacznik: rewert ręczny
 
(Nie pokazano 26 wersji utworzonych przez 20 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Rm99.JPG|right|thumb|150px|Współczesny pasek komiksowy]]
[[Plik:Laminator2.jpg|thumb|500px|Czarno-biały komiks]]
'''Komiks''' – rodzaj [[historyjka|historyjki]] [[obrazek|obrazkowej]], składającej się z kilku do kilkuset ramek (najczęściej prostokątnych), w których zmajdują się obrazki i [[dymek|dymki]] przedstawiające, co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć (ale te teksty są [[cenzura|ocenzurowane]]). Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu [[czytelnik]]a obrazkami.
'''Komiks''' – rodzaj historyjki obrazkowej, składającej się z kilku do kilkuset ramek (najczęściej prostokątnych), w których znajdują się obrazki i dymki przedstawiające, co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć (ale te teksty są [[cenzura|ocenzurowane]]). Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu [[czytelnik]]a obrazkami.


==Historia==
== Historia ==
[[Historia]] komiksu jest bardzo długa – już w prehistorii ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników jaskini w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały czynności, które rysownik będzie robił poza [[dom]]em, jak polowanie czy też zbieractwo.
[[Plik:Komiks-egipt.jpg|right|thumb|150px|Przykład komiksu egipskiego]]
[[Plik:Komiks-Grecja.jpg|right|thumb|150px|Dwóch wojów z greckiego komiksu]]
[[Plik:Komiks-średniowiecze.jpg|right|thumb|150px|Zdobycie Anglii uwiecznione w średniowiecznym komiksie]]
[[Plik:Komiks-barok.jpg|right|thumb|150px|Obrazek barokowego komiksu]]
[[Historia]] komiksu jest bardzo długa – już w [[prehistoria|prehistorii]] ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników [[jaskinia|jaskini]] w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały [[czynność|czynności]], które rysownik będzie robił poza [[dom]]em, jak [[polowanie]] czy też [[zbieractwo]].


Wszelkie rysunki stały się popularne także w [[starożytność|starożytnym]] [[Egipt|Egipcie]], gdzie na ścianach [[piramida|piramid]] wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć [[faraon|faraonów]] i [[nepotyzm|ich wielu żon i dzieci]]. [[Grecy]] perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan, wymyślając jedynie nowe miejsca, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na [[waza]]ch. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.
Wszelkie rysunki stały się popularne także w [[starożytność|starożytnym]] [[Egipt|Egipcie]], gdzie na ścianach [[piramida (architektura)|piramid]] wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć [[faraon (osoba)|faraonów]] i [[nepotyzm|ich wielu żon i dzieci]]. Grecy perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan, wymyślając jedynie nowe miejsca, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na wazach. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.


Komiks nie podupadł nawet w [[średniowiecze|średniowieczu]]; wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii [[świat]]a. [[Normanowie]] napadający [[Anglia|Anglię]] doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu – tzw. [[Tkanina z Bayeux|tkaniny z Bayeux]]. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można ją oglądać w jednym z [[muzeum|muzeów]] [[Francja|francuskich]].
Komiks nie podupadł nawet w [[średniowiecze|średniowieczu]]; wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii [[ziemia|świata]]. Normanowie napadający [[Anglia|Anglię]] doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu – tzw. tkaniny z Bayeux. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można ją oglądać w jednym z [[muzeum|muzeów]] francuskich.


Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej – do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. [[Leonardo da Vinci]] w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” [[Georges de la Tour|Georgesa de la Toura]]. Wymieniać wielkich artystów można by długo – każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak [[Dama z łasiczką]] czy choćby [[Mona Lisa]] tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przyniosły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach [[Europa|Europy]].
Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej – do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. [[Leonardo da Vinci]] w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” Georgesa de la Toura. Wymieniać wielkich artystów można by długo – każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak [[Dama z łasiczką]] czy choćby [[Mona Lisa]] tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przyniosły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach [[Europa|Europy]].


W [[XX wiek]]u doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą [[Don Rosa]], [[Rene Goscinny]], [[Jacques Géron]], [[Frank Miller]] czy polscy [[Tadeusz Baranowski]] i [[Szymon Kobyliński]].
W [[XX wiek]]u doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą Don Rosa, Rene Goscinny, Jacques Géron, Frank Miller, Stan Lee czy polscy Tadeusz Baranowski, Szymon Kobyliński i Papcio Chmiel.


==Współczesność==
== Współczesność ==
Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]], charakteryzujące się dużymi [[oko|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, [[stany Zjednoczone Ameryki|amerykańskie]] z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i tekstów zdobywa światową popularność.


Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersji [[książka|książkowych]] i albumowych, poprzez paki komiksowe w codziennych gazetach brukowych i darmowych, aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i [[pociąg|pociągów]] podmiejskich pod postacią [[graffiti]].
Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]], charakteryzujące się dużymi [[oczy|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|amerykańskie]] z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota [[rysunek|rysunków]] i [[teks]]tów zdobywa światową popularność.


Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. komiksy internetowe – ich plusem jest niski koszt produkcji; trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać [[skaner]]a do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków”, gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą, co im dusza każe.
Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersji [[książka|książkowych]] i [[album]]owych, poprzez paki komiksowe w codziennych gazetach brukowych i darmowych, aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i [[pociąg|pociągów]] podmiejskich pod postacią [[graffiti]].


Dziwne jest też to, że grupa napaleńców zaczęła robić komiksy w paru dennych grach z dawnych lat. Np. taki [[Gothic (gra)|Gothic]] kto tam ich zrozumie. Patrzenie na takie krzywe mordy mogłoby doprowadzić do wielu chorób zakaźnych. Podobno to oni doprowadzili do konfliktów światowych, czyli innymi słowy rozpieprzyli poprzednie stulecie wojnami. Teraz są ścigani przez prawo, głównym sprawcą jest Piotrpl, który stworzył pierwszy komiks z gry. Policja już ich ściga.
Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. [[komiks internetowy|komiksy internetowe]] – ich plusem jest niski koszt produkcji; trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków”, gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą, co im dusza każe.


== Galeria ==
Dziwne jest też to, że grupa napaleńców zaczęła robić komiksy w paru dennych grach z ubiegłej ery. Np. taki [[Gothic (gra)|Gothic]] - kto tam ich zrozumie. Patrzenie na takie krzywe mordy mogłoby doprowadzić do wielu chorób zakaźnych. Podobno to oni doprowadzili do konfliktów światowych, czyli innymi słowy - rozpieprzyli poprzednie stulecie wojnami. Teraz są ścigani przez prawo, głównym sprawcą jest [[Piotrpl]], który stworzył pierwszy komiks z gry. Policja już ich ściga.
<gallery>
Plik:Egypt King's valley2.jpg|Przykład komiksu egipskiego
Plik:Amphora warriors Louvre E866.jpg|Dwóch wojów z greckiego komiksu
Plik:Duke William (Tapestry detail).jpg|Zdobycie Anglii uwiecznione w średniowiecznym komiksie
Plik:Georges de La Tour - Newlyborn infant - Musée des Beaux-Arts de Rennes.jpg|Obrazek barokowego komiksu
</gallery>


[[Kategoria:Komiksy]]
[[Kategoria:Komiksy| ]]


[[cs:Komix]]
[[en:Comic Book]]
[[en:Comic Book]]

[[eo:Bildliteraturo]]
[[eo:Bildliteraturo]]
[[es:Cómic]]
[[es:Cómic]]

Aktualna wersja na dzień 19:33, 18 lip 2024

Czarno-biały komiks

Komiks – rodzaj historyjki obrazkowej, składającej się z kilku do kilkuset ramek (najczęściej prostokątnych), w których znajdują się obrazki i dymki przedstawiające, co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć (ale te teksty są ocenzurowane). Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu czytelnika obrazkami.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Historia komiksu jest bardzo długa – już w prehistorii ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników jaskini w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały czynności, które rysownik będzie robił poza domem, jak polowanie czy też zbieractwo.

Wszelkie rysunki stały się popularne także w starożytnym Egipcie, gdzie na ścianach piramid wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć faraonów i ich wielu żon i dzieci. Grecy perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan, wymyślając jedynie nowe miejsca, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na wazach. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.

Komiks nie podupadł nawet w średniowieczu; wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii świata. Normanowie napadający Anglię doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu – tzw. tkaniny z Bayeux. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można ją oglądać w jednym z muzeów francuskich.

Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej – do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. Leonardo da Vinci w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” Georgesa de la Toura. Wymieniać wielkich artystów można by długo – każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak Dama z łasiczką czy choćby Mona Lisa tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przyniosły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach Europy.

W XX wieku doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą Don Rosa, Rene Goscinny, Jacques Géron, Frank Miller, Stan Lee czy polscy Tadeusz Baranowski, Szymon Kobyliński i Papcio Chmiel.

Współczesność[edytuj • edytuj kod]

Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są japońskie historyjki obrazkowe typu manga, charakteryzujące się dużymi oczami i jamami gębowymi u bohaterów, amerykańskie z wielkimi superbohaterami typu Superman, których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i tekstów zdobywa światową popularność.

Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersji książkowych i albumowych, poprzez paki komiksowe w codziennych gazetach brukowych i darmowych, aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i pociągów podmiejskich pod postacią graffiti.

Nowością związaną z rozwojem Internetu są tzw. komiksy internetowe – ich plusem jest niski koszt produkcji; trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków”, gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą, co im dusza każe.

Dziwne jest też to, że grupa napaleńców zaczęła robić komiksy w paru dennych grach z dawnych lat. Np. taki Gothic – kto tam ich zrozumie. Patrzenie na takie krzywe mordy mogłoby doprowadzić do wielu chorób zakaźnych. Podobno to oni doprowadzili do konfliktów światowych, czyli innymi słowy – rozpieprzyli poprzednie stulecie wojnami. Teraz są ścigani przez prawo, głównym sprawcą jest Piotrpl, który stworzył pierwszy komiks z gry. Policja już ich ściga.

Galeria[edytuj • edytuj kod]