Wiersz: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to D@mi. Autor wycofanej wersji to 62.219.161.234.)
M (Bot poprawia linki)
Linia 1: Linia 1:
'''Wiersz''' – pojedynczy [[tekst kultury]], wytwór [[poeta|poety]] lub [[grafoman|grafomana]]. O wierszach mówi się, że są [[śmietnik|śmietnikiem]] [[kultura|kultury]], co oznacza, że znaleźć w nich można tylko te treści, które nie nadają się do prezentowania w innych gatunkach [[literatura|literackich]], a gdzieś muszą znaleźć swoje ujście. Takie treści to zazwyczaj stan zawieszenia intelektualnego pomiędzy [[kategoryczność|kategorycznością]] i [[relatywizm|relatywizmem]], [[klasycyzm|klasycyzmem]] i [[turpizm|turpizmem]] oraz [[awangarda (literatura)|awangardą]], [[społeczeństwo|społecznikostwem]] i [[nihilizm|nihilizmem]] oraz [[outsider|outsideryzmem]], [[oracja|oratorstwem]] i [[analfabetyzm|analfabetyzmem]], innymi słowy, wszelkie nieskategoryzowane ruchy literkotwórcze, pełne niezdecydowania i niejasno przeczuwanych prawideł rządzących [[świat|światem]], zostają zebrane w [[synkretyzm|synkretyczny]] zgniotek, podzielone na [[wers|wersy]] i ogłoszone wierszem.
'''Wiersz''' – pojedynczy [[tekst kultury]], wytwór [[poeta|poety]] lub [[grafoman|grafomana]]. O wierszach mówi się, że są [[Kosz|śmietnikiem]] [[kultura|kultury]], co oznacza, że znaleźć w nich można tylko te treści, które nie nadają się do prezentowania w innych gatunkach [[literatura|literackich]], a gdzieś muszą znaleźć swoje ujście. Takie treści to zazwyczaj stan zawieszenia intelektualnego pomiędzy [[kategoryczność|kategorycznością]] i [[relatywizm|relatywizmem]], [[klasycyzm|klasycyzmem]] i [[turpizm|turpizmem]] oraz [[awangarda (literatura)|awangardą]], [[społeczeństwo|społecznikostwem]] i [[nihilizm|nihilizmem]] oraz [[outsider|outsideryzmem]], [[oracja|oratorstwem]] i [[analfabetyzm|analfabetyzmem]], innymi słowy, wszelkie nieskategoryzowane ruchy literkotwórcze, pełne niezdecydowania i niejasno przeczuwanych prawideł rządzących [[świat|światem]], zostają zebrane w [[synkretyzm|synkretyczny]] zgniotek, podzielone na [[wers|wersy]] i ogłoszone wierszem.


Na [[rynek wydawniczy|rynku wydawniczym]], w [[księgarnia|księgarniach]] i [[księgarnia internetowa|księgarniach internetowych]] wiersze zajmują miejsce równorzędne z przeterminowanymi konserwami w [[hipermarket|hipermarketach]]: chociaż bywają rozpaczliwie eksponowane, nie znajdują [[czytelnik|nabywców]] i długo pozostają w żelaznym [[repertuar|repertuarze]] sprzedawcy, chociaż [[wydawnictwo|dostawca]] wierszy od miesięcy nie przeprowadził dorzutu nowego [[towar]]u.
Na [[rynek wydawniczy|rynku wydawniczym]], w [[księgarnia|księgarniach]] i [[księgarnia internetowa|księgarniach internetowych]] wiersze zajmują miejsce równorzędne z przeterminowanymi konserwami w [[hipermarket|hipermarketach]]: chociaż bywają rozpaczliwie eksponowane, nie znajdują [[czytelnik|nabywców]] i długo pozostają w żelaznym [[repertuar|repertuarze]] sprzedawcy, chociaż [[wydawnictwo|dostawca]] wierszy od miesięcy nie przeprowadził dorzutu nowego [[towar]]u.

Wersja z 22:47, 11 mar 2007

Wiersz – pojedynczy tekst kultury, wytwór poety lub grafomana. O wierszach mówi się, że są śmietnikiem kultury, co oznacza, że znaleźć w nich można tylko te treści, które nie nadają się do prezentowania w innych gatunkach literackich, a gdzieś muszą znaleźć swoje ujście. Takie treści to zazwyczaj stan zawieszenia intelektualnego pomiędzy kategorycznością i relatywizmem, klasycyzmem i turpizmem oraz awangardą, społecznikostwem i nihilizmem oraz outsideryzmem, oratorstwem i analfabetyzmem, innymi słowy, wszelkie nieskategoryzowane ruchy literkotwórcze, pełne niezdecydowania i niejasno przeczuwanych prawideł rządzących światem, zostają zebrane w synkretyczny zgniotek, podzielone na wersy i ogłoszone wierszem.

Na rynku wydawniczym, w księgarniach i księgarniach internetowych wiersze zajmują miejsce równorzędne z przeterminowanymi konserwami w hipermarketach: chociaż bywają rozpaczliwie eksponowane, nie znajdują nabywców i długo pozostają w żelaznym repertuarze sprzedawcy, chociaż dostawca wierszy od miesięcy nie przeprowadził dorzutu nowego towaru.

W czasach PRL-u wiersze były dodatkiem do płomiennych i emfatycznych wystąpień propagandowych eksponowanych na łamach państwowych periodyków. Stanowiły drugorzędne uzupełnienie, dlatego musiały być zgodne z aktualnie prezentowanymi poglądami i jako takie stanowiły duplikat już zawartych w wydaniu informacji, ale jako, że prominenci, pomni doświadczeń okresu rozbiorów, byli świadomi mocy wiersza, dodatkowo wzmacniali nim linię pisma lub linię partii.

W rzadkich przypadkach wiersz bywa po prostu częścią wielkiej i znakomitej poezji nielicznych wybitnych autorów, jednak stosunek wierszy wybitnych do beznadziejnych jest tak dysproporcjonalnie duży na korzyść miernoty, że trudno mówić o jakimś wyraźnym trendzie stawiającym sobie za cel uczynienie z każdego wiersza poezji.

Zobacz też: