Formuła 1: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Sir Damiinho. Autor wycofanej wersji to Rocketman91.)
M (dziwna ta tabelka, niby-redakcja)
Linia 1: Linia 1:
jednak zasady F1 są bardzo skomplikowane, złożone i niezrozumiałe nawet dla samych kierowców, co wielokrotnie można było dostrzec podczas całego sezonu [[2007]].
{{popr}}


[[Grafika:Formula1-3.jpg|thumb|right|250px|Żebyś wiedział, o czym mówimy]]
[[Grafika:Formula1-3.jpg|thumb|right|250px|Żebyś wiedział, o czym mówimy]]
<code>''Kiedyś na wyścig jechało się, jak na wojnę, a na wojnie giną ludzie.''</code>
{{cytat|Kiedyś na wyścig jechało się jak na wojnę, a na wojnie giną ludzie.|[[Jackie Stewart]] o wyprawach krzyżowych}}
{{cytat|Gdyby '''F1''' zostało zakazane, ludzie natychmiast by o niej zapomnieli.|[[Nigel Mansell]] o '''Formule 1'''}}
:<code>[[Jackie Stewart]] o wyprawach krzyżowych</code>
{{cytat|Oni są mistrzami jeżdżąc szybko.|[[George Harrison]] śpiewając przy goleniu}}
<code>''Gdyby F1 zostało zakazane, ludzie by natychmiast o niej zapomnieli.''</code>
:<code>[[Nigel Mansell]] o Formule 1</code>
<code>''Oni są mistrzami jeżdżąc szybko.''</code>
:<code>[[George Harrison]] śpiewając przy goleniu</code>
'''Formuła 1''' (w skrócie '''F1''') - elitarna seria wyścigów i królowa sportów motorowych. Serial emitowany jest regularnie co drugą niedzielę od roku [[1950]]. Znany również jako wyścigi ''Grand Party'', a jednocześnie klasa biorących w nich udział jednomiejscowych samochodów wyścigowych o otwartym nadwoziu. Dyscyplina sportu zapoczątkowana w Europie, chociaż z powodu zakazu reklamowania [[Papierosy|fajek]] i [[Alkohol|napojów wysokooktanowych]] coraz częściej F1 wita w krajach [[Azja|Azji]].


'''Mistrzostwa Świata Formuły 1''', '''F1''' elitarna seria wyścigów, królowa sportów motorowych. Emitowana sezonowo jako nieregularny serial w niektóre niedzielę od roku [[1950]]. Zapoczątkowana w Europie, choć z powodu zakazu reklamowania [[Papierosy|fajek]] i [[Alkohol|napojów wysokooktanowych]] coraz częściej wita w krajach [[Azja|Azji]]. Wg wielu jest to najważniejsza impreza sportowa po [[Igrzyska Olimpijskie|IO]].
== Informacje wyogólniene ==
Formuła 1 jest największym cyklem sportowym, a Grand Prix najważniejszą po [[Olimpiada|olimpiadzie]] imprezą sportową, jednak zasady F1 są bardzo skomplikowane, złożone i niezrozumiałe nawet dla samych kierowców, co wielokrotnie można było dostrzec podczas całego sezonu [[2007]]. Za twórcę tych absurdalnych, zawiłych i niezrozumiałych przepisów uznaje się [[FIA]], której prezydentem jest [[Max Mosley]], człowiek lubiącym się w dzikim nazistowskim seksie i lubiącym dzikie rozbijanie się po bandach.


== Historia ==
[[Grafika:Formula1-4.jpg|thumb|right|250px|Kawałek historii, tej czarno-białej]]
[[Grafika:Formula1-4.jpg|thumb|right|250px|Kawałek historii, tej czarno-białej]]
== Historia i Administracja ==
=== Powstanie cyklu ===
Po wojnie, dzięki znajomości lotnictwa i militariów, bogaci w wiedzę producenci samochodów wyścigowych mogli udoskonalać swoje maszyny. Doprowadzili do tego, że osiągały one zawrotne prędkości przekraczające 120 km/h. Bezpieczeństwo jednak nie było adekwatne do prestiżu zawodów. Kierowcy, którzy przetrwali wojnę, ginęli na torach wyścigowych. W końcu [[Francuzi]] (pomysłodawcy wyścigów samochodowych, których po śmierci [[Louis Renault|Louisa Renauta]] we Francji zakazano i które przeniesiono do [[Anglia|Anglii]]), postanowili przejąć władzę nad organizacją ścigałek, oferując poprawę standardów i zapewnienie oprawy medialnej tworząc barwną [[szopka|szopkę]]. W ten sposób powstał nowy cykl mistrzostw świata (dawniej [[Europa]], z kultowym [[Indianapolis 500]]) zwany Formułą 1.
=== Lata świeżo powojenne ===
Po [[II wojna światowa|wojnie]] szanse zespołów wyścigowych były ponownie wyrównane. Dzięki znajomości lotnictwa i militariów (w czasie wojny producenci samochodów klepali czołgi i samoloty) mogli udoskonalić swoje maszyny. Silniki osiągały zawrotne prędkości przekraczające 120 km/h, jednakże bezpieczeństwo nie było adekwatne do prestiżu tej imprezy. Ci kierowcy, którzy przetrwali wojnę, poginęli na torach wyścigowych. W końcu [[Francuz]]i (pomysłodawca wyścigów samochodowych, jednak po śmierci [[Renault]]a zakazano ich organizacji i przeniesiono do [[Anglia|Anglii]]) postanowili przejąć władzę nad organizacją tych mistrzostw oferując poprawę standardów i zapewnienie oprawy medialnej tworząc barwną [[szopka|szopkę]]. W ten sposób powstał nowy cykl mistrzostw świata (dawniej jako [[Europa|europy]] z kultowym [[Indianapolis 500]]) zwany Formułą 1.


=== Lata 50- i 60-te ===
=== Lata 50. i 60. ===
Wyścigi, jak obiecali twórcy, były bardzo widowiskowe i zapewniały niesamowite emocje. Kibice mdleli z wrażenia widząc pędzących między drzewami mistrzów kierownicy, nie bojących się [[śmierć|śmierci]] czyhającej tuż za zakrętem. Tragiczne wypadki były rzeczą normalną i nikt oprócz kierowców nie zaprzątał sobie nimi głowy.


=== Szalone lata 70. ===
Od tego momentu rozpoczął się rozwój tych mistrzostw. Wyścigi były bardzo widowiskowe i zapewniały niesamowite emocje. Kibice mdleli z wrażenia widząc pędzących między drzewami mistrzów kierownicy, nie bojących się [[śmierć|śmierci]] czekającej tuż za zakrętem. Tragiczne wypadki były rzeczą normalną w F1 i nikt oprócz kierowców nie zaprzątał sobie tym głowy do lat 70. To właśnie w czasach szalonych kreacji i [[Czerwone Gitary|Czerwonych Gitar]] wypadków śmiertelnych było tyle, ile sezonów. Dynamiczny rozwój F1 nastąpił na przełomie lat 60. i 70. Po śmierci wielkiego [[Jim Clark|Jima Clarka]], aby ponownie zapewnić kibicom rozrywki bajkopisarze odpowiedzialni za regulamin F1, puścili wodzę fantazji i dopuszczali dziwaczne ustrojstwa, które miały wpływ na rozwój F1, zakazując stosowanie dopracowanych wynalazków, które rewolucjonizowały świat. W ten sposób F1 uchowało się do połowy lat 70. Kierowcy zniesmaczeni poziomem bezpieczeństwa F1 zaczęli bojkotować wyścigi, jednak organizatorzy nawet nie chcieli o tym rozmawiać. Dopiero gdy słynny ''Dominator'' - [[Niki Lauda]] otarł się o śmierć zaczęto zastanawiać się, w jaki sposób poprawić standardy bezpieczeństwa F1. Już w kolejnym sezonie kolejny kierowca stracił głowę i dopiero po śmierci [[Ronnie Peterson]]a zaczęła się era zmian w F1 i FIA.
To właśnie w czasach szalonych kreacji i [[Czerwone Gitary|Czerwonych Gitar]] wypadków śmiertelnych było tyle, ile sezonów. Po śmierci wielkiego [[Jim Clark|Jima Clarka]], który zapewniał niezwykłe emocje, aby ponownie dostarczyć kibicom rozrywki, bajkopisarze odpowiedzialni za regulamin F1 puścili wodze fantazji i dopuszczali dziwaczne ustrojstwa, które miały wpływ na rozwój dyscypliny. W ten sposób F1 uchowało się do połowy lat 70. Kierowcy zniesmaczeni poziomem bezpieczeństwa F1 zaczęli bojkotować wyścigi, jednak organizatorzy nawet nie chcieli o tym rozmawiać, bo chętnych do ścigania się nie brakowało. Dopiero gdy słynny dominator [[Niki Lauda]] otarł się o śmierć, zaczęto zastanawiać się, w jaki sposób poprawić standardy i w kolejnym sezonie, kiedy kolejny kierowca stracił głowę, zaczęła się era zmian w F1 i [[FIA]] (zwanym jeszcze FISA).


=== Francuski debilizm lat 80tych ===
=== Francuski debilizm lat 80. i lata 90. ===
[[Grafika:Formula1-2.jpg|thumb|right|250px|Kult]]
Po ciężkich czasach, w latach 80. władzę znów objęli Francuzi. Ich polityka polegała na [[korupcja|korupcji]] i faworyzowaniu rodaków. Po wielu aferach i wojnie między szefem zespołu [[Brabham]] i właścicielem praw do transmisji, [[Bernie Ecclestone|Berniem Ecclestonem]], a FISA, doszło do przełomu.


Wraz ze wzrostem poziomu bezpieczeństwa, do F1 powrócił, po dwuletniej przerwie, [[Niki Lauda]] (spowodowane było to koniecznością rozbudowy linii lotniczych [[Lauda Air]]) i zdobył tytuł w roku 1984. W tymże roku również roku skompromitował się dostając tęgie baty od debiutanta - [[Ayrton Senna|Ayrtona Senny]], co przyczyniło się do ich wielkiej przyjaźni i zakończenia kariery legendy.
Po ciężkich czasach, w latach 80. władzę nad FISA objęli Francuzi. Ich polityka polegała na [[korupcja|korupcji]], [[wymuszenia|wymuszeniach]] i faworyzowaniu francuskich kierowców, rzucając kłody pod koła ich rywalom. Po wielu aferach i wojnie pomiędzy szefem zespołu [[Brabham]] i właścicielem praw do transmisji F1 - Bernie Ecclestone, a FISA doszło do przełomu. Główną przyczyną było niesłuszne zdyskwalifikowanie [[Ayrton Senna|Ayrtona Senny]] w ostatnim, wygranym wyścigu, dzięki czemu mistrzem został [[Alain Prost]] z [[Francja|Francji]]. Wówczas [[Alain Prost|Prost]] uderzył w Ayrton Senna|Sennę i ukarany został...ten drugi


Lata 80. to walka na śmierć i życie pomiędzy [[Alain Prost|Alainem Prostem]] i Ayrtonem Senną w bolidach [[McLaren]]a napędzanych silnikami Turbo. Z czasem rywalizacja przeniosła się poza tor, a zawodnicy byli tak skłóceni, że nie mogli lecieć jednym samolotem. Senna kupił własny odrzutowiec. Kierowcy czasem się godzili, a czasem bili w garażu, co bardzo bawiło [[Ron Denis|Rona Denisa]]. W przedostatnim wyścigu sezonu 1989 doszło do kolizji spowodowanej przez Prosta, za którą ukarano dyskwalifikacją Ayrtona Sennę, który wygrał wyścig. Dzięki temu mistrzem świata został Francuz, choć gdyby nie dyskwalifikacja, sprawa mistrzostwa byłaby otwarta.
Wszyscy ludzie związani z [[F1]] tak się wkurzyli, że wyszli na ulice miast i demonstrowali swoją nienawiść i wrogość do FISA. Wykorzystali to dwaj goście z [[Wielka Brytania|Wielkiej Brytani]]: [[Max Mosley]] i [[Bernie Ecclestone]], którzy z pomocą zapomnianych przez historię sprzymierzeńców obali rządy [[Francuz]]ów i zmienili nazwę na FIA. Max Mosley interesował się polityką i został prezydentem, natomiast [[Bernie Ecclestone|Baby]] trzyma łapę na kasie. Obaj należą do grona najbogatszych ludzi świata i ciągle im mało.


Wszyscy ludzie związani z F1 tak się wkurzyli, że wyszli na ulice miast i demonstrowali swoją nienawiść i wrogość do FISA. Wykorzystali to dwaj goście z [[Wielka Brytania|Wielkiej Brytani]]: [[Max Mosley]] i Bernie Ecclestone, którzy z pomocą zapomnianych przez historię sprzymierzeńców obali rządy Francuzów i zmienili nazwę na FIA. Max Mosley interesował się polityką, więc został prezydentem, natomiast Bernie trzyma łapę na kasie. Obaj należą obecnie do grona najbogatszych ludzi świata i ciągle im mało.
=== Zmiany lat 80-tych ===


Na początku lat 90. Senna i Prost się pogodzili, przeszli do innych zespołów i było git. Do prawdziwego rozejmu doszło jednak dopiero w dniu śmierci Senny, co za ironia.
Wraz ze wzrostem poziomu bezpieczeństwa, do F1 powrócił po dwuletniej przerwie [[Niki Lauda]] (spowodowane było to koniecznością rozbudowy linii lotniczych [[Lauda Air]]) i zdobył tytuł w [[1984]]. W tymże roku skompromitował się dostając tęgie baty od debiutanta - Ayrton Senna|Ayrtona Senny, co przyczyniło się do ich wielkiej przyjaźni i zakończenia kariery legendy. Lata 80. to walka na śmierć i życie pomiędzy [[Alain Prost|Alainem Prostem]] i [[Ayrton Senna|Ayrtonem Senną]] w bolidach [[McLaren]]a napędzanych silnikami [[Turbo]]. Z czasem rywalizacja przeniosła się poza tor i byli tak skłóceni, że nie mogli lecieć jednym samolotem, dlatego Ayrton Senna|Senna kupił sobie własny odrzutowiec. Czasem się godzili, a czasem bili się w garażu, co bardzo bawiło [[Ron Denis|Rona Penisa]] i na początku lat 90. obaj kierowcy się pogodzili i przeszli do innych zespołów. Do prawdziwego rozejmu doszło w dniu śmierci Ayrton Senna|Senny, co za ironia.


[[Grafika:Formula1-2.jpg|thumb|right|250px|Kult]]
=== Lata współczesne ===
=== Lata współczesne ===
Po odejściu Prosta, Senny i innych fajnych w Formule nic, poza dominacją [[Michael Schumacher|Schumachera]], ciekawego się nie działo. [[Michael Schumacher|Schumacher]] i [[Mika Häkkinen]] pokończyli już jednak kariery. [[David Coulthard]] i [[Rubens Barrichello]] już nie walczą o tytuły. Jest jeszcze [[Fernando Alonso|Alonso]], który kilka tytuów zgarnął, ale teraz nie ma na nie szans... Do momentu debiutu [[Robert Kubica|Roberta Kubicy]] były nudy, trudno powiedzieć, że po nim coś się zmieniło. Śmieszna dominacja dwóch stajni, koniec.

Po odejściu Prosta, Senny i Nigel Mansell|Mansella w F1 nic się nie działo ciekawego poza dominacją [[Michael Schumacher|Schumachera]]. Dwaj kierowcy, którzy uczyli się u boku Ayrtona dali widzom namiastkę dawnych pojedynków walcząc o tytuł wykorzystując niemiecką pewność siebie [[Michael Schumacher|Schumachera]]. Od [[2001]] po zakończeniu kariery przez [[Mika Häkkinen]]a do walki o tytuł włączyli się [[David Coulthard]] oraz [[Rubens Barrichello]]. Przez cały ten czas do momentu debiutu [[Robert Kubica|Robert Kubicy]] kompletnie nic się nie działo, może dlatego, że nie było wyścigów w [[Polsat|Bolsacie]].


== Kierowcy ==
== Kierowcy ==
{|class="wikitable" align="right" valign="top" border="3" cellspacing="5"
Bycie kierowcą F1 ma swoje plusy, ale także minusy. Kierowcy wyścigowi nie mogą sobie pozwolić na luźne życie i muszą bardzo dbać o swoją dietę. [[Alkohol]] nie wchodzi w grę.
|+ <big>'''Aktualni kierowcy'''</big>

Kierowcy F1 to często nawiedzeni ludzie szukający spokojnego życia na krawędzi. Mają podkrążone oczy i śni im się zjazd do [[pit-stop|pitstopu]]. Najgorszy koszmar to gonitwa o tytuł za [[Michael Schumacher|Schumacherem]], wlekąc się za [[Anthony Davidson|Davidsonem]]. Mają problemy z ukrywaniem emocji i na oczach milionów widzów trzydziestoletni facet potrafi rozbeczeć się jak baba. Myślą ciągle o nadchodzącym wyścigu i kręcą ich kierowniczki.

Korzyści są niewielkie. Oprócz sławy i pieniędzy kierowca zawdzięcza także darmowe wejściówki do boksów i na bankiety [[VIP]]ów.

=== Stereotypy ===

[[Grafika:Formula1-1.jpg|thumb|right|Jeden z tych kompletnie pijanych szefów teamów, konkretniej [[Minardi]]]]
O kierowcach wyścigowych krążą różne [[stereotyp]]y, m.in. że jest to wysportowany, boski, miły i sympatyczny mężczyzna z werwą. Nic bardziej mylnego. Im zawodnik jest mniejszy i lżejszy, tym lepiej dla konstruktora. Z tego powodu, kierowcy często chorują na [[anoreksja|anoreksję]], by zrzucić te pół kilo z aptekarską precyzją. Są jednak kierowcy, którzy mają to w nosie. [[Robert Kubica]] dzięki drakońskiej diecie w ciągu dwóch miesięcy stracił 7 kg, aby można było lepiej zbilansować [[bolid]], natomiast Nigel Mansel po każdym obiadku u rodziny nie mieścił się do bolidu, jednak wcale mu to nie przeszkadzało w wygrywaniu wyścigów. W dodatku w Formule 1 roi się od gburnych kierowców, w czym przodują zdecydowanie [[Finlandia|Finowie]] i [[Niemcy]].

== Łubudubu!!! ==

[[Grafika:Kubica-w-kanadzie.jpg|thumb|right|250px|Nie ma nic bardziej widowiskowego jak fruwający carbon]]
Formuła 1 to przede wszystkim wypadki. Nic tak nie kręci [[mężczyzna|mężczyzn]] jak latające koła i kawałki włókna węglowego tuż nad rozbitymi, ślizgającymi się na podwoziu, bolidów. Jakie to nieżyciowe i sprawiedliwe, gdy kierowca odpada z zawodów z powodu defektu silnika, a jeżeli kończy na barierce bez kół. Dlatego najnowsza polityka [[FIA]] brzmi ''mniej skrzydła, ale skrzynia zdrowa''. Miliony kibiców przed telewizorami czekają, aż [[Lewis Hamilton]] staranuje któregoś z rywali albo potrąci mechanika, jednak nikt nie chce oglądać kolejnej tragedii. Takich dramatycznych wyścigów jak GP Europy na [[Nurburgring]]u lub na [[Silverstone]] chcemy jak najwięcej, ale powtórki ''Czarnego weekendu'' już nie chcielibyśmy więcej oglądać.

Dawniej każdy poważniejszy wypadek kończył się tragicznie. Pozginane podwozie, rozerwany kokpit, palące się paliwo to typowe obrazki sprzed 30 lat. Dziś tory są bezpieczne, a konstrukcje kokpitów niemal niezniszczalne i nigdy nie zobaczymy wypadku, w którym kierowca [[Ferrari]] z impetem rozbija się o bandę albo owija się wokół drzewa. W dzisiejszej F1 sprzedawanej telewizjom i serwowanej jako dobra [[opera mydlana|rozrywka]] nie ma miejsca na tragedie. Udowodnił to chociażby [[Robert Kubica]], który uderzył z impetem w beton, aż mu w uszach zadzwoniło. Chociaż wypadek wyglądał fatalnie, wszystko skończyło się dobrze. Podobny los spotkał [[Heikki Kovalainen]]a w Hiszpanii. Obu kierowcom nic godnego dramatycznej wzmianki się nie stało. Jeszcze 10 lat temu o takim samym wypadku, trudno by się żartowało.

== My Wet Dream ==

Ponieważ F1 jest najbardziej medialną imprezą po [[Igrzyska Olimpijskie|Igrzyskach Olimpijskich]], jednak tylko tu można reklamować co się chce, od [[Piwo|piwa]], [[Używki|używek]] po [[Prezerwatywa|prezerwatywy]] i [[usługi seksualne]]. Z tego powodu ekolodzy z [[Japonia|Japonii]] wpadli na pomysł, by zareklamować coś oryginalnego. I ak [[Honda Racing F1]] zrezygnowała z logo sponsorów i postanowiła reklamować słuszną ideę, tprojekt nazwano „My Wet Dream”. Zachęcać on ma do ochrony przyrody, głównie mórz i oceanów. Działanie Hondy spotkało się z uznaniem w Unii Europejskiej, która zaczęła naciskać [[FIA]], by zakazać reklamowania [[Marlboro]] przez [[Scuderia Ferrari]], argumentując to tym, iż młodzi ludzie biorą zły przykład ze swoich bohaterów, którzy udzielają wywiadu w telewizji z logo [[piapierosy|fajek]] na piersi. FIA się nie ugięła, tłumacząc się, że większość młodych ludzi i tak pali, więc niech palą te pożądane.

== Aktualni kierowcy ==
{|class="wikitable"
!Nr
!Nr
!Kierowca
!Kierowca
Linia 136: Linia 113:
|align="center"|[[Toyota F1|Penisonic Toyota Racing]]
|align="center"|[[Toyota F1|Penisonic Toyota Racing]]
|align="center"|[[Niemcy]]
|align="center"|[[Niemcy]]
|
|---
|align="center"|13.
|align="center"|[[Chuck Norris]]
|align="center"|[[FSO|Scuderia Polonez]]
|align="center"|[[USA]]
|
|
|---
|---
Linia 196: Linia 179:
|align="center"|[[McLaren]]
|align="center"|[[McLaren]]
|align="center"|[[Finlandia]]
|align="center"|[[Finlandia]]
|
|---
|}
|}

Bycie kierowcą F1 ma swoje plusy, ale także minusy. Kierowcy wyścigowi nie mogą sobie pozwolić na luźne życie i muszą bardzo dbać o swoją dietę. To często nawiedzeni ludzie szukający spokojnego życia na krawędzi. Mają podkrążone oczy i śni im się zjazd do [[pit-stop|pit-stopu]]. Najgorszy koszmar, to gonitwa o tytuł za [[Michael Schumacher|Schumacherem]], wlekąc się za [[Anthony Davidson|Davidsonem]]. Mają problemy z ukrywaniem emocji i na oczach milionów widzów trzydziestoletni facet potrafi rozbeczeć się jak baba. Myślą ciągle o nadchodzącym wyścigu i kręcą ich kierowniczki. Korzyści są niewielkie. Oprócz sławy i pieniędzy kierowca zawdzięcza także darmowe wejściówki do boksów i na bankiety [[VIP|VIP-ów]].

=== Stereotypy ===
[[Grafika:Formula1-1.jpg|thumb|left|Jeden z tych kompletnie pijanych szefów teamów, konkretniej [[Minardi]]]]
O kierowcach wyścigowych krążą różne stereotypy, m.in. że jest to wysportowany, boski, miły i sympatyczny mężczyzna z werwą. Nic bardziej mylnego. Im zawodnik jest mniejszy i lżejszy, tym lepiej dla konstruktora. Z tego powodu, kierowcy często chorują na [[anoreksja|anoreksję]], by zrzucić to pół kilo z aptekarską precyzją. Są jednak kierowcy, którzy mają to w nosie. [[Robert Kubica]], dzięki drakońskiej diecie w ciągu dwóch miesięcy stracił 7 kg, aby można było lepiej zbilansować bolid, natomiast Nigel Mansel po każdym obiadku u rodziny nie mieścił się do bolidu, jednak wcale mu to nie przeszkadzało w wygrywaniu.

== Wypadki ==
[[Grafika:Kubica-w-kanadzie.jpg|thumb|right|250px|Nie ma nic bardziej widowiskowego, jak fruwający carbon]]
Formuła 1 to przede wszystkim wypadki. Nic tak nie kręci, jak latające koła i kawałki włókna węglowego tuż nad rozbitymi, ślizgającymi się na podwoziu, bolidów. Jakie to nieżyciowe i sprawiedliwe, gdy kierowca prowadzący w wyścigu odpada z zawodów z powodu defektu silnika na 3 okrążenia przed końcem. Najnowsza polityka FIA brzmi: ''mniej skrzydła, ale skrzynia zdrowa''. Miliony kibiców przed telewizorami czekają, aż [[Lewis Hamilton]] staranuje któregoś z rywali albo potrąci mechanika, jednak nikt nie chce oglądać kolejnej tragedii. Takich dramatycznych wyścigów, jak [[Grand Prix Europy Formuły 1|GP Europy na Nurburgringu]] lub czy [[Grand Prix Wielkiej Brytanii|wyścig na Silverstone]] chcemy jak najwięcej, ale powtórki ''czarnego weekendu'' już nie chcielibyśmy więcej oglądać.

Dawniej każdy poważniejszy wypadek kończył się tragicznie. Pozginane podwozie, rozerwany kokpit, palące się paliwo... to typowe obrazki sprzed 30 lat. Dziś tory są bezpieczne, a konstrukcje kokpitów niemal niezniszczalne i nigdy nie zobaczymy wypadku, w którym kierowca [[Ferrari]] z impetem rozbija się o bandę albo owija się wokół drzewa. W dzisiejszej F1, sprzedawanej telewizjom i serwowanej jako dobra [[opera mydlana|rozrywka]], nie ma miejsca na tragedie. Udowodnił to chociażby [[Robert Kubica]], który uderzył z impetem w beton, aż mu w uszach zadzwoniło. Chociaż wypadek wyglądał fatalnie, wszystko skończyło się dobrze. Podobny los spotkał [[Heikki Kovalainen]]a w Hiszpanii. Obu kierowcom nic godnego dramatycznej wzmianki się nie stało. Jeszcze 10 lat temu o takim samym wypadku trudno by się żartowało.

== My wet dream (z [[język angielski|ang.]], moje nawilżone marzenie) ==
F1 jest najbardziej medialną imprezą po [[Igrzyska Olimpijskie|Igrzyskach Olimpijskich]], jednak tylko tu można reklamować co się chce. Od [[Piwo|piwa]] i [[Używki|używek]], po [[Prezerwatywa|prezerwatywy]] i [[usługi seksualne]]. Z tego powodu ekolodzy z [[Japonia|Japonii]] wpadli na pomysł, by zareklamować coś oryginalnego. I ak [[Honda Racing F1]] zrezygnowała z logo sponsorów i postanowiła reklamować słuszną ideę, tprojekt nazwano „My Wet Dream”. Zachęcać on ma do ochrony przyrody, głównie mórz i oceanów. Działanie Hondy spotkało się z uznaniem w Unii Europejskiej, która zaczęła naciskać [[FIA]], by zakazać reklamowania [[Marlboro]] przez [[Scuderia Ferrari]], argumentując to tym, iż młodzi ludzie biorą zły przykład ze swoich bohaterów, którzy udzielają wywiadu w telewizji z logo [[piapierosy|fajek]] na piersi. FIA się nie ugięła, tłumacząc się, że większość młodych ludzi i tak pali, więc niech palą te pożądane.


[[Kategoria:Dyscypliny sportowe]]
[[Kategoria:Dyscypliny sportowe]]

Wersja z 17:07, 3 sie 2008

jednak zasady F1 są bardzo skomplikowane, złożone i niezrozumiałe nawet dla samych kierowców, co wielokrotnie można było dostrzec podczas całego sezonu 2007.


Plik:Formula1-3.jpg
Żebyś wiedział, o czym mówimy

Kiedyś na wyścig jechało się jak na wojnę, a na wojnie giną ludzie.

Jackie Stewart o wyprawach krzyżowych

Gdyby F1 zostało zakazane, ludzie natychmiast by o niej zapomnieli.

Nigel Mansell o Formule 1

Oni są mistrzami jeżdżąc szybko.

George Harrison śpiewając przy goleniu

Mistrzostwa Świata Formuły 1, F1 – elitarna seria wyścigów, królowa sportów motorowych. Emitowana sezonowo jako nieregularny serial w niektóre niedzielę od roku 1950. Zapoczątkowana w Europie, choć z powodu zakazu reklamowania fajek i napojów wysokooktanowych coraz częściej wita w krajach Azji. Wg wielu jest to najważniejsza impreza sportowa po IO.

Historia

Plik:Formula1-4.jpg
Kawałek historii, tej czarno-białej

Powstanie cyklu

Po wojnie, dzięki znajomości lotnictwa i militariów, bogaci w wiedzę producenci samochodów wyścigowych mogli udoskonalać swoje maszyny. Doprowadzili do tego, że osiągały one zawrotne prędkości przekraczające 120 km/h. Bezpieczeństwo jednak nie było adekwatne do prestiżu zawodów. Kierowcy, którzy przetrwali wojnę, ginęli na torach wyścigowych. W końcu Francuzi (pomysłodawcy wyścigów samochodowych, których po śmierci Louisa Renauta we Francji zakazano i które przeniesiono do Anglii), postanowili przejąć władzę nad organizacją ścigałek, oferując poprawę standardów i zapewnienie oprawy medialnej tworząc barwną szopkę. W ten sposób powstał nowy cykl mistrzostw świata (dawniej Europa, z kultowym Indianapolis 500) zwany Formułą 1.

Lata 50. i 60.

Wyścigi, jak obiecali twórcy, były bardzo widowiskowe i zapewniały niesamowite emocje. Kibice mdleli z wrażenia widząc pędzących między drzewami mistrzów kierownicy, nie bojących się śmierci czyhającej tuż za zakrętem. Tragiczne wypadki były rzeczą normalną i nikt oprócz kierowców nie zaprzątał sobie nimi głowy.

Szalone lata 70.

To właśnie w czasach szalonych kreacji i Czerwonych Gitar wypadków śmiertelnych było tyle, ile sezonów. Po śmierci wielkiego Jima Clarka, który zapewniał niezwykłe emocje, aby ponownie dostarczyć kibicom rozrywki, bajkopisarze odpowiedzialni za regulamin F1 puścili wodze fantazji i dopuszczali dziwaczne ustrojstwa, które miały wpływ na rozwój dyscypliny. W ten sposób F1 uchowało się do połowy lat 70. Kierowcy zniesmaczeni poziomem bezpieczeństwa F1 zaczęli bojkotować wyścigi, jednak organizatorzy nawet nie chcieli o tym rozmawiać, bo chętnych do ścigania się nie brakowało. Dopiero gdy słynny dominator – Niki Lauda – otarł się o śmierć, zaczęto zastanawiać się, w jaki sposób poprawić standardy i w kolejnym sezonie, kiedy kolejny kierowca stracił głowę, zaczęła się era zmian w F1 i FIA (zwanym jeszcze FISA).

Francuski debilizm lat 80. i lata 90.

Po ciężkich czasach, w latach 80. władzę znów objęli Francuzi. Ich polityka polegała na korupcji i faworyzowaniu rodaków. Po wielu aferach i wojnie między szefem zespołu Brabham i właścicielem praw do transmisji, Berniem Ecclestonem, a FISA, doszło do przełomu.

Wraz ze wzrostem poziomu bezpieczeństwa, do F1 powrócił, po dwuletniej przerwie, Niki Lauda (spowodowane było to koniecznością rozbudowy linii lotniczych Lauda Air) i zdobył tytuł w roku 1984. W tymże roku również roku skompromitował się dostając tęgie baty od debiutanta - Ayrtona Senny, co przyczyniło się do ich wielkiej przyjaźni i zakończenia kariery legendy.

Lata 80. to walka na śmierć i życie pomiędzy Alainem Prostem i Ayrtonem Senną w bolidach McLarena napędzanych silnikami Turbo. Z czasem rywalizacja przeniosła się poza tor, a zawodnicy byli tak skłóceni, że nie mogli lecieć jednym samolotem. Senna kupił własny odrzutowiec. Kierowcy czasem się godzili, a czasem bili w garażu, co bardzo bawiło Rona Denisa. W przedostatnim wyścigu sezonu 1989 doszło do kolizji spowodowanej przez Prosta, za którą ukarano dyskwalifikacją Ayrtona Sennę, który wygrał wyścig. Dzięki temu mistrzem świata został Francuz, choć gdyby nie dyskwalifikacja, sprawa mistrzostwa byłaby otwarta.

Wszyscy ludzie związani z F1 tak się wkurzyli, że wyszli na ulice miast i demonstrowali swoją nienawiść i wrogość do FISA. Wykorzystali to dwaj goście z Wielkiej Brytani: Max Mosley i Bernie Ecclestone, którzy z pomocą zapomnianych przez historię sprzymierzeńców obali rządy Francuzów i zmienili nazwę na FIA. Max Mosley interesował się polityką, więc został prezydentem, natomiast Bernie trzyma łapę na kasie. Obaj należą obecnie do grona najbogatszych ludzi świata i ciągle im mało.

Na początku lat 90. Senna i Prost się pogodzili, przeszli do innych zespołów i było git. Do prawdziwego rozejmu doszło jednak dopiero w dniu śmierci Senny, co za ironia.

Lata współczesne

Po odejściu Prosta, Senny i innych fajnych w Formule nic, poza dominacją Schumachera, ciekawego się nie działo. Schumacher i Mika Häkkinen pokończyli już jednak kariery. David Coulthard i Rubens Barrichello już nie walczą o tytuły. Jest jeszcze Alonso, który kilka tytuów zgarnął, ale teraz nie ma na nie szans... Do momentu debiutu Roberta Kubicy były nudy, trudno powiedzieć, że po nim coś się zmieniło. Śmieszna dominacja dwóch stajni, koniec.

Kierowcy

Aktualni kierowcy
Nr Kierowca Zespół Kraj
1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari Finlandia
2. Felipe Massa Scuderia Ferrari Brazylia
3. Nick Heidfeld BMW Sauber Niemcy
4. Robert Kubica BMW Sauber Polska
5. Fernando Alonso Renault F1 Hiszpania
6. Nelson Piquet Jr Renault F1 Brazylia
7. Nico Rosberg ŁiliamsFy1 Niemcy
8. Kazuki Nakajima ŁiliamsFy1 Japonia
9. Mark Webber Red Bull Racing Australia
10. David Coulthard Red Bull Racing Wielka Brytania
11. Jarno Trulli Penisonic Toyota Racing Włochy
12. Timo Glock Penisonic Toyota Racing Niemcy
13. Chuck Norris Scuderia Polonez USA
14. Sébastien Burdel Stajnia Czerwonego Byka Francja
15. Sebastian Vettel Stajnia Czerwonego Byka Niemcy
16. Jenson Button Honda Racing F1 Dream Team Wielka Brytania
17. Rubens Barrichello Honda Racing F1 Dream Team Brazylia
18. Takuma Sato Super Aguri F1 Team Japonia
19. Anthony Davidson Super Aguri F1 Team Wielka Brytania
20. Adrian Sutil Force India F1 Niemcy
21. Giancarlo Fisichella Force India F1 Włochy
22. Piękność Nocy McLaren Wielka Brytania
23. Hejki Kowalajnen McLaren Finlandia

Bycie kierowcą F1 ma swoje plusy, ale także minusy. Kierowcy wyścigowi nie mogą sobie pozwolić na luźne życie i muszą bardzo dbać o swoją dietę. To często nawiedzeni ludzie szukający spokojnego życia na krawędzi. Mają podkrążone oczy i śni im się zjazd do pit-stopu. Najgorszy koszmar, to gonitwa o tytuł za Schumacherem, wlekąc się za Davidsonem. Mają problemy z ukrywaniem emocji i na oczach milionów widzów trzydziestoletni facet potrafi rozbeczeć się jak baba. Myślą ciągle o nadchodzącym wyścigu i kręcą ich kierowniczki. Korzyści są niewielkie. Oprócz sławy i pieniędzy kierowca zawdzięcza także darmowe wejściówki do boksów i na bankiety VIP-ów.

Stereotypy

Plik:Formula1-1.jpg
Jeden z tych kompletnie pijanych szefów teamów, konkretniej Minardi

O kierowcach wyścigowych krążą różne stereotypy, m.in. że jest to wysportowany, boski, miły i sympatyczny mężczyzna z werwą. Nic bardziej mylnego. Im zawodnik jest mniejszy i lżejszy, tym lepiej dla konstruktora. Z tego powodu, kierowcy często chorują na anoreksję, by zrzucić to pół kilo z aptekarską precyzją. Są jednak kierowcy, którzy mają to w nosie. Robert Kubica, dzięki drakońskiej diecie w ciągu dwóch miesięcy stracił 7 kg, aby można było lepiej zbilansować bolid, natomiast Nigel Mansel po każdym obiadku u rodziny nie mieścił się do bolidu, jednak wcale mu to nie przeszkadzało w wygrywaniu.

Wypadki

Nie ma nic bardziej widowiskowego, jak fruwający carbon

Formuła 1 to przede wszystkim wypadki. Nic tak nie kręci, jak latające koła i kawałki włókna węglowego tuż nad rozbitymi, ślizgającymi się na podwoziu, bolidów. Jakie to nieżyciowe i sprawiedliwe, gdy kierowca prowadzący w wyścigu odpada z zawodów z powodu defektu silnika na 3 okrążenia przed końcem. Najnowsza polityka FIA brzmi: mniej skrzydła, ale skrzynia zdrowa. Miliony kibiców przed telewizorami czekają, aż Lewis Hamilton staranuje któregoś z rywali albo potrąci mechanika, jednak nikt nie chce oglądać kolejnej tragedii. Takich dramatycznych wyścigów, jak GP Europy na Nurburgringu lub czy wyścig na Silverstone chcemy jak najwięcej, ale powtórki czarnego weekendu już nie chcielibyśmy więcej oglądać.

Dawniej każdy poważniejszy wypadek kończył się tragicznie. Pozginane podwozie, rozerwany kokpit, palące się paliwo... to typowe obrazki sprzed 30 lat. Dziś tory są bezpieczne, a konstrukcje kokpitów niemal niezniszczalne i nigdy nie zobaczymy wypadku, w którym kierowca Ferrari z impetem rozbija się o bandę albo owija się wokół drzewa. W dzisiejszej F1, sprzedawanej telewizjom i serwowanej jako dobra rozrywka, nie ma miejsca na tragedie. Udowodnił to chociażby Robert Kubica, który uderzył z impetem w beton, aż mu w uszach zadzwoniło. Chociaż wypadek wyglądał fatalnie, wszystko skończyło się dobrze. Podobny los spotkał Heikki Kovalainena w Hiszpanii. Obu kierowcom nic godnego dramatycznej wzmianki się nie stało. Jeszcze 10 lat temu o takim samym wypadku trudno by się żartowało.

My wet dream (z ang., moje nawilżone marzenie)

F1 jest najbardziej medialną imprezą po Igrzyskach Olimpijskich, jednak tylko tu można reklamować co się chce. Od piwa i używek, po prezerwatywy i usługi seksualne. Z tego powodu ekolodzy z Japonii wpadli na pomysł, by zareklamować coś oryginalnego. I ak Honda Racing F1 zrezygnowała z logo sponsorów i postanowiła reklamować słuszną ideę, tprojekt nazwano „My Wet Dream”. Zachęcać on ma do ochrony przyrody, głównie mórz i oceanów. Działanie Hondy spotkało się z uznaniem w Unii Europejskiej, która zaczęła naciskać FIA, by zakazać reklamowania Marlboro przez Scuderia Ferrari, argumentując to tym, iż młodzi ludzie biorą zły przykład ze swoich bohaterów, którzy udzielają wywiadu w telewizji z logo fajek na piersi. FIA się nie ugięła, tłumacząc się, że większość młodych ludzi i tak pali, więc niech palą te pożądane.