Komiks: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(automatyczna podmiana)
Znacznik: rewert ręczny
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 12 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Rm99.JPG|right|thumb|150px|Współczesny pasek komiksowy]]
[[Plik:Laminator2.jpg|thumb|500px|Czarno-biały komiks]]
'''Komiks''' – rodzaj historyjki obrazkowej, składającej się z kilku do kilkuset ramek (najczęściej prostokątnych), w których znajdują się obrazki i dymki przedstawiające, co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć (ale te teksty są [[cenzura|ocenzurowane]]). Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu [[czytelnik]]a obrazkami.
[[Plik:Laminator2.jpg|thumb|150px|Czarno-biały komiks]]
{{t}}rodzaj [[historyjka|historyjki]] [[obrazek|obrazkowej]], składającej się z kilku do kilkuset ramek (najczęściej prostokątnych), w których zmajdują się obrazki i [[dymek|dymki]] przedstawiające, co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć (ale te teksty są [[cenzura|ocenzurowane]]). Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu [[czytelnik]]a obrazkami.


==Historia==
== Historia ==
[[Historia]] komiksu jest bardzo długa – już w prehistorii ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników jaskini w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały czynności, które rysownik będzie robił poza [[dom]]em, jak polowanie czy też zbieractwo.
[[Plik:Komiks-egipt.jpg|right|thumb|150px|Przykład komiksu egipskiego]]
[[Plik:Komiks-Grecja.jpg|right|thumb|150px|Dwóch wojów z greckiego komiksu]]
[[Plik:Komiks-średniowiecze.jpg|right|thumb|150px|Zdobycie Anglii uwiecznione w średniowiecznym komiksie]]
[[Plik:Komiks-barok.jpg|right|thumb|150px|Obrazek barokowego komiksu]]
[[Historia]] komiksu jest bardzo długa – już w [[prehistoria|prehistorii]] ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników [[jaskinia|jaskini]] w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały [[czynność|czynności]], które rysownik będzie robił poza [[dom]]em, jak [[polowanie]] czy też [[zbieractwo]].


Wszelkie rysunki stały się popularne także w [[starożytność|starożytnym]] [[Egipt|Egipcie]], gdzie na ścianach [[piramida (architektura)|piramid]] wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć [[faraon (osoba)|faraonów]] i [[nepotyzm|ich wielu żon i dzieci]]. [[Grecy]] perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan, wymyślając jedynie nowe miejsca, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na [[waza]]ch. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.
Wszelkie rysunki stały się popularne także w [[starożytność|starożytnym]] [[Egipt|Egipcie]], gdzie na ścianach [[piramida (architektura)|piramid]] wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć [[faraon (osoba)|faraonów]] i [[nepotyzm|ich wielu żon i dzieci]]. Grecy perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan, wymyślając jedynie nowe miejsca, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na wazach. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.


Komiks nie podupadł nawet w [[średniowiecze|średniowieczu]]; wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii [[ziemia|świata]]. [[Normanowie]] napadający [[Anglia|Anglię]] doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu – tzw. [[Tkanina z Bayeux|tkaniny z Bayeux]]. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można ją oglądać w jednym z [[muzeum|muzeów]] [[Francja|francuskich]].
Komiks nie podupadł nawet w [[średniowiecze|średniowieczu]]; wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii [[ziemia|świata]]. Normanowie napadający [[Anglia|Anglię]] doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu – tzw. tkaniny z Bayeux. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można ją oglądać w jednym z [[muzeum|muzeów]] francuskich.


Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej – do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. [[Leonardo da Vinci]] w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” [[Georges de la Tour|Georgesa de la Toura]]. Wymieniać wielkich artystów można by długo – każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak [[Dama z łasiczką]] czy choćby [[Mona Lisa]] tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przyniosły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach [[Europa|Europy]].
Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej – do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. [[Leonardo da Vinci]] w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” Georgesa de la Toura. Wymieniać wielkich artystów można by długo – każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak [[Dama z łasiczką]] czy choćby [[Mona Lisa]] tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przyniosły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach [[Europa|Europy]].


W [[XX wiek]]u doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą [[Don Rosa]], [[Rene Goscinny]], [[Jacques Géron]], [[Frank Miller]], [[Stan Lee]] czy polscy [[Tadeusz Baranowski]] i [[Szymon Kobyliński]].
W [[XX wiek]]u doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą Don Rosa, Rene Goscinny, Jacques Géron, Frank Miller, Stan Lee czy polscy Tadeusz Baranowski, Szymon Kobyliński i Papcio Chmiel.


==Współczesność==
== Współczesność ==
Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]], charakteryzujące się dużymi [[oko|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, [[stany Zjednoczone Ameryki|amerykańskie]] z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i tekstów zdobywa światową popularność.


Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersji [[książka|książkowych]] i albumowych, poprzez paki komiksowe w codziennych gazetach brukowych i darmowych, aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i [[pociąg|pociągów]] podmiejskich pod postacią [[graffiti]].
Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są [[Japonia|japońskie]] historyjki obrazkowe typu [[manga]], charakteryzujące się dużymi [[oko|oczami]] i [[usta|jamami gębowymi]] u bohaterów, [[stany Zjednoczone Ameryki|amerykańskie]] z wielkimi [[superbohater]]ami typu [[Superman]], których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota [[rysunek|rysunków]] i [[teks]]tów zdobywa światową popularność.


Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. komiksy internetowe – ich plusem jest niski koszt produkcji; trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać [[skaner]]a do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków”, gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą, co im dusza każe.
Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersji [[książka|książkowych]] i [[album]]owych, poprzez paki komiksowe w codziennych gazetach brukowych i darmowych, aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i [[pociąg|pociągów]] podmiejskich pod postacią [[graffiti]].


Dziwne jest też to, że grupa napaleńców zaczęła robić komiksy w paru dennych grach z dawnych lat. Np. taki [[Gothic (gra)|Gothic]] – kto tam ich zrozumie. Patrzenie na takie krzywe mordy mogłoby doprowadzić do wielu chorób zakaźnych. Podobno to oni doprowadzili do konfliktów światowych, czyli innymi słowy – rozpieprzyli poprzednie stulecie wojnami. Teraz są ścigani przez prawo, głównym sprawcą jest Piotrpl, który stworzył pierwszy komiks z gry. Policja już ich ściga.
Nowością związaną z rozwojem [[Internet]]u są tzw. [[komiks internetowy|komiksy internetowe]] – ich plusem jest niski koszt produkcji; trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków”, gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą, co im dusza każe.


== Galeria ==
Dziwne jest też to, że grupa napaleńców zaczęła robić komiksy w paru dennych grach z ubiegłej ery. Np. taki [[Gothic (gra)|Gothic]] – kto tam ich zrozumie. Patrzenie na takie krzywe mordy mogłoby doprowadzić do wielu chorób zakaźnych. Podobno to oni doprowadzili do konfliktów światowych, czyli innymi słowy – rozpieprzyli poprzednie stulecie wojnami. Teraz są ścigani przez prawo, głównym sprawcą jest [[Piotrpl]], który stworzył pierwszy komiks z gry. Policja już ich ściga.
<gallery>
Plik:Egypt King's valley2.jpg|Przykład komiksu egipskiego
Plik:Amphora warriors Louvre E866.jpg|Dwóch wojów z greckiego komiksu
Plik:Duke William (Tapestry detail).jpg|Zdobycie Anglii uwiecznione w średniowiecznym komiksie
Plik:Georges de La Tour - Newlyborn infant - Musée des Beaux-Arts de Rennes.jpg|Obrazek barokowego komiksu
</gallery>


[[Kategoria:Komiksy| ]]
[[Kategoria:Komiksy| ]]

Aktualna wersja na dzień 19:33, 18 lip 2024

Czarno-biały komiks

Komiks – rodzaj historyjki obrazkowej, składającej się z kilku do kilkuset ramek (najczęściej prostokątnych), w których znajdują się obrazki i dymki przedstawiające, co dana postać myśli, mówi, krzyczy lub ma zamiar powiedzieć (ale te teksty są ocenzurowane). Komiks zawiera niewiele treści i skupia się na zainteresowaniu czytelnika obrazkami.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Historia komiksu jest bardzo długa – już w prehistorii ludzie pierwotni przekazywali informacje dla innych domowników jaskini w postaci rysunków na ścianie. Takie komiksy zazwyczaj były jednoobrazkowe i przedstawiały czynności, które rysownik będzie robił poza domem, jak polowanie czy też zbieractwo.

Wszelkie rysunki stały się popularne także w starożytnym Egipcie, gdzie na ścianach piramid wielcy rysownicy tworzyli komiksy na cześć faraonów i ich wielu żon i dzieci. Grecy perfidnie spapugowali pomysły Egipcjan, wymyślając jedynie nowe miejsca, na których komiksy będą malowane. Często były to ściany domostw i budynków, ale głównym nurtem było malowanie na wazach. Ze względu na wysokie koszty wazy komiksowe były dostępne tylko dla bogaczy.

Komiks nie podupadł nawet w średniowieczu; wówczas zresztą powstał najsłynniejszy komiks w historii świata. Normanowie napadający Anglię doszli do wniosku, że ich wspaniałe czyny można zachować dla potomności nie inaczej, jak tylko w postaci komiksu – tzw. tkaniny z Bayeux. Dotrwała ona do czasów dzisiejszych i można ją oglądać w jednym z muzeów francuskich.

Każdy kolejny okres historyczny to rozkwit sztuki komiksowej – do najsłynniejszych rysowników komiksów należeli m.in. Leonardo da Vinci w swojej „Kaplicy Sykstyńskiej” czy „Życie Dziecka” Georgesa de la Toura. Wymieniać wielkich artystów można by długo – każdy z nich tworzył komiksy. Udowodniono, że obrazy takie jak Dama z łasiczką czy choćby Mona Lisa tworzone były tylko dla poklasku społecznego i nie przyniosły ich twórcom żadnych zysków. Prawdziwą kopalnią pieniędzy były komiksy, schodzące na pniu we wszystkich magazynach we wszystkich rejonach Europy.

W XX wieku doszło do zmiany wizerunku komiksu i oddzielenia sztuki malarskiej (obrazy itp.) od sztuki komiksowej, co w szczególności zaszkodziło tej pierwszej. Do zdecydowanych bohaterów tej epoki w historii komiksu należą Don Rosa, Rene Goscinny, Jacques Géron, Frank Miller, Stan Lee czy polscy Tadeusz Baranowski, Szymon Kobyliński i Papcio Chmiel.

Współczesność[edytuj • edytuj kod]

Współczesność bardzo zróżnicowała sztukę komiksową. Z jednej strony popularne są japońskie historyjki obrazkowe typu manga, charakteryzujące się dużymi oczami i jamami gębowymi u bohaterów, amerykańskie z wielkimi superbohaterami typu Superman, których akcja ma miejsce w wielkich i ciemnych miastach, gdzie zazwyczaj nie ma oświetlenia. Trzecim typem jest sposób europejski, gdzie prostota rysunków i tekstów zdobywa światową popularność.

Współczesne komiksy wydawane są w różnych formach – od popularnych wersji książkowych i albumowych, poprzez paki komiksowe w codziennych gazetach brukowych i darmowych, aż do wciąż nielegalnego wylewania swoich myśli na ściany budynków i pociągów podmiejskich pod postacią graffiti.

Nowością związaną z rozwojem Internetu są tzw. komiksy internetowe – ich plusem jest niski koszt produkcji; trzeba tylko (albo i aż) umieć rysować i używać skanera do przerzucenia swojej pracy na komputer. Prostota tego typu sztuki doprowadziła do powstania wielu „komiksów-potworków”, gdzie napaleni na siebie twórcy nie przyjmują krytyki i tworzą, co im dusza każe.

Dziwne jest też to, że grupa napaleńców zaczęła robić komiksy w paru dennych grach z dawnych lat. Np. taki Gothic – kto tam ich zrozumie. Patrzenie na takie krzywe mordy mogłoby doprowadzić do wielu chorób zakaźnych. Podobno to oni doprowadzili do konfliktów światowych, czyli innymi słowy – rozpieprzyli poprzednie stulecie wojnami. Teraz są ścigani przez prawo, głównym sprawcą jest Piotrpl, który stworzył pierwszy komiks z gry. Policja już ich ściga.

Galeria[edytuj • edytuj kod]