Palenie czarownic: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (→‎Struktura ligowa: wandalizm literowy)
M (redakcja)
Linia 1: Linia 1:
'''Palenie czarownic''' - ulubiony sport średniowiecznego świata [[katolicyzm|katolickiego]] oraz [[protestantyzm|protestanckiego]].
'''Palenie czarownic''' ulubiony sport średniowiecznego świata [[katolicyzm|katolickiego]] oraz [[protestantyzm|protestanckiego]].


Początki tej szlachetnej dyscypliny sportowej datuje się na [[XII wiek]], czyli [[średniowiecze]], największą popularność sport ten zdobył w [[renesans|renesansie]].
Początki tej szlachetnej dyscypliny sportowej datuje się na [[XII wiek]], czyli [[średniowiecze]]. Największą popularność sport ten zdobył w [[renesans|renesansie]].


== Zasady gry ==
== Zasady gry ==


Gra polega na znalezieniu, osądzeniu, i na końcu - spaleniu [[czarownica|czarownicy]]. Udział w grze bierze drużyna wieśniaków i czarownica. Liczba zawodników nie jest odgórnie narzucona, ilu wieśniaków przyjdzie popatrzeć tyle weźmie udział. Gra zaczyna się od znalezienia wiedźmy; po pierwsze, drużyna ma na celu odnalezienie takowej, po czym przy użyciu przepisowych narzędzi (pochodnie, [[widły]], zardzewiałe grabie, sztachety) zmusić do poddania się drużynie.<br>
Gra polega na znalezieniu, osądzeniu, i na końcu spaleniu [[czarownica|czarownicy]]. Udział w grze bierze drużyna [[wieśniak|wieśniaków]] i [[czarownica]]. Liczba zawodników nie jest odgórnie narzucona: ilu wieśniaków przyjdzie popatrzeć, tylu weźmie udział. Gra zaczyna się od znalezienia wiedźmy; po pierwsze, drużyna ma na celu odnalezienie takowej, po czym przy użyciu przepisowych narzędzi (pochodnie, [[widły]], zardzewiałe grabie, [[sztacheta|sztachety]]) zmuszenie jej do poddania się drużynie.

Zawodnicy rozpoznawali czarownicę po pewnych cechach charakterystycznych. Im więcej takich cech posiadała czarownica tym więcej punktów zdobywała drużyna za jej spalenie.
Zawodnicy rozpoznawali czarownicę po pewnych cechach charakterystycznych. Im więcej takich cech posiadała czarownica, tym więcej punktów zdobywała drużyna za jej spalenie.


[[Grafika:Palenie czarownic.jpg|thumb|Palenie czarownic, w tle widać wystawianie not za styl.]]
[[Grafika:Palenie czarownic.jpg|thumb|Palenie czarownic, w tle widać wystawianie not za styl.]]


=== Cechy charakterystyczne czarownicy: ===
=== Cechy charakterystyczne czarownicy: ===
* Osobniczka płci żeńskiej (znaczy się [[kobieta]])
* Osobniczka płci żeńskiej (znaczy się [[kobieta]]);
* Zwykle nie za urodziwa
* Zwykle nie za urodziwa;
* Czarny ubiór ala [[goci|gotka]] (im więcej czerni tym więcej dodatkowych punktów)
* [[kolor czarny|Czarny]] ubiór a'la [[goci|gotka]] (im więcej czerni, tym więcej dodatkowych punktów);
* Poczochrane, czarne włosy
* Poczochrane, czarne włosy;
* Nos z marchewki
* Nos z [[marchewka|marchewki]];
* Miotła bądź mop, ewentualnie odkurzacz.
* Miotła bądź mop, ewentualnie odkurzacz;
* Czarny kot. Mogą być inne kolory aczkolwiek czarny jest najwyżej punktowany. Liczba punktów mnożona jest przez ilość kotów posiadanych przez czarownicę.
* [[Czarny kot]]. Mogą być inne kolory, aczkolwiek czarny jest najwyżej punktowany. Liczba punktów mnożona jest przez ilość kotów posiadanych przez czarownicę.
* Nietoperze. Im więcej nietoperzy kręcących się wokół chatki tym więcej punktów.
* [[Nietoperz]]e. Im więcej nietoperzy kręcących się wokół chatki, tym więcej punktów.
* Mieszka na odludziu w dziwacznej drewnianej chatce (za spalenie chatki - dodatkowe 15 punktów)
* Mieszka na odludziu w dziwacznej drewnianej chatce (za spalenie chatki - dodatkowe 15 punktów)
* Boi się święconej wody (zamiast święconej wody można użyć benzyny grożąc, że się ją podpali. Ważne żeby się bała)
* Boi się [[woda święcona|święconej wody]] (zamiast święconej wody można użyć benzyny, grożąc, że się ją podpali. Ważne żeby się bała);
* Waży tyle co [[kaczka]]
* Waży tyle co [[kaczka]].


Po znalezieniu czarownicy drużyna szła do sędziego, który podliczał punkty, następnie wybierano rodzaj drewna, decydowano ile go miało być, czy miało być suche czy też wilgotne. Było to ważne ponieważ podczas spalania czarownicy można było dostać dodatkowe punkty za styl.
Po znalezieniu czarownicy drużyna szła do [[sędzia|sędziego]], który podliczał punkty, a następnie wybierano rodzaj drewna, decydowano ile go miało być, oraz czy miało być suche, czy też wilgotne. Było to ważne, ponieważ podczas spalania czarownicy można było dostać dodatkowe punkty za styl.


Następnie dochodziło do zsumowania punktów za wartość czarownicy i za styl podpalania, wynik zapisywało się w ogólnym rankingu. Pod koniec sezonu zliczano punkty każdej z drużyn, a ta która miała ich najwięcej dostawała '''Puchar Spalczarownic'''.
Następnie dochodziło do zsumowania punktów za wartość czarownicy i za styl podpalania; wynik zapisywano w ogólnym rankingu. Pod koniec sezonu zliczano punkty każdej z drużyn, a ta która miała ich najwięcej dostawała '''Puchar Spalczarownic'''.


=== Punktacja ===
=== Punktacja ===


Punktacja końcowa zależała od wielu czynników i zmiennych, po pierwsze od ilości czarownic i ich współczynnika czarownicowatości (czyli im więcej cech czarownicy podanych wyżej tym lepiej).<br>
Punktacja końcowa zależała od wielu czynników i zmiennych, po pierwsze od ilości czarownic i ich współczynnika czarownicowatości (czyli im więcej cech czarownicy podanych wyżej tym lepiej).

Czarownice oceniano według takiej punktacji:
Czarownice oceniano według takiej punktacji:
* Brzydota - Im brzydsza tym więcej punktów: 1-15 pkt.
* Brzydota im brzydsza tym więcej punktów 1-15 punktów;
* Ilość czerni w ubiorze - Im czarniej tym więcej punktów: 1-10 pkt.
* Ilość czerni w ubiorze im czarniej tym więcej punktów 1-10 punktów;
* Posiadanie rozczochranych, czarnych włosów:
* Posiadanie rozczochranych, czarnych włosów: czarne i rozczochrane +10 pkt. czarne i nierozczochrane +7 pkt. ciemne (ale nie czarne) i rozczochrane +5pkt. ciemne i nierozczochrane +3. jasne i rozczochrane +1 pkt. jasne i nierozczochrane 0 pkt.
** czarne i rozczochrane – +10 punktów;
* Posiadanie miotły, mopa, odkurzacza: +5 pkt. za jedną z rzeczy
** czarne i nierozczochrane – +7 punktów;
* Posiadanie czarnego kota: 10 pkt. (razy ilość kotów), posiadanie kota (nieczarnego) 5 pkt. (+2 pkt za każdego następnego)
** ciemne (ale nie czarne) i rozczochrane – +5 punktów;
* W pobliżu mieszkające nietoperze: +1 pkt za każdego
** ciemne i nierozczochrane – +3 punkty;
* Mieszkanie w chatce na odludziu: 10 pkt. Dodatkowe spalenie chatki po schwytaniu czarownicy: +15 pkt.
** jasne i rozczochrane +1 punkt;
** jasne i nierozczochrane – 0 punktów.
* Posiadanie miotły, mopa, odkurzacza +5 punktów za jedną z rzeczy;
* Posiadanie czarnego kota 10 punktów (razy ilość kotów); posiadanie kota (nieczarnego) 5 pkt. (+2 pkt za każdego następnego);
* W pobliżu mieszkające nietoperze +1 punkt za każdego;
* Mieszkanie w chatce na odludziu 10 pkt. Dodatkowe spalenie chatki po schwytaniu czarownicy +15 punktów.


Warto nadmienić, że od punktacji końcowej odejmowano po 5 punktów karnych za każdego wieśniaka powyżej przepisowej liczby 35 wieśniaków w drużynie.
Warto nadmienić, że od punktacji końcowej odejmowano po 5 punktów karnych za każdego wieśniaka powyżej przepisowej liczby 35 wieśniaków w drużynie.


Punkty za styl spalenia przyznawali sędziowie obradujący niedaleko stosu. Mogli oni dodać od 0 do 40 dodatkowych punktów.
Punkty za styl spalenia przyznawali sędziowie obradujący niedaleko [[stos]]u. Mogli oni dodać od 0 do 40 dodatkowych punktów.


== Struktura ligowa ==
== Struktura ligowa ==


W każdym katolickim kraju istniały ligi krajowe, których drużyny rozgrywały lokalne mistrzostwa kraju. Raz na 4 lata organizowane były Wielkie Mistrzostwa Europy w Paleniu Czarownic (WMEPC), organizowane były w Rzymie, tam też reprezentacje krajów katolickich rywalizowały ze sobą o '''Święty Puchar Mistrzostw Palenia Czarownic'''. Podczas mistrzostw panowały trochę inne zasady, mianowicie każda z reprezentacji musiała wyznaczyć dokładnie 25 wieśniaków, a nie tak jak w wersji lokalnej - tyle ile przyszło. Tym niemniej szybko okazało się, że w owej dyscyplinie znakomicie odnajdują się zawodnicy z krajów protestanckich, których osiągnięcia w liczbie spalonych czarownic rychło prześcignęły wyniki z krajów katolickich.
W każdym katolickim kraju istniały ligi krajowe, których drużyny rozgrywały lokalne mistrzostwa. Raz na 4 lata organizowane były Wielkie Mistrzostwa Europy w Paleniu Czarownic (WMEPC), organizowane były w [[Rzym]]ie, tam też reprezentacje krajów katolickich rywalizowały ze sobą o '''Święty Puchar Mistrzostw Palenia Czarownic'''. Podczas mistrzostw panowały trochę inne zasady, mianowicie każda z reprezentacji musiała wyznaczyć dokładnie 25 wieśniaków, a nie tak jak w wersji lokalnej tylu, ilu przyszło. Tym niemniej szybko okazało się, że w owej dyscyplinie znakomicie odnajdują się zawodnicy z krajów protestanckich, których osiągnięcia w liczbie spalonych czarownic rychło prześcignęły wyniki z krajów katolickich.


==Najlepsze reprezentacje==
==Najlepsze reprezentacje==


Najlepszymi reprezentacjami były bezsprzecznie, reprezentacja Niemiec (w tym szczególnie prężna reprezentacja protestancka), Włoch, Hiszpanii, Anglii, Kolonii angielskich w nowym świecie oraz Francji. W każdych mistrzostwach toczyła się między nimi zażarta walka. Reprezentacja Polski również nie była jakąś drugą ligą, odnosiła wielkie sukcesy w tym sporcie, aczkolwiek nigdy nie zdobyli świętego pucharu.
Najlepszymi reprezentacjami były bezsprzecznie reprezentacja [[Niemcy|Niemiec]] (w tym szczególnie prężna reprezentacja protestancka), [[Włochy|Włoch]], [[Hiszpania|Hiszpanii]], [[Anglia|Anglii]], kolonii angielskich w nowym świecie oraz [[Francja|Francji]]. W każdych mistrzostwach toczyła się między nimi zażarta walka. Reprezentacja Polski również nie była jakąś drugą ligą, ponieważ odnosiła wielkie sukcesy w tym sporcie, aczkolwiek nigdy nie zdobyła świętego pucharu.


Najsławniejszymi drużynami były ''FC Salem'', ''AC Inkwiziciona'', ''Manchester Witchburn'', ''FC Prossneck Hexe'', ''Real Qumar Brujah'', ''AS Incendier Goule''.
Najsławniejszymi drużynami były ''FC Salem, AC Inkwiziciona, Manchester Witchburn, FC Prossneck Hexe, Real Qumar Brujah, AS Incendier Goule''.


[[kategoria:Gry]]
[[Kategoria:Gry]]
[[kategoria:historia]]
[[Kategoria:Historia]]
[[Kategoria:Konkurencje sportowe]]
[[Kategoria:Konkurencje sportowe]]



Wersja z 03:01, 5 sie 2006

Palenie czarownic – ulubiony sport średniowiecznego świata katolickiego oraz protestanckiego.

Początki tej szlachetnej dyscypliny sportowej datuje się na XII wiek, czyli średniowiecze. Największą popularność sport ten zdobył w renesansie.

Zasady gry

Gra polega na znalezieniu, osądzeniu, i na końcu – spaleniu czarownicy. Udział w grze bierze drużyna wieśniaków i czarownica. Liczba zawodników nie jest odgórnie narzucona: ilu wieśniaków przyjdzie popatrzeć, tylu weźmie udział. Gra zaczyna się od znalezienia wiedźmy; po pierwsze, drużyna ma na celu odnalezienie takowej, po czym przy użyciu przepisowych narzędzi (pochodnie, widły, zardzewiałe grabie, sztachety) zmuszenie jej do poddania się drużynie.

Zawodnicy rozpoznawali czarownicę po pewnych cechach charakterystycznych. Im więcej takich cech posiadała czarownica, tym więcej punktów zdobywała drużyna za jej spalenie.

Palenie czarownic, w tle widać wystawianie not za styl.

Cechy charakterystyczne czarownicy:

  • Osobniczka płci żeńskiej (znaczy się kobieta);
  • Zwykle nie za urodziwa;
  • Czarny ubiór a'la gotka (im więcej czerni, tym więcej dodatkowych punktów);
  • Poczochrane, czarne włosy;
  • Nos z marchewki;
  • Miotła bądź mop, ewentualnie odkurzacz;
  • Czarny kot. Mogą być inne kolory, aczkolwiek czarny jest najwyżej punktowany. Liczba punktów mnożona jest przez ilość kotów posiadanych przez czarownicę.
  • Nietoperze. Im więcej nietoperzy kręcących się wokół chatki, tym więcej punktów.
  • Mieszka na odludziu w dziwacznej drewnianej chatce (za spalenie chatki - dodatkowe 15 punktów)
  • Boi się święconej wody (zamiast święconej wody można użyć benzyny, grożąc, że się ją podpali. Ważne żeby się bała);
  • Waży tyle co kaczka.

Po znalezieniu czarownicy drużyna szła do sędziego, który podliczał punkty, a następnie wybierano rodzaj drewna, decydowano ile go miało być, oraz czy miało być suche, czy też wilgotne. Było to ważne, ponieważ podczas spalania czarownicy można było dostać dodatkowe punkty za styl.

Następnie dochodziło do zsumowania punktów za wartość czarownicy i za styl podpalania; wynik zapisywano w ogólnym rankingu. Pod koniec sezonu zliczano punkty każdej z drużyn, a ta która miała ich najwięcej dostawała Puchar Spalczarownic.

Punktacja

Punktacja końcowa zależała od wielu czynników i zmiennych, po pierwsze od ilości czarownic i ich współczynnika czarownicowatości (czyli im więcej cech czarownicy podanych wyżej tym lepiej).

Czarownice oceniano według takiej punktacji:

  • Brzydota – im brzydsza tym więcej punktów – 1-15 punktów;
  • Ilość czerni w ubiorze – im czarniej tym więcej punktów – 1-10 punktów;
  • Posiadanie rozczochranych, czarnych włosów:
    • czarne i rozczochrane – +10 punktów;
    • czarne i nierozczochrane – +7 punktów;
    • ciemne (ale nie czarne) i rozczochrane – +5 punktów;
    • ciemne i nierozczochrane – +3 punkty;
    • jasne i rozczochrane +1 punkt;
    • jasne i nierozczochrane – 0 punktów.
  • Posiadanie miotły, mopa, odkurzacza – +5 punktów za jedną z rzeczy;
  • Posiadanie czarnego kota – 10 punktów (razy ilość kotów); posiadanie kota (nieczarnego) – 5 pkt. (+2 pkt za każdego następnego);
  • W pobliżu mieszkające nietoperze – +1 punkt za każdego;
  • Mieszkanie w chatce na odludziu – 10 pkt. Dodatkowe spalenie chatki po schwytaniu czarownicy – +15 punktów.

Warto nadmienić, że od punktacji końcowej odejmowano po 5 punktów karnych za każdego wieśniaka powyżej przepisowej liczby 35 wieśniaków w drużynie.

Punkty za styl spalenia przyznawali sędziowie obradujący niedaleko stosu. Mogli oni dodać od 0 do 40 dodatkowych punktów.

Struktura ligowa

W każdym katolickim kraju istniały ligi krajowe, których drużyny rozgrywały lokalne mistrzostwa. Raz na 4 lata organizowane były Wielkie Mistrzostwa Europy w Paleniu Czarownic (WMEPC), organizowane były w Rzymie, tam też reprezentacje krajów katolickich rywalizowały ze sobą o Święty Puchar Mistrzostw Palenia Czarownic. Podczas mistrzostw panowały trochę inne zasady, mianowicie każda z reprezentacji musiała wyznaczyć dokładnie 25 wieśniaków, a nie tak jak w wersji lokalnej – tylu, ilu przyszło. Tym niemniej szybko okazało się, że w owej dyscyplinie znakomicie odnajdują się zawodnicy z krajów protestanckich, których osiągnięcia w liczbie spalonych czarownic rychło prześcignęły wyniki z krajów katolickich.

Najlepsze reprezentacje

Najlepszymi reprezentacjami były bezsprzecznie reprezentacja Niemiec (w tym szczególnie prężna reprezentacja protestancka), Włoch, Hiszpanii, Anglii, kolonii angielskich w nowym świecie oraz Francji. W każdych mistrzostwach toczyła się między nimi zażarta walka. Reprezentacja Polski również nie była jakąś drugą ligą, ponieważ odnosiła wielkie sukcesy w tym sporcie, aczkolwiek nigdy nie zdobyła świętego pucharu.

Najsławniejszymi drużynami były FC Salem, AC Inkwiziciona, Manchester Witchburn, FC Prossneck Hexe, Real Qumar Brujah, AS Incendier Goule.

Medal.svg