II wojna światowa: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Del Pacino. Autor wycofanej wersji to 193.107.198.126.) |
|||
Linia 26: | Linia 26: | ||
== Itemy == |
== Itemy == |
||
Oto najbardziej znane itemy stworzone przez graczy: |
Oto najbardziej znane itemy stworzone przez graczy: |
||
* [[Niemcy]] – pistolet maszynowy [[ |
* [[Niemcy]] – pistolet maszynowy [[MP 40]], [[czołg Tygrys]], karabin szturmowy Stg. 44 (Szwaby miały pierwsze). |
||
* [[ZSRR]] – Utylizator amunicji [[AK-47]], pistolet maszynowy „[[Pepesza]]”, pistolet samopowtarzalny [[TT]], czołg [[T-34]]. |
* [[ZSRR]] – Utylizator amunicji [[AK-47]], pistolet maszynowy „[[Pepesza]]”, pistolet samopowtarzalny [[TT]], czołg [[T-34]]. |
||
* [[USA]] – [[karabin M1]], [[bomba atomowa]]. |
* [[USA]] – [[karabin M1]], [[bomba atomowa]]. |
Wersja z 18:46, 21 wrz 2010
Wojna światowa 2 (inaczej II wojna światowa) – gra komputerowa z gatunku MMORPG, owoc wspólnej pracy Hitler Studios, Mussolini Art, StalinSoft oraz Japan Interactive. Gra cieszyła wielką popularnością, jednak w czasie rozgrywki odpadły 72 miliony graczy. Co ciekawe znaczną ich część stanowiły osoby, które wybrały karierę typu "wojsko", mimo iż miały najlepszy ekwipunek i dodatkowy tutorial. Rozgrywka rozpoczęła się 1 września 1939 roku, jednak gracze mieli wcześniej czas na przygotowania. Niektórzy badacze twierdzą, że przez tzw. "Host Marco Polo" Azjatyckie serwery wystartowały dużo wcześniej, bo już 7 lipca 1937 roku. Grę zakończył w roku 1945 upadek firmy Japan Interactive, poprzedzony bankructwem Hitler Studios, której właściciel popełnił samobójstwo z niewiadomych przyczyn.
Rozgrywka
Gracze zostali podzieleni na tak zwane "państwa". Celem gry było doprowadzenie "kraju" do zwycięstwa. Żeby to osiągnąć można było tworzyć własne, unikatowe itemy, rozwijać przełomowe technologie, posłużyć się dyplomacją, szpiegostwem, itp. Istniała również unikalna opcja budowania obozów dla pojmanych jednostek. Opcja ta pozwalała na pozyskiwanie surowców potrzebnych do dalszego rozwoju. Pod względem dostępnych opcji oraz skomplikowania i nieprzewidywalności rozgrywki niektórzy określają tę produkcję jako najciekawszą w historii.
Typy kariery
- Wojsko – bardzo popularna z uwagi na duże zapotrzebowanie, w tym wypadku gra zmienia się w strzelankę, a po osiągnięciu wysokiego poziomu strategię czasu rzeczywistego.
- Polityka – klasa ta wymaga wysokich wskaźników charyzmy, teoretycznie też inteligencji, ale często wystarczą dobra retoryka bądź wysoki atrybut szczęścia. Jej głównym celem jest zdobywanie poparcia innych playerów (warunki zwycięstwa zależały od kraju, np. w ZSRR wystarczała dobra gildia, jak NKWD, która groziła "wyborcom" PK lub zmianą regionu gry). Dostanie wystarczającej liczby głosów pozwala na decydowanie o losach innych graczy.
- Partyzantka – popularna wśród graczy których "kraje" zostały zagarnięte przez przeciwnika. Wymaga dobrych umiejętności taktycznych.
- Wytwórstwo broni – z uwagi na duże zapotrzebowanie na broń ciesząca się dużym zainteresowaniem, jednak nudna, zdobywa się zazwyczaj mało złota i powoli awansuje. Dodatkowo handlowanie w celu uzyskania jak największego zysku, bez selekcji klientów spotyka się często z wrogością innych graczy, co może doprowadzić nawet do PK za kolaborację.
- Mieszkańcy obozu koncentracyjnego - najczęściej na tej pozycji grają Żydzi. Kariera na tym szczeblu charakteryzuje się przymusową pracą w zwierzęcych warunkach. Cieszyli się uznaniem wśród niemieckiego okupanta i jakże niezbędni do rozwoju III Rzeszy. Dzięki nim powstawały nowe drogi, mosty a co najważniejsze służyli jako opał, środki higieny osobistej, nawozy do użyźniania ziemi.
Oczywiście to tylko niektóre typy kariery w grze, pozostałe jak na przykład rolnik, bezrobotny w mniejszym stopniu oddają charakter gry.
Przygotowania
Gracze mieli czas przed właściwą rozgrywką na przygotowanie się do rozgrywki, oto najsłynniejsze przypadki:
- Adolf Hitler (Niemcy) – awatar głównego projektanta gry, przejął władzę w swoim "kraju" w drodze wyborów.
- Francja – gracze z tego "państwa" zbudowali potężne umocnienia na długości 3/4 granicy, które okazały się nieprzydatne, ponieważ wroga armia zwyczajnie je obeszła, a następnie kolaborowali z kim popadnie.
- Polska – opracowano bombowiec taktyczny Łoś oraz ręczną rusznicę przeciwpancerną, potem przerobioną przez graczy z ZSRR. Główną aktywnością graczy Polskich było jednak, prowadzone na wiele sposobów, błędne ocenianie sytuacji i walczenie za innych.
- ZSRR – przywódca graczy z tego kraju przyjął nietypową taktykę, w ramach przygotowań wyrzucił z gry wszystkich wysokolevelowych żołnierzy. Z drugiej strony, skorzystał skutecznie ze swoich dobrze wyskillowanych dyplomatów, co trudno powiedzieć o innych krajach.
- USA - Gracze tego państwa użyli taktyki, która polegała na przyglądaniu się wszystkiemu. Pod koniec gry zaatakowali zajętą Francję i zrzucili bomby atomowo-pokojowe na Japonię, aby nabić fragi do końcowych statystyk.
- Wielka Brytania - Gracze tego państwa nie robili nic, przygotowując się do wielkiego uderzenia. Niestety dostali laga, a gdy minął wojna dobiegła końca. Wielka Brytania dokonała w ciągu gry udanego bombardowania Niemców ulotkami i budowania zamków z piasku na Saharze.
Itemy
Oto najbardziej znane itemy stworzone przez graczy:
- Niemcy – pistolet maszynowy MP 40, czołg Tygrys, karabin szturmowy Stg. 44 (Szwaby miały pierwsze).
- ZSRR – Utylizator amunicji AK-47, pistolet maszynowy „Pepesza”, pistolet samopowtarzalny TT, czołg T-34.
- USA – karabin M1, bomba atomowa.
- Wielka Brytania – karabin Lee Enfield, myśliwiec Spitfire.
- Japonia – pancernik Yamato (unikatowy).
- Polska - VIS'35 i karabin przeciwpancerny „Urugwaj”.
Przebieg rozgrywki
Z uwagi na brak adminów rozgrywka przebiegała chaotycznie (nawet sam Hitler nie miał dużego wpływu na ciąg wydarzeń). To najważniejsze momenty gry:
- Włączenie Austrii do Niemiec – gracze z Austrii dobrowolnie zgadzają się na unię.
- Włączenie Czech do Niemiec – gracze czechosłowaccy zastraszeni przez niemieckich poddają się, nieliczni zmieniają klasę na "partyzant".
- Atak Niemiec na Polskę – porażka graczy polskich w starciach pvp, masowe przespecowania na partyzantów lub zmiany regionu gry.
- Atak ZSRR na Polskę – j.w.
- Cały świat pomaga Polsce (A co to takiego Polska? W Europie? Serio? Jaki układ sojuszniczy???);
- Atak ZSRR na Finlandię – zwycięstwo ZSRR dzięki ogromnej przewadze liczebnej, ujawnienie niskolevelowości Armii Czerwonej;
- Atak Niemiec na resztę Europy – wielkie zwycięstwa Niemców w walkach PvP;
- Japonia atakuje USA niewidzialną flotą – gracze-wojskowi z USA w końcu angażują się aktywnie w rozgrywkę;
- Porażki Włochów na wszystkich frontach – włoscy gracze w klasie żołnierza wykazują zaskakująco niskie morale;
- Ogólny bałagan – koniec dobrej passy Niemców, levelujący skutecznie alianci i sowieci zaczynają wygrywać w PvP i gospodarczo;
- Stalingrad, Lądowanie w Normandii, Bitwa pod Kurskiem, Kontrofensywa w Ardenach, Bitwa o Midway, itd. – gracze sojuszu "Oś" przegrywają wszystkie ważniejsze starcia, także terytoria zajęte na początku gry.
- Hitler sam odchodzi z gry.
- Bomba atomowa na Japonię – gracze japońscy poddają się po okresie masowego odpadania z gry.
Zwycięzcy?
Z uwagi na śmierć twórcy gry nie można jednoznacznie określić wygranych. Oficjalnie podaje się wszystkie "kraje", które walczyły z Niemcami. Podobno to jednak Związek Radziecki jako jedyny dostał czego chciał.